Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Amerika naar de stembus: wordt het Kamala Harris of Fuckface Von Clownstick?

  •  
05-11-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
11906 keer bekeken
  •  
harristrump

Het is verkiezingsdag in de Verenigde Staten. De Amerikanen kunnen kiezen tussen Kamala Harris, een voormalig openbaar aanklager, en Donald Trump, een veroordeelde crimineel. Tussen een vrouw van kleur en een misogyne racist. Tussen een democraat en iemand die na de vorige presidentsverkiezingen zijn aanhangers ophitste met complotfantasieën over gestolen verkiezingen, waarna ze het Capitool bestormden.

Terwijl Trump een van haat doordrenkte campagne voerde, beloofde Harris in haar laatste toespraak voor de verkiezingen dat ze een president voor alle Amerikanen wil zijn. “Ik beloof dat ik zal luisteren naar de mensen die de gevolgen ondervinden van de beslissingen die ik neem. Ik beloof dat ik naar deskundigen zal luisteren. Ik beloof dat ik zal luisteren naar mensen die het oneens zijn met mij. Want ik geloof niet dat mensen die het oneens zijn met mij de vijand zijn. Ik geef hun een stoel aan tafel: dat is wat echte leiders doen.”

Harris beloofde tijdens de campagne dat ze zich de komende vier jaar wil inzetten voor vrouwenrechten. Het Amerikaanse Hooggerechtshof, met daarin drie door Trump benoemde ultraconservatieve rechters, schafte het federale recht op abortus in 2022 af. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen daarom bij deze verkiezingen in ongekende aantallen voor Harris zullen kiezen.

Opiniepeilers voorspellen dat de verkiezingsstrijd enorm spannend wordt: volgens de polls ontlopen Harris en Trump elkaar nauwelijks in swing states als Pennsylvania, North Carolina en Wisconsin. Om die reden verwacht de Harris-campagne dat het wel eens enkele dagen kan gaan duren voor de uitslag bekend is.

De strijd tussen Harris en Trump leeft sterk in de VS. Zo’n 80 miljoen Amerikanen brachten hun stem al voor verkiezingsdag uit. Menigeen vreest dat Trump en zijn handlangers alles op alles zullen zetten om de Amerikaanse rechtsstaat om zeep te helpen.

Het is inmiddels twintig jaar geleden dat een Republikeinse presidentskandidaat voor het laatst de meeste stemmen haalde: George W. Bush versloeg in 2004 John Kerry met 3 miljoen stemmen verschil. Acht jaar geleden kreeg Fuckface Von Clownstick 3 miljoen stemmen minder dan Hillary Clinton, maar won hij de verkiezingen dankzij het kiesstelsel dat de Republikeinen bevoordeelt. Vier jaar geleden verloor Trump de verkiezingen met 7 miljoen stemmen verschil van Joe Biden.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (13)

Forestlane
Forestlane
6 nov. 2024 - 17:32
Deze reactie is verwijderd
randomjooperd2
randomjooperd2
6 nov. 2024 - 7:15

wat een kop! Complimenten voor de sterke analyse.

riavet
riavet
6 nov. 2024 - 5:41

Een ramp voor Amerika en de wereld. Het ziet er naar uit dat Trump weer president wordt. En een meerderheid in het congres en de senaat. Dag democratie. Ben zeer verdrietig.

1 Reactie
Pieterplezier
Pieterplezier6 nov. 2024 - 7:39

Dag democratie? De kiezer heeft hier toch gekozen?

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa
5 nov. 2024 - 13:52

Die gast is inderdaad oranje, die Trump

Hoe kan een man zo oranje zijn?

Teveel mandarijntjes gegeten ?

Ja, ik weet niet. Trump of Harris. Ik ben voor de president die oorlogen bekoeld en niet inzet op imperialisme/interventie ellende

En ik hoop dat dit niet weer gaat leiden tot allerlei Capitool bestormingen en rellen. Want Amerika staat op het randje van de afgrond. Een burgeroorlog in Amerika, zou een groot probleem zijn.

Ze trekken iedereen dan mee naar beneden

daniel.c.plainview
daniel.c.plainview
5 nov. 2024 - 12:51

Er is geen enkele reden om Trump te stemmen. Meer dan 90% van de personen die Trump zelf persoonlijk had aangenomen als de beste en slimste personen, zeggen zelf dat je nooit op Trump moet stemmen en dat hij gevaarlijk is.

Lark V
Lark V
5 nov. 2024 - 12:49

Het maakt eigenlijk niet zo veel uit, Trump of Harris. Nou daar denken de Russen toch heel anders over gezien de moeite die ze weer hebben gedaan om Trump aan de macht te krijgen.

- Trump zal proberen om de VS te veranderen in autocratische of fascistische staat. Al was het maar omdat anders de grote dreiging er is dat hij de gevangenis ingaat, maar ook omdat dat het gedachtegoed is welke hij uitdraagt. Van het opsluiten tot criticasters tot vervolging van politieke tegenstanders. Niet langer zal trouw aan de constitutie en rechtstaat de maatstaf zijn maar loyaliteit aan Trump.

- Een diepgeworteld racisme waarbij niet de langer de individuele verantwoordelijkheid van een mens geldt maar waar je schuldig wordt op basis van huidskleur of etniciteit. Bekendste voorbeeld, Haïtianen die honden en katten eten. Behalve dat het leugens waren viel op dat hier een groep verantwoordelijk werd gemaakt voor de actie van een individu. Dit komt rechtstreeks uit het nazi-handboek

- Het creëren van gewelddadig conflict is de meest voor de hand liggende methode om democratische instituties te ontmantelen. Met propagandamachine van de gestoorde Musk achter je, en als feiten niet meer tellen, is dit niet zo heel moeilijk. Zie de mede door Musk veroorzaakte rassenrellen in het VK.

- de vele geheime contacten tussen Musk en co en Putin zijn een bedreiging voor onze veiligheid. Denk alleen maar aan de samenwerking met de VS onder leiding van Trump en Musk voor veiligheidsdiensten

3 Reacties
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa5 nov. 2024 - 13:54

Trump zal proberen om de VS te veranderen in autocratische of fascistische staat

Ja, dat denk ik dus niet

Hij heeft vorige keer toch ook afstand gedaan van zijn presidentschap

hgroen2
hgroen25 nov. 2024 - 16:43

Baloemparoempaloempa

een president doet geen afstand van zijn presidentschap. Hij wordt gewoon opgevolgd. Bij benoeming / bekrachtiging van de verkiezingsuitslag door het House.

MG1968-2
MG1968-25 nov. 2024 - 17:27

@Baloem

"Hij heeft vorige keer toch ook afstand gedaan van zijn presidentschap "

Nee hoor. Tot op de dag vandaag niet.

Hij spreekt nog steeds van gestolen verkiezingen.

Olav Meijer
Olav Meijer
5 nov. 2024 - 11:47

In Dixville Notch (New Hampshire) is het eerste stembusresultaat bekend gemaakt. Drie van de zes kiesgerechtigden hebben op Trump gestemd, en de drie anderen op Harris .

Dit hebben ze natuurlijk afgesproken om de spanning erin te houden! :)

1 Reactie
Andreas4
Andreas45 nov. 2024 - 16:57

'Swinghole' Dixville Notch, een heel bekend en cruciaal gat als t om stemmen gaat ;)

Olav Meijer
Olav Meijer
5 nov. 2024 - 11:41

Hopelijk zal Kamala Harris tot president worden gekozen. Niet dat ik denk dat de VS dan bij toverslag een veel beter land zal worden, maar voor de Amerikanen is er dan hoop dat ze geleidelijk kunnen herstellen van de infectie door het hardnekkige Trumpitis-virus.

1 Reactie
Jules Degrelle
Jules Degrelle5 nov. 2024 - 13:03
Deze reactie is verwijderd
Eennmening
Eennmening
5 nov. 2024 - 11:37

Het is te hopen dat Harris wint. Dat is niet alleen beter voor de VS maar ook voor het Westen en de rest van de wereld. Met Harris aan et roer wordt Oekraïne militair en financieel gesteund tegen schurkenstaat Rusland en worden schurkenstaten China, Noord-Korea en Iran bestreden.

1 Reactie
Eennmening
Eennmening5 nov. 2024 - 11:37

aan het roer

Robbin_T
Robbin_T
5 nov. 2024 - 11:16

https://courage.media/2024/11/05/why-im-voting-for-trump/?utm_source=substack&utm_medium=email

Hier een mooi verhaal van Hirsi Ali waarom ze na eerst op Hillary gestemd te hebben, nu op Trump stemt.

Voor een bede verruiming van de blik, zeg maar.

8 Reacties
Eennmening
Eennmening5 nov. 2024 - 11:39

Met haar keuze voor Trump is Hirsi Ali van het padje afgeraakt.

Volrin
Volrin5 nov. 2024 - 12:38

Stemmen op een narcistische sociopaat is niet te rechtvaardigen.

Volrin
Volrin5 nov. 2024 - 12:40

"His policies were sound, his administration was on the whole staffed by competent officials. The chaos came mostly from the left’s and the media’s persistent efforts to undermine Trump at every possible turn."

Dit soort bullshit is al voldoende om haar geloofwaardigheid te ontkrachtten.

TheunT
TheunT5 nov. 2024 - 12:45

Ze is ex vvd, dat is al meer dan genoeg.

Lark V
Lark V5 nov. 2024 - 12:49

Ze liegt weer. Ze heeft nooit op Hillary gestemd. Ze zal wel bewondering voor hem hebben dat Trump nog meer liegt dan zij.

Robbin_T
Robbin_T5 nov. 2024 - 12:51

@Volrin

Altijd goed om te ervaren dat er hier in Nederland altijd nog mensen zijn die het langs de zijlijn allemaal beter schijnen te weten dan de tientallen miljoenen mensen die om allerhande redenen vinden dat zij op Trump moeten stemmen.

Dat schept hoop.

Geo1
Geo15 nov. 2024 - 13:56

@Robbin..

".Altijd goed om te ervaren dat er hier in Nederland altijd nog mensen zijn die het langs de zijlijn allemaal beter schijnen te weten dan de tientallen miljoenen mensen die om allerhande redenen vinden dat zij op Trump moeten stemmen."

Deze mensen schijnen het altijd beter te weten, niet als het alleen om stenmen gaat. Zelfs als ze geen gelijk hebben dan hebben ze nog gelijk......

hartpine
hartpine5 nov. 2024 - 23:36

Iemand die op Trump stemt, na zijn 4 rampzalige jaren als "president" is niet knettergek maar totaal niet meer te redden.

Joop  den Uil
Joop den Uil
5 nov. 2024 - 10:27

Het is inderdaad een groot circus geworden met toegestroomd publiek !

Ik herinner me nog Rutte hoe hij gierend van de lach jarenlang iedereen inpalmde maar toen hij de deur achter zich dichtsloeg bleek het dat hij zijn kiezers aan een stuk uitgelachen en bedonderd had .... een groot circus dus.

Gio Servas
Gio Servas
5 nov. 2024 - 10:11

Het meest naieve is eigenlijk dat men hier denkt dat de verschillen enorm groot zijn. In de afgelopenjaren als Vice President heeft Harris niets anders gedaan dan gefaald. Alles waar zij haar naam aan verbond is geflopt zoals migratiebeleid en kiesstelsel hervormingen. Zij was als 1 van de weinige Vice Presidenten die nog minder populair was dan de president (ok, dat is idd wel knap) . Ze moet het hebben van haar geslacht, kleur en de fouten van haar tegenganger. Nou nou, dat schept wel vertrouwen in de toekomst.

6 Reacties
JoepJos
JoepJos5 nov. 2024 - 11:24

Ik denk dat velen echt wel doorhebben dat hier sprake is van een Vork van Morton.

SpijkerMaarten
SpijkerMaarten5 nov. 2024 - 13:44

Lees vooral door:

"Een Vork van Morton kan iemand ertoe brengen helemaal geen keuze te maken, mogelijk eveneens met ongewenst gevolg. *Een grondigere afweging van de alternatieven kan soms een bijkomende keuzemogelijkheid onthullen of uitwijzen dat een van de beschikbare keuzemogelijkheden toch een minder ongunstig resultaat oplevert dan de andere.* Soms kan een Vork van Morton ook opgelost worden door een uitzondering op de regel te vinden

Bron: Wiki

Mohawk2
Mohawk25 nov. 2024 - 14:08

"Ze moet het hebben van haar geslacht, kleur en de fouten van haar tegenganger. Nou nou, dat schept wel vertrouwen in de toekomst"

Seksistisch en racistisch gezwam dat je napapagaait uit je bubbel. Wat minder bij de Rogans en Bannons van het internet rondhangen zou je goed doen, Gio. Even de raampjes van je bovenkamer openzetten en eens goed luchten zou mijn tip aan je zijn - doe ermee wat je wilt.

De data laten zien dat vrouwen Trump een pak slaag zullen gaan geven waar hij & z'n ego tot aan het eind van zijn dagen last van zal gaan hebben. En niet omdat Harris een vrouw is met kleurtje, maar omdat Trump het aan zichzelf te danken heeft door zijn vorige termijn vrouwen hun zelfbeschikking over hun eigen lichaam af te nemen door Roe vs Wade door de shredder te halen. Een strategische blunder van formaat die hem de verkiezingen zullen gaan kosten.

Meer dan de helft van het electoraat in de VS is vrouw, dus dat was al niet zo slim. Maar dat geblunder met abortus heeft vrouwen zo ziedend gemaakt dat in een diep rode staat als Iowa vrouwen zich massaal tegen Trump gekeerd hebben in de peiling van de betrouwbaarste peiler in de VS (Selzer) -> een voorsprong van 8% voor Trump is gedraaid naar een voorsprong van 3% voor Harris daar, gedragen door vrouwen, en die trend is een veeg teken voor MAGA in de rest van land.

vdbemt
vdbemt5 nov. 2024 - 14:13

@Spijker. "Bron: Wiki" . Goed dat te weten. Wiki is nameljjk verre van wetenschappelijk zuiver. Joost en Alleman kan er zijn 'kennis' op kwijt. Die 'kennis' wordt niet gestaafd. De waarde ervan kan enorm variëren. Van 'waar' tot 'onzin'. Je kan Wiki als bron gebruiken om wellicht je mening (beter) te formuleren. Maar niet om iets wetenschappelijks te onderbouwen.

hgroen2
hgroen25 nov. 2024 - 16:47

Eeen Vp is nooit populair. staat altijd in de schaduw van de president. Biden was onder Obama ook de onzichtbare. Comes with the job

en ze heeft meer bereikt dan jij denkt. maar goed, jij leest overduidelijk geen amerikaanse media. dus laat ik je helpen

https://www.usatoday.com/story/news/politics/elections/2024/07/26/kamala-harris-vice-president-accomplishments/74534954007/

ps: de laatste migratie voorstellen werden door de Reps tegengehouden. Tjsa, wie faalt er dan

Karingin
Karingin5 nov. 2024 - 20:01

Meneer Servet heeft blijkbaar een abonnement op Elsevier - tja....

oosterlijker
oosterlijker
5 nov. 2024 - 9:54

Ach je mag best een beetje bevoordeeld zijn, en ik denk ook dat de Democraten beter zijn voor de US en de wereld, maar het helpt niet in de beeldvorming om Trump als een Fuckface weg te zetten, en al helemaal niet als je wil beweren dat Trump won "dankzij het kiesstelsel dat de Republikeinen bevoordeelt".

Laten we eerlijk zijn: de Democraten en Harris hebben alle tijd gehad (met een veel groter campagnebudget!) om de kiezers te overtuigen, en daar is Harris maar matig in geslaagd getuige de geringe voorsprong.

Dus 'fingers crossed': met een geringe winst voor Harris wordt het waarschijnlijk weer een puinhoop met rechtzaken en betogingen.

En uiteindelijk maakt het voor de gewone burger in NL maar bar weinig uit wie de president van de US wordt: de efffecten op nationale schaal zijn te verwaarlozen.

15 Reacties
Arend Dijkstra
Arend Dijkstra5 nov. 2024 - 9:57

Denkt u werkelijk dat Joop bijdraagt aan de beeldvorming in de VS? En bent u niet bekend met de herkomst van 'Fuckface von Clownstick'?

MG1968-2
MG1968-25 nov. 2024 - 10:35

@Oosterlijker

"de efffecten op nationale schaal zijn te verwaarlozen. "

Nee hoor. Pak bijvoorbeeld de plannen wat betreft de directe importheffingen. Of de indirecte gevolgen van importheffingen die hij uit wil rollen mbt China. Als je uitspraken doet als jij doet moet je wel enigszins dat kunnen onderbouwen.

En dan heb ik het nog niet over effecten voor Europa als Trump de handen af trekt van Oekraine.

Robbin_T
Robbin_T5 nov. 2024 - 10:37

@Arend

A turd or a douchebag.

Ik heb er wel zin in. Misschien wordt het "Licking the tears of unfathomable sadness".

Volrin
Volrin5 nov. 2024 - 11:07

"Laten we eerlijk zijn: de Democraten en Harris hebben alle tijd gehad (met een veel groter campagnebudget!) "

Bron?

Gezien uw gebrek aan reacties op kritische vragen zal ik mijn adem niet inhouden.

Robbin_T
Robbin_T5 nov. 2024 - 11:22

@Volrin

Hier een reactie op je "kritische" vraag.

De democraten hebben inderdaad een aanzienlijk groter budget.

https://www.statista.com/statistics/198183/total-disbursements-for-us-presidential-campaign-financing-since-1979/

https://www.hindustantimes.com/world-news/us-news/us-election-in-numbers-who-won-the-donation-race-kamala-harris-or-donald-trump-101730524128089.html

DanielleDefoe
DanielleDefoe5 nov. 2024 - 12:13

Trump voert daarentegen al weer vier jaar campagne.

oosterlijker
oosterlijker5 nov. 2024 - 12:39

Nou MG onderbouw dan even wat de gevolgen voor NL zijn als de VS China importheffingen oplegt.

Oekraine is een kansloze oorlog. Trump wil dat Oekraine een deel opgeeft, dan stopt de oorlog. Wellicht beter dan nog jaren doormodderen met bizar veel doden tot gevolg.

Volrin
Volrin5 nov. 2024 - 12:43

@Robbin_T

"https://www.statista.com/statistics/198183/total-disbursements-for-us-presidential-campaign-financing-since-1979/

https://www.hindustantimes.com/world-news/us-news/us-election-in-numbers-who-won-the-donation-race-kamala-harris-or-donald-trump-101730524128089.html"

Eerste link is niet goed te lezen door betaalmuur.

Tweede wel, bedankt.

Robbin_T
Robbin_T5 nov. 2024 - 12:55

@Volrin

Mijn excuses. Ik zit in een netwerk waar je automatisch inlogt. De strekking was ongeveer hetzelfde maar dan met een grafiek.

Total spending presidential candidates (till sep. 2024)

2020

Dem: 3.15 miljard

Rep: 828 miljoen

2024

Dem: 915 miljoen

Rep: 352 miljoen

MG1968-2
MG1968-25 nov. 2024 - 17:37

@Oosterlijker

"Nou MG onderbouw dan even wat de gevolgen voor NL zijn als de VS China importheffingen oplegt. "

Zoek zelf maar op hoeveel stagnatie dat betekend voor de wereldeconomie.

En doe nou niet alsof je dat niet wist. Of type je alleen maar wat je als opdracht krijgt te typen?

MG1968-2
MG1968-25 nov. 2024 - 17:39

@Oosterlijker

"Oekraine is een kansloze oorlog. Trump wil dat Oekraine een deel opgeeft, dan stopt de oorlog. Wellicht beter dan nog jaren doormodderen met bizar veel doden tot gevolg. "

Exact wat ik schreef. Jij bent het helemaal eens met Trump. Je finger crossed is gewoon een leugen.

Niettemin. Als Oekraine verliest wordt het ook jou dood.

En ik zal je niet missen vooraf ageren.

Karingin
Karingin5 nov. 2024 - 20:07

Robbie is zo naief te veronderstellen dat Trump geheel transparant is over zijn finaniciën 🙄

Karingin
Karingin5 nov. 2024 - 20:10

Overigens is het aantal links overweldigend als je googelt op Trump, importheffingen en Nederland. Maar Ooslijk geeft blijkbaar met liefde zijn én andermans welvaart op voor willekeurig welke autocraat, getuige het gemak waarmee hij Oekraïne aan Poetje cadeau zou doen

hartpine
hartpine5 nov. 2024 - 23:40

Fuckface als omschrijving voor Trump kan inderdaad niet, het is veel te flatterend

DanielleDefoe
DanielleDefoe5 nov. 2024 - 23:46

Putin zal naast de annexatie van een deel van Oekraïns grondgebied ook een marionettenregering willen installeren in Kyiv.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor