Coalitiepartij D66 wil af van het verdrag waarin de belastingvrijstelling van de brandstof voor vliegtuigen is vastgelegd. Dat meldt NRC. De afspraken over een uitzonderingssituatie voor de luchtvaart zouden niet meer passen in een tijd waarin regeringen zich wereldwijd hebben gecommiteerd aan afspraken die klimaatopwarming moeten tegengaan. D66 wil dat het kabinet steun zoekt bij andere landen om wereldwijd accijns op de vliegtuigbrandstof kerosine in te voeren.
Het initiatief van D66-Kamerlid Jan Paternotte en SGP-Kamerlid Chris Stoffer kan op steun rekenen van coalitiepartij ChristenUnie en waarschijnlijk ook van de linkse oppositiepartijen. Paternotte:
"Het wordt tijd dat we iets doen aan de situatie waarin een burger meer accijns betaalt voor het voltanken van een Fiat Panda dan Emirates op Schiphol voor 300.000 liter voor een Airbus A380. Dit luchtvaartverdrag is door de klimaatverandering totaal verouderd. Laat Nederland als groene koploper het initiatief nemen, zoals we dat nu ook doen met een Europese vliegtaks."
De belastingvrijstelling voor kerosine stamt uit 1944 en is valt onder het Verdrag van Chicago. Om de clausule te kunnen wijzigen is een buitengewone zitting nodig van VN-luchtvaartorganisatie ICAO, die kan worden gelast als minstens eenvijfde van de 192 lidstaten dat wil. Er moeten dus 39 landen worden overgehaald. Paternotte denkt dat dat haalbaar is, omdat veel landen met vergelijkbare dilemma’s kampen.