China is voor frisdrankengigant Coca Cola de op twee na grootste markt en dat is goed te merken. Niet alleen is het merk overal zichtbaar, het promoot de eigen waar als gezond. Dat dit niet zonder gevolgen is blijkt uit cijfers over overgewicht. Liefst 42,3 procent van Chinese volwassenen kampte in 2011 met overgewicht of was zelfs obees. Twintig jaar eerder was dit nog 20,5 procent. Hiermee klimt China snel op naar de percentages van de Verenigde Staten, waar zo’n twee op de drie volwassenen last heeft van zwaarlijvigheid in meer of mindere mate.
De rol van Coca Cola in die toename is wat verhuld, maar daarom niet minder van belang. Volgens Susan Greenhalgh, verbonden aan Harvard en een China-expert, heeft Coca Cola haar invloed in China sinds 1999 gestaag uitgebreid. Dit blijkt uit een onderzoek van Greenhalgh. In dat jaar zag een Chinese variant van een Amerikaans instituut het levenslicht: het International Life Sciences Institute (ILSI) promoot beweging, terwijl excessieve suikerinname (bijvoorbeeld via haar eigen frisdranken) juist wordt bagatelliseert. Naast Coke steunen ook Nestlé, McDonalds, and PepsiCo de lobbyclub voor de frisdrankenindustrie.
Waar ILSI hevig wordt bekritiseerd in de Verenigde Staten en Europa, vindt de organisatie in Peking een gewillig oor. De belangrijkste boodschap die de club al decennia lang mag verkondigen in China is dat frisdrank prima past in een gezond dieet, zolang er maar genoeg bewogen wordt. In de Chinese vestiging van ILSI zitten vooraanstaande Chinese wetenschappers met warme banden binnen de hoogste regionen van de Communistische Partij.