Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Campagne begonnen: Rutte kan zich niets herinneren maar weet nog wel dat Den Uyl verschrikkelijk was

  •  
28-01-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
4455 keer bekeken
  •  
markrutte

De VVD trapt de verkiezingscampagne traditiegetrouw af met een aanval op links. In een interview met De Telegraaf waarschuwt partijleider Mark Rutte voor de combinatie PvdA-GroenLinks. Om het gevaar van deze partijen aan de Telegraaf-lezende boomers duidelijk te maken, hoeft hij slechts een halve eeuw terug in de tijd: naar het kabinet-Den Uyl (1973-1977).

Hoewel zijn geheugen hem onder andere omstandigheden keer op keer in de steek laat, heeft de VVD-leider zeer sterke herinneringen aan Den Uyl, die premier werd toen Rutte zes jaar oud was. Ook bij eerdere verkiezingen waarschuwde de premier al voor een terugkeer naar de tijd dat er werd gepleit voor de spreiding van kennis, macht en inkomen. Het kabinet-Den Uyl probeerde de ongelijkheid tegen te gaan, maar slaagde daar door de oliecrisis van 1973 slechts zeer ten dele in.

Links beleid zou volgens Rutte desastreus uitpakken voor de “de hardwerkende Nederlander”. CPB-doorrekeningen van de programma’s van GroenLinks en PvdA wijzen al verkiezing na verkiezing uit dat huishoudens die minder dan een ton per jaar verdienen, er bij die partijen flink op vooruit gaan. Volgens de VVD zijn dat vermoedelijk geen hardwerkende Nederlanders. Dat ben je pas als je huisjesmelker bent of CEO van een vervuilende, belasting ontwijkende multinational.

Rutte geeft het interview aan De T. samen met Edith Schippers, beoogd fractieleider van de VVD in de senaat en voorzitter bij het pensioenfonds van DSM. Vorige week kwam zij in opspraak vanwege de deplorabele stand van dat fonds. Terwijl gepensioneerde werknemers van het bedrijf daardoor straks op een houtje moeten bijten, krijgt de bedrijfstop tientallen miljoenen toegestopt. Schippers hield informatie hierover achter - een duidelijke aanwijzing dat zij zich warmloopt om serieleugenaar Rutte op te volgen.

Rutte zal de verkiezingscampagne over anderhalve maand naar verwachting afsluiten door bij drie verschillende talkshows in debat te gaan met Geert Wilders, Joost Eerdmans of een andere rechtsextremist die hoog in de peilingen staat maar zulke krankzinnige ideeën heeft dat meebesturen na de verkiezingen uitgesloten is. In die debatten zal het geen enkele keer gaan over provinciale onderwerpen.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (32)

Nicolay2
Nicolay2
31 jan. 2023 - 9:10
De Neo Liberalen van de VVD lachen een groot deel van de bevolking uit, die te lage inkomens hebben in 2023 en daardoor financiële problemen hebben door het 13 jaar Liberaal beleid van Rutte. Denk aan de waanzinnige huur en koopprijzen van de huizen omdat zij decennia lang veel te weinig huizen hebben laten bouwen waardoor veel jongeren geen huis hebben en bij hun ouders moeten blijven wonen, en de vele duizenden mensen die al vele jaren naar de voedselbanken moeten voor hun eten in één van de rijkste landen in de wereld.
Schenkerdesvaderlands
Schenkerdesvaderlands
29 jan. 2023 - 15:34
Haha - goeie titel!
Doomsdayshaman
Doomsdayshaman
29 jan. 2023 - 12:13
Een geschiedenisleraar met een selectief geheugen, lijkt me een aanwinst voor het land, die moeten we premier maken.
Mavaro
Mavaro
29 jan. 2023 - 11:41
De Wasington Post heeft de aantoonbare leugens van Trump bijgehouden. Wordt dit in Nederland voor Rutte gedaan?
Jansen7
Jansen7
28 jan. 2023 - 21:04
Tactiek van Rutte: de aandacht afleiden van de enorme thema's waar Nederland al weer sinds jaar en dag in zit. Ik kan geen voorbeelden noemen zonder 'Off Topic' te gaan.
1 Reactie
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa29 jan. 2023 - 11:13
Uhmm, ja, het komt door, uhmmm Den Uyl !! Ja, Den Uyl heeft het gedaan !
Armoedegrens
Armoedegrens
28 jan. 2023 - 16:21
Oh, ik las eerst dat Rutte zei, de zich voor ons soort mensen kapot werkende Nederlander, haha.
1 Reactie
oproerkraaier
oproerkraaier28 jan. 2023 - 21:17
hahaha goeie grap, ik moet er helaas bijna van huilen.
bv-user-58837
bv-user-58837
28 jan. 2023 - 15:17
Achterbaks en een premier niet waardig om af te geven op de uyl. Dat doet pijn heel veel pijn Rutte. Maar dat is vast ook de bedoeling.
1 Reactie
oproerkraaier
oproerkraaier28 jan. 2023 - 21:18
Je hebt gelijk
oproerkraaier
oproerkraaier
28 jan. 2023 - 15:08
"Hoewel zijn geheugen hem onder andere omstandigheden keer op keer in de steek laat, heeft de VVD-leider zeer sterke herinneringen aan Den Uyl, die premier werd toen Rutte zes jaar oud was." Meesterlijke analyse!
PVDB2
PVDB2
28 jan. 2023 - 15:06
Die kans is vrij groot dat het niet over de provincie gaat. Over de vermogenskloof tussen meer en minderbedeelden. Wat voor hen belangrijk is de senaat, de eerste kamer. Daar vormt GK en PVDA een gevaar. Dat de VVD met mooie verkiezingbeloftes zal komen en zich als sterk op de handhaving (tijdelijk) wil profileren in de media is niets nieuws. Schippers is inderdaad een beetje de enige capale kandidaat die de VVD later vooruit kan schuiven om het VVD geluid te laten horen. Het bedrijsleven en de financieel vermogenden te ontzien. Je hoeft je dan ook niet druk te maken inderdaad dat clubjes als (zeker) PVV, JA21 geen grote ogen zullen gooien. Alleen bij de wat goedgelovige, niet zichzelf willen infiormerende achterban. Als een club als de PVV hetzelfde pamflet wil gebruiken als de afgelopoen 10 jaar landelijk, wat de vaak te dom, schadelijk of onhaalbaar was, dan weet je zeker dat ze bijna nergens aan de bak zullen komen in een coalitie. BBB kan de nieuwe FVD worden maar zal in de jaren erna ook weer imploderen als men gevraagd word om in een coalitie te gaan zitten en de voor handen problemen te helpen oplossen door beleid te maken.
7 Reacties
Gimli1955
Gimli195528 jan. 2023 - 15:12
Op enig moment wordt natuurlijk (extreem)rechts weggezet als gevaarlijk en fascistisch. Het onderwerp is de manier waarop Rutte politiek bedrijft en blijf alstublieft on topic. Dat je anti(extreem)rechts bent, betekent nog niet dat je links bent en gezien de verschoven aandacht ben je gewoon neoliberaal en voor Rutte en zijn coalitie.
PVDB2
PVDB228 jan. 2023 - 17:37
Gimli: Als je een beetje mijn posts hebt gevogld dan weet je dat ik geen neoliberaal ben. Als je de rechts populisten kent, waar je VVD op sommige gebieden gerust toe kan rekenen, dan weet je waarom 80% niet op PVV en FVD stemde. VVD bied zich aan als het redelijke alternatief. Dat is de manier van politiek bedrijven. Vele hebben daar ook hun stem op bepaald. En van de zaken waarom de VVD de grootste partij is. Als je moet kiezen tussen VVD en PVV/FVD dan is VVD het betere alternatief. Dat veel VVD kiezers vaak tegen de eigen belangen stemt is weer iets anders. Links is erger zegt men dan. Het rode gevaar. In verkiezingstijd heb je een vijand nodig. Iets waar je als de betere partij kan profileren. Rutte (VVD) met links (PVDA,GL), D66 met PVV. Populisme, oftwel makkelijke oplossingen voor complexe zaken die men niet hoeft op te lossen, is gemakkelijk. Deels links, vaak rechts. Het is de manier die iedere politicus van een partij zich profileert voor de achterban. Onderscheid maken. Optreden op TV in amusemenstprogramma's en kwissen. Zichtbaar voor hoog en laagopgeleid. En als je goed leest zie je dat ik het heb over de GS verkiezingen die invloed op de samenstelling van de Eerste kamer. Waar PVDA/GL een groter "gevaar" zou zijn, de vijand dus. Minder de populisten. Je hoeft niet anti extreemrechts te zijn. Alleen concluderen dat het programma niet uitvoerbaar is en schade kan berokken. Wat het trekt gaat niet naar links van de VVD. Ook in de provincie/1ste kamer.
Gimli1955
Gimli195528 jan. 2023 - 19:28
@PVDB2 Door heel hard te ageren, wat "links" ook doet, zal de VVD echt niet opeens sociaal doen. Ik wijs op de onbetrouwbaarheid van de VVD en de daaraan gerelateerde partijen, waar sommige van de "linkse" partijen ook bij horen. Het afgeven op de (extreem)rechtse partijen en de BBB zal nutteloos blijken, de coalitie en andere neoliberale partijen hebben eindelijk het predicaat fout meegekregen. Terwijl "links" nog steeds wijst naar de rechtekant. Wil de burger verandering, dan zal er anders gestemd moeten worden, anders is het nog meer van hetzelfde.
oproerkraaier
oproerkraaier28 jan. 2023 - 21:19
Gimli: "Op enig moment wordt natuurlijk (extreem)rechts weggezet als gevaarlijk en fascistisch" Hoe zou jij ze willen omschrijven? bloemenkinderen?
oproerkraaier
oproerkraaier28 jan. 2023 - 21:21
gimli: "Het afgeven op de (extreem)rechtse partijen en de BBB zal nutteloos blijken" Ik ga die fascistische shitpartijen benoemen als wat ze zijn.
Gimli1955
Gimli195529 jan. 2023 - 11:21
@oproerkraaier Je kunt ze blijven benoemen en blijf dat doen. Dan wordt rechts en extreem rechts nog groter dan ze al zijn. Dat komt omdat "links" heeft meegedaan en geen enkel alternatief en perspectief biedt aan de kiezer. Het is wijzen op de verkeerde vijand en meedoen met Rutte, dat speelt al sinds 2002 met Fortuyn en "links" er heeft in 20 jaar nog steeds niets van geleerd. Als we dan toch over tunnelvisie hebben. Blijf gewoon gericht op extreem rechts, woke en de identiteit politiek en "links" verdwijnt verder in de marge van de geschiedenis. In jullie ogen zijn alle mensen en partijen met een afwijkende mening of standpunt extreem rechts, fascistisch en racistisch. Terwijl de PvdA in Rutte 2 zelf schuldig zijn geweest aan die beschuldigingen. Het bekende boter en hoofd principe en de kiezer heeft dat sinds 2012 door.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa29 jan. 2023 - 11:46
Oproerkraaier Je wilt Het FVD en de PVV schaden. De vraag is, doe je dat, op deze manier? Je wilt dat mensen voor Bij1 stemmen niet de FVD? Geef mensen dan een reden om Bij1 te stemmen Als je FVD 'nazi's' noemt, sla je nog geen deuk in een pakje boter en waarschijnlijk werkt het zelfs in hun voordeel. Mensen gaan namelijk expres FVD stemmen, als jij ze 'nazi's' noemt. Mensen worden daar recalcitrant van Waarom zouden werkende, boze witte Nederlanders, voor iets als Bij1 stemmen? Geef ze redenen, overtuig ze
Marinus C.
Marinus C.
28 jan. 2023 - 13:04
Links zou volgens Rutte en Co nog steeds het "Grote Gevaar" zijn als GL/PvdA/PvdD/SP/Bij1 samen 8 zetels haalden, en er rechts van hem een bloksnor met 60 zetels met fash-swas-vlaggen stond te zwaaien. Met een beetje geschiedvervalsing kun je het vast ook nog wel voor elkaar krijgen dat dan "blijkt" dat Den Uyl ergens in de jaren zeventig met het Wokunistische Pamflet in de hand het Reichsmuseum in de brand heeft gestoken of zo.
8 Reacties
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa28 jan. 2023 - 13:48
Links is zogenaamd het gevaar, maar links bestaat bijna niet meer De puinhopen die we nu zien, zijn geen linkse puinhopen De laatste jaren was de VVD aan zet en dit is wat ze ervan gemaakt hebben. Ze kunnen de schuld niet aan links geven en ook niet aan het FVD, want die bewegingen waren niet aan de macht
Marinus C.
Marinus C.28 jan. 2023 - 17:08
@Baloempa Of links al dan (bijna) niet meer bestaat kun je over twisten. Dat begint al bij de vraag "wat is links?" Maar links heeft de laatste halve eeuw geen rol van betekenis meer gespeeld in dit land, nee. En de laatste paar decennia zijn dan ook nog de slechtste van die halve eeuw wat dat betreft. Ik ben het er ook me eens dat reactionair rechts niet de oorzaak is van de klerebende. Reactionair rechts is de klerebende in veel opzichten. De meerderheid van de mensen die op die partijen stemmen zijn ook gewoon slachtoffers van de neoliberale afbraak. Die nu tegen hun eigen belangen trouwens.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa28 jan. 2023 - 19:58
Mijn definitie van links : sociaal democratie, communisme of links anarchisme (krakers etc) Niet een van die bewegingen heeft enige invloed gehad in dit land, de laatste twintig jaar. Rutte richt zich niet tegen FVD. Hij richt zich tegen de PVDA/GL en 'Den Uyl' Wat heeft 'Den Uyl' er ook echt mee te maken? Dat is zeshonderd jaar geleden ofzo haha Blijkbaar ziet Rutte het FVD en de PVV niet als concurrent, hij richt zich expliciet tegen links, of wat hij ziet als links
Marinus C.
Marinus C.28 jan. 2023 - 21:45
@Baloempa Als je links de schuld wilt geven van de klerezooi, dan heb je naast kabinet Den Uyl niet zo heel veel opties. Het is goed te beargumenteren dat dat het enige linkse kabinet was wat dit land ooit gekend heeft. Ik zie links zelf meer als de sociale beweging die vooruit streeft, dus wat links is veranderd telkens. De allereerste staatsvorm waar links bijvoorbeeld rond 1800 voor vocht was de parlementaire constitutionele monarchie. Daar hoef je nu zelfs op rechts niet meer mee aan te komen. Maar voor ANNO nu kom ik ook ongeveer uit op sociaal-democratie, socialisme (incl. staatscommunisme) en links-anarchisme (inclusief communisme zoals Marx het bedoelde) Ik denk wel dat alle drie enigszins achterhaald zijn en dat links best wel aan een make-over toe is. Wat dat zou moeten zijn weet ik trouwens niet, maar niet dit iig, lol
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa29 jan. 2023 - 11:20
Marinus. Jij en ik hebben dan een andere definitie van links. Dat is het vervelende van taal, we spreken zo vaak langs elkaar heen In mijn perceptie, is links alles dat direct of indirect iets met marxisme te maken heeft. Dus, de sociaal democratie, communisten en het soort van linkse anarchisten (de school van anarchisme, die door marxisme beïnvloed is) Vooruitstrevend zijn, cultureel progressief zijn, maakt je nog niet links. Een liberaal kan ook vooruitstrevend zijn. En een marxist kan conservatief zijn, al komt dat niet zoveel voor, althans, niet in het westen. Links is aan een make over toe? Links is in ieder geval enorm versnipperd en gedesoriënteerd op dit moment en weet het publiek maar niet aan te spreken.
Gerygrr
Gerygrr29 jan. 2023 - 12:54
Het “links” van de oude partij van de arbeid, onder eliding van den Uil was de verzameling van alle socialisten, salonsocialisten plus arbeiders. Dit waren al twee verschillende groepen. De VVD heeft de wig succesvol tussen de twee groepen gedreven. Het praatje van ons gave land. De mooie gemiddelde welvaartscijfers en de illusie, dat iedereen dezelfde kansen had…. Ooit vertelde mijn oom mij een anecdote over Wim Kok. Hij zou benaderd zijn met een aanlokkelijk voorstel. Hij bleek niet omkoopbaar. Daar gaat het om, wie zijn principes uiteindelijk laat vallen en gaat voor de mooie baan, die in het vooruitzicht wordt gesteld, die mag meedoen. De compromisbereidheid, mooi woord voor je idealen opgeven. Dat telt! Neoliberalen romen uit elkaar gespeelde minderheden af, de slimste, hoogst opgeleide mensen worden aangetrokken. Het is een multicultureel gezelschap. Er is plaats voor ongeveer 20 %. Wie het niet haalt, heeft zelf kansen laten liggen. En voor een sociaal sausje krijgt een deel van de achterblijvers hulp. Allen helpen is uiteraard te duur. Maar ook daar moet je je invechten…
Gimli1955
Gimli195529 jan. 2023 - 13:06
@Marinus C. Rutte probeert de truc van 2012 te herhalen door er een tweestrijd van te maken tussen de VVD en PvdA/GL. Terwijl er nu een hele andere situatie is, Rutte 2 heeft een gat in het vertrouwen geslagen en zijn hoop is dat de optelsom van het aantal stemmers op de PvdA/GL combinatie ongeveer even groot is als de kiezers van de VVD. Terwijl er nu wel alternatieven zijn, waaronder de BBB en Ja21. De media doen natuurlijk graag mee zijn truc, echter de kiezer zijn toe aan ites echt nieuws. Dat is te zien aan de terugloop van kiezers van D'66 en het CDA. Links en rechts bestaat amper meer, er is neoliberalisme en tandeloze oppositie variërend van links tot extreem rechts, door de kadaver discipline van de coalitie. Wil Nederland verandering, dan zal er anders gestemd moeten worden en zal links met alternatieven moeten komen anders dan woke en de identiteitsproblematiek. Er is al sinds 2002 een verschuiving richting rechts, omdat die hun kiezers het gevoel geven dat er naar ze geluisterd wordt. De puinhopen zijn door neoliberaal rechts veroorzaakt, waarbij die de stemmer hebben overtuigd dat het aan links ligt. Helaas is dat zeker gezien Rutte 2 ook terecht en ik mis alternatieven bij links, behalve het voorspelbaar wijzen naar rechts. Dat werkt al 20 jaar niet, dus het wordt tijd om dat te accepteren.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa29 jan. 2023 - 14:27
Gimli heeft gelijk Dit is ongeveer hoe we ervoor staan : Er is een groot neoliberaal blok, bestaan uit : D66, VVD, PVDA en CDA Zij zijn globalistisch/pro Europa/pro VS ingesteld Er is nu een uitdager, in de vorm van FVD/PVV. Zij zijn antiglobalistisch/pro nationalisme Dan is er nog een uitdager in de vorm van de linkse woke beweging, maar zij slaan nog geen deuk in een pakje (zachte) boter. Bij1 heeft bijvoorbeeld 1 zetel Het zou kunnen, dat de PVDA het neoliberalisme blok verlaat en samen met GL iets nieuws gaat opzetten. Daar is Rutte bang voor, omdat hij Nederland verder de ruïnering in wilt werken. Mensen zijn toe aan iets nieuws, maar wat moet dat dan zijn? Dit is inderdaad een moeilijke kwestie. Ik snap bijvoorbeeld dat mensen ergens bang zijn voor links en communisme etc. Maar, we kunnen wel vrij objectief zeggen dat het Rutte/neoliberalisme verhaal compleet mislukt is. Zoals ik al eerder zei, ze hebben hun kans gehad
Jozias2
Jozias2
28 jan. 2023 - 11:33
Goed nieuws voor de PvdA en GL. Als er een links/ rechts strijd ontstaat is dat ook in hun belang ten koste van de flanken.
2 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗28 jan. 2023 - 12:38
« Als er een links/ rechts strijd ontstaat is dat ook in hun belang ten koste van de flanken. « …..ze reageerden ook erg verheugd. Als dat links en rechts is kan ik met beide nog best leven (Leven moet je uiteindelijk toch zelf doen). Grote zorg is het grote aantal inconsistente en onderling onverenigbare versies van de Tegenpartij. Deze mensen dwz die kiezers zullen altijd ontevreden blijven en dat is een probleem voor de democratie.
oproerkraaier
oproerkraaier28 jan. 2023 - 21:25
Niet eens een slechte analyse!
Minoes&tuin
Minoes&tuin
28 jan. 2023 - 11:19
Ik wens er niet teveel woorden meer aan vuil te maken. We weten toch hoe Nederland na 10 jaar Rutte en wvwnovele coalities ervoor staat, de staat van het land is! Daar heb ik geen hogere wiskunde voor nodig, nl. slecht. Het 'klimaat' is nog nooit zo slecht geweest, zowel in letterlijke als figuurlijke zin. Er is geen partij die zich niet beter voorgedaan is dan die is, de VVD spant de kroon. Met Kok heeft de PvdA Nederland weggegeven, overgeleverd aan neo-liberale politiek. Dat komt nooit meer goed.
6 Reacties
Gerygrr
Gerygrr28 jan. 2023 - 12:26
De zozeer geroemde spreiding van macht, kennis enz. Is zeer zichtbaar. Maak kennis steeds slechter beschikbaar door het onderwijs af te breken en stuur een legertje coaches op die simpele verwende mensjes af, die weigerden zich in te vechten! De solidariteit, die er was is eveneens afgebroken. Nu staat een burgemeester blij te verkondigen, dat er weer liefdadigheid is ontstaan. Terug naar af. De arbeiders in de tijd van den Uil waren onderling solidair. Men hielp elkaar, ook de nieuwkomers. De gedacht, dat de gastarbeiders ons naoorlogse land hebben opgebouwd zonder enige steun of opleiding is onzin. Men hielp elkaar, er werd van elkaar geleerd. Zonder de Nederlandse collega was er niets opgebouwd. Wat we nodig hebben is geschiedenisles. Heel erg goede geschiedenisles. De naoorlogse tijd bezien vanuit volksaard en schaamte voor de eigen armoede. Niet het verhaal van de rijke bovenlaag uit de grote steden. Plattelanders hebben massaal afgesproken niet te klagen over hun geschiedenis. Ieder huisje had zijn kruisje, immers. Nieuwkomers gingen wél klagen. En toen werden de lotgenoten, de oudere inwoners ineens aangewezen als discriminerende rotmensen…
Gerygrr
Gerygrr28 jan. 2023 - 13:15
Mijn link over de buurtwinkel. https://youtu.be/8aloemKuL0s
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa28 jan. 2023 - 14:01
Wat we nodig hebben is geschiedenisles. Heel erg goede geschiedenisles. Mee eens. Als mensen het grote plaatje niet snappen, zijn ze heel erg manipuleerbaar
oproerkraaier
oproerkraaier28 jan. 2023 - 15:41
"En toen werden de lotgenoten, de oudere inwoners ineens aangewezen als discriminerende rotmensen…" Dat is echt onzin. Het is typische rechtse rancuneus gejank door mensen die zelf massaal op de VVD en nog rechtsere partijen hebben gestemt. Nederland is niet meer een wit land, face it. Nieuwkomers, zoals jij ze noemt, komen op voor hun rechten en dat zet kwaad bloed bij de rechtse janksers.
Gerygrr
Gerygrr28 jan. 2023 - 23:31
Oproerkraaier, Rechts? Dit is rechts, de ander de schuld geven. Janken doen kansloze mensen. De kansengelijkheid is wegbezuinigd. Wat door den Uil is opgebouwd is afgebroken.
Doomsdayshaman
Doomsdayshaman29 jan. 2023 - 12:30
@Gerygrr De overheid moet zich kapot schamen dat deze buurtwinkels noodzakelijk zijn, om de rust in de maatschappij te bewaren.
bv-user-39675
bv-user-39675
28 jan. 2023 - 11:02
De woekerwinstliberalen appelleren alvast aan de angsten van het kleinburgerklapvee voor de oppositie, die hen alles wil afpakken waar het zo hard voor heeft gewerkt. Waar kan je dat beter kwijt dan in de Telegraaf op záterdag?
1 Reactie
Jansen7
Jansen728 jan. 2023 - 20:03
@Hannes Achterhout: als je stemmers vooral als kleinburgerklapvee ziet dan moet je niet zeuren als links weer zo "groot" wordt als met de laatste TK-verkiezingen.
Juppé🎗
Juppé🎗
28 jan. 2023 - 10:31
« De VVD trapt de verkiezingscampagne traditiegetrouw af met een aanval op links.« …..tja de linkse wolk. Ik maak me meer zorgen over de rechts-populistische wolk want die wordt eng groot. Zeker als de ouwe koeien van Omtzigt straks in de megastallen van Van der Plas moeten. Ook als VVD zou ik me juist daar meer zorgen over maken.
4 Reacties
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen28 jan. 2023 - 13:15
Juppé, "Ik maak me meer zorgen over de rechts-populistische wolk want die wordt eng groot [...] Ook als VVD zou ik me juist daar meer zorgen over maken." Ik vermoed dat dat juist een overweging was voor Rutte om ervoor te kiezen GL/PvdA aan te vallen. Door in te spelen op het angstscenario van rechts dat die combinatie het grootst wordt hoopt hij kiezers van de rechterflank te trekken die om dat te voorkomen dan maar op de VVD gaan stemmen in plaats van op de PVV, JA21 etc. Een beetje zoals de tweestrijd tussen VVD en PvdA tijdens de tweede kamerverkiezingen in 2012, die ging ook ten koste van de PVV. Hoewel hij in het interview ook uitgehaald schijnt te hebben naar JA21, maar ik kan niet bij het Telegraaf artikel. Of het ook gaat werken is maar de vraag, de opmars van BBB lijkt onstuitbaar.
Juppé🎗
Juppé🎗28 jan. 2023 - 14:38
@Kees van Bemmelen Dat zou goed zo kunnen zijn. Het aanpakken van alle tegenpartijtjes dat hun beweringen inconsistent zijn en niet tot uitvoerbaar beleid kunnen leiden, daar zien waarschijnlijk zowel’GL als VVD geen brood in. « Of het ook gaat werken is maar de vraag, de opmars van BBB lijkt onstuitbaar.« …..Denk ik ook niet. Van der Plas is wat netter dan Baudet en Wilders en streetwise. Ze ontkent de klimaatproblematiek niet, maar weet het nog niet zo zeker. Idem Omtzigt over stikstof, dat kun je ook anders meten, klopt , maar betekent ook terug bij af. Dus in beide gevallen de smoes die veel mensen willen hebben om niets te doen. Heel gevaarlijk. Gevaarlijker dan Wilders.
Marinus C.
Marinus C.28 jan. 2023 - 14:53
@Kees: Bijkomend voordeel is dat naar links trappen een goede manier is om je populair te maken bij je toekomstige coalitiegenoten op reactionair rechts. Rutte is daar echt niet principieel op tegen of zo.
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen28 jan. 2023 - 15:54
Marinus, "toekomstige coalitiegenoten op reactionair rechts. Rutte is daar echt niet principieel op tegen of zo." Ik denk daar (iets) anders over. Voor wat betreft de komende verkiezingen, die gaan natuurlijk over de provinciale staten en indirect de eerste kamer. In de senaat heeft de coalitie toch al geen meerderheid, dat zal vermoedelijk nog erger worden. De vraag is dan waar Rutte zijn meerderheden gaat halen voor wetsvoorstellen. Als het gaat om de stikstofproblematiek gaat het met BBB niet lukken denk ik zo maar, dan moet hij wellicht over links. Of hij zal proberen moeilijke beslissingen weer uit te stellen zoals Juppé suggereert, maar de vraag is of zijn coalitiepartners dat zullen pikken. Wat betreft eventuele volgende coalities, dan hebben we het dus over 2025 (als er niets geks gebeurt) dus dat is een beetje koffiedik kijken. Maar goed, voor wat het waard is: ik zie Rutte niet in een coalitie stappen met de PVV en/of FvD. Daar is teveel voor gebeurd en beide partijen hebben zich onmogelijk gemaakt. BBB en JA21 zijn een ander verhaal, maar daar zullen eventuele andere noodzakelijke coalitiepartners niet voor te porren zijn. Dus tenzij BBB, JA21 en de VVD samen een meerderheid zullen halen (eventueel aangevuld met het CDA als ze dan nog bestaan) zie ik het niet gebeuren. Dat is onwaarschijnlijk en bovendien hebben BBB en JA21 nog jaren de tijd om zich óók onmogelijk te maken.
MarjoleinS2
MarjoleinS2
28 jan. 2023 - 10:29
Kiezen voor Rechts beleid als wraak op Links kost de kiezer geld in zijn portemonnee. Oef, het is idd oppassen voor Links dat belastingverhoging wenst voor multinationals en andere meest kapitaalkrachtige vermogenden die nu relatief de minste belasting betalen. En de laagstbetaalde en modaal hardwerkende Nederlanders relatief het meest en daardoor veel te weinig overhouden om gewoon van rond te kunnen komen. Het gaat om koopkracht, wat hou je per maand over om van te leven? Niet om de spaarrekening en beleggingen van vermogenden nog verder te verhogen. Ik mag hopen dat de grootste groep Nederlanders nu echt inzien dat Mark Rutte misbruik van hen heeft gemaakt en met zijn VVD beleid, en selectieve geheugen, Nederlanders ondertussen meervoudige crisissen heeft opgeleverd. Met de aloude tactiek van de aanval op Links als beste verdediging voor Rechts beleid moet de Nederlandse kiezer extra op zijn hoede zijn voor dit soort opportunistische politieke spelletjes. Hoe lang wil Nederland nog op de blaren zitten? De kiezer heeft uiteindelijk de macht. Laat zien dat je je niet laat gebruiken, maar kom wezenlijk op voor jezelf door niet voor de zoveelste keer je op een dwaalspoor te laten zetten dat Links niet zou deugen. Linkse partijen hebben foute keuzen gemaakt dat de VVD, en Rechts algemeen, in de kaart heeft gespeeld, maar Linkse partijen komen terug. Profiteer als Kiezer daarvan voor je eigen welzijn!
3 Reacties
Dexter6
Dexter628 jan. 2023 - 11:16
'Het gaat om koopkracht, wat hou je per maand over om van te leven? Niet om de spaarrekening en beleggingen van vermogenden nog verder te verhogen. ' Dan moet je ook niet bij de PvdA en/of GroenLinks zijn hoor..
LaBou
LaBou 28 jan. 2023 - 17:48
Bewijs dat dan maar eens. Dexter heeft nu al diverse reactie een heel grote mond maar daar is het tot nu toe ook vij gebleven. En denk er aan: linkjes naar de blaadjes van de partijen waarmee dexter blijkens zijn reacties sympathiseert tellen niet.
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick29 jan. 2023 - 12:50
@Labou: pak maar eens de verkiezingsprogramma's van GL en PvdA er bij. Zoek eens naar het aantal keer dat het woord 'voedselbank' of 'koopkracht' daarin voor komt (Nee, eerlijk is een zachte term dus die telt niet). Vergelijk dat eens met woorden als 'inclusief' of 'duurzaam'. Verder hebben GL en PvdA al met veel plezier Rutte in het zadel gehouden (GL met het lente-akkoord). Toen bleek die koopkracht wisselgeld voor andere zaken.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa
28 jan. 2023 - 10:10
Als het Rutte allemaal super goed was gegaan, had hij recht van spreken. VVD heeft een kans gehad en heeft er een complete puinzooi van gemaakt. Ze hebben geen reden om zo arrogant te zijn. De VVD is er voor de hardwerkende Nederlander? Werkende Nederlanders kunnen niet eens rondkomen, boodschappen doen of huisvesting vinden, in Rutte zijn gefaalde systeem Mensen die VVD stemmen, doen dat 'omdat andere dat ook doen'. Iets dat sowieso het gevaar van democratie is, de massalijn elementen die erin zit. Waarom stem je VVD? Ja, dat is 'netjes' en ik ben 'netjes'. Het is in die zin een heel populistische beweging. Een beweging die alleen bestaat bij gratie van een soort misplaatst 'volksgevoel' De crisissen onder het Rutte beleid : Stikstofcrisis, Groningen crisis, personeelscrisis, vertrouwenscrisis, woningcrisis, toeslagencrisis, klimaatcrisis, gascrisis, covid crisis, crisis in de jeugdzorg, crisis in de zorg, inflatie problematiek, toenemende criminaliteit, refugee crisis, toenemende criminaliteit Etc, etc, etc, etc En dan nog zo'n grote mond hebben? Het ligt allemaal aan de andere partijen? Het ligt aan groen links? Die andere partijen waren niet aan het roer en hebben deze puinzooi niet veroorzaakt. Jullie wel. Nog tien jaar VVD en Nederland is letterlijk Somalië.
7 Reacties
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa28 jan. 2023 - 10:40
correctie Als het onder Rutte allemaal super goed was gegaan
Gerygrr
Gerygrr28 jan. 2023 - 12:28
Het economische groeimodel was fout! Nu zit iedereen met te hoge hypotheken. Mensen zien hun eigen toekomstinstorten, als ze niet rechts blijven stemmen.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa28 jan. 2023 - 13:50
Gery Ewald Engelen haalt dat ook aan, in dit boek https://www.bol.com/nl/nl/f/ontwaak/9300000047754020/
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa28 jan. 2023 - 13:59
Mensen zien hun eigen toekomstinstorten, als ze niet rechts blijven stemmen. Tenzij links voor die mensen een reëel alternatief kan bieden en dat weet te communiceren
Gerygrr
Gerygrr28 jan. 2023 - 14:48
Dank, Baloem, Ewald had altijd goed economisch inzicht. Helaas is hij met corona de Wappiekant opgegaan met Marianne Thiemen…. Zo zie je maar weer, Iedereen maakt fouten, vooral wie de regering wantrouwt.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa28 jan. 2023 - 16:23
Ja en economische perspectieven/ thema's, zijn extreem belangrijk. Wat mij betreft belangrijker dan de focus op het culturele, waar partijen als Bij1 en GL meer mee bezig zijn. Engelen hekelt die culturele focus en ik deel dat met hem Ik ben trouwens ook wappie. Sorry, daarvoor. Je bent tegenwoordig alleen al snel 'een wappie'. Het feit dat Engelen 'wappie' is, geeft trouwens wel aan dat 'wappie' niet alleen maar voor 'extreem rechts' is Thieme is toch de vriendin van Engelen? Wat ik goed vind aan Engelen, is dat hij daadwerkelijk econoom is. Links heeft dat nodig, mensen die economisch geschoold zijn.
Gerygrr
Gerygrr29 jan. 2023 - 11:54
Klopt! De vriendin van Engelen is Marianne Thiemen. Mijn eigen ervaringen hebben mij gevormd. De long covid, die ik kreeg heeft mij geleerd, dat iedereen het mis had. Ik heb willen waarschuwen voor dit virus en de langdurige gevolgen voor de kwetsbare mensen meteen zekereefelijle aanleg. Dan helpen een gezonde leefstijl niet. Ik zit privé in die kringen en ken hun valkuilen. De club van FvD en PvdD horen naar mijn mening niet in dezelfde hoek. Wetenschap moet eerst data verzamelen voor met zekerheid een virus gekend kan worden. Virusremmers hadden we in de afgelopen jaren niet beschikbaar. Wij waren uit de markt geprijsd….
Break on through
Break on through
28 jan. 2023 - 10:09
Ja stel je voor zeg, onder Den Uyl hadden we de autoloze zondag, kom daar een VVDer eens mee aan (helemaal nu met dat achterlijke Stikstof gezeik man)... En dan die onafhanklijkheid van Suriname in '75. Van de VVD had dat niet gehoeven natuurlijk... Maar goed, ik ben blij dat Den Uyl zo een zo'n enorme pain in the ass is geweest voor rechts Nederland dat ze nu nog hun eigen Maggie Thatcher naar voren willen schuiven....
1 Reactie
itsme3
itsme328 jan. 2023 - 10:57
Hoezo had voor de vvd de onafhankelijkheid van Suriname niet gehoeven? Ze wilden maar al te graag van die bodemloze put af.
bv-user-61629
bv-user-61629
28 jan. 2023 - 10:02
De Telegraaf kopt dat PvdA/GL minstens negen belastingen wil verhogen. Onder Rutte zijn zo ongeveer ALLE belastingen sterk verhoogd. Los van alle andere niet nagekomen beloftes is dit toch wel een erg sterk staaltje van de pot die de ketel iets verwijt. Ons belastingstelsel is zwaar ziek. Mede door slecht VVD66 beleid klopt er helemaal niets meer van. Met bijna honderd verschillende subsidie- en toeslagensystemen wordt de vreselijke stroom van effecten geprobeerd te dempen, maar dankzij de jacht op vermeende fraudeurs durven steeds meer mensen geen gebruik hiervan te maken of kan het simpelweg niet vanwege de bijkomende regeltjes. Laat de VVD eens kritisch kijken naar de stroom van slecht uitpakkende maatregelen die ze ons hebben opgelegd. Kijk niet naar de zeker aanwezige splinter in het oog van andere partijen, maar vooral naar de balk ik het eigen oog.
2 Reacties
Gerygrr
Gerygrr28 jan. 2023 - 12:31
Nee, de werknemers zijn steeds zwaarder belast. Niet de huisjesmelkers en de energiemaatschappijen en niet de belastingontwijker. En nu de miljonairs met hun liefdadigheid waardoor ze hun giften kunnen aftrekken en selectief gaan uitdelen. Dat hoort het Rijk te doen om het helpen eerlijk en onafhankelijk te houden.
Jansen7
Jansen728 jan. 2023 - 20:00
@Polarisario: 1) Telegraaf is een werkgeverskrant die zich verpakt als een volkse krant. 2) elke liberaal, inclusief de Telegraaf, zal zeggen dat de overheid de vijand, en het gevaar is. Maar het is een valse tegenstelling. De overheid is liberaal geworden en samen met een groep kartels, halen ze het geld steeds meer weg bij de bevolking. Het enige wat de overheid wel bewust doet is de groep huizenbezitters tevreden houden, ten koste van alle andere groepen. Bij het stemmen moet je dus kijken naar partijen die 1) de macht van kartels willen breken, en dat is niet de EU by the way. 2) die de overheid willen transformeren van een overheid waarbij die zeer bewust vasthoud aan een Zuidas, naar een overheid die net zoals vroeger op rechtmatige wijze wil herverdelen. Dus het belasten van inkomsten uit oud geld, uit vermogen, waar anderen mensen voor vermogenden werken.
Gimli1955
Gimli1955
28 jan. 2023 - 9:56
De realiteit is dat op 1 januari jl. de BTW op energie is verhoogd van 9% naar 21%, en dat is maar 1 voorbeeld van de stijgingen opgelegd door dit kabinet. De kosten van levensonderhoud van boodschappen bijvoorbeeld zijn een paar jaar geleden gestegen van 6% naar 9 %. Dat zijn de belastingen opgelegd door deze regering. Daarnaast zijn de gemeentelijke en andere belastingen in de afgelopen jaren fors gestegen om de verminderde ondersteuning door het rijk (Rutte 1 tm 4) enigszins te compenseren en de ondersteuning te verminderen voor de burgers. De bekende VVD truc, terwijl de VVD al 12 jaar de premier levert en er geen enkele motie van de oppositie ooit wordt uitgevoerd, ook als is die aangenomen. Zelfs gerechtelijke uitspraken worden niet opgevolgd. Het ligt altijd aan anderen, terwijl Rutte met de coalitie partijen al 12 jaar regeert en de staat van Nederland er slecht voorstaat. Het gaat uitstekend met de rijksten en multinationals, Schiphol hoeft weinig te vrezen als ook TATA steel en andere bedrijven. De slachtoffers van het systeem mogen nog jaren wachten op enige compensatie, maar "links" is veel gevaarlijker, want ze gaan de belastingen verhogen. Dat heeft de VVD en Rutte al jaren ook gedaan, en niet zo'n klein beetje ook. Nu zakken de modale inkomens zelfs door het ijs en is het slecht gesteld met de zorg, onderwijs, de politie veiligheid en vele andere zaken als woningbouw. Mijn advies is stem niet op de VVD, CDA, D'66, PvdA, GL, en CU. zij zijn verantwoordelijk
7 Reacties
MarjoleinS2
MarjoleinS228 jan. 2023 - 11:57
De VVD moet kennelijk helemaal naar Den Uyl, lees 50 jaar, terug om te beweren dat Links niet zou deugen. Behalve Paars, heeft Nederland sinds Den Uyl maar 1 Links kabinet gekend. Alles wat er sinds de kabinetten Rutte in Nederland fout is gegaan is vooral te danken aan de VVD omdat Mark Rutte juist geen premier van alle Nederlanders is gebleken. Integendeel! Onder het motto de volgende generatie niet met schulden opzadelen zijn het juist die generaties die decennia lang met enorme studieschulden blijven zitten. Veelal geen huis kunnen kopen of tegen immens hoge huren twee hoog achter mogen wonen. En/of meerdere flexbanen hebben om rond proberen te komen en daar ook niet uit kunnen ivm de strenge regelgeving omtrent de toeslagen. Waar tegelijkertijd van verwacht wordt de vergrijzing op te vangen, zowel middels participatie zoals mantelzorg alsmede de stijgende zorgkosten op te vangen. En dan heb ik het nog niet over het gewijzigde pensioenstelsel dat geen garantie meer biedt voor grote groepen mensen in de samenleving. Alleen voor diegene met een hoger inkomen. Last but not least de klimaatverandering en energietransitie voor hun kiezen krijgen. Demonstraties tegen de subsidie voor vervuiling van de energie industrie is meer dan terecht! Wat heeft de jeugd en volgende generaties nog te zoeken bij de VVD? Na 75 jaar is het Liberale er allang af. Vrijheid is ver te zoeken bij de VVD. De samenleving is aan alle kanten begrenst en gebonden. Alles zit vast.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa28 jan. 2023 - 12:19
maar "links" is veel gevaarlijker, want ze gaan de belastingen verhogen. Dat heeft de VVD en Rutte al jaren ook gedaan, en niet zo'n klein beetje ook Ja, VVD voert ook geen klassiek liberaal beleid, maar neoliberaal beleid. Dat betekend : belasting voor de massa en totale vrijheid voor de multinationals/corporaties. Dat is dat orde element, in het neoliberalisme. Klassiek liberalisme, zou niemand belasten en zou uitgaan van een veel, veel, veel kleinere overheid. Ik zeg niet dat ik dat aanhang, maar de VVD is in ieder geval niet echt liberaal te noemen. Ze is in feite ook links, maar op zo'n manier links dat alleen grote bedrijven er iets aan hebben. Men noemt de VVD ideologie ook wel het 'corporatisme'. De theorie, die ervanuit gaat dat alles draait om megagrote bedrijven. Neoliberalisme beschuldigd links van het willen uitgaan van een grote staat. Terwijl neoliberalisme óók uitgaat van een grote staat. Dit is dus geen goed argument, van brekebeen Rutte
Gerygrr
Gerygrr28 jan. 2023 - 12:35
15 % gaan de gemeentelijke belastingen omhoog. Tel er de verhoging van parkeergelden bij op en je snapt de woede. Het rijk gaat rustig achterover leunen en laat scholen initiatieven ontplooien om kinderen te laten ontbijten…. Schande!
Gimli1955
Gimli195528 jan. 2023 - 13:43
@Baloemparoempaloempa Het neoliberalisme is een derivaat van de slechte factoren van de sociaal democratie, de christen democratie en het liberalisme. Alle positieve factoren zijn in de ban gedaan of als veren uitgerukt en wat over is gebleven, is alle slechte invloeden en beleid dat over de burger is uitgestort sinds Paars 1. Met als apotheose Rutte 1 tm 4, die daarnaast ook het institutioneel racisme en discriminatie heeft ingevoerd in alle instanties en instituten die voor het neoliberalisme de burger beschermden tegen de corruptie en repressie, die nu heerst. Het doel is nu behoud van macht en behoud van de status quo. Er komen geen oplossingen voor de fundamentele problemen en als ze komen, betekent het een verslechtering van de democratie en leefomstandigheden van een groeiende groep. Het ligt natuurlijk altijd aan de partijen, die niet meedoen of op dat moment niet meedoen aan de regering, incluis (extreem)rechts en (extreem)links. "Links" is in 2012 onschadelijk gemaakt in Rutte 2, dus nu gaat alle negatieve aandacht naar (extreem)rechts, waar "links" gaarne aan mee doet. Wat Rutte nu uitkraamt, is hij na de verkiezingen al weer vergeten, net als Kaag. Want die leidt aan dezelfde aandoening als onze Marc. Wil de burger veranderingen, zal de burger anders moeten stemmen. Wat je zaait, zul je ook oogsten.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa28 jan. 2023 - 14:14
Het neoliberalisme is een derivaat van de slechte factoren van de sociaal democratie, de christen democratie en het liberalisme. Mee eens. Het heeft van die stromingen alleen maar de slechte kanten overgenomen De burreaucratie/bemoeizucht van de sociaal democratie Het gegraai van het liberalisme en de belerende toon/vorm van de christenen Maar het past goed, bij Nederlanders.
Mavaro
Mavaro29 jan. 2023 - 11:59
@Baloemparoempaloempa "de VVD is in ieder geval niet echt liberaal te noemen. Ze is in feite ook links, maar op zo'n manier links dat alleen grote bedrijven er iets aan hebben." En zo kunnen we ook nu weer de schuld aan links geven: want de VVD en Rutte zijn gewoon links. Net als Trump trouwens en Baudet en Voetbal Inside/offside. Kapitalisme is ook gewoon links. Toch? Jaja, die linkse rakkers hebben er weer een puinhoop van gemaakt de laatste 50 jaar! Tijd voor een nieuw rechts geluid! Ben benieuwd wat jij rechts noemt @Baloemparoempaloempa.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa29 jan. 2023 - 20:22
Mavaro Neoliberalisme is niet echt links te noemen, toch Wat is neoliberalisme? Een liberalisme, dat uitgaat van een zeer sterke staat. Een ordo liberalisme. En liberalisme is rechts Ik zou zeggen, liberalisme is rechts, sociaal democratie is links. We kennen het politieke spectrum diagram, toch? De vier lijnen Autoritair/libertair. Links/rechts Neoliberalisme is autoritair rechts.. Het gaat uit van de macht van kapitaal, geen enkele herverdeling en daarnaast een sterk staatsapparaat, dat alles controleert en dirigeert en corrigeert. In de theorie, leidt dit tot bedrijven die veel winst omzetten en dat zou in ieders belang zijn, want er zou zogenaamd een trickle down plaatsvinden De vraag is nu, of we langzaam terug kunnen gaan naar een sociaal democratische orde. Een orde waarin de staat nutsvoorzieningen in handen neemt, opnieuw. Zorg, huisvesting en vervoer, bijvoorbeeld. Dit is waar de SP naar verlangt en misschien bewegen GL en PVDA ook wel die kant op.
EricDonkaew
EricDonkaew
28 jan. 2023 - 9:53
Ik vind Eerdmans geen rechtsextremist. Zijn partij is een soort Leefbaar Rotterdam, deels ook met dezelfde mensen, maar dan landelijk. De partij zit in het college van wethouders aldaar samen met o.a. DENK.
4 Reacties
LaBou
LaBou 28 jan. 2023 - 12:11
"De partij zit in het college van wethouders aldaar samen met o.a. DENK." En dan moet je dus wel respectabel zijn. Duidelijk.
EricDonkaew
EricDonkaew28 jan. 2023 - 13:34
@LaBou --------------------- Wat ik schreef was een stukje beeldvorming Moet kunnen.
LaBou
LaBou 29 jan. 2023 - 8:37
Niet zo draaien. Je zei wat je zei en dat impliceert mijn conclusie.
EricDonkaew
EricDonkaew29 jan. 2023 - 10:30
@LaBou ---------------------------- Ik draai helemaal niet. Ik wil er nog wel aan toevoegen dat het met DENK best meevalt in die zin dat ze verantwoordelijkheid nemen. Samen met Leefbaar Rotterdam. Ik denk dat dat typisch Rotterdams is: de handen ineen slaan. In Amsterdam had dat nooit gekund.
Kit2
Kit2
28 jan. 2023 - 9:41
Tot mijn verbazing zag ik dat in mijn standaardpakket ZIGGO een pornokanaal inbegrepen was. Al die jaren gemist. Daar kun je onder onbarmhartig wit TL-buislicht parend volksgrauw bezichtigen, meestal geteisterd door rood oplichtende striemen waar het Zeeman ondergoed net weggtrokken is, met ongediagnostiseerde moedervlekken, sinaasappelhuid, trillende mannenbuiken en een subtiel lijntje bij de dame waar wat siliconen binnengesmokkeld zijn. Je snapt het wel, ik moest plotseling denken aan de fusie tussen PvdA en GL. GL zal het wel redden, maar het PvdA-deel gaat onderuit. Dat zit hem in de grachtengordel/Hilversum ideologie, waar de weinigen die nog PvdA stemmen buiten die regio geen enkele behoefte aan hebben. Die wilden graag wat meer te besteden hebben. De nieuwe partij mag rekenen op de centra van de studentensteden, Amsterdam en de mensen van de NPO in het Gooi, en dan heb je het gehad. 17 zetels? 20? Een achterhoedegevecht. 50 zetels naar de rechtse partijen JA21, BBB, FvD, PVV, BNNL, 50plus en wie weet is dan al weer een nieuwe bij. Rutte kan gerust zijn, vrees ik. De sociaal-democratie ter ziele. Zij ruste in vrede, het was prachtig, ooit.
1 Reactie
itsme3
itsme328 jan. 2023 - 11:00
Daar zit wel wat in. Ik heb ruim 30 jaar grotendeels PvdA gestemd, maar ik ga onder geen enkele voorwaarde ooit stemmen op iets waar GroenLinks bij betrokken is.
Joop  den Uil
Joop den Uil
28 jan. 2023 - 9:40
Wanhoop van Rutte om zich -in een bijzinnetje- af te zetten tegen de PvdA van Den Uijl (met ij) van 50 jaar geleden. Hoogstaand worden de debatten alleszins verwacht ik. Hoog op de agenda: energie en migratie. En juist daarop zal Rutte en zn kabinetspartijen op aangesproken worden in de toneelstukjes op TV. Het gaat toch over Gemeentes en Provincies ? Dicht bij huis ?
Ewout Pool
Ewout Pool
28 jan. 2023 - 9:37
Ik hoop dat de kiezer dit uitgekauwde trucje doorziet en niet op de VVD stemt. Een stem op de VVD (of één van de andere coalitiepartijen) is een stem op meer van dezelfde ellende. Zeker omdat je weet dat ná de verkiezingen de heer Rutte gewoon weer aanschuift bij zijn gedoogpartners GroenLinks/PvdA.
bv-user-58837
bv-user-58837
28 jan. 2023 - 9:33
Ware aard. Vermoeiend. Het zal nog wel effe duren voordat Nederland weer een fijn land wordt. Voorlopig nog niet
GMatth52
GMatth52
28 jan. 2023 - 9:24
Scherpe observatie van de schrijver: Rutte met zijn afbraakbeleid en Schippers met de pensioenroof bij DSM houden juist talloze hardwerkende Nederlanders een dikke opgestoken middelvinger recht voor hun gezicht. Terug naar de era-Den Uyl en kort daarna, -Van Agt : D'66 presenteerde zich als het 'Redelijk Alternatief'. Daarmee suggereerde D'66 : de PvdA en de PPR -toen hun bondgenoten- zijn het On-redelijke Alternatief. Hierbij een waarschuwing tegen D'66: deze zich als 'progressief' afficherende partij heeft onder Rutte -net als onder Kok jaren '90- volop meegewerkt aan asociaal neoliberaal beleid. Pechtold bepleitte jaren terug afschaffing van de ontslagbescherming, en onder Rutte III sloot minister Koolmees het onzalige Pensioenakkoord met de SER, en was hij verantwoordelijk voor de al langer aanslepende Toeslagenaffaire. Heel handig bleef hij buiten beeld, doordat zijn voorganger als minister van SoZaWe, Lodewijk Asscher, de verantwoordelijkheid op zich nam. Nu mag Koolmees de Nederlandse Spoorwegen verder afbreken. De samenwerking met de eveneens neoliberale PvdA is volgens mij voor GroenLinks van twijfelachtig nut. Niet vergeten in het stemhokje.
4 Reacties
Wir sind Pabst
Wir sind Pabst28 jan. 2023 - 9:54
De grootste dief van de pensionados is natuurlijk Ruud Lubbers. Die heeft het ABP destijds “afgeroomd” omdat er zogenaamd teveel geld in kas was. Draai nog regelmatig de LP “Crime of the century” van 10CC en moet dan steeds aan hem denken…
bv-user-61629
bv-user-6162928 jan. 2023 - 10:08
@GMatth: In basis is GL ook behoorlijk liberaal. Voor ECHT links beleid aan de linkerkant is de SP het enige echte alternatief. De overige partijen met een links niet-liberaal beleid zitten tegenwoordig vreemd genoeg op rechts. Helaas ziet de kiezer dat enige echte linkse alternatief steeds minder zitten.
GMatth52
GMatth5228 jan. 2023 - 14:37
Polarisario 28 jan. 2023 - 11:08 "@GMatth: In basis is GL ook behoorlijk liberaal. Voor ECHT links beleid aan de linkerkant is de SP het enige echte alternatief (...)." Ik ben bang dat u gelijk hebt. Maar ik zie bij GroenLinks wel een oprechte bekommernis om het klimaat en de rechten van de vluchtelingen, zoals bij de kabinetsformatie in 2017. Maar juist de keuze voor een liberale (en pro-Europese) oriëntatie houdt GroenLinks af van een consequente linkse en anti-kapitalistische stellingname. De vernedering van GroenLinks door Rutte bij de formatie van 2021 was ontluisterend. Met de PvdA zinkt GL enkel dieper weg in het moeras van de neoliberale (wan)beleidsconsensus. Daar staat een entreekaartje in het vette banencircuit tegenover. Inderdaad, uitwijken naar de linkerflank. Aan Wilders & Co. maak ik geen woorden vuil.
Jansen7
Jansen728 jan. 2023 - 19:48
@GMatth52: Eens! Steeds meer mensen hebben het door: D66 is economisch -extreem rechts-, maar dat valt veel mensen niet op omdat D66 sociaal-cultureel wel links is, beter gezegd progressief: dus emancipatie van wie dan ook, voltooid leven, etc. etc.. De laatste verdedigingslinie van D66 (om toch nog veel linkse mensen op die partij te laten stemmen) is om Kaag zoveel mogelijk los te koppelen van de partij D66: ik ken academisch geschoolde mensen die uit volle overtuiging op Kaag stemmen, vooral omdat ze een vrouw is, en omdat ze zo oprecht over komt in de media. Het effect is dat ze in volle overtuiging op Kaag stemmen, als tegengif tegen de nare zittende coalitie (want die is gepersonificeerd in de gemene Rutte en de gemene Blok).
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick
28 jan. 2023 - 9:23
Ah, spoedig verkiezingen dus tijd voor nep-polarisatie. Vorige formatie zat diezelfde Rutte, toch heel erg likkebaardend naar die PvdA te kijken. Alleen wilde hij GL er niet bij. Stem je Rutte, dan krijg je de PvdA er bij. Maar ook geldt: stem je PvdA dan krijg je Rutte er bij. Stem GL en idem. Want GL heeft al meer dan eens getoond (Lente-akkoord) dat ook zij Rutte echt niet zo eng vinden.
1 Reactie
Jansen7
Jansen728 jan. 2023 - 19:41
"geen scorebord-politiek" zegt de Jessias (als het er echt op aan begint te komen.
Wir sind Pabst
Wir sind Pabst
28 jan. 2023 - 9:18
Bij den Uyl was de inflatie hooguit een procent of zeven, bij Rutte bijna het dubbele! Alleen was bij den Uyl die hoge inflatie een terugkerend fenomeen…
Backtobasics
Backtobasics
28 jan. 2023 - 8:51
Kleinburgelijk rechts heeft weer gehoord wat het graag wil horen. Alleen begint het verhaal wel hopeloos achterhaald te worden in de context van de huidige tijd.
KritischKijken
KritischKijken
28 jan. 2023 - 8:49
Verlang terug naar DenUyl. Toen werden debatten nog op argumenten gevoerd en feiten. Tegenwoordig is de TK meer een emotietent waar mensen veelal voir de buehne reageren. Zie dat hele XR blokkade verhaal. Triest.
1 Reactie
bv-user-58837
bv-user-5883728 jan. 2023 - 9:53
Ja mee eens dank
thjst
thjst
28 jan. 2023 - 8:44
Fijn, zet Rutte en zijn kompaan Schippers maar neer als de graaiende politici uit de ruif van de hardwerkende mensen van o.a. DSM. Wat ze doen zal wel legaal zijn, maar legale diefstal is ook diefstal. Grote stelen, maar grote stelen het meest; bij de verkoop van aardepijpen op de markt in Aalst anno 1900. Een veel zeggende uitspraak opgetekend door Louis Paul Boon.
pahan
pahan
28 jan. 2023 - 8:29
'In die debatten zal het geen enkele keer gaan over provinciale onderwerpen.' Politiek uitsterven in een notendop.
Déjà vu
Déjà vu
28 jan. 2023 - 8:28
Rutte heeft dit land op sociaal gebied weer teruggebracht naar de 19-de eeuw. Derhalve wordt het de hoogste tijd dat die 1 miljoen afhankelijken van de voedselbanken hun verantwoordelijkheid nemen en gaan stemmen.
4 Reacties
bv-user-58837
bv-user-5883728 jan. 2023 - 9:54
Echter ze zijn bezig met overleven en dan is extreem rechts met haar leugens blijkbaar heel aantrekkelijk. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de tweede kamer bestormd gaat worden
Gentleman
Gentleman28 jan. 2023 - 18:13
Rutte heeft dit land op sociaal gebied niet teruggebracht naar de 19-de eeuw maar naar de middeleeuwen.
Jansen7
Jansen728 jan. 2023 - 19:23
@Palipka: linkse partijen zijn hard bezig om nog meer concurrenten binnen te halen voor de mensen die ploeteren in de horeca, retail of logistiek. Linkse partijen juichen ook lyrisch in alle media als statushouders voorrang krijgen op mensen die al jaren op de wachtlijst staan, en op zijn Italiaans (of Spaans), steeds langer bij hun ouders moeten wonen. Als het aan links ligt dan gaat de race echt tussen de VVD en de PVV.
Doomsdayshaman
Doomsdayshaman29 jan. 2023 - 13:29
@ Déjà vu Heeft u ook een stemadvies voor deze mensen?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor