Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Boycot het Holland Heineken House

  •  
13-01-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
52 keer bekeken
  •  
BNNVARA fallback image
Alcoholverheerlijking tijdens de Olympische Spelen is absurd
Over bijna vier weken beginnen in Sotsji de Olympische Winterspelen en kunnen we weer ‘genieten’ van een overdosis alcoholpromotie, omdat de Nederlandse media ons dan als vanouds trakteert op een continue kritiekloze riedel over het o zo ‘gezellige’ Holland Heineken House.
Het zal mij niets verbazen dat zelfs over de voorbereidingen van het Heineken House meer aandacht wordt gegeven dan aan de Paralympische Spelen die 7 maart beginnen. Het is sowieso van de zotte dat de media al 22 jaar zich elke twee jaar als makke schapen voor het karretje van een biermultinational laten spannen. Maar belachelijker is dat alcoholreclame überhaupt nog steeds getolereerd wordt op ’s werelds belangrijkste sportevenement, ondanks dat alcohol een van de schadelijkste producten voor de volksgezondheid is.
Het lijkt er verdacht veel op dat het IOC de spreuk die de Olympische gedachte verwoordt heeft veranderd in: ‘Niet winnen maar meedoen met het grote geld is belangrijk. Moet dit infaam beleid nou onze jeugd inspireren? Het is toch niet meer van deze tijd dat juist het NOC*NSF samen met Heineken die biertent heeft opgezet en de bobo’s met alle plezier zich laten fotograferen met een pul bier in hun handen?
Ook de winnende Nederlandse sporters hebben zich tot nu toe altijd in het Holland Heineken House laten toejuichen. Geen enkele sporter heeft hier kritische kanttekeningen bij gemaakt. 

Maar wie weet zijn er dit jaar wel Nederlandse sporters mans of vrouws genoeg zich uit te spreken tegen deze absurde alcoholverheerlijking nu sinds kort blijkt hoe enorm schadelijk alcohol voor met name het jonge brein is.
Als hierdoor een winnende olympiër dit jaar over de streep wordt getrokken, kan hij of zij bijvoorbeeld de volgende drie zinnen live op het Heinekenpodium voor het publiek en wereldpers voorlezen:
Sporten is een gezonde activiteit en dat wil ik ook graag naar het publiek, met name de jongeren uitstralen. Dat deze feestruimte wordt gebruikt om alcohol te promoten en het NOC*NSF met goedkeuring van het IOC aan deze commercialisering van de Spelen actief meewerkt, vind ik onacceptabel. Ik weiger daarom vanaf vandaag een onderdeel te zijn van dit abjecte beleid en roep alle andere olympiërs, de media en het publiek op, voortaan ook het Holland Heineken House te boycotten totdat het NOC*NSF definitief nooit meer in zee gaat met Heineken of andere bedrijven die producten promoten die slecht zijn voor de volksgezondheid.
Zwaai na je toespraak met een regenboogvlag en je bent helemaal de morele winnaar van deze Olympische Spelen. De wereldpers zal jarenlang aan je voeten liggen en je draagt meteen een steentje bij de alcoholreclame wereldwijd terug te dringen en de commercialisering van de Olympische Spelen af te remmen.
Deze opinie verscheen eerder in Trouw.

Meer over:

opinie, wereld
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (2)

CliffClavin1993
CliffClavin1993
13 jan. 2014 - 15:43
Hm. Het idee achter dit stuk is sympathiek, de uitwerking minder. Wat mij persoonlijk irriteert is, en dat deel ik met Peter de Kort, dat heel erg frequent in de media de benaming: 'Heineken Holland House' voorkomt, bij associatie. De commentatoren zullen, zeker op de publieke netten, eerder van 'Holland House' spreken (denk ik) maar de complete term zit so wie so toch al weer heel snel in ons brein verankerd, mede door de beelden en de merknaam. Maar alcohol is niet de duivel zelve. Je kan één, twee glazen per dag drinken zonder dat dat nadelig is voor de gezondheid. In die zin zijn er heus wel een flink aantal produkten aan te dragen die schadelijker zijn. Je moet het niet verheerlijken. Voor verslavingsgevoelige mensen kan het een mislukt panacée worden voor allerlei persoonlijke problemen. Dat is waar. Maar om op te roepen tot een boycot? Weet niet. Ach, ik geloof dat er nogal wat Olympische atleten zijn die er geen been in zien om nog een flesje van het een of ander, beetje wodka of zo, mee te smokkelen naar hun slaapkamer. De idealistische Olympiër op wie de Kort hoopt, die bestaat niet. Ik pleit voor terughoudendheid in de promotie van de term 'Heineken Holland House', en ook voor het weren van merknaam en gerelateerde 'triggers' (de karakteristieke kleuren en lettering) van het beeldscherm, dat is al heel wat. Geen verheerlijking. En officials zouden er goed aan doen zich helemaal ervan te onthouden om met een enorme pul alcoholische drank in beeld te komen. Dan is er al wat bereikt.
pietdeg2
pietdeg2
13 jan. 2014 - 15:43
Dat Holland Heineken House is niets anders dan het trucje om de eredivisie jouw naam te geven of een schaatsploeg of een wielerploeg: een manier om je merknaam genoemd te krijgen. En ik heb in al die jaren echt geen woord van protest gehoord als de naam van de Rabobank wielerploeg werd genoemd, terwijl dat toch ook geen lieverdjes zijn. Dat de biermerken graag tegen de sport aanschurken kan toch niet echt verbazen? Amstel sponsort weer de tv-uitzending van Voetbal International. Jij mag dan bezwaren hebben tegen de combinatie van alcohol en sport, de marketingjongens (die hun eigen boterham moeten verdienen) zijn niet gek maar weten heel goed dat alcohol en sport prima samengaan. En zeker bier en sport. Niet bij de topsporters natuurlijk, want die drinken tijdens het seizoen amper. Maar wel bij de amateursporters. Waarom denk je dat sportkantines worden afgeknepen? Omdat zo ontzettend veel mensen na het sporten graag een biertje drinken. En over de sportfans (toch de doelgroep van de reclamemaker) hoeven we het al helemaal niet te hebben. De gemiddelde voorbereiding op het kijken naar een sportwedstrijd begint toch echt met het tijdig koud zetten van voldoende bier. Met alcoholverheerlijking heeft die reclame rond sportwedstrijden geen donder te maken. Wacht echt, heus waar: bier is nou niet bepaald een nieuw product dat enige introductie op de markt behoeft. De enige reden waarom die reclame er is is dat de adverteerder graag wil dat op het moment dat er een biertje wordt opengetrokken dat er een van zijn merk is. Dat blijkt toch ook wel uit de inhoud van de reclame-uitingen? De reclamespotjes rond voetbaltoernooien richten zich op de hardcore idioten die de straat oranje maken en vol stapelen met kratten bier. Een gezond mens ziet die walgelijke taferelen echt niet als alcoholverheerlijking maar kijkt er vervuld van afkeer naar. En de doelgroep... die zuipt zich toch al klem. Alleen met een ander dan het gewenste merk. Heb je eigenlijk ooit beelden van dat Holland Heineken House gezien? En heb je werkelijk ook maar een seconde gedacht: daar wil ik bij horen? Dus ik hol nu naar de winkel en schaf een thuistap aan? Ik kan me voorstellen dat je van het zien van de beelden van het Holland Heineken House zo mismoedigd raakt dat je naar de fles grijpt. Maar dat zal geen bier zijn maar waarschijnlijk iets sterkers en in ieder geval geen Heineken.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief van de Joop redactie die binnenkort van start gaat. Wekelijks ontvang je de beste artikelen, opinies en aanraders in je inbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor