Benzine- en dieselauto’s mogen vanaf 2030 de hoofdstad niet meer in. Dat meldt de NOS. Amsterdam gaat voor een emissievrije stad en heeft het ‘Actieplan Schone Lucht’ opgevat om milieuzones uit te breiden en uitstootvrije gebieden in te voeren.
Verkeerswethouder Sharon Dijksma (PvdA):
"Vieze lucht is een sluipmoordenaar. Gemiddeld leven Amsterdammers een jaar korter door vieze lucht. We willen schonere lucht voor alle Amsterdammers."
Om de burger te helpen bij de overgang worden subsidies en ontheffingen ingevoerd en wordt het laadpalennetwerk in de stad uitgebreid. Wie een elektrische auto koopt, kan een laadpaal aanvragen.
Het uitstootvrij maken van de stad zal geleidelijk gaan. Dieselauto’s van 15 jaar of ouder mogen volgend jaar al niet meer binnen de ring komen en in 2022 wordt dat verbod uitgebreid naar ov-bussen en touringcars binnen de kleine ring S100. Vanaf 2025 worden brom- en snorfietsen uit de bebouwde kom verbannen en mogen vrachtwagens en bestelauto’s, taxi’s, ov-bussen, touringcars, pleziervaart en de GVB-veerboten alleen nog binnen de ring A10 opereren als ze uitstootvrij opereren. In 2030 worden ook personenauto’s en motoren uit de bebouwde kom geweerd.
Het actieplan wordt eind mei voorgelegd aan de gemeenteraad, gevolgd door een inspraakronde voor burgers en bedrijven.
Milieudefensie is enthousiast en spreekt bij monde van woordvoerder Anne Knol van ‘Winst voor de longen van alle Amsterdammers’:
"Dit is gewoon een heel mooi plan: Amsterdam is de eerste gemeente in Nederland die echt besluit om een uitstootvrije stad te worden. Dat is hard nodig, want de lucht in de stad is ongezond en de uitstoot van fossiele voertuigen draagt bij aan klimaatverandering. 66% van de Amsterdammers will alleen uitstootvrij verkeer in de binnenstad, dus er is veel draagvlak voor dit plan."