Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Blokhuis treedt niet op tegen misleidend logo Coca-Cola

  •  
08-08-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
132 keer bekeken
  •  
colavoedsellogo
Staatssecretaris Paul Blokhuis (Volksgezondheid, ChristenUnie) werd pas kritisch over een misleidend voedsellogo van Coca-Cola nadat zijn partijgenote Carla Dik-Faber daar Kamervragen over had gesteld. Dat blijkt uit documenten die Foodwatch met een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur boven tafel heeft gekregen. “Zonder de Kamervragen had het ministerie Coca-Cola geen strobreed in de weg gelegd”, stelt de organisatie.
In antwoord op de Kamervragen stelde Blokhuis eerder dit jaar dat het door Coca-Cola gebruikte voedselkeuzelogo een “vertekend beeld” geeft, “omdat op de betreffende suikerhoudende frisdrank veel groene kleuren te zien zijn”. Daardoor kunnen consumenten ten onrechte de indruk krijgen dat Cola eigenlijk heel gezond is.
De kritiek op Coca-Cola in de beantwoording van de Kamervragen staat in schril contrast met de wijze waarop het ministerie van Volksgezondheid de frisdrankengigant in de maanden daarvoor tegemoet trad. “Het ministerie was al meer dan een half jaar op de hoogte van de introductie van het logo, maar liet in de correspondentie nooit haar afkeuring blijken”, stelt Foodwatch op basis van de WOB-documenten. Ook pijnlijk: hoewel Blokhuis in antwoord op de Kamervragen van Dik-Faber beloofde dat hij Coca-Cola zou aanspreken, prijkt het misleidende logo nog altijd op Cola-blikjes.
Zelfs Nutella gezond De welwillendheid waarmee Blokhuis en zijn ministerie Coca-Cola tegemoet treden, voedt bij Foodwatch de vrees dat de voedselindustrie een flinke vinger in de pap zal hebben bij het ontwerp van de opvolger van het zogeheten Vinkje. Eind dit jaar beslist het ministerie over een nieuw logo waardoor consumenten in een oogopslag moeten kunnen zien hoe gezond een product is.
Volgens Foodwatch is het door Coca-Cola gebruikte Evolved Nutrition Label (ENL) “een logo waarbij zelfs Nutella gezond lijkt”. Het frisdrankbedrijf ontwikkelde ENL in samenwerking met andere voedselgiganten als PepsiCo, Unilever, Mondelez en Nestlé.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.