Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'Brave' kinderhelden maken jeugd te dik

  •  
27-05-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
116 keer bekeken
  •  
k3snoepjes_300x214.jpg
Mediabedrijf Studio 100 verdient miljoenen aan kindermarketing met helden als Mega Mindy en Maya de Bij … voedselwaakhond Foodwatch komt in actie 
K3, Kabouter Plop, Mega Mindy en Maya de Bij, kinderen smullen ervan. Niet alleen op televisie maar ook in de vorm van zoute chips, zakken snoep en mierzoete toetjes.
Het beroemde mediabedrijf Studio 100 uit België scoort niet alleen enorm met de televisieprogramma’s van deze kinderhelden, ze worden gretig bekeken in 160 landen, het bedrijf ‘verhuurt’ de afbeeldingen van de kinderidolen ook voor grof geld aan voedselproducten voor logo’s op hun producten in de schappen van de supermarkt. En dat is ordinaire kindermarketing, aldus voedselwaakhond Foodwatch.
RTEmagicC_kindermarketing.jpg
En die kindermarketing staat natuurlijk niet op de meest gezonde producten. Integendeel, vooral de producten die je als ouder liever zo min mogelijk aan je kinderen geeft, de chips, koekjes en toetjes, krijgen de verleidelijke felgekleurde plaatjes van Piet Piraat, Kabouter Plop en Mega Mindy.
Volgens hoogleraar communicatiewetenschappen Buijzen geven ouders in één op de drie gevallen toe aan het gejengel van hun kinderen als ze in de supermarkt hun tv-held op een product zien staan. En uit onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit blijkt dat kinderen in 84 procent van de gevallen hun zin krijgen.
Studio 100 verkoopt zijn licenties vooral aan dikmakende producten, aldus voedselwaakhond Foodswatch. Zo zit er in de K3 paprikahartjes van Croky 2,4 gram zout per 100 gram, meer dan in de meeste soorten chips. De Lotus Bumba cakereepjes ‘speciaal voor kinderen’ zitten vol suiker en vet, ondanks de claim dat er dertig procent minder suiker inzit. En in de Mega Mindy hagelslag zit 71 procent suiker. Om maar wat voorbeelden te noemen.
De voedselindustrie laat voortdurend weten dat het de verantwoordelijkheid van ouders zelf is om kinderen te beschermen tegen ongezond voedsel, maar met de vele verleidingen van de televisiehelden, wordt het die ouders wel erg moeilijk gemaakt. Volgens Foodwatch is het juist de voedselindustrie die medeverantwoordelijk is voor het steeds groter wordende overgewichtsprobleem. Daarom vindt Foodwatch dat er een einde aan kindermarketing moet komen. De organisatie is nu een petitie gestart. Via internet hoop de organisatie zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen om ervoor te zorgen dat kindermarketing wettelijk aan banden wordt gelegd.
Volgens Foodwatch is een groot deel van het aanbod kinderproducten in strijd met de eisen voor kindermarketing van de Wereldgezondheidsorganisatie. Daarmee is Studio 100 dus medeverantwoordelijk voor het steeds groter wordende probleem van kinderen met overgewicht. Foodwatch laat weten dat een bedrijf dat verantwoorde kindertelevisie maakt meer verantwoordelijkheid voor de gezindheid van zijn publiek moet nemen. Klik hier voor de petitie.

Meer over:

leven, nieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor