Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Artsen binden op TikTok strijd aan met lulkoek verkopende gezondheids-influencers

  •  
08-04-2024
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
4977 keer bekeken
  •  

Al sinds de opkomst van het internet, plukken mense n twijfelachtige medische informatie van het internet. Het grote verschil met de beginjaren en nu, is dat dankzij sociale media de kwakzalverij in hapklare videobrokken wordt opgediend en dat vooral veel jongeren – bijvoorbeeld via TikTok - hier vatbaar voor zijn. Met alle gezondheidsschade van dien. Het om die reden dat het Amsterdam UMC inmiddels zelf op TikTok actief is, maar dan om die ongezonde gezondheidstrends van een tegenwoord te voorzien.

Tegen AT5 zegt Arts-onderzoeker Erik Michels dat hij graag zou zien dat er strengere regelgeving komt en dat niet elke leek zomaar medische claims mag doen. Een bekende verkondiger van onwetenschappelijke onzin is bijvoorbeeld Arie Boomsma, die begin dit jaar nog in het tv-programma Renze de wind van voren kreeg vanwege zijn lulkoek over supplementen.

Ook andere landen zoeken naar manieren om met de schadelijke desinformatie om te gaan waarvan vaak (zeer) jonge kinderen de dupe worden. In bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk en Zweden merken dermatologen dat jonge kinderen zich laten verleiden tot het gebruik van anti-verouderingscrèmes die vooral de jonge huid aantasten. In Zweden mogen jonge kinderen inmiddels bepaalde huidproducten niet meer kopen.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor