Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Criminaliseer de boodschapper, negeer de boodschap

  •  
23-01-2024
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
3582 keer bekeken
  •  
xrprotestmaastricht

Door: Guus Dix en Jelle de Graaf

Kritiek op Extinction Rebellion is altijd makkelijk scoren voor (extreem)rechtse partijen. Zoals de vluchteling de ideale zondebok is voor falend woningbeleid, zo is ophef over de klimaatactivist een welkome afleiding voor dertig jaar politiek falen in het aanpakken van de klimaatcrisis. Vorige week dinsdag debatteerde de Tweede Kamer over de actie van XR tegen privévliegtuigen op Schiphol. Door traagheid en eigen fouten met gezichtsherkenning besloot het Openbaar Ministerie niet tot vervolging over te gaan. Gefrustreerd over deze beslissing, gaven de formerende partijen vervolgens een sterk staaltje ‘shoot the messenger’ ten beste – met mogelijk zorgwekkende gevolgen.

Dat partijen op de rechterflank zich door onze boodschap in het nauw gedreven voelen is terecht. De VVD is dol op het pamperen van fossiele klimaatcriminelen. Als Shell geld nodig heeft, klopt het voor miljoenen extra subsidies gewoon bij Mark Rutte aan. De BBB behartigt de belangen van de Nederlandse agrarische industrie. En big agro verzet zich tegen de broodnodige omslag naar een meer plantaardige en natuurvriendelijke landbouw. Het enige lid van de PVV steekt zijn kop in het zand en doet klimaatwetenschap en klimaatzorgen af als ‘hysterie’.

Om het maar niet over de boodschap te hebben, sloegen politieke partijen een nieuwe richting in: het criminaliseren van de boodschapper. Daarmee sluiten ze naadloos aan bij een wereldwijde poging van rechtse politici en denktanks om de klimaatbeweging als ‘terroristisch’ weg te zetten. De Franse regering verbood een klimaatbeweging op grond van vermeend ‘eco-terrorisme’. Terwijl de rechtbank die beslissing onlangs juist weer ongedaan heeft gemaakt, lijkt Nederland nu dezelfde kant op te gaan.

De eerste stap in het criminaliseren van vreedzaam protest: verplaats het gesprek van vervuilende multimiljonairs naar de kleine beurs van burgers. Volgens Derk Boswijk (CDA) worden uitgedeelde boetes ‘betaald door mensen die de activisten steunen’. Dat de donaties die XR van mensen door het hele land ontvangt nóóit gebruikt worden om boetes te betalen, doet blijkbaar niet ter zake. Dilan Yesilgöz (VVD) ging nog een stap verder met een hondenfluitje naar complottheorieën waarin achter alles wat je niet zint wel een geheime ‘financiële agenda’ moet zitten. “Als dit een verdienmodel is”, aldus de minister van Justitie, “dan wil ik van het OM graag horen wat het nodig heeft van de politiek om daarop te reageren”.

De tweede stap is om consequent over demonstranten te spreken als mensen die ergens ‘misbruik’ van maken. Yesilgöz lijkt het al een tijdje moeilijk te hebben met de scheiding der machten. Zo laat ze duidelijk blijken dat ze gefrustreerd is over het gebrek aan vervolging. Daarom spreekt ze nu consequent over ‘misbruik maken van het demonstratierecht’. En misbruik kan natuurlijk niet onbestraft blijven. Zo voert ze de druk op het Openbaar Ministerie publiekelijk op voordat ze onderstreept dat het OM natuurlijk verder helemaal zelfstandig opereert.

De laatste stap: leg een link tussen vreedzaam demonstreren en criminaliteit of terrorisme. Dat kan via de kracht van suggestie. Zo vroeg Ingrid Michon-Derkzen (VVD) zich bijvoorbeeld af of ‘iedere terrorist via de Wet Openbare Manifestaties heel makkelijk zo'n gebied kan binnendringen en grote schade kan aanrichten op een luchthaventerrein?’ Maar het kan ook met een expliciete oproep om XR als ‘criminele organisatie’ aan te merken, zoals Lilian Helder (BBB) deed.

Het criminaliseren van vreedzaam protest is een buitengewoon zorgelijke ontwikkeling in een formatieperiode die toch al draait om de toekomst van de democratische rechtsstaat. Daarin is namelijk altijd ruimte voor schurende en verstorende vormen van protest om politici en bedrijven dingen duidelijk te maken die ze liever niet willen horen. Laat dit Kamerdebat een heldere waarschuwing zijn voor politieke partijen en maatschappelijke organisaties die rechtsstatelijkheid en demonstratierecht wel hoog in het vaandel hebben. Want ook de ongehoorzame stem van burgers staat deze formatie onder druk.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (7)

Gerygrr
Gerygrr
24 jan. 2024 - 13:03
Het is waar je ook kijkt, ditzelfde verhaal. En de reageerders vallen hieronder: https://en.m.wikipedia.org/wiki/It%27s_the_economy,_stupid De ik- tiran, die te weinig verdient. En de schuldigen zijn degenen die wegen bezetten. Of lock downs afkondigen. Of de noodklok luiden over het onderwijs. Of de noodklok luiden over het gezondheidssysteem. Of de noodklok luiden over….. Hoge belastingdruk en opgeworpen drempels. Je hebt een geweldig systeem, maar wij bureaucraten zorgen voor tegengaan van fraude. Wij beheren de pot. Dat is duur, maar het is uw geld, toch? De boodschappers, zij kaarten het falen aan van deze falende achterliggende filosofie. De boodschapper is de vijand.
TinoZ
TinoZ
23 jan. 2024 - 19:14
De reacties hier zijn wel weer exemplarisch voor het artikel. Zodra de boodschap onwelgevallig is zijn bepaalde mensen ineens heel erg rechtschapen en is elke vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid een groot onrecht. Ik denk dat we juist trots moeten zijn op mensen die in het algemeen belang de nood boven de wet stellen, we hebben er al veel aan te danken.
8 Reacties
Jozias2
Jozias223 jan. 2024 - 20:21
@tinoz Ik lees juist veel reacties waarin men kritisch is op de wijze van actievoeren ongeacht het doel. En als het bij sommige acties wel is toegestaan en bij andere niet vanwege het onderwerp van de actie. Wie gaat dan beoordelen of er een goede reden is?
bv-user-35055
bv-user-3505523 jan. 2024 - 20:33
Beste Tino, Als dat inderdaad de denkwijze is, dan is er vast geen bezwaar tegen dat ik, in het kader van het algemeen belang, de nood boven de wet stel en samen met een stel medeburgers de XR demonstranten van de weg knuppel. We hebben immers veel te danken aan burgerlijke ongehoorzaamheid. Snap je dat dit de ultieme resultante is van het denken van de XR demonstranten? Wie legt de grens tussen 'aanvaardbare' en 'onaanvaardbare' burgerlijke ongehoorzaamheid (wat het i.c. overigens niet is... hier is gewoon sprake van crimineel gedrag)? De XR demonstranten kennen zichzelf, op grond van een morele overtuiging, een juridische superioriteit toe die er eenvoudigweg niet is. Erger; anderen worden, op grond van diezelfde morele overtuiging, ernstig beperkt. En dat kan alleen maar fout aflopen.
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick23 jan. 2024 - 20:54
Ik snap niet wat die extreme christenen ermee te maken hebben, die bij abortusklinieken demonstreren om, in hun ogen, het leven van kinderen te redden. Of telt dit niet omdat dan de boodschap voor jou onwelgevallig is?
Zandb
Zandb24 jan. 2024 - 7:55
Weetikhoevaakbellenengeengehoorkrijgen Wat een onzin. De nood boven de wet stellen is toegestaan als het om (vreedzaam, veilig) demonstreren gaat. Maar het is beslist niet toegestaan om voor eigen rechter te spelen, zoals u voorstelt door met geweld nota bene mensen het recht om te demonstreren te ontnemen. Wat precies onder vreedzaam demonstreren verstaan moet worden - waar de grens ligt - dat is inderdaad een punt van discussie maar daar moet de uiteindelijk rechter dan maar over oordelen. (Heb ik meteen Jozias reactie behandeld.)
Zandb
Zandb24 jan. 2024 - 8:07
Nick Wat kan er mis zijn met/aan mensen die op vreedzame wijze demonstreren tegen abortus? Als je vindt dat abortus moord is, dan mag je die mening demonstreren. Wie, in het algemeen, meent dat de nood zo hoog is, dat je de wet moet overtreden, die zal de gevolgen onder ogen moeten zien. Ik ben van mening dat we zonder dat overtreden van de wet, de discriminerende wetten in de VS en Zuid-Afrika niet afgeschaft zouden zijn, of de jodenvervolging tijdens het Nazi-regime met succes bestreden. Ik bedoel maar: We hebben veel te danken aan mensen die hun nek uitstaken. Maar inderdaad kun je op dezelfde wijze hele vervelende zaken bewerkstelligen.
TinoZ
TinoZ24 jan. 2024 - 10:30
@ZoekEenVrijeNick: uiteraard mag een christelijke organisatie demonstreren tegen abortus, net als een Pegida-meneer een Koran mag verbranden. Wanneer daar uiteindelijk mogelijk strafbare feiten bij worden gepleegd is het aan een rechter om te oordelen of dat proportioneel was en of/hoe het bestraft moet worden. Als je echter gaat stellen dat demonstreren ueberhaupt niet meer mag als daar burgerlijke ongehoorzaamheid bij komt kijken (of het zelfs daarom bij voorbaat verbiedt) dan torn je toch wel erg aan het demonstratierecht. Dan sta je uiteindelijk letterlijk met je rug tegen de muur (of in een hoekje van het Mailieveld) te protesteren waar niemand er naar omkijkt. En ik heb toch nog steeds het gevoel dat er met 2 maten gemeten wordt; bij de boerenprotesten in 2019/2020 stond half Nederland te juigen, en hebben de BBB groot gemaakt.
Jozias2
Jozias224 jan. 2024 - 12:27
@tinoz Als de term ‘burgerlijke ongehoorzaamheid’ een eufemisme is voor de wet overtreden dan is het niet gek dat de burgemeester en politie hier op gaat handhaven. Als je als hekken gaat openknippen om op een landingsbaan te fietsen en zo het vliegverkeer te belemmeren dan krijg je kritiek. Of je dat nu doet in naam van XR, voor de oeigoeren voor Israël of juist Palestina of wat voor reden dan ook. Dan is het een beetje flauw om te gaan verkondigen dat XR hierdoor ten onrechte wordt gecriminaliseerd. Ik zou de stukjes over de boerenprotesten nog maar eens teruglezen. Ik heb weinig reacties gezien dat mensen het wel prima vonden. Eerder om geweld toe te passen, de me of het leger in te zetten.
Gerygrr
Gerygrr24 jan. 2024 - 12:48
7 duimpjes…. 7 ik-tirannen.
Ewout Pool
Ewout Pool
23 jan. 2024 - 16:10
Je kan het eens of oneens zijn met XR, maar het bezetten van dat terrein op Schiphol is gewoon verboden. Net als het bezetten van een snelweg, of dat nu door boeren, Blokkeerfriezen, klimaatactivisten of wie dan ook gebeurt. Dat er nauwelijks tegen opgetreden wordt is een ander verhaal. Maar dat weet XR denk ik ook. Het argument immers om niet gewoon in een met de betreffende gemeente overlegde vorm te demonstreren is omdat een bezetting veel meer aandacht genereert. En dat hebben ze gezien hun beperkte en weinig groeiende aanhang hard nodig. De gemiddelde burger is niet tot nauwelijks geïnteresseerd in hun wensen. Toch blijft XR haar mening opdringen. Ook in dat opzicht zijn er parallellen met de Jehova's getuigen.
2 Reacties
LaBou
LaBou 24 jan. 2024 - 7:26
"De gemiddelde burger is niet tot nauwelijks geïnteresseerd in hun wensen. " Dus eerst informeren wat de wensen van de gemiddelde burger zijn en dan pas demonstreren.
Zandb
Zandb24 jan. 2024 - 8:16
Ewout Ik heb in de mijn reactie hierboven proberen uit te leggen, dat het het heel erg genuanceerd ligt: Het doel kan de middelen wel degelijk heiligen. Ik wil geen lans breken voor onwettig gedrag maar ik zie niet in, waarom iets wat al verboden is - het bezetten van een terrein op Schiphol - als het alleen om het bezetten als een demonstratie gaat, als een criminele daad moet worden opgevat. Als zelfs de politie meent, dat de nood zo hoog is, dat zij moet demonstreren met een 'langzaam aan rijd actie op de snelweg'....... Als de nood zo hoog is een 'stiptheidsactie' - wat gewoon een alibi is voor 'je werk NIET goed doen - het hele vliegverkeer op Schiphol kan lamleggen..... Als de nood zo hoog is, dat meent te moeten staken....... Ik vind: Dat moeten we niet criminaliseren.
Zakenpief
Zakenpief
23 jan. 2024 - 16:09
XR criminaliseert zichzelf, daar heeft het de rechtse partijen niet voor nodig. En daarmee sneeuwt inderdaad de boodschap onder. XR is met haar blokkades heel rap de voedingsbodem voor haar boodschap in de samenleving aan het verpesten. Maar aan de toon van dhr Dix te horen, is dat besef nog niet tot XR doorgedrongen.
3 Reacties
Zandb
Zandb24 jan. 2024 - 8:20
Zakenpief Je hebt het recht om te demonstreren, zelfs om te staken. Als we dergelijke rechten gaan criminaliseren, want daar gaat het hier om, dan is het middel erger dan de kwaal. Met een enorme zijsprong: We kunnen van elk recht misbruik maken. De democratische rechten zijn echt niet bedoeld om afgeschaft te worden, zoals de PVV wil.
Zakenpief
Zakenpief24 jan. 2024 - 10:45
@Zandb, Het staat XR vrij om te demonstreren, daar wordt niet aan getornd. Er worden zelfs lokaties gefaciliteerd. Maar daar is het XR niet om te doen, die wil aandacht creeren door ontwrichting. Door middel van opzettelijk overbelasten van politie en OM. Dat gaat ten koste van de maatschappij.
Zandb
Zandb24 jan. 2024 - 15:10
Zakenpief In principe eens maar wel met een aantekening: je hebt wel het recht om te staken en dat gaat - denk aan een staking van het OV - ook ten koste van de maatschappij. Daarom pleit ik voor de nuance: Het blokkeren van snelwegen kan je gemakkelijk tot een 'wettig' middel verklaren, als je aan bepaalde voorwaarden - dat moet voor een staking immers ook - voldoet. (Voor een goed begrip: Het is niet aan mij om zoiets te bepalen. Het is aan een ieder om te bepalen of die de gevolgen van zijn actie accepteert.)
Jozias2
Jozias2
23 jan. 2024 - 15:33
Volgens mij is het criminaliseren van vreedzaam protest begonnen toen vreedzame personen de wet overtraden. Vreedzaam en illegaal zijn sluit elkaar niet uit. Daarnaast wordt kritiek op de wijze van actievoeren wordt uitgelegd als klimaatontkenning of tegen klimaatdoelstellingen zijn. Vinden dat jouw boodschap de moeite waard is en belangrijk dan al het andere dat mag natuurlijk maar dat nobele doel is geen vrijbrief om de wet te overtreden.
bv-user-35055
bv-user-35055
23 jan. 2024 - 15:25
Geachte heer Dix, Uw pleit over vreedzame burgers die vreedzaam demonstreren gaat hier eenvoudigweg niet op. Als eerste: me dunkt dat het een vreedzame demonstratie is, anders was het een rel en geen demonstratie. Daarnaast: het blokkeren van een snelweg als vorm van protest wordt niet beschermd. Noch door onze grondwet, noch door het EHRM. Immers leidt dit er toe dat anderen worden beperkt in hun recht, i.c. het recht om zich vrijelijk te kunnen verplaatsen. Dit weet u en dit weten uw mededemonstranten ook. Dit gedrag van XR is crimineel. Dat het OM er tot op heden voor heeft gekozen om geen actieve vervolging in te zetten maakt dat niet anders. Ik hoop dat deze houding van het OM snel veranderd. Want, ik vrees dat als het OM niet ingrijpt, de omstanders dat op eigen manier zullen gaan doen. Er waar dat toe kan leiden, daarvan hebben wij genoeg beelden voorbij zien komen op YouTube. Koester uw demonstratierecht en maakt u daar vooral maximaal gebruik van. En dat meen ik oprecht. Maar stop met die blokkades. Want daarmee doet u uw zaak geen goed.
3 Reacties
TinoZ
TinoZ23 jan. 2024 - 16:10
Burgerlijke ongehoorzaamheid, bijvoorbeeld in de vorm van het blokkeren van een snelweg, kan toch wel degelijk onder het demonstratierecht vallen: https://www.amnesty.nl/wat-we-doen/demonstratierecht-in-nederland/wat-is-burgerlijke-ongehoorzaamheid Overigens heb ik de term relschoppers ook vaker gebruikt zien worden door rechtse sujetten om onder andere XR aan te duiden...
bv-user-35055
bv-user-3505523 jan. 2024 - 17:00
Beste Tino, Als eerste de opmerking dat Amnesty in deze geen partij is waar ik juridisch advies bij zou willen inwinnen. U zou wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen. XR gebruikt vaak de EHRM uitspraak Kudrevičius vs. Litouwen als rechtvaardiging, maar vergeet voor het gemak het laatste deel van de uitspraak waarin in niet mis te verstane woorden staat: "[..]the intentional serious disruption, by demonstrators, to ordinary life and to the activities lawfully carried out by others, which disruption was more significant than that caused by the normal exercise of the right of peaceful assembly in a public place, might be considered a “reprehensible act” within the meaning of the Court’s case-law. Such behaviour might therefore justify the imposition of penalties, even of a criminal nature [..].
Frits Jansen
Frits Jansen24 jan. 2024 - 5:16
Bij mij blijft het idee knagen dat Poetin de westerse maatschappij wil destabiliseren en daarom protestbewegingen infiltreert. Demonstraties dienen om aandacht te vragen, niet om straffen uit te delen voor ongewenst gedrag.
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine
23 jan. 2024 - 15:10
Stiekem koesteren de rechtse partijen de demonstraties van XR. Het blokkeren van snelwegen of vliegvelden door XR en de bijkomende media aandacht levert ze veel meer stemmen op dan een campagne video. Dus ben niet bang, ook onder een eventueel rechts kabinet kun je gewoon doorgaan met je demonstraties. Blokkeer een snelweg, plak je vast aan een kunstwerk, gooi nog ergens wat verf tegenaan, en Geert lacht stiekem in z'n vuistje. Voor de bühne sputteren ze misschien wat tegen, maar het is veel te lucratief om het te stoppen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor