Fossiele bedrijven doen zich graag groener voor dan ze in werkelijkheid zijn. KLM recyclet koffiekannen en -pads om passagiers het idee te geven dat het bedrijf toch heus wel, ja echt om het klimaat geeft. Shell maakte automobilisten wijs dat ze tegen betaling van slechts 1 cent extra opeens klimaatneutraal zouden kunnen rijden.
Concurrent Chevron maakt het zo mogelijk nog bonter. De Amerikaanse oliegigant zegt ernaar te streven in 2050 klimaatneutraal te zijn. Dat zegt het bedrijf te willen bewerkstellingen met behulp van de opslag van CO2 en CO2-compensatie: projecten waarmee de uitstoot van broeikasgassen teniet zou moeten worden gedaan.
Maar uit onderzoek van Corporate Accountability blijkt nu dat 93 procent van de CO2-compensatie die Chevron opvoert, zo goed als waardeloos is, schrijft The Guardian. De zogenaamd ‘groene’ investeringen van Chevron leiden niet tot een afname van de CO2-uitstoot. Sterker nog: regelmatig pakken de projecten van de oliegigant slecht uit voor het milieu.
Vaak zouden de genomen maatregelen – zoals het planten van bomen of de aanleg van waterkrachtcentrales – ook zonder bemoeienis van Chevron wel zijn genomen. Het gaat bovendien om projecten die nadelig kunnen zijn voor de biodiversiteit. Zo pakt de aanleg regelmatig nadelig uit voor vissen.
In warme landen zijn de klimaatvoordelen van waterkrachtcentrales dubieus. Zo schrijft WISE: “Grote stuwmeren in bijvoorbeeld de Amazone verteren veel organisch materiaal (bomen en planten) onder water. Daar komt CO2 en methaan (CH4) bij vrij, wat ontsnapt naar de atmosfeer.”
Ook zijn er regelmatig negatieve gevolgen voor gemeenschappen waar de zogenaamde CO2-compensatie tot stand moet komen. Bij de bouw van dammen worden mensen bijvoorbeeld met geweld van hun land verdreven. Chevron is betrokken bij twee waterkrachtcentrales in Colombia waar dat is gebeurd. Ook vonden daar overstromingen plaats.