Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Bussen knutselen Boris Johnson blijkt SEO-variant op 'dode kat-strategie'

  •  
03-07-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
156 keer bekeken
  •  
Boris Johnson
Boris Johnson, de gedoodverfde nieuwe premier van het Verenigd Koninkrijk, heeft een bijkans Trumpiaans verleden als het gaat om het doen van uitspraken die feitelijk onjuist zijn en betrokken raken bij schandalen. Johnson komt zo vaak door zijn eigen toedoen negatief in het nieuws, dat hij een strategie heeft ontwikkeld om de aandacht af te leiden. Een strategie die hij eerder al beschreef in een column en die hij de ‘dode kat-strategie’ noemt. Het komt erop neer dat als je iets vreselijks hebt gedaan, je het beste een dode kat op tafel kunt gooien. Mensen zullen boos en verontwaardigd zijn, maar over de dode kat, niet over dat andere waarvan je hoopt dat het vergeten wordt. Een effectieve strategie, zo bleek onlangs maar weer eens.
Op 21 juni jongstleden werd Britse politie betrokken bij een melding van mogelijk huiselijk geweld op het adres van Carrie Symonds, de vriendin en medewerker van Boris Johnson, die buren onder meer “Ga van me af” hadden horen schreeuwen. Hoewel beiden naderhand verklaarden dat er niets aan de hand was, werd er publiekelijk gedebatteerd over de mogelijkheid dat Johnson losse handjes heeft, en of dat relevante informatie was voor het publiek om te hebben over de waarschijnlijk aankomend premier.
Vervolgens gaf Johnson op 25 juni een bizar interview, waarin hij – ogenschijnlijk uit het niets – verklaarde in zijn vrije tijd bussen te knutselen van oude wijnkisten.
Die dode kat-strategie bleek effectief. Onmiddellijk verschoof het debat van ‘Denk je dat Boris Johnson zijn vriendin slaat?’ naar, ‘Geloof jij dat Boris Johnson bussen knutselt van oude wijnkisten?’ Maar buiten het het feit dat de aandacht werd afgeleid van het schandaal du jour bleek de stunt ook op SEO-gebied gunstig te hebben uitgepakt. Voor het interview verwezen de zoekresultaten voor “Boris Johson bus” namelijk allemaal naar de beruchte ‘Brexit Battle Bus’, de dubbeldekker die rondreed in het Verenigd Koninkrijk met de tekst: “We sturen de EU £350 miljoen per week, laten we in plaats daarvan de NHS (het publieke gezondheidszorgsysteem in het VK, red.) financieren. Stem Leave.”
Johnson herhaalde dat bedrag te pas en te onpas, hoewel hij wist dat er niets van klopte. Volgens de peilingen speelde de claim een belangrijke rol bij de motivatie om uiteindelijk voor een Brexit te stemmen. Hij werd zelfs aangeklaagd voor de leugen. Maar de zoekresultaten geven op dit moment een mix weer van zijn bussenknutsel-uitspraken, het schandaal en de speculatie over of het opzettelijk was, waardoor ze op termijn wellicht helemaal van de pagina zullen verdwijnen.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor