Een groepje Antwerpse moslims heeft op de sociale netwerken de strijd aangebonden met de propaganda van terreurorganisatie IS. Dat schrijft de Gazet van Antwerpen. De groep noemt zichzelf JihadTegenExtremisme en volgens een van de initiatiefnemers is het inmiddels ‘tien na twaalf’.
‘Voor IS zijn er twee vormen van jihad: op het strijdveld en in de sociale media,’ zegt de initiatiefnemer. Volgens hem gebruikt IS sociale media zowel voor propaganda, als om jongeren over te halen zich bij hen aan te sluiten. Dat werd onlangs ook nog zichtbaar in een documentaire van Tegenlicht. Daarin zette Mubin Shaikh, infiltrant van een Canadese jihadgroep, uiteen hoe IS in de media te werk gaat.
De Antwerpse groep bestaat vooralsnog uit acht mensen die nu via Facebook, Twitter en Snapchat de propaganda onderuit proberen te halen. Zij hopen hun team uit te breiden, om zo IS effectief met hun eigen middelen te kunnen bestrijden. Zij hopen vooral op hulp van grafisch ontwerpers , om ‘even sterke en professionele beelden te creëren als IS, om die zo te kunnen counteren’.
Weerstand tegen IS Dat de acht uit Antwerpen geen uitzondering zijn in hun weerstand tegen de terreurgroep, bleek afgelopen week ook maar weer eens uit de resultaten van de 2016 Arab Youth Survey , een enquête gehouden onder 3.500 jongeren uit de Arabische wereld, waarmee een beeld wordt geschetst van de aspiraties van meer dan 200 miljoen mensen.
Uit de cijfers kwam naar voren dat de overgrote meerderheid van jongeren in de Arabische wereld IS verwerpt. Ook is een meerderheid ervan overtuigd dat het doel van IS om een kalifaat te stichten gedoemd is te mislukken. Slechts 13 procent van de jongeren zei zich voor te kunnen stellen ooit IS te steunen., ruim 50 procent noemde IS de allergrootste bedreiging voor het Midden-Oosten. Een jaar was dat nog respectievelijk 19 en 37 procent.
Vrees voor de toekomst Hoewel het begrip voor IS stevig daalt, maken veel jongeren zich zorgen om wat de toekomst hen zal brengen. Volgens veel ondervraagden maakt IS bij hun werving dankbaar gebruik van het gebrek aan banen en kansen in de regio. Factoren die algemeen worden beschouwd als de voornaamste drijfveren voor jongeren om zich bij IS aan te sluiten. In acht van de zestien bestudeerde landen wordt gebrek aan kansen gezien als een belangrijker motivatie dan religie. Riskant, aangezien in de Arabische wereld een kwart van de jongeren tussen de 15 en 24 jaar werkloos is.
De Arabic Youth Survey gaat echter over meer dan alleen IS. Uit de resultaten wordt ook duidelijk dat vijf jaar na het begin van de Arabische lente, de jongeren democratie ondergeschikt achten aan stabiliteit. In 2012 dacht nog 72 procent van de jongeren dat “de lente” een positief effect zou hebben, nu gelooft nog maar 36 procent dat.
Ook constateert 50 procent van de jongeren oplopende spanningen tussen soennieten en sjiieten in de regio en vindt een even grote groep dat religie een te grote rol speelt in een door Iran en Saoedi-Arabië gedomineerde regio.