Wakanda, nu al een thuisland voor velen die de film hebben gezien, is zonder meer prachtig bedacht. Een perceptie van wat een Afrikaans land had kunnen zijn
De laatste keer dat ik voor een gehypete film ben gevallen was in 2009, voor Avatar. Die film was zonder meer geweldig, maar Black Panther is beter! Waar Avatar een volledige fantasiewereld schetst, schetst Black Panther een levensecht verhaal dat het dagelijks leven afwisselt met een futuristische utopie. Het verhaal is goed, maar wat de film tot een absolute uitschieter maakt, is de manier waarop het verleden is verwerkt in de toekomst en de verschillende lagen die de beelden feilloos met zich meedragen.
Van geavanceerde technologie, die wordt ontwikkeld en beschermd door eeuwenoude tradities, tot en met de Afrikaanse Djembe-ritmes aangevuld met de nieuwste beats van Kendrick Lamar. Van de traditionele rituelen die een hedendaagse koning bekronen tot en met speren die zijn gevoerd met vibranium , een uniek onverwoestbaar element dat de tradities, het land en zijn mensen beschermt.
Wakanda, nu al een thuisland voor velen die de film hebben gezien, is zonder meer prachtig bedacht. Een perceptie van wat een Afrikaans land had kunnen zijn, als het continent tot bloei had kunnen komen en niet beroofd was van haar meest waardevolle edelstenen en zo’n 12,5 miljoen mensen van haar bevolking niet tot slaaf waren gemaakt.
‘De mooiste plek ter wereld’, zoals tegenspeler Killmonger (meesterlijk neergezet door Michael B. Jordan) het noemt, is niet een en al hemel op aarde. Zoals elke natie heeft het haar eigen uitdagingen. Fundamentele vragen, van de veiligheid van burgers tot en met wat de verantwoordelijkheden zijn ten opzichte van de rest van de wereld, zijn slechts enkele uitdagingen waar de nieuwe koning T’Challa (gespeeld door Chadwick Boseman) mee te maken krijgt.
Hoewel Killmonger met een lichaam vol met tekens voor elke moord die hij heeft gepleegd, een angstaanjagende figuur is, zijn zijn beweegredenen helemaal niet zo slecht. Het idee om zwarte mensen over de hele wereld te bewapenen tegen alle vormen van onrecht, is nobel. Echter, de poging tot overname middels niets ontziend moorden, gebruikmakend van onverwoestbare wapens gemaakt van vibranium, is op z’n zachts gezegd onverstandig.
Koning T’Challa maakt zijn verantwoordelijkheden duidelijk: hij is de koning van Wakanda, niet van de wereld. Het is zijn taak om de mensen van zijn natie veilig te houden en hun krijgers gebruiken alleen geweld indien het absoluut noodzakelijk is.
De Malcolm X vs. Martin Luther King argumenten die aan bod komen in Wakanda, zijn wereldse vragen, geen zwart/wit issues met eenduidige antwoorden. Zoals de Amerikaanse schrijver Brooke Obie het zegt: “Zelfbehoud ten koste van al het andere, legt de valkuil voor zelfvernietiging.”
De diversiteit van vrouwen in verschillende hoofdrollen is niet alleen sterk en heerlijk verfrissend, het is fantastisch! Van chief warrior Okoye (briljant gespeeld door Danai Gurira) tot en met de CTO (Chief Technology Officer) en super grappige zus van de koning, Shuri (gespeeld door Letitia Wright), zijn vrouwen gelijken. Er is geen strijd tussen de sexen – er zijn conversaties.
Op het moment dat W’kabi (gespeeld door Daniel Kaluuya van Get Out ) op zijn knieën gaat voor zijn grote liefde, Okoye, is het nadat hij rondkijkt en waarneemt wat er op het spel staat. Een iconisch moment waarop beiden kiezen voor Wakanda. Wakanda foreva !
De onverwachte, diepgaande, rake humor refererend aan cultureel historische gebeurtenissen, verheft de film Black Pather tot een klasse apart. Sommige scenes zullen absoluut een laag te diep zijn voor het grote publiek. Een daarvan is het nieuwe iconische moment dat doet denken aan Pam Grier die in de beginjaren-70 onverwachts een pistool uit haar magisch fantastische afro tevoorschijn haalde in de Blaxploitation series.
De hele opbouw van scene waarin Okoye met een “belachelijke pruik” zoals zij het noemt, een casino/bar inloopt is grappig. Maar op het moment dat ze het van haar hoofd rukt, te midden van een spannende vechtpartij met kletterende speren van vibranium en de pruik als wapen gebruikt door het in het gezicht van de vijand te smijten, is ronduit hilarisch.
Hoewel het publiek schaterde van het lachen, gaat de symboliek van dit nieuwe iconische moment, aan menigeen voorbij. Het feit dat de hele cast kroeshaar kapsels draagt waarbij er noch een krultang noch ontkroezers aan te pas zijn gekomen, is niet alleen uniek, het spreekt boekdelen. Van de kort geschoren kapsels van de vrouwelijke strijders tot en met de Bantu knots van Nakia (Lupita N’Yongo) rekenen af met achterhaalde beauty-standaarden en de stereotypische ideeën over kroeshaar.
Black Panther is niet gewoon een film; net als Avatar is het een belevenis. De kostuums zijn prachtig kleurrijk, het landschap overweldigend mooi en de cast buitengewoon goed. De beelden nemen je mee naar een prachtige, zelfs magische, technisch geavanceerde futuristische stad, verborgen in de bergen van Afrika, terwijl levensechte wereldkwesties worden voorgeschoteld met een verhelderend gevoel voor onverwachte humor. Het is een belevenis waar je geen spijt van zal hebben.
NEEM EEN COOKIE
Jammer! Door je cookie-instellingen kan je dit deel van de site niet zien. Als je de 'sociale cookies' accepteert, kan je dit deel wel zien.
Om even over na te denken.
Black Panther is de verfilming van een STRIPverhaal uit de jaren '60. De bedenkers waren 2 blanke mannen (Stan Lee en Jack Kirby) en de strip is jaren getekend door blanke mannen.
Het zou helpen als de meerderheid van mensen in Afrika de dictators in hun landen van hun troon zouden wippen. De mannen die hun volk verraden en de grondstoffen verkopen aan de Big Corporations en het geld voor die concessies in eigen zak steken. En en een gedeelte daarvan aan legers spenderen om hun medemensen onderontwikkeld, arm, en er onder te houden.
" Een perceptie van wat een Afrikaans land had kunnen zijn, als het continent tot bloei had kunnen komen en niet beroofd was van haar meest waardevolle edelstenen"
Afrika is een gigantisch groot continent met sterk verschillende ontwikkelingen en bevolkingsgroepen. Noord-Afrika is afwisselend onderdeel geweest van sterk ontwikkelde rijken als het Egyptische, Romeinse en Ottmaanse Rijk.
Sub-Sahara Afrika heeft weer een heel andere ontwikkeling meegemaakt waarbij West en Oost Afrika ook sterk verschillen. Het keizerrijk Ethiopië bijvoorbeeld is tot in de 20e eeuw zelfstandig gebleven.
Dus om de geschiedenis van Afrika af te doen als een continent dat nooit tot bloei is gekomen is niet logisch.
Helemaal mee eens met erikbos.
Daarbij zijn edelstenen op zich helemaal niet zo belangrijk om een continent 'tot bloei' te laten komen.
Edelstenen zijn net briefgeld, ze zijn alleen wat waard omdat we gezamenlijk hebben afgesproken dat ze wat waard zijn. Er zijn bar weinig industriële toepassingen op grote schaal voor edelstenen.
Als we nu op grote schaal olie, koper, gas, ijzer en andere grondstoffen hadden geplunderd had de schrijfster een punt gehad.
Overigens is China op dit moment bezig om op grote schaal olie, koper, gas, ijzer etc. uit heel Afrika te zuigen. Maar dat is een andere discussie.
Avatar kon me al niet boeien, voor deze film geldt (nadat ik de trailer heb gezien) hetzelfde.
Als je een goede film wilt zien: The Insult. https://www.youtube.com/watch?v=ZrFWxAuoYCA
Ik herinner me Avatar als een opeenvolging van bijeen gejatte clichés; - pardon, als een fijne verzameling subtiele citaten die zwanger gaan van diepgravende symboliek. Dergelijke pulp - met ruwweg altijd dezelfde half-fascistische boodschap - kan niettemin voor enig divertissement zorgen. Net als masturbatie en nagelpulken. Maar ik ga d'r niet voor in de rij staan.
Avatar is misschien wel de meest overhypte film ooit.
Ondanks een enorm budget en geweldige opbrengst is het geen film die je bij blijft.
Ik kan zo uit het hoofd geen iconische citaten uit de film bedenken, en ik kan me niet voorstellen dat mensen over 20 of 30 jaar massaal naar deze film kijken als ie een keer op netflix verschijnt, zoals wel het geval is met klassiekers.
Avatar was eigenlijk gewoon een presentatie over wat tegenwoordig allemaal mogelijk is met special effect en computers, verpakt in een FernGully thema.
Alhoewel ik persoonlijk niet kan wachten totdat ik deze kan kopen, hoor ik op veel jongeren fora dat de film wel enorm overhyped is, maar dat mag voor mij persoonlijk de pret niet drukken. Het is voor mij jeugdsentiment toen ik de comics verslond.
Maar even over dit stukje: [Het idee om zwarte mensen over de hele wereld te bewapenen tegen alle vormen van onrecht, is nobel. ]
Is het wel zo nobel? In Amerika zien we wat er gebeurd. De grootste groep slachtoffers van de bewapende donkere mensen zijn donkere mensen zelf, daar kan zelfs politie geweld niet tegenop. Als je dit van te voren weet, dan is het idee om donkere mensen te bewapenen helemaal niet meer zo nobel.
Wat ik eigenlijk zo jammer vind is dat comics die verfilmd worden tegenwoordig gekaapt worden door groeperingen die voor gelijkheid zeggen te strijden en daarmee tonen ze vaak hun eigen kortzichtigheid mee aan.
Eerst met Wonderwoman, de eerste sterke vrouw in een film. Daarmee Red Sonja en o.a.Tombraider vergetend en nu weer, terwijl vanaf de jaren 70 al regelmatig films met veelal donkere mensen en een donkere held te zien zijn (laten we beginnen met Shaft en zo verder gaan naar o.a. Blade). Zij doen echt de mensen die hier al descennia mee bezig zijn veel te kort.
Ik leg al dat soort gezeur lekker naast mij neer en zal gewoon net zoals met alle Marvel en DC films gaan genieten van niet al te diepgaande actie en mooie beelden. Daar zijn de comics ook ooit voor gemaakt.
Ik snap niet dat (vooral linkse) mensen Wakanda zo geweldig vinden.
Aartsconservatief land, geïsoleerd, geen immigratie, geen diversiteit, streng bewaakte grenzen, extreem protectionistisch, dictatuur compleet met vrouwelijke lijfwachten afgekeken van ome Kim.
Eigenlijk staat Wakanda voor zo'n beetje alles wat we in het liberale Westen afwijzen. Soort van Trump in het kwadraat.
het was natuurlijk te verwachten maar deze comic is al heel oud en ik ken het verhaal. ik snap de ophef die er gemaakt word niet echt, maar goed ik heb de film nog niet gezien. en alleen de comic gelezen.
er word net gedaan als of dit de eerste zwarte superhelden film is. maar we hebben er acht al wel wat gehad hoor. denk aan meteorman hancock blade steel spawn.
Zo zie je maar weer.
De gefabuleerde mythe-vorming, een verhaal gelardeerd met echte maar zorgvuldig uit de geschiedenis geselecteerde elementen en figuren, niet meer dan als functie van een persoonlijk rolmodel verbonden met een etniciteit of nationaal of geografisch verbonden volksdeel is niet per definitie iets slechts. Integendeel.
Zo hebben b.v. Mahatma Gandhi, Martin Luther King, Witte de With, e.v,a allen zo als een functie binnen deze bewust geconstrueerde mythes een rol van een bindende werking en zal dat ook zo moeten kunnen blijven zolang die boven deze gemythologiseerde figuren zelf een nuttige zaak dienen voor betreffend collectief, of die nu nationaal, etnisch, of geografisch is.
Dat deze personen zelf, voor iets overstijgends als mythische elementen gebruikt, in geen geval in hun werkelijke leven zelf zo smetteloos waren is interessant als wetenschapsbeoefening achteraf, en ook in belang dat echte helden waarschijnlijk ook geheel niet bestaan, maar doet niets af aan het grotere belang van de hen omvattende mythe waarbinnen zij slechts fantasierijk gebruikt worden t.b.v. het collectief en in geen geval om de achteraf bekend wordende wandaden goed te praten.
Belangrijk kritisch vervolg, Niet om de film maar het artikel wat mevrouw in haar opinie, die ook een interpretatie van de film is, er hier aan wijdt:
Als het als niet meer dan als een gefantaseerd verhaal werd ervaren èn (!) bedoeld om individuen en groepen via door hen gevoelde onderlinge banden op basis van etniciteit, nationaliteit, of historisch-geografische achtergrond identiteit en trots te bezorgen was er niets mis mee. Er is volgens mij ook niets mis met de film.
Maar dan moeten er niet door derden pertinente leugens aan ontleend worden die welbewust tot racistische en ideologische polarisatie aanzetten.
"Wakanda, nu al een thuisland voor velen die de film hebben gezien, is zonder meer prachtig bedacht. Een perceptie van wat een Afrikaans land had kunnen zijn, als het continent tot bloei had kunnen komen en niet beroofd was van haar meest waardevolle edelstenen en zo’n 12,5 miljoen mensen van haar bevolking niet tot slaaf waren gemaakt."
We hebben hiermee, voor wat mevrouw Liong betreft, aantoonbaar te maken met een staaltje van de wel vaker vertoonde behoefte de geschiedenis van volken en/of etniciteit te herschrijven om bepaalde feiten te miskennen en collectieve frustraties te temperen.
Uit Robert Hughes; De Klaagcultuur:
“To plow through the literature of Afrocentrism is to enter a world of claims about technological innovation so absurd that they lie beyond satire, like those made for Soviet science in Stalin’s time. Afrocentrists have at one time or another claimed that Egyptians, alias Africans, invented the wet-cell battery by observing electric eels in the Nile; and that late in the 1st millennium B.C., they took to flying around in gliders. (This news is based not on the discovery of an aircraft in an Egyptian tomb but on a silhouette wooden votive sculpture of the god Horus, a falcon, that a passing English businessman mistook some decades ago for a model airplane.) Some also claim that Tanzanians 1,500 years ago were smelting steel with semiconductor technology. There is nothing to prove these tales, but nothing to disprove them either — a common condition of things that didn’t happen.
Nowhere are the weaknesses and propagandistic nature of Afrocentrism more visible than in its version of slave history. Afrocentrists wish to invent a sort of remedial history in which the entire blame for the invention and practice of black slavery is laid at the door of Europeans. This is profoundly unhistorical, but it’s getting locked in popular consciousness through the new curriculums.
It is true that slavery had been written into the basis of the classical world. Periclean Athens was a slave state, and so was Augustan Rome. Most of their slaves were Caucasian. The word slave meant a person of Slavic origin. By the 13th century slavery spread to other Caucasian peoples. But the African slave trade as such, the black traffic, was an Arab invention, developed by traders with the enthusiastic collaboration of black African ones, institutionalized with the most unrelenting brutality, centuries before the white man appeared on the African continent, and continuing long after the slave market in North America was finally crushed.
Naturally this is a problem for Afrocentrists, especially when you consider the recent heritage of Black Muslim ideas that many of them espouse. Nothing in the writings of the Prophet forbids slavery, which is why it became such an Arab-dominated business. And the slave traffic could not have existed without the wholehearted cooperation of African tribal states, built on the supply of captives generated by their relentless wars. The image promulgated by pop- history fictions like Roots — white slavers bursting with cutlass and musket into the settled lives of peaceful African villages — is very far from the historical truth. A marketing system had been in place for centuries, and its supply was controlled by Africans. Nor did it simply vanish with Abolition. Slave markets, supplying the Arab emirates, were still operating in Djibouti in the 1950s; and since 1960, the slave trade has flourished in Mauritania and the Sudan. There are still reports of chattel slavery in northern Nigeria, Rwanda and Niger.
But here we come up against a cardinal rule of the PC attitude (Political Correct) to oppression studies. Whatever a white European male historian or witness has to say must be suspect; the utterances of an oppressed person or group deserve instant credence, even if they’re the merest assertion. The claims of the victim do have to be heard, because they may cast new light on history. But they have to pass exactly the same tests as anyone else’s or debate fails and truth suffers. The PC cover for this is the idea that all statements about history are expressions of power: history is written only by the winners, and truth is political and unknowable.
The word self-esteem has become one of the obstructive shibboleths of education. Why do black children need Afrocentrist education? Because, its promoters say, it will create self-esteem. The children live in a world of media and institutions whose images and values are created mainly by whites. The white tradition is to denigrate blacks. Hence blacks must have models that show them that they matter. Do you want your children to love themselves? Then change the curriculum. Feed them racist claptrap a la Leonard Jeffries, about . how your intelligence is a function of the amount of melanin in your skin, and how Africans were sun people, open and cooperative, whereas Europeans were ice people, skulking pallidly in caves.
It is not hard to see why these claims for purely remedial history are intensifying today. They are symbolic. Nationalism always wants to have myths to prop itself up; and the newer the nationalism, the more ancient its claims. The invention of tradition, as Eric Hobsbawm has shown in detail, was one of the cultural industries of 19th century Europe. But the desire for self-esteem does not justify every lie and exaggeration and therapeutic slanting of evidence that can be claimed to alleviate it. The separatism it fosters turns what ought to be a recognition of cultural diversity, or real multiculturalism, tolerant on both sides, into a pernicious symbolic program. Separatism is the opposite of diversity.
The idea that European culture is oppressive in and of itself is a fallacy that can survive only among the fanatical and the ignorant. The moral and intellectual conviction that inspired Toussaint-Louverture to focus the rage of the Haitian slaves and lead them to freedom in 1791 came from his reading of Rousseau and Mirabeau. When thousands of voteless, propertyless workers the length and breadth of England met in their reading groups in the 1820s to discuss republican ideas and discover the significance of Shakespeare’s Julius Caesar, they were seeking to unite themselves by taking back the meanings of a dominant culture from custodians who didn’t live up to them.”
Dat daarmee deze ongetwijfeld heerlijke film niet per se kwalijk is, integendeel, het wat mij betreft ook een onschuldig middel ter identificatie en bron van rolmodellen is, als men hem dus niet te serieus neemt, via mythologische helden in een verzonnen verhaal en wereld met etnische, nationale, of historisch-geografische bronnen,zoals er al zovele bestaan, ondanks dat de voorkomende allegorieën soms refereren aan mythes die ontmaskering verdienen staat overeind.
Dat werd ook al eens treffend beschreven in de Groene Amsterdammer m.b.t. Tolkien en diens vergelijkbare fantasieën die barsten van de allegorieën waar verschillenden kwalijke arische sympathieën in ontwaarden en zijn werk en geschapen werelden daarom bekritiseerden of juist bewonderden terwijl dat ook in dat geval veel meer aan henzelf lag.
https://www.groene.nl/artikel/de-arische-mythe-van-tolkien
"Wakanda, nu al een thuisland voor velen die de film hebben gezien, is zonder meer prachtig bedacht. Een perceptie van wat een Afrikaans land had kunnen zijn, als het continent tot bloei had kunnen komen en niet beroofd was van haar meest waardevolle edelstenen"
Het is een fictief land met fictieve technologie beschermd door een fictieve krijger met een harnas van een niet bestaand metaal.
Geen enkel land op aarde, ongeacht het verleden, kon zich zo hebben ontwikkeld. Zoek er niet te veel achter.