Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Amerikaanse beleggers kopen Europese woningvoorraad op om prijzen omhoog te jagen

  •  
27-01-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
3734 keer bekeken
  •  
huizen

© 'Sky view of Amsterdam' by Patricia Mancebo is released under CC BY-NC https://flic.kr/p/2kPdZ2q

Buitenlandse investeringsmaatschappijen en pensioenfondsen bezitten voor het astronomische bedrag van 1,7 biljoen euro aan Europese woningen en dat aantal blijft groeien. Bijna een derde van dat totaal is in handen van Amerikaanse bedrijven. De bedrijven kopen op grote schaal woningen op waarmee ze de prijzen opdrijven en zo nog meer aan hun zogeheten beleggingen verdienen, ten koste van de welvaart van Europese burgers. De bedenkelijke praktijk wordt blootgelegd in een onderzoek van de Groenen in het Europees parlement, de fractie waarvan onder meer GroenLinks deel uit maakt.
GroenLinks-Europarlementariër Kim van Sparrentak: ”Deze studie laat zien hoe grote investeerders Monopoly spelen met onze huizen. Huizen worden hierdoor beleggingsobjecten om grote winsten mee te maken, in plaats van een plek om te wonen. In plaats van dit probleem aan te pakken, faciliteren EU-regels juist deze trend. De EU moet erkennen dat het een rol moet spelen bij het waarborgen van betaalbare woonruimte als grondrecht. We hebben strikte regels nodig om te voorkomen dat investeerders onze woningvoorraad overnemen.”
De onderzoekers brachten vastgoedtransacties in verschillende steden in heel Europa in kaart. Daarbij ontdekte ze dat het opkopen van huizen snel toeneemt. Zo bezitten grote beleggers nu drie keer zo veel vastgoed in Europa als 10 jaar geleden. “We zien dat de woning- en huurprijzen nu al door het dak gaan, terwijl de studie laat zien dat de echte toename van het opkopen nog gaande is. We hebben duidelijke regels voor investeerders nodig, net als een bewoningsplicht en een huurplafond.”
Woningen in Europa zijn steeds vaker een melkkoe voor grote beleggers en investeerders. Dat blijkt uit het onderzoek ‘The financialisation of housing in Europe’, uitgevoerd in opdracht van de Europese Groenen. Grote investeerders kochten de afgelopen 10 jaar voor 15 miljard euro aan woningen op in Nederland, in heel Europa bezitten zij nu voor ruim 1.700 miljard euro aan woningen. De opgekochte woningen verhuren zij vervolgens om winst mee te maken, waarmee ze de huizenprijzen opdrijven.
"De Amerikaanse firma Blackstone die ook in Nederland huizen koopt is zelfs een van de grootste huurbazen van Europa geworden met 117.000 woningen. Ter vergelijking: dat zijn er twee keer meer dan in een stad als Dordrecht. In Spanje is Blackstone de allergrootste huisbaas met 40.000 woningen. Beleggingsfondsen kopen vooral in de grote steden, maar in Nederland hebben ze ook huizen in kleinere plaatsen op de korrel. Afgelopen tien jaar werd in Amersfoort voor 659 miljoen euro aan huizen gekocht door beleggers, in Amsterdam voor 5,7 miljard, in Den Bosch voor 103 miljoen, in Eindhoven voor 1,1 miljard, in Rotterdam voor 4,1 miljard, Den Haag 2,4 miljard, Tilburg 6 miljoen en Utrecht 960 miljoen euro."
Blackstone koopt hele blokken sociale woningen op. Van Sparrentak wijst er in de krant op dat de bedrijven er klaar voor zijn dat de woningmarkt – tijdelijk – instort om hun greep nog verder uit te breiden: “Aan het begin van de coronacrisis reserveerden ze er geld voor. Dat zag je ook in de economische crisis in 2008-2009. Mensen verloren hun woning en die hebben zij opgekocht. Zo pervers is het.”
De Groenen willen dat de Europese Unie paal en perk stelt aan de praktijken. De zelfbewoningsplicht die sommige Nederlandse steden invoeren om het opschrokken van het huizenbestand te voorkomen is “een belangrijke eerste stap”. In landen als bijvoorbeeld Spanje verwoesten de investeerders de sociale structuren van steden door hele buurten op te kopen en de huizen te veranderen in AirBnB’s. Huizen worden als gevolg van de praktijken onbetaalbaar. De norm dat maximaal 30 procent van het inkomen opgaat aan woonkosten wordt nog amper nageleefd.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (41)

Greendutch
Greendutch
30 jan. 2022 - 0:22
absoluut. helemaal verbieden. ex minister Blok heeft hieraan bijgedragen, domme zet, typisch VVD gedachtegoed, vrij ondernemen. abject
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine
28 jan. 2022 - 8:32
Tja, bij ons aan de overkant (en op veel andere plaatsen in de wijk) staan ook allemaal huizen van een particuliere partij. Weet niet wat daar zo slecht aan is. We hebben er zo'n 1 miljoen in Nederland. Huizen worden allemaal al 15 jaar gewoon continu bewoond, en ja de prijzen lopen op, zoals van alles tegenwoordig.
1 Reactie
stokkickhuysen
stokkickhuysen28 jan. 2022 - 12:03
'Weet niet wat daar zo slecht aan is.' Ik heb wat meer informatie nodig. ZIjn dit sociale huurwoningen? Is er enige controle op de jaarlijkse huurstijging?
Jozias2
Jozias2
28 jan. 2022 - 7:24
Sander Schimmelpenninck maakt een mooie serie over de kloof. Gisteren over de woon kloof.
1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin29 jan. 2022 - 10:35
En vervolgens staat hij in een banken-reclame. Inderdaad was dat een goed programma.
Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...
28 jan. 2022 - 6:24
De oplossing gaat niet uit Brussel komen, er moet weer een echt vhv-beleid komen en dat is nog steeds een nationale aangelegenheid. Doorgeschoten marktwerking en het jarenlang afromen van sociale verhuurders door de verhuurdersheffing heeft mede geleid tot onnodige verkoop van complexen betaalbare huurwoningen. Als de politieke wil aanwezig is, kan het tij nog worden gekeerd. Gemeenten hebben instrumenten [huisvestingswet?] om te reguleren. Wat heeft Blok in hemelsnaam bezield? Soms krijg je het idee dat er een hoger plan aan ten grondslag ligt om grote investeerders vrij spel te geven. Er wordt een probleem gecreëerd en de enige uitweg is, althans zeker volgens de Groenen, méér EU. Meer globalisering, neoliberalisme en pan-nationalisme. Je gaat het pas zien als je het door hebt. Wie zijn toch die mensen die op pseudo linkse partijen als D66, GL en Volt stemmen?
4 Reacties
Bastet2
Bastet228 jan. 2022 - 9:39
Voor of tegen EU heeft helemaal niks te maken met asociaal, destructief VVD-beleid.
frankie48
frankie4828 jan. 2022 - 9:57
Beste Nou..., Wie het zijn?? Wat ze willen, veranderen, maar niet omdat wij er dan met ze alle op vooruit zullen gaan. En daarom noemen zij zich ook neoliberale hervormers!
bv-user-46205
bv-user-4620528 jan. 2022 - 11:47
"Wat heeft Blok in hemelsnaam bezield?" Goeie vraag. Wat bezielt zo'n bewindsman die als volksvertegenwoordiger ongevraagd als lobbyist voor dit soort buitenlandse bedrijven Nederland te koop aanbiedt met alle gevolgen van dien. Geen enkel voordeel voor de Nederlanders die te maken krijgen met oplopende huurprijzen en soms zwaar in de problemen komen. Ik vind dat hij daar uitleg over moet geven. Is die man totaal de weg kwijt of heeft hij er voordeel van? In beide gevallen moet hij daarover verantwoording afleggen en desnoods vervolgd worden.
stokkickhuysen
stokkickhuysen28 jan. 2022 - 12:07
'Er wordt een probleem gecreëerd' Nee, dat kunnen die problemen helemaal zelf. Vijftien jaar VVD, en maar terugkomen bij anderen met de vraag wat hen bezielt.
TwoTone
TwoTone
27 jan. 2022 - 22:48
De gemeenschappelijke markt heeft de burger tot werk en belastingslaaf gemaakt en de oost europeanen tot werknomaden die achter het werk aan moeten reizen. Nu de commissie tegen elke democratische regel in zelf ook geld leent gaat dit nog erger worden, ze wordt zelf ook afhanlelijk van de multinationals. Het Eu tijdperk is een periode met een aaneenschakeling van strategische fouten en bureaucratische miskleunen. Hoe komt dat: de bureaucraten gaan uit van statische situaties en hebben niet de kunde om dynamische processen te begrijpen, niet de kennis van de intrinsieke drijfveren van bevolkingsgroepen, laat staan het proces van de angelsaksische natuur om de brusselse naïviteit om te zetten in eigen winsten. De EC is feitelijk een beginnend bestuursclubje geweest, bezet met middelmatige bireaucraten. In die zin valt het allemaal nog mee, het had veel erger kunnen zijn voor de eu landen. Voorlopig gered door de nog lage rentestand….
Thuiszitter
Thuiszitter
27 jan. 2022 - 21:28
Rutte vindt het allemaal best, tuurlijk moet men paal en perk stellen . Wat mij betreft verhoog de belasting enorm voor de gasten die reeds hun slag hebben geslagen en stel verbod in voor de toekomstige kopers.
Luuk Soete
Luuk Soete
27 jan. 2022 - 21:11
Met Blackstone is helemaal niets mis. Het investeert gelden van o.m. pensioenfondsen in b.v. huizen. Dat is niet met het vooropgestelde doel om de prijzen op te drijven maar omdat het een relatief veilige belegging is. Dat de huizenprijzen bij ons zo sterk stijgen is vooral een gevolg van heel andere oorzaken. Buiten dat mensen steeds ouder worden en tegelijkertijd langer in staat voor zichzelf te zorgen, ook als ze alleen overblijven, is er ook nog de oorzaak dat steeds meer mensen alleenstaand leven om andere redenen, is er de oorzaak dat mensen steeds jonger begonnen zijn met de aanschaf van een huis, en tenslotte is er de oorzaak van een grote bevolkingsaanwas die niet voortkomt uit een stijging van het gemiddelde kindertal die juist zeer laag is.
5 Reacties
Joe Speedboot
Joe Speedboot28 jan. 2022 - 9:28
'Dat is niet met het vooropgestelde doel om de prijzen op te drijven' Tuurlijk, beleggen doe je natuurlijk niet in de hoop dat je beleggingen meer waard worden.. Droom lekker verder.
Zakenpief
Zakenpief28 jan. 2022 - 11:01
@Joe, Je ziet toch wel het verschil tussen die twee zinnen?
stokkickhuysen
stokkickhuysen28 jan. 2022 - 12:31
De vraag is natuurlijk of de Blackstone manager de opdracht heeft gekregen om stil te zitten of niet. Je kunt dat bijvoorbeeld zien aan hoe hij beloond wordt: als daar voor een deel de waardestijging van de portfolio in zit, dan zal de Blackstone manager proberen de waarde te laten stijgen. Dat snappen jullie toch wel Zakenpief, Luuk?
Zakenpief
Zakenpief28 jan. 2022 - 17:17
@stok, en dat doet diezelfde manager door meer huizen te kopen voor een hogere prijs? zo werkt een investeerder als Blackstone niet.
Luuk Soete
Luuk Soete28 jan. 2022 - 19:30
Er is hier volgens mij sprake van een verwarren van Blackstone met Blackrock in het artikel. Ik ging er in ieder geval mijnerzijds per abuis in mee met mijn reactie. Het is namelijk Blackrock die voor een inmiddels gigantisch bedrag voor o.a. pensioenfondsen en andere publieke partijen geld investeert. Dat doet zij niet zoals de beruchte durfkapitalisten die met sprinkhanengedrag vernietigend kunnen zijn en zich niets gelegen laten aan moraal. Blackrock zoekt behalve veilige bestendige investeringsdoelen daarmee samenhangend ook steeds meer naar investeringen die samengaan met b.v. klimaatvriendelijke idealen en zetten multinationals ook onder druk als aandeelhouder ook duurzamer te gaan werken en produceren. Hier een recente brief van CEO Larry Fink die dit streven van Blackrock uitlegt aan CEO's van de bedrijven en instellingen waar ze haar invloed op uit wil oefenen en waarom. https://www.blackrock.com/corporate/investor-relations/larry-fink-ceo-letter Hier een recent interview met Fink in de NRC. https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/18/beleggingsreus-blackrock-beste-topman-kijk-verder-dan-de-aandelenkoersen-a4080850 Omdat het vrij zeker is, met de veel grotere investeringen die juist Blackrock met geld van o.m. Nederlandse pensioenfondsen en andere publieke instellingen beheert, in plaats van Blackstone, lijkt me een correctie op haar plaats, zeker omdat het niet de duivel blijkt te zijn.
RaymondenJoop
RaymondenJoop
27 jan. 2022 - 19:47
Wanneer beseffen we nu eens dat de drijfveer van de EU een economische grondslag heeft. Alles gebaseerd op meer, meer, meer en neo-liberaal gedachtengoed. Waarbij feitelijk de welvaart naar enkelen gaat. De rekening wordt betaald door de bevolking en de middenklasse groep wordt steeds kleiner. Aangejaagd door immigratie via de onderkant de lonen nog verder drukken voor winstmaximalisatie van bedrijven en investeringsfondsen. Bovenstaand verhaal is een symptoom. Net als het al jaren niet indexeren van de pensioenen agv lage rente. Dat l*lverhaal dat we vrede hebben te danken aan de EU en dat klimaatproblematiek alleen maar via Brussel opgelost kan worden is ook zoiets, het logenstraft zichzelf. Het ergste is, ondanks een behoorlijk resultaat dendert die trein maar door.
4 Reacties
Desiree2
Desiree227 jan. 2022 - 23:24
Raymondenjoop: zoooo met je eens! Het opkopen van met name Italiaanse staats- en bedrijfsschulden door de ECB waardoor de rente kunstmatig laag wordt gehouden is eigenlijk de oorzaak dat investeerders massaal huizen zijn gaan kopen. Als er namelijk geen rente is gaan mensen andere manieren verzinnen om hun geld te vermeerderen. Maar daar mag niemand over praten... We rennen nu, met de huidige inflatie keihard richting volgende financiële crisis. Weer worden daar de gewone mensen de dupe van. Je zal maar een huis gekocht hebben de laatste jaren voor 3 x de waarde... Allemaal jonge starters onder water. De EU is een strop die zich meer en meer aansnoert (denk aan Duitsers en ons gas). Wanneer wordt er nu eens een eerlijke echte discussie door links gestart over de EU?! Dat is wat we nodig hebben!!
Willem D2
Willem D228 jan. 2022 - 6:51
Helemaal mee eens. Snap ook totaal niet waarom die EU door links zo gesteund wordt. Het is ook geen toeval volgens mij dat D66 na Volt de mee pro EU partij economisch rechts is.
Jozias2
Jozias228 jan. 2022 - 7:19
Zijn er ook nog feiten die dit onderbouwen. Ja de egks is destijds opgericht om door het versterken van economische banden toekomstige oorlogen in west Europa te voorkomen. Ook de gasleiding is daarvan een voorbeeld. Ja wij zijn afhankelijk van Russisch gas maar Rusland is ook afhankelijk van de miljarden die dat hen oplevert. Daarnaast is het welvaartsniveau in de breedte altijd enorm toegenomen in de toetredende landen. Niet alleen in Nederland maar bijvoorbeeld ook in landen als Spanje en Portugal waar heel veel weerstand tegen was bij toetreding.
stokkickhuysen
stokkickhuysen28 jan. 2022 - 12:51
@Desiree Waarom denk je dat de punten die jij noemt zonder EU anders zouden zijn?
komputerhulp
komputerhulp
27 jan. 2022 - 18:07
Die uitverkoop werd tot voor kort door buitenlandse zaken aangemoedigd door buitenlandse investeerders actief uit te nodigen om onze woningen massaal op te kopen. Daar werd mee geadverteerd, maar 6 weken geleden was die advertentie ineens van de site verdwenen. Ze hadden waarschijnlijk zelf al door dat het niet kon. Daar zullen ze straks ook wel geen actieve herinnering aan (willen) hebben. Sociale huurwoningen, gebouwd met gedeelde financiering van de overheid, verkopen om vervolgens de hogere huurpenningen naar het buitenland te laten vloeien. Hier de printscreen waaruit blijkt dat de regering maling heeft aan de noden van haar eigen burgers. https://ibb.co/6WB28ZJ
Kuifje3
Kuifje3
27 jan. 2022 - 17:19
Het is natuurlijk allemaal wel waar dat huizen voor buitenlandse investeerders een mooie belegging kunnen zijn, maar de prijsopdrijving is toch echt voornamelijk ingegeven door een structureel tekort aan huizen. De markt doet gewoon zijn werk. Als we het tekort hebben weggewerkt over een jaar of 10-20 dan zullen de huizenprijzen, alsmede de huurprijzen, vanzelf gaan zakken. Een andere hele belangrijke oorzaak van de prijzenstijging zit in de grondprijs. Doordat gemeentes niet zo scheutig zijn met het afgeven van bouwgrond en ook nog eens torenhoge bedragen rekenen aan leges gaat de prijs van grond ook nog eens bijzonder snel omhoog. Ik zie het in mijn directe omgeving waar ik vier jaar geleden een stuk grond voor de bouw van mijn huis kon kopen, zie ik de grond naast onze kavel inmiddels voor tonnen meer verkocht worden. Ik heb het dan over kavels aan de rand van de gemeente Pijnacker van rond de 2000 m2 terwijl ik ook nog eens veel meer grond heb. Naast de grondprijs schieten ook de prijzen van materiaal en grondstoffen omhoog. De oorzaak daarvan is het domme en gekunstelde beleid rond Pfas, stikstof, CO2, enzovoorts. Nog een hele belangrijke oorzaak is de zeer lage rente. Mensen kopen naar wat ze kunnen betalen. Als de rente stijgt dan daalt de koopkracht en kan het zomaar gebeuren dat de huizenprijzen instorten en dat ineens iedereen met zijn dure woning weer onder water komt te staan.
5 Reacties
Backtobasics
Backtobasics27 jan. 2022 - 17:29
" structureel tekort aan huizen." Puur misleidend gelul................Er zijn genoeg huizen,............ als deze gewoon weer nomaal bewoond gaan worden,.............. en niet worden gebruikt als beleggingsobject of winstobject.
Tom Lucassen
Tom Lucassen27 jan. 2022 - 20:23
Er zijn genoeg huizen, ze worden echter steeds vaker niet als huis gebruikt.
Kuifje3
Kuifje327 jan. 2022 - 21:25
@Back & Tom: Kennelijk hebben jullie informatie die bij geen enkele politieke partij bekend is. Goed niveautje mannen!
Tomatenboer
Tomatenboer27 jan. 2022 - 22:18
Oh, dus volgens Kuifje hier hoef ik maar 20 jaar te wachten totdat "de huizenprijzen vanzelf zullen gaan dalen". Dat ik tegen die tijd al 50 ben doet niet terzake.
Sustainaboy
Sustainaboy28 jan. 2022 - 8:49
@back, want als een investeerder een huis koopt, dan komt het permanent leeg te staan??
Martinel
Martinel
27 jan. 2022 - 17:15
Blok, Ollongren, Hugo de Jonge, allemaal één pot nat. Meer valt er niet te zeggen.
1 Reactie
Martinel
Martinel27 jan. 2022 - 17:19
De Nederlander is gedoemd tot daklozenbestaan. Daar zorgen Rutte 4 en die daarvoor wel voor.
Oki Doki
Oki Doki
27 jan. 2022 - 16:38
Typisch, veel Nederlanders willen niets doen om de ongelijkheid in de wereld te veranderen, als dat één cent zou kosten dan is dat al veel te veel en tegelijkertijd zijn ze wel bereid om de allerrijksten nog veel rijker te maken ten koste van alles, ten koste van de eigen maatschappij. Die allerrijksten die niets voor de wereld over hebben, die bijvoorbeeld niets over hebben voor het milieu of de bestrijding van armoede en alleen maar uit zijn op zoveel mogelijk geld ten koste van alles en iedereen. Wat een verdorven wereld is het toch waar we in leven, de kwetsbare mensen krijgen straks weer de schuld, kon ik maar verhuizen of emigreren, maar waar moet je heen? In het buitenland is het vaak niet veel beter.
6 Reacties
Oki Doki
Oki Doki27 jan. 2022 - 17:11
De kwetsbaren krijgen de schuld in die zin dat zij straks weer mogen bezuinigen.
RaymondenJoop
RaymondenJoop27 jan. 2022 - 19:49
De oorzaak van alle ellende in de wereld is inderdaad de enorm scheve verdeling v/d welvaart in de wereld. Wil je daar niets aan doen, dan veranderd er he-le-maal niets
Tom Lucassen
Tom Lucassen27 jan. 2022 - 20:24
Veel nederlanders likken graag naar boven.
Tom Lucassen
Tom Lucassen27 jan. 2022 - 20:25
Ik vind ons echt zo'n k*-volk serieus.
bv-user-18236
bv-user-1823628 jan. 2022 - 6:40
@Tom Lucassen Dus eigenlijk wil je minder, minder, minder Nederlanders? Is het misschien een idee om dat minderwaardige volk dan maar te vergassen? Een paar dagen geleden hadden we de Auschwitz-herdenking. Een van de lessen van WO-2 is dat je nooit volken op een hoop mag gooien, en daar verregaande conclusies aan mag verbinden. Dat zorgt alleen maar voor ellende. Ik dacht eigenlijk dat ik dat op dit platform niet hoefde uit te leggen. Jammer.
spelregeltoerist
spelregeltoerist28 jan. 2022 - 7:35
De belastingdruk in dit land is groter dan waar dan ook. Ben voor mijn werk in veel zogenaamde arme landen geweest en heb de indruk dat de armoede aldaar toch grotendeels door de falende overheid in stand wordt gehouden.
watcher3
watcher3
27 jan. 2022 - 15:42
En mensen maar klagen over asielzoekers....
3 Reacties
RaymondenJoop
RaymondenJoop27 jan. 2022 - 19:50
Die zijn een gereedschap, handig gebruikt om de trein voort te laten denderen
Willem D2
Willem D228 jan. 2022 - 6:29
Het is en en en, er is geen éénduidige oorzaak. Feit is dat die duizenden asielzoekers ook woonruimte nodig hebben.
Sustainaboy
Sustainaboy28 jan. 2022 - 8:53
Basis economie: de schaarste bepaalt in grote mate de prijs. Investeerders zorgen niet voor minder bewoonbare huizen, ik denk dat zij graag willen dat er mensen in hun huizen komen wonen. Ze maken wel handig gebruik van de schaarste om het maximale eruit te halen.
Middenman
Middenman
27 jan. 2022 - 14:51
Deze bedrijven worden gedreven door winst; ofwel op de belegging (prijsstijging) ofwel door de inkomsten (huur). Bij een forse huizencrisis en/of rentestijging zijn ze zo weer verdwenen. Die crisis komt er zeker, mede door hun eigen speculaties. Maar daar hoef je niet op te wachten. Zorg ervoor dat ze in het land waar ze beleggen fors belasting gaan betalen. Zowel op de winst op beleggingen als op de inkomsten uit huur. Dat is een kwestie van willen, zo moeilijk is dat niet, het is de makkelijkste methode. Ze stoppen ermee als het rendement te laag wordt. En je kunt het zelfs zo inrichten dat een kleine Nederlandse belegger die één of twee huizen heeft voor zijn pensioen, daar niet de dupe van is.
3 Reacties
Rode druppel
Rode druppel27 jan. 2022 - 16:52
Of zijn ze hun geld in waarde aan het zetten als de beurzen onstabiel zijn ? Het speelt al jaren dat in huizen grond en edelmetalen geinvesteerd wordt om een mogelijke crash zo goed mogelijk te kunnen doorstaan.
adriek
adriek27 jan. 2022 - 16:54
Zolang vriend Rutte voor een zeer krappe huizenmarkt zorgt blijven de investeerders fors geld verdienen. Het zou wat mij betreft inderdaad een prima idee zijn om geld dat de grens overgaat flink te belasten.
Joe Speedboot
Joe Speedboot28 jan. 2022 - 6:49
'Bij een forse huizencrisis en/of rentestijging zijn ze zo weer verdwenen' En dan draait de burger weer op voor de kosten.
Bert de Vries
Bert de Vries
27 jan. 2022 - 14:47
Stef Blok, VVD, reisde enige tijd de halve wereld rond om grote speculanten over te halen tot investeren in de Nederlandse woningmarkt. De voortreffelijke resultaten van het neoliberale woonbeleid zijn inmiddels duidelijk. Stef Blok, een van de auteurs van dit succes, maar dan wel een op het hoogtepunt van de woningnood, heeft zich inmiddels teruggetrokken in zijn eenvoudig stulpje op de hei.
4 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin27 jan. 2022 - 15:37
Er schijnen ook verschillende ministers te zijn in dit kabinet die een stuk of 3,4 huizen bezitten. Opgevangen tijdens/na debat in de TK.
Zakenpief
Zakenpief27 jan. 2022 - 18:51
@Bert, Ik moet altijd wel lachen om de mythe dat Stef Blok enige invloed heeft gehad op internationale beleggers.
Bert de Vries
Bert de Vries28 jan. 2022 - 8:12
Zakenpief, internationale beleggers kwamen hierheen om informatiebijeenkomsten met Blok bij te wonen. Goede beleggers gaan er standaard van uit dat de essentie in de details zit.
Zakenpief
Zakenpief28 jan. 2022 - 11:12
@Bert, Een goede belegger ziet juist het grote plaatje van NLse woningmarkt: Goed sociaal vangnet zodat niet elke huurder op straat staat bij een recessie, schaarste aan ruimte om bij te bouwen, goed opgeleide bevolking en interessant voor expats. Om daar achter te komen was er geen Blok nodig. Maar voordat je een paar miljard ergens in stopt, ga nog ff naar dat praatje luisteren, ja. Overschat de invloed van de politiek niet.
Farmer 2.0
Farmer 2.0
27 jan. 2022 - 14:33
Nederland doet het m.b.t. eigen woningbezit slecht binnen Europa. Bungelen ergens onderaan. Decennia van goed bedoeld links sociaal beleid op het gebied van wonen heeft zijn sporen achter gelaten. We zijn een land van zekerheid, en zoveel mogelijk risico's uitsluiten. Voor een hypotheek heb je een vaste baan nodig, want het mag absoluut niet mis gaan. Hele generatie's zijn gaan huren, want ze hadden geen keus. Vaak ook gemakzucht, want alles betreffende de woning wordt voor je geregeld. Op deze manier ontneem je hele generatie's hun ondernemerstalent en de kans om vermogen op te bouwen. Momenteel heb je de idiote discussie betreffende vermogensbelasting. Op deze manier probeert links bovenstaande situatie recht te trekken. Nederland kan momenteel dankzij de EG goedkoop geld lenen, laten we dit gebruiken om borg te staan voor de huidige huurders, en ze stimuleren hun huurhuis te kopen.
12 Reacties
Bert de Vries
Bert de Vries27 jan. 2022 - 14:49
Farmer, dat 'goedbedoeld links beleid' was gewoon neoliberaal beleid. Even helder blijven.
Bastet2
Bastet227 jan. 2022 - 14:54
O gelukkig, het is allemaal weer de schuld van links. Dan hoeven we er verder niet meer over na te denken. (Niet dat daar bij farmer veel sprake van is, maar toch...)
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland27 jan. 2022 - 15:08
Ja want als je een koophuis hebt en je raakt je baan kwijt moet je eerst je huis opeten voordat je aanspraak mag doen op sociale voorzieningen
Berend22
Berend2227 jan. 2022 - 15:28
Leuk geprobeerd maar iedereen weet dat deze ellende komt door het falen van de markt. En dat het rechts beleid was om alles aan de markt over te laten
watcher3
watcher327 jan. 2022 - 15:43
"Decennia van goed bedoeld links sociaal beleid op het gebied van wonen heeft zijn sporen achter gelaten." Ik heb u al vaker gevraagd of u misschien in een parallelle wereld leeft waar decennia lang een links beleid is gevoerd?
adriek
adriek27 jan. 2022 - 16:57
links sociaal beleid? Te weinig huizen bouwen waardoor de markt krap wordt en de prijzen opgedreven worden? De huizen die er gebouwd worden zitten in een prijscategorie die eenverdieners niet kunnen opbrengen. Sociale huurwoningen in een prijsklasse die huurtoeslagen voor bijna iedereen noodzakelijk maakt. Alleen dat laatste zou als 'links/sociaal' gezien kunnen worden ware het niet dat de toeslagen linea recta in de zakken van projectontwikkelaars en woningbouwstichtingen verdwijnen.
Kuifje3
Kuifje327 jan. 2022 - 17:25
@Griezel: onzin! Dat is hooguit zo wanneer je in de bijstand terecht komt, maar de gemiddelde duur van de WW is niet zo lang. @Farmer: De vermogensbelasting is inmiddels ook door de linkse VVD en CDA gevonden als melkkoe. Zolang de rechtse kiezer blijft zitten waar hij zit zal hij gepakt gaan worden.
Martinel
Martinel27 jan. 2022 - 17:36
Wanneer is er sinds Jan Schaefer links beleid gevoerd?????? (Hij die opkwam voor de laagst bemiddelde mens) Nooit nimmer meer. Overigens was hij nog een PvdA-er die nog echt wat in melk te brokkelen had. De PvdA van nu is net zo rechts als haar VVD broeders en zusters.
Zakenpief
Zakenpief27 jan. 2022 - 18:14
Historisch gesproken heeft Farmer wel gelijk. De grote steden van Nederland hebben een veel hoger percentage sociale huurwoningen van de totale woningvoorraad dan in andere Europese landen. Dit is, denk ik, een gevolg van de invloed van de woningbouwverenigingen begin vorige eeuw. Toch typisch een sociaal-democratisch instituut. Waarom zou je een huis kopen als je voor een relatief laag bedrag (gesubsidieerd) kan huren? In Amsterdam is het percentage de laatste decennia van dik boven de 50% naar 41% gezakt. Deels door verkoop van coöperaties, deels door nieuwbouw. In vergelijkbare steden als Parijs en Londen liggen die percentages rond de 20%. Je kunt erover discussiëren of het relatief lage eigen woningbezit goed of slecht is. Maar de getallen spreken voor zich.
Oki Doki
Oki Doki27 jan. 2022 - 18:25
Nu doe je net alsof de sociale huurmarkt het probleem is hier maar dat is het niet. Het probleem is hier dat sociale huurwoningen en schaarse koopwoningen verkocht worden aan buitenlandse investeerders die door de VVD en het CDA aangetrokken worden. Onze woningvoorraad is in de uitverkoop gedaan en dat gaat ten koste van onze welvaart en de hele rest van onze maatschappij. Rijke investeerders worden door bepaalde politieke partijen aangetrokken zodat zij nog rijker kunnen worden ten koste van ons. Het gaat hier om rijke investeerders die al veel rijker zijn dan wij en die niets over hebben voor het milieu, armoedebestrijding en alleen maar ten koste van anderen aan zichzelf denken.
Gentleman
Gentleman27 jan. 2022 - 19:32
Typisch rechtse reflex, van de volkshuisvesting een grote puinhoop maken en dan links de schuld geven.
RaymondenJoop
RaymondenJoop27 jan. 2022 - 19:54
@Kuifje Als je arbeidsongeschikt raakt op bijv je 60e en na twee jaar ww in de bijstand valt mag je 50k eigen woningbezit hebben. De rest moet je opsouperen. Betekent dus in de praktijk verkoop van je huis. Mag je hopen dat je zo duur woont, dat je kleiner kan gaan wonen en vd overwaarde tot je pensioen kan uitzingen. Da's zeker geen onzin, gewoon realiteit voor velen
tempest
tempest
27 jan. 2022 - 14:33
Tja, weer een nieuwe bubbel maken om nog meer bezit, rijkdom en macht te verzamelen, zo gaat het spelletje. Niet dat ik een oplossing weet hoor, gewoon SNAFU
zekernietjoops
zekernietjoops
27 jan. 2022 - 14:02
Telkens weer – zoals ook nu - artikelen over de grootste problemen en het grootste onrecht voor vooral modaal, lager en laagst betaalden omdat ‘ons’ financieel-economisch stelsel m.n. de laatste 10tallen jaren gaandeweg in zijn volstrekt immorele en criminele eindfase is gekomen. En de politiek, nationaal en zeker internationaal…met een alle wezenlijke(!) nationale soevereiniteit overrulende EU en vooral ook, de V.S. die al meer dan 70 jaar gaandeweg vrijwel heel Europa de wet voorschrijft… (waardoor een ideale voedingsbodem werd gecreëerd voor wat “neoliberalisme” heet, maar door mij liever ‘hyperkapitalisme’ wordt genoemd)..? Die vond en vindt dat prima ….. en deed/doet dus niets om dit te veranderen. Immers, die evolueerde ZO tot corporatief rechts en tendeert naar fascistoïde en uiteindelijk fascistisch rechts, vanwege de groeiende verstrengeling van zulke politiek met de oppermacht van dit inmiddels volstrekt immoreel hyperkapitalisme. Zulke waarlijk volksvijandige politiek veroorzaakt o.a. sprinkhanenplagen als ‘beleggingsmaatschappijen’ en ‘hedgefunds’ omdat die dan zeer goed gedijen en laat ook sowieso bedenkelijke, maar steevast opgehemelde, multinationals tot democratisch volstrekt oncontroleerbare monstruositeiten uitgroeien, met steeds vaker meer macht dan menig land. Onder dwingende ’voogdij’ van deze heilloze politiek werden en worden nog steeds, via de sluw geraffineerde truc van zeer grote leningen met nauwelijks inbreng van eigen bestaand geld, dus met zeer grote hefboom, kapitaalintensieve ‘assets’ - zoals vooral onroerend goed - feitelijk gestolen, want zulke praktijken vormen het goed verdoezelde, waarlijke bestaans’recht’ van de gelegaliseerde dievenbendes die, vergoelijkend, “hedgefunds” en “beleggingsmaatschappijen” heten. En zulks werd/wordt gefaciliteerd door verregaande en evenzeer immorele en eigenlijk criminele deregulering van wetten en regels die financieel systeem en economie voordien nog enigszins in toom hielden. Voeg daarbij dat Nederland al vanaf de ‘50-er (!) jaren - terecht- overbevolkt werd verklaard…en dat DESONDANKS grootschalige immigratie sterk werd bevorderd, waardoor Nederland een ook - met allerlei daarvoor benodigde infrastructuur en verkeer in allerlei vormen - steeds volgepropter land is geworden. Ook dat is zeer in het voordeel van gewetenloze hyperkapitalisten omdat zij zo, als machtigste partijen, iedereen op een aldus zeer verkrappende woningmarkt – en vooral ook, in de ‘publieke opinie’ - tegen elkaar kunnen uitspelen. Met inmiddels ruim 8.000.000 huizen, veel gemakkelijk in korte tijd te verbouwen grote gebouwen met leegstand - en vooral ook: op de huidige problemen toegesneden belastingtechnische en uitkeringsgerelateerde maatregelen! - is er eigenlijk en feitelijk geen woningnood… maar als gevolg van immense hoeveelheden ongeremd gecreëerd nepgeld is de rente vrijwel nul en daardoor en ook vanwege blinde(!) kooplust aanwakkerende stemmingmakerij, is de vraag naar hypotheken, ONDANKS alle op rood staande financieel-economische en sociaalmaatschappelijke(!) seinen, zeer gevaarlijk en absurd hoog. Onder de druk van dit alles komt ook steeds weer het door rechtse politiek uitgevonden - en vooral, onterecht en vilein beschuldigende – z.g. ‘scheefhuren’ langs….Maar wat werkelijk een zeer groot en uiteindelijk hoogstwaarschijnlijk rampzalig probleem dreigt te worden, zijn, zoals ik het graag definieer, ‘scheefKOPERS’. Immers, een zeer groot deel van de huidige kopers kon het ‘eigen’ huis alleen financieren met een eigenlijk voor hen (veel) te grote schuldenlast die, zeker uiteindelijk, rampzalig zal blijken: Want, ook dit gaat ten (grote) koste van de samenleving, m.n. van hen die spaargeld hebben en/of (principieel!) niet lenen en al helemaal niet, met geleend geld uiterst bedenkelijk z.g. ‘beleggen’… en gaat zeker, want hoe dan ook, ten koste van hooguit modaal en lager en laagst betaalden. Ik herinner er nog maar eens aan dat dit in geen enkel land kon en kan en dat, mede daardoor, z.g. ‘rijk’ Nederland de hoogste schuldenlast ter wereld heeft. Daarmee heeft ‘ons’ land allang en zeer ver de grens overschreden waarmee het volgens die definities failliet zou zijn verklaard: Immers een totale schuld, waarin niet zozeer de staatsschuld van nu waarschijnlijk tussen 60 en 70%, maar vooral particuliere schulden van vooral bedrijven en ook en zeer snel toenemend, hypotheekschulden: samen al rond 4x(!) BBP en zeer snel verder stijgend.
2 Reacties
zekernietjoops
zekernietjoops27 jan. 2022 - 14:12
correctie "en ook en zeer snel toenemend, hypotheekschulden" moet zijn: en ook en zeer snel toenemend, hypotheekschulden de grootste bedreiging vormen..
Tom Lucassen
Tom Lucassen27 jan. 2022 - 20:22
Veel mensen die hun kop liever in het zand steken.
Sachs
Sachs
27 jan. 2022 - 13:49
Doet me denken aan de reportage van Omroep MAX over de speculatie met grond in Utrecht. Krankzinnig dat het überhaupt kan bestaan. Zie: https://www.npostart.nl/hollandse-zaken/24-07-2021/POW_04981969
Winterdepressie
Winterdepressie
27 jan. 2022 - 13:41
Dit lijkt mij toch het makkelijkste probleem om op te lossen dat er is. - Maak het voor die hufterige bedrijven gewoon heel onaantrekkelijk financieel om zoveel panden te bezitten. - Maak in de verkoop deze beschikbaar voor sociale huur stichtingen en starters met een financieel gunstige regeling. - Verbied vervolgens het bezit van meer dan X panden met bewoningsbestemming voor commerciële partijen. Is het probleem mogelijk dat de politieke wil er gewoon niet is en dat Blackstone zijn mannetjes in Den Haag kind aan huis zijn bij de VVD en het CDA?
DuRoiSoleil1
DuRoiSoleil1
27 jan. 2022 - 13:29
Dat komt door het beleid van de centrale banken waardoor er een gigantisch overschot aan geld is. Er worden duizenden miljarden bijgedrukt en dat geld moet ergens terecht komen. Deels dus op de huizenmarkt.
2 Reacties
adriek
adriek27 jan. 2022 - 17:00
Wat zou het toch prachtig zijn als die duizend miljard euro's die elk jaar in de financiele markten gepompt worden bij de burgers terecht zouden komen: tweeduizend euro per persoon per jaar ...
Willem D2
Willem D228 jan. 2022 - 6:37
Nee Eirds die miljarden bijgedrukte euro s worden bijgedrukt door het opkopen van zuid europese staatsschulden. Zo komen ze in de financiële markt terecht. Vroeg of laat(nu dus ongeveer) leidt dat dus inflatie waardoor schulden niets meer waard zijn. Als je inkomen maar stijgt met de inflatiecorrectie (en dat gebeurt dus niet) is er niets aan de hand.
RechtdoorZee93
RechtdoorZee93
27 jan. 2022 - 13:13
Dit is niet alleen in Europa een probleem. In veel landen schieten de prijzen omhoog en neemt de betaalbaarheid met name voor starters af. In zowel de VS als in de eurozone zijn de renten zeer laag. Veel kapitaal gaat daarom naar vastgoed. Daarnaast wordt er weinig gebouwd, schaarse grond, bevolkingsgroei, slechte doorstromingen, hoge millieu en klimaateisen, enz. Wonen is echter wel een primaire levensbehoefte. Ik ben liberaal ingesteld maar de overheid moet wel ingrijpen en bijsturen. Het drama op de woningmarkt is tevens voor een groot deel ook de schuld van de overheid. Een zelfbewoningsplicht lijkt me een belangrijke stap. Alle beetjes helpen namelijk. Sociale huurwoningen kunnen veel beter aan de bewoners verkocht worden of aan andere mensen op de wachtlijst. Dan kunnen ze tenminste ook een beetje welvaart opbouwen en zijn ze letterlijk meer 'invested' in hun wijk.
3 Reacties
frankie48
frankie4827 jan. 2022 - 13:27
Beste recht....., Niet genoeg gebouwd? Het probleem van stijgende huur- of koopprijzen op onze woningmarkt en een bevolkingsgroei bij een oorspronkelijke bevolking die krimpt, komen niet voort uit neoliberale maatregelen van vergelijkbare aard?
Eric Minnens
Eric Minnens27 jan. 2022 - 13:28
@RechtdoorZee93 "Ik ben liberaal ingesteld" Waarom ben jij in godsjezusnaam liberaal ingesteld??????
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland27 jan. 2022 - 14:44
@eric liberaal betekende vroeger iets anders dan die neoconservatieve feodalen die er tegenwoordig voor doorgaan
frankie48
frankie48
27 jan. 2022 - 13:12
Gewoon blijven zitten met ze alle, en mensen die de straat opgaan om te demonstreren voor ons aller grondrechten, die blijf je net als alle neoliberale bestuurders gewoon Wappies noemen. Tot jij natuurlijk je eigen kinderen daartussen ziet lopen, omdat pappie en mammie niet meer de financiële slagkracht hebben om kind lief bij een onbetaalbaar geworden woning te gaan ondersteunen. Gelukkig hebben wij voor een neoliberaal kabinet gekozen voor die grote investeerders, dus die zullen voorlopig wel denken, niks aan het handje, bij de volgende verkiezingen zijn wij weer die financieringsbron die niet gemeld hoeft te worden.
JoostdeV
JoostdeV
27 jan. 2022 - 13:12
Zo gaat dat met rauw kapitalisme. Je profiteert ervan en stemt lachend op de VVD totdat je aan de verkeerde kant van de lijn zit. Dan kan je van je loontje geen huis meer kopen en wordt het ploeteren en sappelen. De afgelopen kabinetten hebben Nederland bestuurd als de board van een hedgefonds. Geen boodschap hebben aan uitbuiting en vol inzetten op het behalen van winsten op de korte termijn. De regels worden zo ingericht dat rijke investeerders de maximale winst uit het land kunnen persen.
Pieterplezier
Pieterplezier
27 jan. 2022 - 12:55
Stad voor stad, wijk voor wijk, straat voor straat, huis voor huis. Bekijk eens per stad waar eigendom van vastgoed ligt. Partijen meer dan een procent, half procent, promille, half promille worden teruggedrongen; vrije verkoop op basis van marktwaarde. Dan per wijk, dan per straat. Geef bewoners kansen om zelf te bezitten, zelf waarde op te bouwen middels het aflossen van een hypotheek. Dan blijft waarde in onze samenleving, geven we bewoners weer kansen. Echt een goede start dat nu alvast gekeken wordt naar huuruitgaven versus woningkoopkracht.
Eric Minnens
Eric Minnens
27 jan. 2022 - 12:53
Amerikaanse beleggers Ik word hier zo moedeloos van. Zo moedeloos word ik hiervan. Word ik hiervan zo moedeloos? Jawel! Ik hiervan zo moedeloos worden. Moedeloos of moederloos? Moedeloos.
adriek
adriek
27 jan. 2022 - 12:53
De steeds hogere prijzen zijn vervelend, maar onderschat ook niet het effect van steeds meer (al dan niet zuurverdiende) euro's die in de zakken van buitenlandse aandeelhouders verdwijnen en daarmee aan de Nederlandse economie ontrokken worden. We werken daarmee steeds meer voor de Amerikaanse economie en krijgen daar google, facebook en amazon voor terug.
2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 jan. 2022 - 13:13
Dat de woningvoorraad "meeglobaliseert" met de werkgelegendheid is ook niet zo vreemd. Belangrijkste is dat er in Nederland te weinig woningen van het goede type op de goede plek staan. Overigens zijn de prijzen in Amsterdam nog heilig vergeleken met oa. die van Stockholm.
RechtdoorZee93
RechtdoorZee9327 jan. 2022 - 13:16
@Eirda, Dat is inderdaad een zeer terecht punt. Iedereen heeft maar een beperkte hoeveelheid geld om uit te geven. Hoe groter het aandeel is dat op gaat naar huur hoe kleiner het aandeel is wat uitgegeven kan worden aan andere dingen. Daarnaast zal het ook geen goed doen voor de demografische ontwikkelingen. Jongeren hebben de grootste moeite betaalbare woningen te vinden die ruim genoeg zijn voor een gezin.
Cave Canem
Cave Canem
27 jan. 2022 - 12:40
Het is een financiële natuurwet dat vanuit een concentratie van veel kapitaaal een onweerstaanbare zuigkracht uitgaat naar rondfladderend klein kapitaal. Ofwel rijk wordt steeds rijker, maar wel ten koste van arm. Kapitaal stroomt nu eenmaal van arm naar rijk. Tijdens corona zien we dit financiële natuurverschijnsel in uitvergrote werking.
Effie2
Effie2
27 jan. 2022 - 12:36
Het doet van binnen pijn dit artikel lezen. ..Het zóveelste bewijs dat de overheid systematisch weigert haar burgers afdoende te beschermen. En daar komen de energieprijzen nog bij, die eveneens onbetaalbaar dreigen te worden door het creëren van schaarste. De oorzaak lijkt te liggen in de combinatie van schaarste als verdienmodel, doorgeslagen marktwerking, en de daaraan gekoppelde globalisering. ...Drie heilige koeien van het wanstaltig egoïstische, op zoveel mogelijk winst gerichte gedrocht dat neoliberalisme heet. Graag een ordentelijk puntensysteem voor álle woningen, minister. En snel. Zowel voor de huur- als voor de koopwoningen. ...Wonen is immers geen luxe. Maar een noodzakelijke voorziening. De (woning)markt de vrije teugel geven, is uiteindelijk uitgelopen op een ramp van ongekende proporties. Erkén dat ruiterlijk. De leefbaarheid in ons land wordt, door politieke keuzes, alsmaar verder verder afgebroken voor steeds meer burgers. Steeds meer mensen komen door de stijging van (woon)lasten in de knel te zitten, en moeten door de overheid/belastingbetaler gecompenseerd en geholpen worden om nog minimaal als mens te kunnen functioneren. ...Dat moet echt anders. De burger op één, en het bedrijfsleven op twee. 'Ex-minister Blok (van de VVD), je wordt bedankt'.
Backtobasics
Backtobasics
27 jan. 2022 - 12:18
Hopelijk wordt men eindelijk eens wakker, en ziet dat deze gluipers al jarenlang bezig zijn om de sociale structuren te vernietigen. Overgens was het ook Minister Blok (die inmiddels vertrokken is) die jarenlang buitenlandse investeerders zeer actief aanmoedigde tot dit soort praktijken.
Déjà vu
Déjà vu
27 jan. 2022 - 12:12
Biden dicteert met wie we wel en geen handel mogen drijven. Ook bemiddelt hij reeds bij het inkopen van gas voor de EU. Voor hem moet het derhalve een koud kunstje zijn deze paria bedrijven een halt toe te roepen. Of hij dat wil, is natuurlijk een tweede. Blijft bestaan dat we e.e.a. niet meer aan de EU kunnen overlaten. Door alle steekpenningen die zich in hun zakken bevinden, kunnen die vertegenwoordigers daarvan zich nog amper voortbewegen. De pittbuls van de VVD integriteitscommisie op de EU loslaten zou een optie kunnen zijn. Ware het niet dat deze niet aan nestbevuiling zullen willen meewerken.
DaanOuwens
DaanOuwens
27 jan. 2022 - 11:51
Het probleem zijn niet de beleggers ook de Nederlandse pensioenfondsen zitten in de woningen. Het gaat om verschillende dingen. Er zijn te weinig woningen van de juiste soort op de goede plek in Nederland. De dus markt faalt. En er is slecht beleid gevoerd door de woningvoorraad niet te baseren op de woonbehoefte. Dat heeft weinig te maken met beleggers, die maken opportunistisch gebruik van kansen die de markt biedt en ook niet met de EU die ook geen beleid voert op de woningvoorraad. Het probleem zit in het woonbeleid. Van Blok onder andere.
2 Reacties
RechtdoorZee93
RechtdoorZee9327 jan. 2022 - 13:23
Dit drama is niet de schuld van de beleggers, het is logisch dat ze rendament zoeken. Er is simpelweg een enorme mismatch tussen vraag en aanbod wat veel meer prioriteit moet krijgen. Echter, tot die tijd is het denk ik noodzaak om de schaarse middelen beter te managen. Als er een tekort aan water is dan moeten we ook voorrang geven aan drinkwater en niet aan zwembadwater. Dit wat mij betreft precies hetzelfde.
DaanOuwens
DaanOuwens28 jan. 2022 - 12:28
@ RechtdoorZee93 Vermoedelijk zijn er talloze manier te bedenken om het probleem op te lossen. Van liberale tot socialistische en communistische snit. Iedere ideologie een beetje intelligent toegepast kan leiden tot een ruime voorraad woningen voor iedereen. Nederland heeft de laatste decennia niet gekozen voor een bepaald type ideologisch beleid maar voor dom VVD-beleid. Daar zit het probleem.
bv-user-39675
bv-user-39675
27 jan. 2022 - 11:40
Belachelijk inderdaad, straks worden de Yanks de huisbaas van minimahuurders, zou ze me niks verbazen als ze ook de woningcorporaties opkopen.
Minoes&tuin
Minoes&tuin
27 jan. 2022 - 11:38
De Groenen stonden al die tijd erbij en keken ernaar! Stef Blok heeft dus aardig geboerd met het op de internationale markt 'slijten' van onze sociale huurwoningen. Rutte voelde dat hij ( zijn kabinetten) gewoon de gang kon blijven gaan omdat ook maar niemand er een einde aan wenste te maken. En er is niets veranderd.
chwiedijk
chwiedijk
27 jan. 2022 - 11:33
Schande.
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland
27 jan. 2022 - 11:26
Zoiets als woningen moet helemaal niet aan de markt worden overgelaten .
bv-user-49742
bv-user-49742
27 jan. 2022 - 11:19
Idioten met een persoonlijkheidsstoornis, witteboordencriminelen en aasgieren, schaamteloze klootzakken, roofridders met een feodale inslag. In Engeland zijn ze bezig Unilever, eenmaal daar gevestigd, te slopen.
1 Reactie
bv-user-49742
bv-user-4974227 jan. 2022 - 12:14
Inplaats van stenen gooien naar politie, brandweer en ambulancepersoneel, zou het hen sieren eens serieus na te denken over hun achterlijke gedrag, maar bovenal hun toekomst. Gezamenlijk de barricaden opgaan (je kn van alles verzinnen) om bijvoorbeeld je frustraties kenbaar te maken zoals ‘Wij willen een betaalbaar huis en weg met de speculanten en witteboordencriminelen’ lijkt me 100 keer zinniger. Het wordt tijd dat het geteisem met het speculeren met huizen wordt gestopt. Huizen zijn om in te wonen.
Phil2
Phil2
27 jan. 2022 - 10:55
Heeeelemaal mee eens. "Leve de alerte belatingsdienst" (gvd), die wel de sociaal zwakkeren op een target schaal zetten, maar poeslief zijn t.a.v. foreign raiders. Gaat niet alleen om -1- dat ze woningzoekenden op kosten jagen, maar ook dat bij diezelfde belastingsdienst -2- kunnen aankloppen om de rentelasten over hun investering aftrekbaar te kunnen maken plus -3- het wegsluizen van verdiensten met behulp van nog zo'n belastingdienst 'geintje' via hun brievenbusfirma's naar de Kaaimaneilanden e.d. DRIEWERF SCHANDE dus! Ik wil Kamervragen hierover horen! Dat getrut ook van Links.
4 Reacties
bv-user-19193
bv-user-1919327 jan. 2022 - 11:37
@Phil Ben je je er wel volledig van bewust dat de BD een uitvoeringsorganisatie is en daarmee wetten uitvoert die zijn gemaakt door de Tweede Kamer en het kabinet? Dus in eerste instantie maar eens kijken naar de vertegenwoordiging die we steeds maar weer gekozen hebben in de afgelopen 20 jaar (4 kabinetten Balkenende en 4 kabinetten Rutte). Links kon daarin vanwege zetelverdeling en veelal dichtgetimmerde coalitie akkoorden slechts een marginale oppositierol spelen. Alleen in Balkenende IV en Rutte II maakte PvdA deel uit van de coalitie. Dus waarom je je vizier op de uitvoeringsorganisatie Belastingdienst en op politiek links hebt gericht is mij volstrekt onduidelijk.
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland27 jan. 2022 - 12:06
[ Dat getrut ook van Links.] En dan vreemd vinden dat niemand nog op ze stemt. Mensen willen graag vertegenwoordigd worden en geen genderneutrale toiletten, vleestax en pietenverboden .
Bastet2
Bastet227 jan. 2022 - 12:43
Maar wat verwacht je dan van de belastingdienst als het opkopen van onze sociale woningvoorraad gewoon beleid was van onze nationale minkukel Stef Blok. Die heeft daar bewust op aangestuurd. Er is maar een partij voor verantwoordelijk en dat is de VVD. Samen natuurlijk met het kortzichtige en egoistische volk dat op die partij gestemd heeft.
bv-user-39675
bv-user-3967527 jan. 2022 - 13:07
Echt schandálig dit, Rutte gooit ons huurpatrimonium in de uitverkoop. Gevolg: een onafzienbare massa daklozen naar Amerikaans voorbeeld die nergens anders naartoe kunnen dan naar kampementen.
EenMening
EenMening
27 jan. 2022 - 9:59
Die zelfbewoningsplicht is wel een goed idee. Je kunt ook Amerikaanse beleggers, zoals Blackstone uitsluiten.
Paul Spijkers
Paul Spijkers
27 jan. 2022 - 9:47
Ja dat krijg ze als het nationale sociale model weggegooit word voor liberalisme en de verkoop van de staat voor een vrije markt. Daar is de EU nu net voor.
2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin27 jan. 2022 - 11:41
"Daar is de EU nu net voor." Exact. maar dat mocht je niet zeggen op straffe van zelfs door links uitgespuwd te worden, en waarschijnlijk nog steeds niet!
adriek
adriek27 jan. 2022 - 12:54
Kapitalisme is goed voor kapitalisten, dus waarom zouden ze ingrijpen?
GHS
GHS
27 jan. 2022 - 9:39
Gewoon geen huur betalen of een jaartje "wegtrekken". Maar dan moet je een eensgezinde "groep mensen" hebben die dat willen doen. En dat is ook weer moeilijk.
3 Reacties
EUpiet
EUpiet27 jan. 2022 - 11:42
Heel strak plan. Geen huur meer betalen is binnen drie maanden op straat komen te staan. Even een jaartje in een tent gaan wonen is helemaal voor veel mensen een enorme uitkomst. Dat zal de buitenlandse speculanten leren.
adriek
adriek27 jan. 2022 - 12:55
Wegtrekken? Waarheen dan? Ik wil best een paar jaar in een goedkope regio gaan wonen maar de reistijden worden dan toch wat ongezellig en full-time thuiswerken mag alleen tijdens de lockdowns.
RechtdoorZee93
RechtdoorZee9327 jan. 2022 - 13:25
In Oost-Europa kun je behoorlijk fatsoenlijke huizen voor een habbekrats kopen. Helaas is het wettelijk niet toegestaan om een Nederlands arbeidscrontract te hebben, Nederlands salaris en (permanent) gevestigd in de oostelijke EU landen. Als het zou mogen en kunnen zou ik het meteen doen. Werk toch al twee jaar van huis.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor