De Nederlandse Loterij en webwinkel Bol stoppen met adverteren op socialmediaplatform X (voorheen Twitter). De Nederlandse Loterij geeft aan zo "de plaatsing bij ongewenste en ongepaste berichten verder te willen voorkomen". Bol zegt al gestopt te zijn met adverteren toen Elon Musk het voormalige Twitter had overgenomen maar plaatst nu ook geen eigen berichten meer. De webshop wil zijn merk niet langer verbinden aan X "door een gebrek aan content moderation".
De afgelopen tijd kondigden meerdere grote bedrijven, zoals IBM en Apple, al aan te stoppen met adverteren op het platform in verband met antisemitisme op X. Dat deden ze nadat onderzoeksgroep Media Matters screenshots publiceerde van advertenties die te zien waren onder berichten waarin de ideeën van Adolf Hitler of het Derde Rijk werden opgehemeld. Sinds de overname van destijds Twitter door Musk zijn de advertentieinkomsten op het platform vrijwel opgedroogd als gevolg van een stortvloed aan ongemodereerde, rechtsextremistische haat. Om dat verlies te compenseren biedt Musk gebruikers die betalen voor hun account extra voordelen aan op het platform.
Bol laat weten: "We monitoren en reageren nog wel op mensen die via dit kanaal klantvragen stellen en sturen deze door naar onze Customer Service".
Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief van de Joop redactie die binnenkort van start gaat. Wekelijks ontvang je de beste artikelen, opinies en aanraders in je inbox.