Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Chauffeurs in het wegvervoer verdienen betere arbeidsvoorwaarden

  •  
02-07-2018
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
97 keer bekeken
  •  
4912859349_dcf0d7c5b4_z
Nieuwe Europese plannen leiden tot oneerlijke concurrentie en een race naar de bodem op arbeidsvoorwaarden
Europese plannen voor het wegvervoer dreigen het werk van bus en vrachtwagenchauffeurs zwaarder en onzekerder te maken. Er komt meer oneerlijke concurrentie door de grote loonverschillen en chauffeurs krijgen alleen korte pauzes en moeten langer achtereen werken. Deze week kan het Europees Parlement de plannen nog verbeteren. We moeten er alles aan doen om ervoor te zorgen dat het belang van chauffeurs voorop komt te staan.
De plannen betekenen dat chauffeurs zwaarder belast kunnen worden. Het aantal aaneengesloten werkweken wordt verhoogd, de rusttijden worden uitgesteld en chauffeurs moeten vaker op parkeerplaatsen overnachten. In de praktijk zullen chauffeurs drie lange werkweken achter elkaar moeten werken en in het weekend in hun cabine moeten overnachten. Wanneer ze minder dan een half uur per keer mogen pauzeren, is dat te kort om een warme hap te eten en naar de wc te gaan. Zeker voor buschauffeurs, die binnen die tijd ook nog koffers inladen of passagiers inchecken. Zo raken chauffeurs oververmoeid en zien ze hun familie en vrienden nauwelijks. Daarnaast mogen chauffeurs bovenop de maximale rijtijd straks nog eens twee uur langer doorrijden om bij het bedrijf te komen. De rijtijd-voorschriften zijn er niet voor niets, een vermoeide buschauffeur komt de veiligheid op de weg niet ten goede. Daarom willen wij dat de huidige rij- en rusttijden worden gehandhaafd, zodat chauffeurs voldoende kunnen uitrusten.
Race naar de bodem Als niets verandert moeten Oost-Europese chauffeurs in West-Europa blijven rijden voor het veel lagere loon, dat ze in eigen land verdienen. In deze voorstellen worden vrachtwagen- en buschauffeurs grotendeels van de Europese detacheringsrichtlijn uitgesloten die gelijk loon voor gelijk werk regelt. Dit leidt onvermijdelijk tot oneerlijke concurrentie en een race naar de bodem op arbeidsvoorwaarden. Nog steeds zijn er dan eerste en tweede klas chauffeurs in Europa en dat moet veranderen.
De transportmarkt wordt nu door de voorstellen van de Commissie geheel vrijgegeven, onder meer door liberalisering van de cabotageregels. Buitenlandse chauffeurs kunnen volgens deze regels feitelijk ongelimiteerd waren vervoeren of oppikken in het land waar ze ook lossen voor een lager loon dan nationale chauffeurs. Cabotage was ooit bedoeld om te voorkomen dat vrachtwagens halfleeg rondrijden, maar het is verworden tot een structureel verdienmodel met inzet van goedkopere chauffeurs uit landen waar de lonen lager liggen. Dit zorgt voor nog meer oneerlijke concurrentie tussen bedrijven en tot een groot banenverlies in Nederland.
Het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat komt namelijk tot de conclusie dat tot wel 35 procent van de Nederlandse binnenlandse transportmarkt potentieel kan worden overgenomen door cabotage. Daarom wil de PvdA dat cabotage wordt beperkt tot 48 uur en dat het cao-loon en de arbeidsvoorwaarden van het vervoersland gelden doordat de detacheringsrichtlijn van toepassing is.
De transportsector moet beschermd worden tegen oneerlijke concurrentie en chauffeurs moeten beschermd worden tegen uitbuiting en oververmoeidheid. Daarom zal de PvdA woensdag tegen deze voorstellen stemmen en pleiten voor fatsoenlijke rusttijden en voor gelijk loon voor gelijk werk, ook voor chauffeurs!
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.