Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Boze boer die monumentale knotwilgen vernietigde stapt op als SGP-raadslid

  •  
06-07-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
21378 keer bekeken
  •  
ANP-451359520

De veehouder die uit protest tegen het stikstofbesluit honderd monumentale knotwilgen omzaagde, is opgestapt als raadslid van de SGP in Krimpenerwaard. Dat meldt het AD. De actie van Floor de Jong oogstte zoveel kritiek dat hij niet langer kon aanblijven.

De partij Pro Krimpenerwaard had een motie ingediend waarin werd aangedrongen op het vertrek van De Jong. Nog voor de raad zich hierover kon uitspreken, gooide de veehouder - die de afgelopen jaren ruim 4 ton aan subsidie voor natuurbehoud ontving - zelf de handdoek in de ring. Van de SGP had hij raadslid mogen blijven, maar op advies van zijn vrouw houdt De Jong er toch mee op: 'Ik werd door sommigen op sociale media neergezet alsof ik Satan zelf was.'

Na de verwoesting van de bomen, keerde ook de buurt zich tegen De Jong vanwege het vernielen van de natuur door de boer die naar eigen zeggen ‘juist heel erg voor natuurbehoud’ is. De Jongs buurvrouw deed maandag aangifte tegen hem ‘wegens het vernielen van de natuur en het mogelijk verstoren van broedende vogels. 

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (22)

dirk den boer
dirk den boer
10 jul. 2022 - 16:15
Dat een boer met 500 koeien in een megastal (2x mega, 250 is al mega), 400 duizend aan geld krijgt voor natuurbehoud is natuurlijk al een teken aan de wand, mene, mene tekel, maar wel helemaal in lijn met de neoliberale, vrije lijn van Rutte en Bleker, het lijntje gaat zolang te water tot het uiteindelijk wel breken moet, maar zo bruusk en abrupt als nu gebeurt? Heeft dat te maken met de rechterlijke macht (de macht van wetjes en domme, onbegrepen maffe regeltjes, het Befehl ist Befehl van ooit??)
1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe11 jul. 2022 - 11:03
zg nutsbosjes zijn/waren ook handig voor vogels.
dirk den boer
dirk den boer
8 jul. 2022 - 14:58
Deze boer is heel consekwent geweest, en doet precies wat boeren, overal ter wereld (zelf gezien in de Amazone en mexico) al eeuwenlang in hun vaandel voeren. Weg met die natuur, die bloemetjes, die wespenochis of zeggekorfslakjes, knotwilgjes hou toch op, het gaat om farmers and food, niet om romantische liflafjes......
1 Reactie
dirk den boer
dirk den boer9 jul. 2022 - 11:07
Nog iets wat misschien niet iedereen zich realiseert: waarom heeft die opa van Floor die wilgen daar geplant? Omdat hij het mooi vond, gezien op schilderijen van van Gogh of Rembrandt? Tuiniersbloed? Welnee, knotwilgen leverden wilgentenen op, elk jaar weer, waarmee hij zijn heg of hekwerk kon repareren (dat was voordat boeren geheel afhankelijk van de agribusiness en loonwerkers werden), of verkocht het aan de dijkenbouwers, hij plantte wel meer bomen, essen (voor gereedschap, stelen van spades, bijlen), populieren (klompen), grove den voor de mijnen, het heette dan ook " boerengeriefhout" (is nu puur nostalgie geworden, het woord bestaat nog wel, maar dat is ook alles)
Berina
Berina
7 jul. 2022 - 15:28
4 ton voor natuurbehoud? Kunnen we het geld in Nederland wellicht nóg stompzinniger over de balk gooien?! En nu even terugbetalen, hè boertje?!
Markzelluf
Markzelluf
6 jul. 2022 - 17:36
Anders dan sommigen hier denken zijn Knotwilgen erg nuttig. Zie: https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/natuur-milieu/de-wilg-dreigt-te-verdwijnen-maar-dit-is-waarom-hij-onmisbaar-is-voor-de-nederlandse-natuur/ Dat die bomen op eigen terrein staan, geeft niet het recht deze te kappen. Daar is een vergunning voor nodig. Mocht het mogelijk zijn, dan zou de subsidie teruggevorderd moeten worden.
3 Reacties
dirk den boer
dirk den boer8 jul. 2022 - 15:50
En hoe zou het zitten met de grutto nesten op zijn graslandjes? Daar krijgt hij ook geld voor als hij er omheen maait. Hoeveel boeren doen dit? Zitten ze te rekenen? Zoveel minder gras, zoveel meer tijd, zoveel meer geld uit het gruttopotje? Ik vraag het me vaak af, en ben blij dat ik zulke afwegingen niet hoef te maken.....
DanielleDefoe
DanielleDefoe11 jul. 2022 - 11:04
dirk den boer daar is vast wel soft ware voor.
dirk den boer
dirk den boer11 jul. 2022 - 11:45
Daar ben ik wel benieuwd naar, het schijnt dat de uitbetaling afhangt van aantal uitgevlogen jongen, dus de boer die in broedseizoen gaat maaien moet afweging maken, hoe groot is de kans dat er 1, 2 of meer jongen groot worden? Is dat al te klein, dan maar erover heen.
Anton050
Anton050
6 jul. 2022 - 17:11
En dat heeft het vast over "god's schepping" 🤣 Hypocrisie van de bovenste plank.
Anton050
Anton050
6 jul. 2022 - 17:10
En dat heeft het vast over "god's schepping" 🤣 Hypocrisie van de bovenste plank.
PGS
PGS
6 jul. 2022 - 16:06
Die knotwilgen waren op eigen terrein en waren eigendom van deze man.
2 Reacties
Zandb
Zandb7 jul. 2022 - 10:26
PGS Ja, en?
PGS
PGS7 jul. 2022 - 20:04
@ Zandb Dus de verontwaardiging is zeer overdreven.
Minoes&tuin
Minoes&tuin
6 jul. 2022 - 13:43
SGP het juridische geweten van het kabinet genoemd!
Backtobasics
Backtobasics
6 jul. 2022 - 12:29
Opmerkelijk dat er in deze tijd toch mensen rondlopen, die nog echt geloven in een Satan en God. Dit soort ongenuanceerden worden ook steeds luidruchtiger en brutaler met alle gevolgen van dien voor samenleving en leefomgeving. Nare ontwikkeling.
spelregeltoerist2
spelregeltoerist2
6 jul. 2022 - 10:39
Heeft iemand mijn comment überhaupt wel gelezen?
1 Reactie
vdbemt
vdbemt6 jul. 2022 - 16:06
Bedoel je deze: "Een knotwilg ontstaat als je de kop er afzaagt. Zo moeilijk is dat toch niet… ". Dit is een veelzeggende reactie. Over jou. Dit artikel vraagt toch niet hoe knotwilgen ontstaan? Het gaat erover dat een dwaze boer, die 4 ton subsidie krijgt voor natuurbeheer, 100 knotwilgen gelijktrekt met de grond.
Zandb
Zandb
6 jul. 2022 - 9:18
Laat de feiten spreken, zou ik zeggen. Iemand die heel erg voor natuurbehoud - een lekker containerbegrip - is, zal vast heel goed kunnen uitleggen, hoe zijn actie in dat idee 'ik ben voor natuurbehoud' past.
Poezenmens
Poezenmens
6 jul. 2022 - 9:14
Goed rentmeesterschap over de aarde (wordt in de Bijbel over geschreven) wordt door de mannenbroeders van conservatieve christenen van de SGP, maar ook christenen (CDA-ers en VVD-ers) in het algemeen nogal eens in eigen belang geïnterpreteerd.
Rechtse   Bal
Rechtse Bal
6 jul. 2022 - 8:33
Knotwilg .... een soort onkruid met een stam. Snelgroeiend en gemakkelijk te stekken.
2 Reacties
Babette4
Babette46 jul. 2022 - 11:01
Onkruid bestaat alleen in de hoofden van diegenen die "hun straatje netjes schoon en hun gazonnetje strak gemaaid"... En al zou het zo zijn dat wilgen snelgroeiend en gemakkelijk te "stekken" zouden zijn, dat is geen enkele reden om een klassiek landschap om zeep te helpen, omdat je een slechte bui hebt. En al helemaal niet voor deze gelovige wiens Schepping hij even vakkundig gemold heeft...
dirk den boer
dirk den boer8 jul. 2022 - 15:46
Inderdaad,onkruid, je kunt het niet eten, en aardappels, tarwe, boerenkool en suikerbieten (de suiker eruit) wel, het is een voortdurende strijd van de boer, die wil alleen die aardappels etc op zijn akker, en geen brandnetels, knopkruid, kweekgras en korenbloemen en klaprozen, weg ermee, en je hebt er heel goede bestrijdingsmiddeltjes tegen, heel effectief, systemische en contactvergiften, al naar gelang het nodig is, bomen voor schaduw voor het vee op hete dagen? betekent minder grasgroei op die plek, dus minder melk in de container, het is toch een schande dit alles, en het gebeurt gewoon waar je bij staat, en langs fietst......
vdbemt
vdbemt
6 jul. 2022 - 8:31
Die 4 ton voor natuurbehoud worden toch wel teruggeëist nu?? Naast natuurlijk een forse boete.
drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert
6 jul. 2022 - 8:26
Floor de Jong is "juist heel erg voor natuurbehoud" - en zaagt honderd monumentale knotwilgen om. Dat liegt er niet om, dames en heren. Kennelijk heeft de Jong geen intuïtie, geen besef van de emotionele consequenties van zijn daden. Knotwilgen horen bij ons landschap. Ze komen voor in literatuur en schilderkunst. Omdat ze gevoelens losmaken, bijvoorbeeld die van melancholie en ontzag. Iets moois en nobels kapotmaken omdat het je eigen doelen dient. Dat is zuiver utilitarisme. Het nut rechtvaardigt de middelen. Het natuurbehoud dienen door een dierbaar stuk natuur moedwillig te laten hemelen. Ik geloof niet dat betrokkene dit zelf zo kan zien. Eerdere reacties op Joop (die verzachtend waren) hadden ook een utilitair/rekenkundig karakter. Ze gingen over de groeisnelheid van de knotwilg, over de gewenstheid van bomen in een omgeving van weilanden, ja over de toch onschuldige consequenties van de handelingen van Floor de Jong et al. En zo zitten de belanghebbenden bij de aanpak van het stikstofprobleem, regering, strijdende, en toekijkende partijen, allen met hun rekenmachine in de hand, de toekomstige voors en tegens van hun plannen permanent tegen elkaar af te wegen. We kijken naar een treurspel.
4 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe6 jul. 2022 - 9:07
Vergeet ook de populieren niet
Minoes&tuin
Minoes&tuin6 jul. 2022 - 9:32
drs. H.C. Queyncken Tollaert De SGP is ook altijd heel erg van de wet, de juridische juistheid en rechtschapenheid, maar nu even niet!
Beisser
Beisser6 jul. 2022 - 15:45
[' Kennelijk heeft de Jong geen intuïtie, geen besef van de emotionele consequenties van zijn daden.'] Hij is orthodox. Het enige dat telt, zijn enige verantwoordelijkheid, is gehoorzaamheid aan zijn god. Voor de rest kan hij alles wat leeft en groeit naar eigen goeddunken gebruiken. Dat is de gelovige definitie van "natuurbehoud" Zo werkt de religieuze moraal
dirk den boer
dirk den boer10 jul. 2022 - 16:00
Iets moois en nobels? Ik vrees dat dat voor de boer en de stedeling anders ligt, het is een vorm van persoonlijke frasing om het zo te zien, knotwilgen werden ooit geplant , gevormd en onderhouden voor het gewin, voor onderhoud van het erf en omheiningen, en niet voor het mooie en nobele. Dat is iets stads, iets chiques, iets romantisch (wel waardevol natuurlijk, maar heel persoonlijk, niet universeel)
HenryHansen
HenryHansen
6 jul. 2022 - 8:04
Tja domme actie om een statement te maken en goed dat hier kritiek op is. Maar al deze bizarre reacties hieronder ('onteigening'?) gaan natuurlijk te ver, tenmiste als je niet in Noord Korea woont. Deze man is niet geschikt als politicus, maar als eigenaar van de grond waar deze knotwilgen staan mag hij dit doen, voor knotwilgen is geen kapvergunning nodig.
2 Reacties
vdbemt
vdbemt6 jul. 2022 - 8:35
Tja. Domme reactie. Los van je gevoel voor natuurwaarde, heb je ook nog eens ongelijk: In veel gemeenten is het verboden om een boom te kappen zonder dat daar een vergunning voor verleend is. Sommige mensen denken dat ze veilig zitten als de boom op hun eigen grond staat, maar dat is niet altijd het geval. Planten mag, kappen alleen met vergunning
Zandb
Zandb6 jul. 2022 - 9:32
HenryHansen Denk nou eens na! Als het ergens goed voor is en de man mag dat doen, dan is er toch geen enkele sprake van welke vorm van protest dan ook!
Break on through
Break on through
6 jul. 2022 - 7:57
Een 19e eeuwse fundamentalistische relie gekkie en klimaatvernieler ziet het licht en stapt uit den polletiek Als je honderd monumentale knotwilgen gaat staan kappen omdat je je slecht kunt vinden in het stikstofbesluit blijkt duidelijk dat je weinig van de wereld begrijpt op dit moment en je zelf best heel erg egocentrisch in elkaar zit. Maar daar zijn vast wel rechtse goeroes voor te vinden die o.a. dit soort egoïsme recht weten te lullen. Het is immers rechts Nederland.
1 Reactie
Beisser
Beisser6 jul. 2022 - 15:53
Hij ziet het licht niet. Hij is eruit gestapt onder druk van zijn omgeving, met name zijn vrouw. Van zijn partij mocht hij blijven zitten. Typisch christelijk: bomen omhakken, ook als ze monumentaal zijn en bij het Nederlands landschappelijk en cultureel erfgoed horen, om je opponent tot in de ziel te kwetsen is door zijn god niet verboden.
Paul250371
Paul250371
6 jul. 2022 - 7:57
Als je dit bewust doet als volwassen natuurliefhebber dan spoor je toch niet.
1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe6 jul. 2022 - 9:03
De Jong heeft wellicht een te kort lontje? Niet zo handig in de politiek.
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine
6 jul. 2022 - 7:52
Domme actie van deze boer. Ik vind wel dat de nuance moet worden aangebracht dat het allemaal knotwilgen op het land van deze boer waren, geplant door zijn vader en grootvader. En dat hij tientallen van de in totaal 150 knotwilgen op zijn land heeft gekapt, en dus niet 100. Ik dacht eerst ook dat hij gewoon 100 willekeurige knotwilgen langs de openbare weg had gekapt, maar het is toch net iets anders blijkbaar. Niet minder erg voor de knotwilgen, maar dit stukje informatie mist wel in de artikelen. Nu de boer gestopt is als raadslid heeft hij mooi de tijd zelf de bomen uit te graven en nieuwe bomen te planten.
4 Reacties
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine6 jul. 2022 - 8:40
En dank @HenryHansen, blijkbaar is het niet eens illegaal omdat voor knotwilgen geen kapvergunning nodig is. Al met al alleen heel dom dus.
Zandb
Zandb6 jul. 2022 - 9:37
A little bit of sunshine Als u dan zo nodig moet nuanceren, doe dat dan door de belachelijkheid te benadrukken van het omzagen van eigen bomen met geen ander oogmerk dan om te protesteren. Al zouden het een paar bomen zijn.
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine6 jul. 2022 - 12:36
@zandb, wanhopige of boze mensen doen belachelijke en domme dingen. De nuance die ik maak is dat het wel zijn 'eigen' bomen waren, en niet 100 maar tientallen, en dat hij er dus wellicht niet eens een boete voor kan krijgen.
Beisser
Beisser6 jul. 2022 - 15:57
['Ik vind wel dat de nuance moet worden aangebracht dat het allemaal knotwilgen op het land van deze boer waren'] Wat maakt dat voor verschil voor die bomen, het landschap of de natuur?
Mohawk2
Mohawk2
6 jul. 2022 - 7:23
Goede actie van de buurvrouw tegen deze SGP "rentmeester"! Meteen met de neus in zijn daden duwen zo'n sujet, zoals je bij een puppy doet dat je zindelijk wilt maken. Anders blijven ze in je huis pissen en schijten... Ondertussen heeft de politie zich gisterenavond genoodzaakt gezien gericht te schieten bij een boerenprotest op de A32 bij Heerenveen. Het is wachten op de eerste dode als het zo doorgaat. https://nos.nl/artikel/2435471-politie-schiet-gericht-bij-boerenprotest-op-a32-drie-aanhoudingen
spelregeltoerist2
spelregeltoerist2
6 jul. 2022 - 7:10
Een knotwilg ontstaat als je de kop er afzaagt. Zo moeilijk is dat toch niet…
1 Reactie
Beisser
Beisser6 jul. 2022 - 16:02
Nee! Een knotwilg ontstaat als je alle takken die lager aan de stam uitkomen afsnoeit en alleen de bovenste laat zitten. En die moet je minstens om het andere jaar na het groeiseizoen weghalen, zodat de boom in het voorjaar nieuwe takken kan vormen. (en weer de lagere takken meteen weghalen dus!)
Puin Ruimer
Puin Ruimer
6 jul. 2022 - 7:04
Deze natuurvernieler verdient niet beter dan eeuwige hoon, onteigening van zijn bedrijf en een proces aan zijn klompen. Woorden schieten tekort om zijn misselijkmakende gedrag te beschrijven. Alles van waarde is weerloos en zeker de natuur.
6 Reacties
rupsje2
rupsje26 jul. 2022 - 11:07
Hoewel niet zoon slimme actie van die man waren die knotwilgen wel gewoon prive bezit, wilgen, het onkruid onder de bomen, zaag een tak af steek hem in de grond en binnen de korts mogelijke tijd staat er weer een boom. Die familie heeft wel tientallen jaren voor die bomen gezorgd. Wat heeft of doet U zoal voor de natuur?
Beisser
Beisser6 jul. 2022 - 14:45
SGP-er hè. God heeft de mens de wereld gegeven om naar eigen goeddunken te gebruiken of te misbruiken zonder beperkingen. Dus…
Beisser
Beisser6 jul. 2022 - 14:49
@ rupsje2 6 jul. 2022 - 13:07 [‘zaag een tak af steek hem in de grond en binnen de korts mogelijke tijd staat er weer een boom.’] Zo is in Almere (een stedenbouwkundig en architectonisch bijzonder interessante stad. Kom ik later op terug) een echt oerbos van ± 100 hectare ontstaan, aan de ene kant aansluitend aan de Oostvaardersplassen, aan de andere aan de Lepelaarplassen, die hun naam danken aan de grote kolonie lepelaars die daar huist. Toen de Oostvaardersdijk begin jaren 60 van de vorige eeuw klaar was had men nog een stel funderingsmatten van wilgeteen over. Die werden in een zandwinningsplas vlak achter de dijk gekieperd en achtergelaten. Niemand keek er meer naar om. Tien jaar later stond er opeens een jong bosje met een grote plas in het midden. Het bleek een ontzettende aantrekkingskracht te hebben op vooral zang- en watervogels, o.a. de ijsvogel, en allerlei kleine en minder kleine bosdieren zoals de bever. Het staat er nu ruim een halve eeuw, is een echt, volwassen, biodivers en bijna ondoordringbaar oerwoud en een beschermd natuurpark geworden. (vrij toegankelijk voor vogelaars en andere natuurliefhebbers)
Beisser
Beisser6 jul. 2022 - 15:07
Over Almere dan: Zoals gezegd: stedebouwkundig, architectonisch maar ook verkeerstechnisch heel interessante stad. Uitgestrekt (groter in oppervlakte dan Amsterdam) Meter voor meter ontworpen en gepland, (alleen het onkruid tussen de stoeptegels en het Wilgenbos is spontaan ontstane natuur. Oh ja, achter de Gooidijk is ook nog een echt beekje met snel stromend water en een beverpoel vanzelf ontstaan). Maar ook een van de groenste, water- en natuurrijkste steden van ons land (waar vind je een weiland met koeien aan de rand van een bos bijna recht tegenover het station centrum? In Almere. En elke woonwijk heeft zijn eigen park, dat vaak net zo groot is als de wijk zelf. De bossen van Almere zijn geen miezerige groenplekjes met wat jonge boompjes, maar grote volwassen bossen met tientallen meters hoge bomen en veel dichte ondergroei en vele soorten dieren. Het groen van Almere is dan ook nog voor de infrastructuur en de bebouwing gepland en gerealiseerd. De parken waren er eerder dan de straten en de huizen. Almere is de meest ondergewaardeerde stad van ons land, zowel als stedelijk leefgebied, als de natuur. En de Floriade is veel meer dan een dagje Keukenhof. Het is een vergaande visie op duurzame stedenbouw in de toekomst en na de Floriade een groene, eco-vriendelijke woonwijk met meer dan 650 woningen in het groen.
PGS
PGS6 jul. 2022 - 16:13
Ik neem aan dat jij ook zeer verontwaardigd bent op degenen die in het verleden de stad of dorp gesticht hebben waar jij nu woont. Dit is ook ten koste van natuur gegaan. Als dat niet zo is, neem ik jouw verontwaardiging maar met een korreltje zout.
Beisser
Beisser6 jul. 2022 - 19:54
PGS, In tegenstelling tot de dorpen en steden waar jij aan denkt en die inderdaad zijn gesticht en uitgebreid ten koste van de natuur ter plaatse, is mijn woonstad gebouwd op de bodem van het IJsselmeer. Een soort onderwaterwoestijn onder een 4 tot 6 m diepe laag zuurstofarm water. Op dat halfdode stuhje zeebodem staat nu een zeer milieuvriendelijke stad in een heel biodivers polderlandschap. De stad zelf is vanaf het begin met grote aandacht voor het milieu gebouwd. De twee grootste stadskernen bijvoorbeeld, samen goed voor meer dan de helft van de bevolking zijn al vanaf het begin aangelegd zonder aansluiting op het aardgasnet. En er wordt nog steeds nagedacht over en gestreefd naar een nòg kleinere ecologische voetafdruk. Dus nee ik heb, weer in tegenstelling tot de mensen die op het oude land wonen en die voor elke nieuwe woning, voor iedere meter straat een stukje natuur vernielen, geen reden om verontwaardigd te zijn.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor