Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Corona-uitbraak in Gelders verpleeghuis met gevaccineerde bewoners

  •  
30-04-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
73 keer bekeken
  •  
51125410257_a049adc281_k

© cc-foto: Governor Tom Wolf https://flic.kr/p/2kTM6hD

In het Gelderse Wehl is een uitbraak van corona geconstateerd onder bewoners van een verpleeghuis. Van de 29 dementerende bewoners zijn er nu 12 positief getest. De meesten van de kwetsbare bewoners zijn gevaccineerd, het grootste deel heeft zelfs al twee prikken ontvangen en meer dan twee weken geleden. De gevolgen van de besmetting blijven daardoor vooralsnog zeer beperkt, de besmette personen hebben milde klachten. Ze zijn wel geïsoleerd op hun kamers om verdere verspreiding van het virus te voorkomen.
De uitbraak toont eens te meer dat wie gevaccineerd is nog steeds het virus kan oplopen en verspreiden. Dat maakt het voor het virus ook mogelijk te muteren en zich op den duur aan te passen aan de afweer door het vaccin. Daarom is het van belang ook na vaccinatie maatregelen te handhaven.
"Sensire neemt dan ook maatregelen om verdere verspreiding tegen te gaan. Bezoek is nog steeds welkom, maar wordt vanwege de uitbraak wel beperkt. Bewoners kunnen maximaal één vaste bezoeker op één bezoekmoment per dag verwelkomen. Het bezoekmoment wordt afgesproken in overleg met de teamverpleegkundige. Bezoekers worden geacht zich te registreren en een mondneusmasker, plastic halterschort en een spatbril te dragen, die ze bij binnenkomst krijgen."
Hoe vaak spreek je iemand met een andere kijk op de wereld? Joop.nl, EW en Arminius willen je uitnodigen voor een wandeling of een videogesprek met iemand die over sommige zaken een andere mening heeft. Doe je mee? Beantwoord de eerste stelling hieronder. Meer lezen over De Wandeling? Klik hier. Zie je hieronder geen stelling? Pas je cookie-instellingen aan of klik hier.
window.addEventListener('message', function (evt){ var embed = document.getElementById('mycountrytalks-embed'); var currentScrollTop = 0, newScrollTop = 0; var additionalSafeSpace = 50; if (evt.origin === 'https://app.mycountrytalks.org') { if ("wasResized" in embed.dataset) { currentScrollTop = document.documentElement.scrollTop || document.body.scrollTop; newScrollTop = currentScrollTop + embed.getBoundingClientRect().top - additionalSafeSpace; window.scrollTo(0, newScrollTop); } embed.style.height = evt.data + 'px'; embed.setAttribute('data-was-resized', 'true'); } }, false);
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (8)

Rolandb Gilead
Rolandb Gilead
1 mei 2021 - 6:40
Het goede nieuws is dat het definitief gedaan is met het verplichte zoenen van collega's op de eerste werkdag na oud en nieuw. Ik heb daar altijd een gruwelijke hekel aan gehad, en heb nu een legitieme reden om hier niet aan mee te doen, mocht deze kolder toch weer bij sommigen in de kop slaan.
Rechtse Bal -
Rechtse Bal -
30 apr. 2021 - 17:19
besmet en milde klachten... is dat nu echt iets om je zorgen over te maken ? of staat het weer goed in de statistieken?
bv-user-84072
bv-user-84072
30 apr. 2021 - 16:18
--- Dit bericht is verwijderd —
1 Reactie
Fransss en Vrij
Fransss en Vrij30 apr. 2021 - 18:18
[ 90% bescherming wordt dus bij lange na niet gehaald.] Hoe kun jij dat weten na één afwijkend bericht? Ondertussen is het aantal besmette bewoners van verpleeghuizen gedaald van 400 naar 20. Kortom het werkt goed. https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/verpleeghuiszorg
Leontrotsky
Leontrotsky
30 apr. 2021 - 11:15
Zoals ik ook al vele malen zei, en dit wordt ook door vele virologen en geleerden gezegd maar de meeste mensen pakken het niet op. De meeste mensen denken volgens het stramien "Als ik straks gevaccineerd ben dan mag ik alles weer en hoef ik geen maatregelen meer te volgen" Dit is pertinent onjuist. Iemand die gevaccineerd is is nog net zo besmettelijk als een niet-gevaccineerde en kan nog evengoed het virus oplopen en zelf ziek worden als een niet gevaccineerde. De winst zit erin dat je minder ziek wordt (afhankelijk van de mutatie overigens) nadat je gevaccineerd bent. Een groot probleem is dat het vaccin steeds minder werkzaam wordt, hoe nieuwer de mutatie hoe minder werkzaam het virus is. Dit zal steeds meer gaan gelden naargelang een groter deel van de wereldbevolking gevaccineerd is. Helaas betekent dit dat we: a) ook na vaccinatie ons nog steeds aan alle maatregelen zullen moeten blijven houden. Dit betekent ook dat lockdown maatregelen ook nadat minimaal 70% van de bevolking gevaccineerd is niet versoepeld kunnen worden. In het gunstigste geval kunnen we periodiek licht versoepelen; b) we er niet zijn na deze vaccinatie. Verwacht wordt dat iedereen jaarlijks minimaal één maal maar misschien wel 2x opnieuw moet worden gevaccineerd, dit is een blijvende zaak. c) een testsamenleving van het grootste belang is als we weer willen gaan versoepelen. Versoepeling kan alleen in samenhang met een testsamenleving. Een goed functionerende testsamenleving waaraan iedereen meedoet kan als randvoorwaarde helpen om toch meer versoepelingen door te kunnen voeren. Dit zal periodiek zijn want de golfbewegingen zullen een blijvend fenomeen zijn helaas.
3 Reacties
adriek
adriek30 apr. 2021 - 13:54
Als Corona voor gevaccineerden vervalt tot een 'gewone griep' hoeven we nauwelijks meer maatregelen te handhaven: dat doen we voor de gewone griep ook niet. Iedereen overal altijd handen geven kan ik wel missen en knuffelen deed ik toch al niet met vreemden.
JanVG2
JanVG230 apr. 2021 - 14:12
"Iemand die gevaccineerd is is nog net zo besmettelijk als een niet-gevaccineerde " incorrect. Je bent nog steeds besmettelijk, maar duidelijk minder dan een niet-gevaccineerde. " je minder ziek wordt (afhankelijk van de mutatie overigens) nadat je gevaccineerd bent." Tot nu toe is nog geen variant gevonden die een gevaccineerde persoon zo ziek maakt als de ergste gevallen van niet-gevaccineerd. "groot probleem is dat het vaccin steeds minder werkzaam wordt, hoe nieuwer de mutatie hoe minder werkzaam het virus is." Ook dat is ingewikkelder. Niet elke mutatie is per definitie in staat het vaccin te "ontlopen". Verreweg de meeste toekomstige mutaties worden ook effectief bestreden. Echter - survival of the fittest - op den dur zullen 1 of 2 mutaties dat wel kunnen. Echter, de huidige vaccins kunnen vrij gemakkelijk aangepast worden aan mutaties. Het betekent wel dat - net als met de griep - er per jaar (?) een aangepast vaccin aan kwetsbaren moet worden gegeven. Bij verregaande mutaties wellicht de gehele populatie. Het Verenigd koninkrijk laat zien hoe het vaccin - mits een groot deel van de bevolking gevaccineerd is - een invloed heeft op de ziekenhuispresentie en vooral op de sterftecijfers. Dat betekent niet dat in één keer alles losgelaten kan worden wat betreft de maatregelen, maar wel dat - als de ziekenhuizen duidelijk (!!) ontlast zijn, er meer mogelijk gaat worden. Het virus is endemisch geworden en zal in de bevolking blijven. Maar als we - met herhaalde vaccinatie - we het ziektebeeld kunnen reduceren tot "griep" (wat ook in dit verpleeghuis het geval lijkt te zijn!!!), dan kan veel van de "normale" samenleving terugkeren. Dat zal niet deze zomer zijn!!, maar het is wel degelijk aan de horizon. Zoals we ook van andere virussen accepteren dat ze in onze bevolking circuleren, ALS ze maar niet voor grote aantallen sterfgevallen en hoge werkdruk in de ziekenhuizen zorgen, zo zullen we op den duur ook met Covid omgaan.
MartinvanderLinde
MartinvanderLinde30 apr. 2021 - 20:13
Eirda, de coronamaatregelen hebben er wel voor gezorgd dat de gewone griep geen kans kreeg. Daardoor zijn ruim 3000 mensen in leven gebleven. Handhaving van de regels in griep periode lijkt me daarom helemaal geen overbodige luxe. Het is een kleine moeite met veel effect.
sensibel
sensibel
30 apr. 2021 - 10:49
`Daarom is het van belang ook na vaccinatie maatregelen te handhaven.´ Joep doei. Demente gevaccineerde bejaarden aan de ketting leggen, mensen die zichzelf niet kunnen verweren, ach ja, whats new pussycat. Misschien ook ééns effe kijken wat er met die PCR testen aan de hand is, waarom er landen zijn waarvan hun RIVM zeggen dat deze testen wetenschappelijk gezien, in deze gevallen onbetrouwbaar zijn. Feiten uit deze link van het Zweeds RIVM (google translate staat erbij): https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/v/vagledning-om-kriterier-for-bedomning-av-smittfrihet-vid-covid-19/ "De PCR-technologie die wordt gebruikt in tests om virussen te detecteren, kan geen onderscheid maken tussen virussen die cellen kunnen infecteren en virussen die zijn geneutraliseerd door het immuunsysteem en daarom kunnen deze tests niet worden gebruikt om te bepalen of iemand besmettelijk is of niet. RNA van virussen kan vaak weken (soms maanden) na de ziekte worden opgespoord, maar betekent niet dat u nog steeds besmettelijk bent. Er zijn ook verschillende wetenschappelijke onderzoeken die suggereren dat de besmetting met covid-19 het grootst is aan het begin van de ziekteperiode." Fijn weekend.
3 Reacties
Fransss en Vrij
Fransss en Vrij30 apr. 2021 - 16:45
Ach ja, de ziekenhuisopnamen zijn een afspiegeling van de de besmettingen, die met de PCR test zijn gevonden. Dus de PCR test zou zogenaamd niet goed zijn? Flauwekul.
gimli55
gimli5530 apr. 2021 - 21:06
@Franss De besmettingen die in het ziekenhuis zijn opgenomen, zijn opgenomen door symptomen ernstig genoeg om de opname te rechtvaardigen, niet omdat de PCR test positief was. Dat is een bijkomstigheid en zeker geen reden om mensen op te nemen. Je redenatie klopt niet, die conclusie rammelt. De PCR test is goed maar niet geschikt voor wat jij en velen hebben uitgeroepen tot doel. Ooit, nog geen jaar geleden werd pas iets getest als er symptomen werden, zo lang er geen symptomen zijn, is iemand niet ziek. Mogelijk besmet en zelfs besmettelijk, dat klopt. Maar iedereen 2 x per week testen zonder symptomen is waanzin en belachelijk. Je gaat toch niet 2 wekelijks een Pfeiffer test doen om aan te tonen dat je niet besmet bent, zelfs in een epidemie slaat dat nergens op. De PCR test sluit niets uit, behalve dat je nog niet voldoende antigenen (deeltjes virus) in je neus slijmvlies hebt om een de test positief te geven. Om maar te zwijgen over het percentage vals positief of vals negatief.
Fransss en Vrij
Fransss en Vrij30 apr. 2021 - 23:22
[ De besmettingen die in het ziekenhuis zijn opgenomen, zijn opgenomen door symptomen ernstig genoeg om de opname te rechtvaardigen, niet omdat de PCR test positief was. ] Ik beweer ook nergens dat mensen in het ziekenhuis worden opgenomen vanwege een positieve PCR-test, dat maak jij er van. [ Je redenatie klopt niet, die conclusie rammelt. ] Ik zeg dat het aantal ziekenhuisopnames net zo hard groeit of daalt met het aantal besmettingen gemeten met PCR. Dat is een bewijs dat de PCR-test goede resultaten afgeeft. Volgens jouw redenatie zou die correlatie niet kunnen voorkomen. Mijn redenatie en conclusie is dus correct. [ niet geschikt voor wat jij en velen hebben uitgeroepen tot doel.] Pardon? Ik heb niks uitgeroepen tot doel. Wat is dat voor een rare aantijging? [ Maar iedereen 2 x per week testen zonder symptomen is waanzin en belachelijk.] En dat gebeurt ook niet. Of leef jij ergens buiten Nederland? [ Om maar te zwijgen over het percentage vals positief of vals negatief. ] Zoek eens op hoeveel duizenden coronatests er dagelijks in de zomermaanden van 2020 zijn uitgevoerd en hoeveel positieve gevallen daar uit kwamen. Spoiler-alert: bijna nul, dus het aantal vals positieven is ook bijna nul.
Juppé🎗
Juppé🎗
30 apr. 2021 - 10:26
« . Daarom is het van belang ook na vaccinatie maatregelen te handhaven.« .....Hier wordt veel te weinig de nadruk op gelegd. Niemand wil negatief zijn, maar het is wel zo. Gisteren kennissen en familie uit NL die zeiden dat het midden juni over was en ze weer Frankrijk in mochten. Zij en wij hebben da nog nauwelijks een tweede prik gehad en mensen beneden de 50 zijn maar net aan de beurt. Heb het niet eens over de weigeraars en mutaties. Hopelijk halen we dan het eerste beleidsdoel en dat is dat de kwetsbare groepen gevaccineerd zijn en de druk de zorg minder idioot is. Hier in Frankrijk ligt de reanimatie nu vol met dertigers en veertigers veelal met obesitas. Is in deze groepen grote kwaal sinds zij van de wijn op bier en cola zijn overgegaan en van de ratatouille op hamburgers met van die dikke vette patatten ipv knapperige frietjes. Macron heeft gisteren ingesteld dat iedereen die te dik is zich vanaf nu kan laten vaccineren. Er moet dus nog veel gebeuren voor het over is. Sorry dat ik zo negatief ben, het positieve is natuurlijk wel dat deze gevaccineerde maar licht ziek van de besmetting worden.
2 Reacties
itsme3
itsme330 apr. 2021 - 15:42
Het is te begrijpen dat u negatief bent. In Frankrijk is de relatieve sterfte vier keer zo hoog dan in Nederland en zit er weinig verbetering in. Ook is met 29.500 ziekenhuisopnamen en 5.800 mensen op de intensive care, de situatie daar nogal heftig.
Juppé🎗
Juppé🎗30 apr. 2021 - 19:40
« Het is te begrijpen dat u negatief bent. In Frankrijk is de relatieve sterfte vier keer zo hoog dan in Nederland en zit er weinig verbetering in. « ....dat heeft weinig te maken met de logica van mijn verhaal. Frankrijk denkt dat ze in het midden van de lockdown zit en NL denkt dat dat aan het eind is....laten we het beide hopen. Waar ik sterke twijfels bij heb is dat dat er veel mensen denken dat het over is als ze gevaccineerd zijn. Dat is wel een vereiste maar maakt het niet zeker. De IC die hier relatief groter is dan in NL zit nu bijna vol met jongeren, dus die moeten ook eerst gevaccineerd ander steek ik hen als gevacineerde straks aan en dat wil ik niet. Daarom blijf ik binnen, dat bedoelde ik.
Bouwman2
Bouwman2
30 apr. 2021 - 9:10
Dat kan, vaccinaties leiden niet tot volledige immuniteit. Dit is bekend. je kunt besmet en ziek worden, maar symptomen zijn minder virulent. Zo is het ook met voortdurende herhaling van steeds dezelfde teksten. Wel besmettelijk, je wordt er ziek van, maar je gaat er niet aan dood. Gelukkig maar. ,
Ryan2
Ryan2
30 apr. 2021 - 8:59
Tja, had Sylvana Simons toch gelijk met haar kamer vraag aan Rutte. Ook al ben je ingeënt, je hebt nog steeds de kans dat je alsnog ziek wordt. Maar dan is er natuurlijk ook de dooddoener, dat het door je vaccinatie niet zo erg is.. Ach ja.. Zoals een wijs man ooit zei.. Alles valt te belullen...
4 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗30 apr. 2021 - 12:50
Dat is juist geen dooddoener, maar belangrijk. Nog belangrijker is dat als je gevaccineerd bent, je nog steeds een ander kunt besmetten en als die niet gevaccineerd kan die ernstig ziek worden. Exacte cijfers zijn er naar mijn weten nog niet.
Ryan2
Ryan230 apr. 2021 - 14:26
@Juppé Ja, daarom noem ik het ook een dooddoener.. Exacte cijfers zijn er nog niet.. Haha.. Ook weer zo'n dooddoener.. Niks is er bewezen. Iedereen lult maar wat.
Fransss en Vrij
Fransss en Vrij30 apr. 2021 - 16:48
Zoals een oud chinees spreekwoord zegt: ook als je je autogordel omdoet, kun je nog steeds gewond raken. Alleen een eigenwijze wil het verschil niet zien.
Juppé🎗
Juppé🎗1 mei 2021 - 9:30
« Niks is er bewezen. Iedereen lult maar wat.« .... Wat in het onderhavige geval wel is aangetoond is dat je als gevaccineerde het toch kunt krijgen en vooral anderen kunt besmetten. Er zijn hiervoor vele voorbeelden. Vooral U en mevrouw Simons lullen maar wat. Ze begrijpt het verschil tussen immuniteit en groepsimmuniteit niet.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor