Afgaande op de eindeloze stroom advertenties waarin BN’ers bitcoins aanprijzen, zou je het misschien niet zeggen, maar Facebook staat niet toe dat adverteerders misleidende of leugenachtige informatie verspreiden. Een uitzondering maakt het sociale netwerk sinds kort voor satire, opinieartikelen en berichten van politici. Een gouden kans voor bepaalde populistische politici die erom bekend staan dat ze een moeizame relatie onderhouden met de waarheid. Eerder deze maand verspreidde de Trump-campagne bijvoorbeeld een misleidende advertentie over Joe Bidens activiteiten in Oekraïne.
Tijdens een hoorzitting met Facebook-oprichter Mark Zuckerberg probeerde Alexandria Ocasio-Cortez er woensdag achter te komen wat de gevolgen kunnen zijn van Facebooks beleid. Al snel blijkt dat Zuckerbergs mantra dat Facebook geen scheidsrechter wil zijn in politieke debatten, tekortschiet. Want wat doet het sociale netwerk bijvoorbeeld als een politicus zwarte gebruikers een advertentie voorschotelt waarin de onjuiste verkiezingsdatum staat vermeld? In dat geval is Facebook van plan om op te treden, geeft Zuckerberg toe. Andere leugens laat Facebook wel door, zo blijkt. Zo noemt Zuckerberg het “waarschijnlijk” dat AOC een advertentie met een flagrante leugen over de Green New Deal zou kunnen plaatsen.
De Facebook-topman weet zich duidelijk geen raad met de vragen van Ocasio-Cortez. “Ik denk dat liegen slecht is”, verklaart Zuckerberg. Was er nou toch maar iemand die iets kon doen tegen de grootschalige verspreiding van politieke leugens en andere ‘alternatieve feiten’…