Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Burny Bos kan Het Paard van Sinterklaas beter niet achter slot en grendel zetten

  •  
12-10-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
3590 keer bekeken
  •  
sinterklaas

© Cc-foto: Aline Dassel

Het opent een doos van Pandora. Slecht voorbeeld doet slecht volgen. Zo wordt alle controversiële kunst of fictie op den duur vogelvrij. 

De succesvolle jeugdfilm Het Paard van Sinterklaas mag niet meer vertoond worden van producent Burny Bos. Misschien kan de rolprent over een jaar of twintig wel worden vrijgegeven als cultuurhistorisch document over een voorbije tijd maar nu zou deze film te veel mensen in hun diepste gevoelens aantasten. Er komen immers Zwarte Pieten in voor.

Bos heeft nog overwogen het zwart van de Pieten te vervangen door roetvegen maar dat is hem te duur. Dat verdien je nooit meer terug, zegt hij.

Je zou toch zeggen dat Bos genoeg aan deze kaskraker heeft binnengehaald om daaruit zo’n aanpassing te financieren. Hij vindt zelf immers dat hij rijk is geworden aan een racistisch overkomend product. Blijkbaar gaat Burny Bos niet zo ver dat hij deze judaspenningen terug slingert in de tempel. De winsten, gemaakt uit Het Paard van Sinterklaas, zouden bijvoorbeeld erg van pas komen bij de Black Archives. Of als begin van een filmotheek bij het Slavernijmuseum. Ik noem voor de vuist weg maar wat suggesties. Maar wie weet: wat niet is, kan nog komen.

Ondertussen blijft het feit staan: Het Paard van Sinterklaas verdwijnt achter slot en grendel, in de hel l´Enfer, zoals de plek genoemd werd waar de Nationale Bibliotheek van Frankrijk buiten ieders zicht de pornografie bewaarde.

Deze affaire is een grove belediging van het Nederlandse publiek. Het gaat daarbij niet over de merites van Zwarte Piet of wat je van deze figuur moet denken. Het is veel fundamenteler. Burny Bos denkt dat het Nederlandse publiek beschermd moet worden tegen films, waar het in zijn geheel of voor een gedeelte niet tegen kan. Hij bepaalt dat in al zijn wijsheid. Deze mentaliteit is de voorbode van censuur. In een vrij land mag iedereen voor zich zelf bepalen in hoeverre een film te verteren is of niet. Het is evenmin aan anderen om te bepalen hoe lang het mag duren voor het publiek wel aan een controversiële film mag worden blootgesteld.

Het verbod op het vertonen van Het Paard van Sinterklaas is daarom een slecht idee. Het opent een doos van Pandora. Slecht voorbeeld doet slecht volgen. Zo wordt alle controversiële kunst of fictie op den duur vogelvrij.

Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin

Beluister Het Geheugenpaleis, de podcast van Han van der Horst en John Knieriem over politiek en geschiedenis.

cc-foto: Aline Dassel

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (19)

