De Amerikaanse toezichthouder op het wegverkeer, de NHTSA, gaat een uitgebreid onderzoek doen naar de gevaren van Autopilot, de rij-ondersteuning van Tesla. De toezichthouder is 16 gevallen op het spoor gekomen waarbij Tesla’s Autopilot heel kort voor een ongeluk het stuur weer overdraagt aan de bestuurder van de auto.
De automobilist bleek telkens minder dan een seconde de tijd te hebben om in te grijpen en een gevaarlijke situatie af te wenden, schrijft het zakenblad Fortune. Tesla-ceo Elon Musk wijst elke keer alle verantwoordelijkheid voor dergelijke ongelukken van de hand: de Autopilot was immers niet ingeschakeld op het moment dat het ongeluk plaatsvond. Bovendien worden bezitters van een Tesla bij gebruik van de Autopilot gewaarschuwd dat zij altijd verantwoordelijk blijven.
De NHTSA begon vorig jaar al een onderzoek naar Tesla, omdat de auto’s onder mysterieuze omstandigheden ongelukken veroorzaakten. Zo reed er in april vorig jaar een Tesla tegen een boom, terwijl vermoedelijk geen van de inzittenden achter het stuur zat. Ook gebeurde het dat een Tesla inreed op auto’s die stilstonden op de weg omdat ze betrokken waren bij een verkeersongeval. In 2018 reed een Tesla die in de Autopilot-modus stond, een geparkeerde politiewagen aan (zie foto boven dit artikel).