Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'Culturele spagaat Marokkaans-Nederlandse jeugd bestaat niet'

  •  
09-06-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
64 keer bekeken
  •  
ANP-Marokkanen_hockey300_01.jpg
Psychologe Sheida Novin: 'Marokkaanse-Nederlandse jongere reageert Hollands in conflictsituaties'
De culturele spagaat waarin Marokkaans-Nederlandse jongeren zich zouden bevinden bestaat niet. Dat zegt psychologe Sheida Novin donderdag in Trouw. Uit haar promotieonderzoek aan de Universiteit Leiden blijkt dat Marokkaans-Nederlandse jongeren in conflictsituaties net zo assertief en direct reageren als Nederlandse. “De emotie-integratie heeft al plaatsgevonden”, aldus Novin.
Novin zegt in Trouw
Het beeld bestaat dat Marokkaans-Nederlandse jongeren in conflictsituaties hun emoties minder goed de baas zijn dan Nederlandse pubers. Dat klopt niet
De krant schrijft dat de psychologe ongeveer 160 Nederlandse en 160 Marokkaans-Nederlandse jongeren (van 12 tot 18 jaar) interviewde in Nederland op scholen in de Randstad. Dankzij een subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) kon ze in Marokko haar onderzoek verbreden. Daar interviewde ze ook een grote groep Marokkaanse jongeren. “Om zo te kijken bij welke groep de emoties van Marokkaanse-Nederlandse kinderen het dichtst in de buurt komen.”
Je zou bij de Marokkaans-Nederlandse jongeren een culturele spagaat kunnen verwachten, dacht Novin. Tussen de individualistische Nederlandse cultuur – met een nadruk op ‘jezelf kunnen zijn’, autonomie, assertiviteit en vrijheid van meningsuiting – en de Marokkaanse: collectivistisch, respect, groepsbelang en loyaliteit. Die kwam de promovenda op het gebied van de emoties dus niet tegen.
In haar onderzoek kwam Novin slechts één opvallend verschil tegen:
De boosheid van beide groepen is oerhollands, maar waar het voor een Nederlandse puber vervolgens helpt om tot tien te tellen of tv te kijken, blijkt afleiding geen effect te hebben op het psychologisch welzijn van Marokkaans-Nederlandse jongeren.” 

Meer over:

leven, nieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (8)

sjaakie2
sjaakie2
9 jun. 2011 - 8:18
Oerhollandse boosheid???? Ik dacht dat de Nederlandse cultuur niet bestond??
msj_meijerink
msj_meijerink
9 jun. 2011 - 8:18
Mooi, dan zijn ze bij dezen geïntegreerd. Ik wacht nog wel op een reactie van de schuimbekkende PVV-fracties in het land.
1 Reactie
TheRealHandyman
TheRealHandyman9 jun. 2011 - 8:18
Niet van ee PVVer, ook niet schuimbekkend, maar heeft u dat laatste stukje gemist? ["De boosheid van beide groepen is oerhollands, maar waar het voor een Nederlandse puber vervolgens helpt om tot tien te tellen of tv te kijken, blijkt afleiding geen effect te hebben op het psychologisch welzijn van Marokkaans-Nederlandse jongeren." ] De vraag is dan... Hoe gaan de Marokkaanse jongeren dan om met hun woede als afleiding niet helpt?
Newbombturk
Newbombturk
9 jun. 2011 - 8:18
Mooi dan kunnen ze zich vanaf nu dus gedragen en minder opvallen in de misdaadstatistieken.
1 Reactie
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman9 jun. 2011 - 8:18
Misdaadstatistieken hangen samen met sociaal-economische factoren. Dat is hier al zo vaak verteld...
[verwijderd]
[verwijderd]
9 jun. 2011 - 8:18
Als je goed leest is er toch een enorm verschil. tussen Nederlanders en jongeren van Marokkaanse afkomst.
1 Reactie
sam tosha
sam tosha9 jun. 2011 - 8:18
Ja het overgrote deel van de Nederlandse jongeren zuipt zich het leplazerus en Marokkaanse jongeren niet
[verwijderd]
[verwijderd]
9 jun. 2011 - 8:18
Kul verhaal. De enige conclusie uit dit onderzoek zou moeten zijn: " Geen verschil gevonden in -antwoorden- over uitingen van emoties tussen de onderzochte twee groepen". Het zegt dus helemaal niets over het -gedrag- van de twee groepen als zodanig.
2 Reacties
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman9 jun. 2011 - 8:18
Voorbeeldje: "De verwachting was dat een conflictsituatie met een vriend minder boosheid zou oproepen bij Marokkaans-Nederlandse kinderen dan bij autochtoon-Nederlandse kinderen, omdat een vriend bij de ‘ingroup’ hoort." Jij gelooft dus dat de Marokkaans-Nederlandse kinderen in dit onderzoek zouden hebben verteld, bij zo'n hypothetische situatie, dat ze boos zouden worden (net zoals Nederlands-Nederlandse kinderen dat vertellen, en in tegenstelling tot wat Marokkaans-Marokkaanse kinderen vertellen), maar dat ze wanneer zo'n situatie zich werkelijk voor zou doen *niet* boos zouden worden? Verklaar dan eens waarom je dat gelooft?
JoopSchouten
JoopSchouten9 jun. 2011 - 8:18
Jij bent natuurlijk ook psycholoog....
[verwijderd]
[verwijderd]
9 jun. 2011 - 8:18
Waarom heeft mevrouw dit onderzocht eigenlijk? Was er een bepaalde noodzaak of gewoon omdat ze er zin in had? Het roept vragen op waar ik wel een antwoord bij kan plaatsen maar het maar niet doe. Ik kan Marokkanen, ben ooit met een Marokkaanse omgegaan en tsja, dan kan ik zeggen dat in conflictsituaties ze toch ECHT heel anders reageerde dan mijn "Ollandse" ...... Gewoon anders dus. En dat mag. Van mij dan. Hoe graag ook juffen als deze willen doen voorkomen dat ieder mens gelijk is en voldoen moet aan een bepaalde standaard, je bent wie je bent en je afkomst bepaald dat ook voor een groot deel. Ik persoonlijk denk dat de probleem-Marokkanen niet Nederlands reageren en dat daarbij ook dat Marokkanen die geen probleem-Marokkaan zijn dit ook weer niet graag als typisch Marokkaans gedrag bestempeld zien. Want dat is het, denk ikzelf, ook niet, voor een deel in ieder geval. De Marokkaanse probleemjeugd provoceert omdat ze, denk ik, vinden dat ze niet veel te verliezen hebben. Het is ook een makkelijk excuus. Ik zie er hetzelfde gedrag in wat je ook bij Amerikaanse jeugdbendes ziet. Buiten de maatschappij en op verre afstand ervan. Misschien dat de juf een ander onderzoek kan doen waar we iets aan hebben, "hoe lossen we dit op" zonder frutonderzoekjes die helemaal zwart, of wit zijn.
1 Reactie
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman9 jun. 2011 - 8:18
[Waarom heeft mevrouw dit onderzocht eigenlijk? ] Ze is wetenschappelijk onderzoeker. Dat had je al kunnen lezen.
rgeurtsen
rgeurtsen
9 jun. 2011 - 8:18
nevrouw Novin publiceerde al menig onderzoeksartikel op dit gebied. Prachtig werk! Iedere politicus en bestuurder die zich met deze materie bezighoudt doet het werk niet goed, als de lange literatuurlijst van Novin's publicaties niet op het bureau of nachtkastje ligt, met daaronder een stapeltje van tenminste de tien beste artikelen die Sheila heeft geschreven. Het zijn de bevindingen van onderzoekers als Novin die ondermijnen en relativeren wat extreem-nationalistisch PVV-ers en minder abjecte politici (maar nog steeds heel fout) als Marcouch verkondigen en het beleid dat zij willen.
1 Reactie
GijsUtrecht
GijsUtrecht9 jun. 2011 - 8:18
Wat verkondigen PVV'ers en Marcouch dan?
Reinaert de Vos
Reinaert de Vos
9 jun. 2011 - 8:18
Het enige probleem in deze is dat het onderzoek door middel van interviews is uitgevoerd. Het geven van sociaal wenselijke antwoorden ligt daarmee voor de hand. Een combinatie van diepte-interviews en observatie was wellicht beter geweest. Verder blijkt uit de summiere info niet of er ook geinterviewd is in groepsverband want dat zal de zaken waarschijnlijk in een ander daglicht zetten. Een op een zijn de reacties van mensen, en zeker van pubers, milder en gematigder terwijl groepsdruk dergelijke prive-reacties danig onder druk kan zetten. Ik ben op basis van wat ik hier lees niet zo onder de indruk.
1 Reactie
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman9 jun. 2011 - 8:18
[Het enige probleem in deze is dat het onderzoek door middel van interviews is uitgevoerd. Het geven van sociaal wenselijke antwoorden ligt daarmee voor de hand. ] Het sociaal-wenselijke antwoord is in sommige situatie zeggen dat je kwaad zou worden, en er iets over zou zeggen. Jij gelooft dus dat speciaal Marokkaans-Nederlandse kinderen *zeggen* dat ze kwaad zouden worden, omdat ze zouden weten dat dat sociaal wenselijk zou zijn, terwijl ze in de praktijk niet kwaad zouden worden? Dan zijn het extreem slimme kinderen ;-) Weet jij precies in welke situaties het voor die kinderen sociaal wenselijk zou zijn om kwaad te worden?
BNNVARA LogoWij zijn voor