Flash825
Flash825
13 okt. 2022 - 11:45
Symbolische actie en ook een beetje hypocriet. Eerst een hoop geld aan verdiend en vervolgens, als toch geen zender het meer aandurft de film nog te vertonen, deze deugactie. Burny Bos heeft ook programma's als Rembo&Rembo en Theo&Theo gemaakt, het wordt hoogtijd deze controversiele kinderprogramma's langs de huidige morele meetlat te leggen en indien nodig te verbieden....
2 Reacties
Zandb
Zandb13 okt. 2022 - 13:53
Flash Niemand heeft de film waar het hier om gaat 'verboden'. Er is en er wordt niets verboden. De eigenaar er van wil niet dat die film nog vertoond wordt. Of u en ik dat nu een slecht ( u spreekt ten van "symbolisch en hypocriet" zonder dat nader te verklaren!) besluit vinden, dat is interessant maar dat doet er niet toe. Het is ook aan diegenen die daar zeggenschap over hebben, of we Rembo en Rembo en Theo en Thea nog te zien kunnen krijgen of niet. Helaas werken die dingen zo.
DanielleDefoe
DanielleDefoe15 okt. 2022 - 11:16
Theo en Thea zijn nog te vinden op de website van de VPRO. Sla uw slag.
bv-user-39675
bv-user-39675
13 okt. 2022 - 11:13
Het zwartepietenspel is het kroonjuweel van exteem rechts. Verongelijkt en boos dat het is om niet meer te mogen lachen met een negerkarikatuur als zwarte knecht met jutezak, geeft het links de schuld van alles wat in hun smalle visie nog meer wordt áfgepakt van de burger. Nu november weer in zicht is, zal het reactionair-conservatieve smaldeel zich wederom luidkeels laten horen met irrationeel gemuts om het áfpakken van hun speelgoedje.
2 Reacties
oproerkraaier
oproerkraaier13 okt. 2022 - 14:14
Laat ze lekker verzuren. Ze verliezen het toch wel. Hoe harder ze brullen, hoe beter het gaat.
bv-user-56957
bv-user-5695713 okt. 2022 - 15:34
Ja, de blokkeerfriezen en de wappies verheugen zich er al op. Nu nog de boertjes vragen om tractorsteun.
omaoeverloos
omaoeverloos
13 okt. 2022 - 9:31
Wat een gelul allemaal weerdan kijk je hem toch thuis? De DVD is gewoon te bestellen bij Opa Bol, voor 15:00 besteld, zaterdag in huis, en dat voor maar 19,99.
Zandb
Zandb
13 okt. 2022 - 9:06
Jozias Lijkt het er dan niet heel sterk op, dat Burny Bos gevolg geeft aan wat zijn persoonlijke opvatting, dus zonder druk van buiten af?
1 Reactie
Jozias2
Jozias213 okt. 2022 - 14:45
@zandb Nee ik denk niet dat zonder de maatschappelijke debat en de daaruit voortvloeiende druk hij dit standpunt had ingenomen. Bij de Sinterklaas intocht en in mijn omgeving zag ik altijd ook heel veel mensen met een donkere huidskleur die er plezier aan beleefden. Het was vooral een groep uit Amsterdam (zuid oost) die er aanstoot aan nam. Je ziet het ook aan de kozp protesten. Dat is niet de mensen met een donkere huidskleur uit de lokale samenleving waar de intocht plaats vind. Dat zijn voor het overgrote deel bussen uit de randstad die daar gaan protesteren.
Jozias2
Jozias2
13 okt. 2022 - 6:21
Net zoals in de Griekse tijd naakt beelden heel normaal en niet aanstootgevend waren en later onder druk van de christelijke moraal van vijgenbladen werden voorzien. Worden nu films onder opgelegde sociale druk van een groep gekwetsten aan een nieuwe moraal getoetst. Een eigenaar van de rechten mag dat natuurlijk doen. Het is wel een vervelende ontwikkeling als we alle films niet meer gaan vertonen die door sommige als kwetsend of aanstootgevend worden ervaren. Zeker als het gaat om een ander tijdsgewricht.
Pater
Pater
13 okt. 2022 - 6:11
Een verbod ? De producent zelf, de eigenaar van de rechten, trekt de film in voor vertoning, zou zou ik het niet noemen. Wel zelfcensuur, evengoed een bedreiging voor de culturele vrijheid. Het is denk ik geen onderschatting van het publiek. Het is denk ik gewoon lafheid: een lamzakkerige meneer, die denkt: mijn geld heb ik allang binnen, laat ik nou slim zijn en eventuele toekomstige problemen voorkomen.
1 Reactie
Zandb
Zandb13 okt. 2022 - 9:17
Pater Waarom zo op de man spelen? Waarom acht u het compleet onmogelijk dat Burny Bos hier goed over heeft nagedacht en dat hij integer is? Bij mijn weten is de man 78 en ernstig ziek. Ik vind dat uw omschrijving van Bos, als een lamzakkerige meneer die bang is voor toekomstige problemen, dan ook meer als een (kwalijke) bewustzijnsvernauwing van uw kant.
Zandb
Zandb
13 okt. 2022 - 6:05
Misschien is het in dit geval wel gewoon praktischer om zich af te vragen in hoeverre deze film strijdig is met e.o.a. wet. En wat Burny Bos met zijn film doet, is dat niet aan hem?
Jan Wijn
Jan Wijn
12 okt. 2022 - 22:22
Dan ook maar de films van Wim Verstappen waarvan de vrouw onvriendelijkheid vanaf spat zoals Bleu Movie, aankleden en Carry Tefsen tijdens een vrijpartij in een digitale bontmantel hullen... o nee bont mag ook niet, dan maar in een in India geproduceerde spijkerbroek. Ach wat klets ik als een van de eerste die in die lange rijen voor de bioscoop stond.
2 Reacties
Zandb
Zandb13 okt. 2022 - 7:13
Jan Het gaat hier om een besluit van de eigenaar van de film. Het gaat hier niet om "mogen", om een vorm van censuur, bijvoorbeeld door de overheid opgelegd.
oproerkraaier
oproerkraaier14 okt. 2022 - 19:33
haha, nostalgische herinnering aan een wachtrij als legitimatie voor rancune en identiteispolitiek.
Olav Meijer
Olav Meijer
12 okt. 2022 - 21:20
Overigens ben ik ook van mening dat Zwarte Piet een racistische karikatuur is, maar in dit kader ga ik niet nog een discussie toevoegen aan de honderden die ik er al over gevoerd heb. (Wie erin geïnteresseerd is, moet die maar terugzoeken hier op Joop. En in 2014 schreef ik er twee artikelen over).
Olav Meijer
Olav Meijer
12 okt. 2022 - 21:13
Nee, Han, van censuur is geen sprake. De overheid verbiedt niets. De producent Burny Bos zelf beslist dat hij op grond van zijn eigen (verder ontwikkelde) overtuiging de film niet meer wil laten draaien. Dat is zijn goed recht. Dat jouw eigen denkkader anders is maakt niet uit. Je kan natuurlijk aan Bos vragen om een privévertoning te krijgen.
4 Reacties
KritischKijken
KritischKijken13 okt. 2022 - 6:14
Nee Olav, ga nou niet roomser dan de Paus worden, de boodschap van Han is dat in toenemende mate zgn 'deugers' gaan bepalen wat onwelgevallig is, los van het wettelijk kader. Eigenlijk een fenomeen waar links NL al veel langer last van heeft: "Wij alleen weten wat mag en goed voor de mens is". En dat u, ondanks dat u er verder niet over wil uitwijden, er toch nog even aan toevoegt dat ZP racistisch is, komt uit dezelfde pot, want de rechter in NL, hier vaak aangehaald als het uitkomt als ultieme zeggenschap, heeft het nooit verboden als racistisch.
Volrin
Volrin13 okt. 2022 - 7:48
Precies!
Panthera
Panthera13 okt. 2022 - 7:55
Beste Olaf, Berouw komt meestal na de zonde als er heel goed aan geboerd wordt. Kijk naar de rol van Shell in het Groninger gaswinningschandaal. Bij de subsidieaanvraag bij het Filmfonds in 2004 ( € 453.780 toegewezen) voor de film Het paard van Sinterklaas, is toentertijd een bezwaar aangetekend. Nou ben ik toch benieuwd waarom en tegen wat er bezwaar werd aangetekend bij deze subsidieaanvraag. https://www.filmfonds.nl/nl/media/inline/2015/3/12/jaarverslag_2004_original.pdf
oproerkraaier
oproerkraaier13 okt. 2022 - 12:22
KK: Dan ga je toch emigreren? lijkt me een win/win voor jouw en ons land?
r v b
r v b
12 okt. 2022 - 20:15
Als de maker van de film bepaalde uitingen niet meer wil doen, dan moeten we hem toch niet dwingen om in zijn naam die boodschap toch over te brengen?
3 Reacties
KritischKijken
KritischKijken13 okt. 2022 - 6:16
Zeker, rvb, maar u bent wel zo slim om de reden en het doel er achter te ontwaren: " ik ga bepalen wat goed voor t volk is".
Zandb
Zandb13 okt. 2022 - 14:01
Kijken Wat is er mis met nadenken en een besluit nemen over waar je je, om welke reden dan ook, voor inzet of niet?
oproerkraaier
oproerkraaier13 okt. 2022 - 18:12
KK, nooit meer zeuren over identiteispolitiek ok?
Wie o Wie
Wie o Wie
12 okt. 2022 - 19:22
Wat een onzin dat de film achter slot en grendel gaat. Hij zegt juist dat de film zelfs van culturele waarde kan zijn. “ Het is veel fundamenteler. Burny Bos denkt dat het Nederlandse publiek beschermd moet worden tegen films” Lulkoek. Mijn dochter van 6 is opgeroeid zonder zwarte piet en zou de pieten in de film niet eens meer als Piet herkennen. Ze kent ook helemaal geen liedjes met “zwarte” Piet. Niemand van de kleuters ligt er wakker van de film niet te zien is met pieten die ze niet kennen.
HenryHansen
HenryHansen
12 okt. 2022 - 19:20
Wat een slappe houding van Burny Bos, bang om geen opdrachten meer te krijgen uit de grachtengordel? Dat je spijt hebt van een gemaakte film, dat kan ik nog wel begrijpen, maar deze dan wegstoppen? Het was idd veel sterker geweest om dit in context te plaatsen. Maar ja, dan ben je niet meer welkom bij de subsidiepotten.
1 Reactie
Zandb
Zandb13 okt. 2022 - 7:18
Hansen Is dit niet weer een kwestie van je hand overspelen? U zegt dat Burny Bos dit doet omdat hij bang is geen opdrachten uit de grachtengordel meer te krijgen. Maar op basis van welke kloppende feiten kunt u dat zo stellig beweren?
Sven Stevin
Sven Stevin
12 okt. 2022 - 18:35
De film is met de Zwarte Pieten door Han correct omschreven "een racistisch overkomend product" dus niet eenvoudigweg een racistisch product. Dit onderscheid lijkt futiel maar is zeer belangrijk. Zoals een rechter ook al eerder uitsprak aangaande de figuur van Zwarte Piet ligt het, ook door mij zeker erkende, bezwaar erin dat deze racistisch of kwetsend wordt ervaren, niet dat deze het ook is, eenvoudig omdat de aloud Sinterklaas-vierende ouders en kinderen in de Zwarte Piet helemaal geen als beledigend bedoelde karikatuur van zwarte medeburgers zagen maar een folkloristisch fantasiefiguur zwart dóór roet die zelfs een heidense oorsprong van midwinterdemonen hebben en zich door onderaardse gangen via haarden toegang tot huizen verschaften. Maar door de 19e eeuwse kerstening, waarbij de kerk wel meer oorspronkelijk figuren behorend bij heidense feesten transformeerde tot christelijke zaken, zijn van deze roetzwarte winterdemonen Moren gemaakt. Meer wist de kerk deze feesten niet te temperen. Maar voor generaties Nederlanders is Zwarte Piet dus altijd een geliefde held gebleven zonder associatie met slaven daar deze praktijk in onze contreien niet als praktijk bekend is geweest. Voor veel, zeker niet alle, zwarte medelanders is deze figuur echter desondanks en begrijpelijk onacceptabel confronterend en dient hij dus transformatie. Om dan oude films onder censuur te stellen gaat andersom weer te ver.
1 Reactie
Zandb
Zandb13 okt. 2022 - 7:24
Sven Er is helemaal geen sprake van "oude films onder censuur stellen". Waar haalt u dat idee in vredesnaam vandaan? En u maakt het nodeloos ingewikkeld: Burny Bos beluit, blijkbaar als eigenaar van de film, om hem moverende redenen, dat de film niet mee mag worden vertoond. Nou kunnen wij allemaal hoog en laag springen en vinden wat we willen maar wat zouden wij daar aan kunnen (moeten?) doen? Wat zou een rechter kunnen (moeten?) doen?
Westen2
Westen2
12 okt. 2022 - 18:19
2/2 Ik vind het bovendien een geïmporteerde discussie. Die aan deze kant van de oceaan de boel onnodig op scherp zet en tegelijkertijd de beladen geschiedenis in de USA te weinig recht doet. Want wat daar plaatsvindt is van een heel andere orde dan hier. De beslissing van Burny Bos valt te begrijpen maar hij zet ons op achterstand. Een producer die van mening is dat hij de kijkers moet beschermen doet niet alleen onrecht aan iedereen die aan de film heeft meegewerkt, hij maakt het ons ook onmogelijk om zelf tot een oordeel te komen. Dat laatste is wat mij betreft een no-go in de Vrije Wereld.
Westen2
Westen2
12 okt. 2022 - 18:18
1/2 Beste Han, ik lees al vele jaren jouw artikelen op Joop. Vaak met gemengde gevoelens (en dan weer met volledige instemming) neem ik kennis van jouw blik op de wereld. Ook als ik er zelf anders over denk waardeer ik de grote eruditie van de auteur. Met name de artikelen die je schreef bij het begin van de Zwarte Piet-discussie vond ik leerzaam en bemoedigend: je schetste een zeer uitgebreide historische context waarbij de onwikkeling van de duistere Krampus-figuur richting de acrobatieke & vrolijke snoep-strooier helder uit de doeken werd gedaan. Van Piet onder Sint naar Sint & Piet, van potentiële fysieke straf richting een vrolijke knipoog. Met als één van de conclusies dat er niets kwaardaardigs is aan de figuur Zwarte Piet. Maar wie zoekt zal vinden. We leven vandaag de dag in een anecdotische tijd waarbij een statistisch bewezen feit 'overuled' kan worden door een enkele negatieve ervaring. De huidige zwart-wit kijkers hebben het initiatiief overgenomen.
Joop  den Uil
Joop den Uil
12 okt. 2022 - 18:18
Zet onder de film een disclaimer: ''geschoten in een historisch perspectief'' en het is geen onoverkomelijk probleem meer. Wordt zelfs een iconische film op die manier.
1 Reactie
Zandb
Zandb13 okt. 2022 - 7:26
Joop Dat lijkt mij dan ook iets, dat de eigennaar van de film dan maar moet doen of niet. Lijkt u dat ook niet?
Sam V
Sam V
12 okt. 2022 - 18:04
Dit speelt al jaren. Die doos staat al wagenwijd open. Dat weet de heer Van der Horst ook. Dit voorbeeld is ook niet zo erg. Iemand die zijn eigen product niet meer vindt passen in de door hem beleefde tijd. Hoewel ik het onzinnig vind, hij doet maar. Twee jaar geleden schreef iemand hier op Joop ook over. Toen nog veel verwerpelijker omdat anderen die zelf niet de makers zijn, gingen (en nog steeds) beslissen wat wij mogen zien. https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/bibliotheken-miskennen-hun-doelstelling-door-de-zuivering-van-zwarte-piet De vraag is meer hoe we het tij nog gaan keren. Censuur ligt immers overal en steeds meer op de loer.
oproerkraaier
oproerkraaier
12 okt. 2022 - 16:43
Het wordt bijna pathetisch dat achterhoedegevecht voor Zwarte Piet. Identiteitspolitiek ten top!
2 Reacties
HenryHansen
HenryHansen12 okt. 2022 - 19:17
Haha dat is maar welke bril je op zet: buiten de grote steden is ZP nog springlevend!
oproerkraaier
oproerkraaier12 okt. 2022 - 21:00
Typisch Nederlands een beetje schateren om racisme. Ik geloof best wel dat het in jouw omgeving nog voorkomt, maar je schoffeert de mensen op het platte land als je beweert dat daar niet kritisch word gekeken naar Zwarte Piet.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief van de Joop redactie die binnenkort van start gaat. Wekelijks ontvang je de beste artikelen, opinies en aanraders in je inbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor