Het CDA wilde tijdens de campagne voor de Tweede Kamerverkiezing Mark Rutte slopen met “een anonieme, ondergrondse campagne”. Dat schrijven politiek journalisten Peter Kee (BNNVARA) en Thijs Broer in hun boek Code Rood. Vrij Nederland heeft een voorpublicatie.
"In de laatste weken voor de verkiezingen moet Mark Rutte worden bestookt met een reeks online filmpjes naar Amerikaans voorbeeld, waarvan de bedoeling is dat ze viraal gaan via de sociale media. Daarin moeten de ‘gebroken beloftes’ van Rutte en de manier waarop hij de ‘hardwerkende Nederlander’ in de steek heeft gelaten met een knipoog worden uitgevent. Er moet een advertentie komen waarin de talloze VVD’ers op een rijtje worden gezet die Mark Rutte toen het erop aankwam genadeloos liet vallen. In een andere advertentie moet een reeks sjoemelende VVD-politici met balkjes voor de ogen worden getoond, om te laten zien dat Ruttes VVD het niet zo nauw neemt met integriteit."
Een opmerkelijke rol is weggelegd voor Pieter Omtzigt.
" Als Pieter Omtzigt lucht krijgt van de plannen, laat de tweede man van het CDA direct weten dat de aanval op Rutte zíjn werk is. (…) Een uur lang gaan de wildste onderwerpen over tafel, terwijl Omtzigt geagiteerd door de kamer beent. Zoals de ramp met de MH17, waar het Kamerlid zich jarenlang als een terriër in vast heeft gebeten (…) Van der Wind en Van Putten zijn er zelfs getuige van dat Omtzigt de affaire rond Joris Demmink ter sprake brengt: de oud-topambtenaar op Justitie die zich volgens allerlei hardnekkige theorieën op internet schuldig zou hebben gemaakt aan kindermisbruik, maar naar de overtuiging van Omtzigt jarenlang stelselmatig uit de wind werd gehouden door de top van Justitie en de achtereenvolgende kabinetten-Rutte."
Op Twitter reageert Omtzigt:
Het plan mislukt uiteindelijk omdat zes door het CDA benaderde bureaus hun vingers niet aan een anonieme lastercampagne tegen Rutte willen branden. “Dat zou beschadigend kunnen zijn voor hun reputatie als hun betrokkenheid ooit uit zou komen”, schrijven Kee en Broer.