Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Als Mark Zuckerberg gaat bepalen wie je vrienden zijn

  •  
26-01-2025
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
4074 keer bekeken
  •  
ANP-517958766

Deze week stopten velen, waaronder ik, met het gebruik van X, mede omdat Musk er de baas is en hij het platform heeft veranderd in een bron van racisme en fascisme. Om dat laatste nog eens duidelijk te maken bracht de miljardair bij de inauguratie van Trump olijk de fascistengroet. Natuurlijk werd dat door zijn fans ontkend want fascisten zeggen altijd dat ze geen fascisten zijn, net als racisten steevast bezweren dat ze heus geen racisten zijn.

Het afscheid nemen van X is een logische en terechte beslissing maar het is ook alsof je stopt met Marlboro roken als blijkt dat de ceo ervan een racist is. En overstapt op Lucky Strike. De reden is weliswaar nobel maar het probleem is veel groter. Wees eerlijk: een goed mens kan nooit een tabaksfabriek leiden. Er bestaan geen gezonde sigaretten, alleen maar dodelijke.

Sociale media doen met je hersenen wat tabak doet met je longen: ze sterven er langzaam door af. En net als het innemen van nicotine is het gebruik van sociale media verslavend. Het gebruik begint ook met nieuwsgierigheid, een verlangen naar status bloeit op, weer een volger erbij, en je kunt het vervolgens niet meer loslaten.

Net als sigaretten in de vorige eeuw zijn sociale media zo alom aanwezig dat je je niet eens kunt voorstellen dat je zonder kunt. Voor alle duidelijkheid: dit wordt geschreven door zo’n verslaafde. Met roken ben ik een kwart eeuw geleden gelukkig gestopt maar met sociale media lukt me dat nog niet. Ik heb dan wel afscheid genomen van X maar nu zoek ik mijn kicks en clicks gewoon op andere platformen.

Sociale media wekken de indruk dat ze het publieke debat mogelijk maken maar in de praktijk vernietigen ze het juist. NRC-columnist Floor Rusman deelt daar dit weekend interessante observaties over. Bijvoorbeeld dat sociale media doen met opinies wat pornosites doen met seks.

“Internetporno richt zich niet op de smaak van de gemiddelde kijker, maar op die van de gemiddelde betalende klant. Klanten hebben een extremere smaak dan kijkers, wat zorgt voor disproportioneel veel heftige porno. Hierdoor verandert de collectieve perceptie van wat normale seks is. Iets dergelijks zie je gebeuren op sociale media, waar buitensporig veel aandacht is voor onderwerpen die bij een kleine groep sterke emotionele reacties oproepen: denk aan de ophef over trans vrouwen in vrouwensporten.”

Zo worden we allemaal geradicaliseerd dan wel murw gemaakt.

Sociale media zijn niet alleen gevaarlijk omdat ze fascisme en racisme aanjagen, het debat verzieken en je geest doden maar ook omdat ze je sociale contacten monopoliseren. Dat realiseerde ik me deze week toen ik door mijn timeline scrollde en zag wat mijn digitale vrienden en kennissen zoal uitspoken. Als ze van sociale media zouden verdwijnen, bestaan ze bij wijze van spreken plots niet meer. Ze hoeven daartoe niet eens hun accounts te verwijderen, de algoritmes bepalen steeds nadrukkelijker met wie je contact hebt en wie niet. Dat geldt natuurlijk niet voor je directe contacten, die je in het dagelijks leven ook ziet, maar wel voor de grote kring die daar omheen hangt en die zich veelal heeft verplaatst naar sociale media. De humuslaag van je sociale leven.

Die onverbiddelijke controle over je contacten en informatie werd deze week nog eens duidelijk toen gebruikers van Instagram en Facebook ineens merkten dat ze Trump en Vance volgden of er hardnekkig toe werden aangezet dat te gaan doen. Daarnaast bleek het niet meer mogelijk te zoeken op bepaalde termen, zoals Democraten. Of bijvoorbeeld Joe Biden. Ineens gaat Mark Zuckerberg bepalen wie je vrienden zijn en met wie je contact mag hebben.

Het op grote schaal afnemen van bereik zonder dat je er iets tegen kunt doen, werd al eerder opgemerkt door mensen die online hun solidariteit betonen met bijvoorbeeld Palestina of Oekraïne. Hun boodschappen worden stelselmatig verstomd, nog maar heel weinigen krijgen ze te zien.

Dat gaat verder dan het verspreiden van racisme en fascisme, het is het vernietigen van het tegengif. Bij verkiezingen kan de boodschap van democratische partijen straks gewoon weggedrukt worden. Daar sta je dan. Massa’s volgers en niemand die je nog hoort.

En hoe wil je ze anders gaan bereiken als je bijvoorbeeld politiek leider bent? Via de kranten die niemand meer leest? De tijdschriften die niet meer bestaan? Blijft misschien over tv, de talkshows waar dagelijks de minuutjes aandacht worden verdeeld onder de gasten. Maar tv is steeds meer in handen van miljardairs. Het afknijpen van de publieke omroep moet hun invloed verder vergroten.

Ja, je kunt overstappen naar andere platformen. Bluesky bijvoorbeeld, dat een prettige omgeving biedt maar de vraag is voor hoelang. Natuurlijk, een vrij debat gaat altijd al snel gepaard met kakofonie, dat hoort erbij, maar als de kakofonie het debat onmogelijk maakt, houdt het op.

Het is tijd om te zoeken naar alternatieven. Zelf ben ik een tijd terug een persoonlijke nieuwsbrief gestart om contact te houden met de mensen die geïnteresseerd zijn in mijn opvattingen en belevenissen. Met Joop willen we binnenkort ook met een nieuwsbrief beginnen. Het werkt op zich goed maar is ook aan storingen onderhevig, mede omdat het mailsysteem overbelast wordt door commercie. De helft van alle mail die rondgestuurd wordt is spam. In het gevecht daartegen sneuvelt ook legitieme mail.

Ik merkte bijvoorbeeld deze week dat ik me niet meer kon inschrijven voor de 1/4e marathon van Rotterdam. De aankondiging bleek al lang geleden verstuurd via een nieuwsbrief maar had ik kennelijk nooit ontvangen. Ik vermoed dat deze is verdwenen in de spamfilters. Ja vermoed, want in de digitale wereld weet je zogezegd alles maar toch nooit waar je aan toe bent.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (7)

Frank Heijkamp
Frank Heijkamp
28 jan. 2025 - 9:55

Persoonlijk zou ik Mastodon willen aanraden als alternatief voor alles. De Fediverse zoals het ook heet, is het enige daadwerkelijk decentrale / federatieve systeem waarbij je daadwerkelijk je eigen instance (server) kunt draaien en het werkt! Je bent volledig eigen baas, niemand kan jou vertellen wat je wel en niet mag doen. Met fatsoen en waarachtigheid communiceer je je berichten naar de buitenwereld en je ontvangt waardevolle interactie terug. Vrijheid van meningsuiting is de vrijheid om te zeggen / schrijven wat je wilt, gegeven dat je de rechten van anderen respecteert en dat doe je. Geen algoritme die je tijdlijn genereert, je bepaalt zelf door het volgen van accounts en hashtags hoe je tijdlijn eruit ziet. Volledige controle.

Minoes&tuin
Minoes&tuin
27 jan. 2025 - 7:45

Nooit op X gezeten en nooit die behoefte gehad. Ooit face-book pagina gemaakt maar er nooit iets mee gedaan.

Nooit behoefte aan gehad.

Bert3
Bert3
26 jan. 2025 - 18:55

De verslaving aan de social media is alomtegenwoordig, voor erg veel mensen niet meer weg te denken. Nu de maskers van deze bedrijven zijn gevallen moet het voor velen toch een meer dan geldige reden zijn om er mee te kappen. De privacy was toch ook al naar z,n grootje en je wil toch niet in het klandizieboek van de nazi,s staan nietwaar. Fascisme is zo langzamerhand salonfähig geworden en de groet wordt inmiddels als een enthousiaste hallo bestempeld. De media inmiddels wordt als glijmiddel gebruikt voor nog meer fascistische input. Mainstream is immers niet kieskeurig. Gebruik je gezonde verstand en je ziet het als je het doorhebt nietwaar. Staat iemand zoals Musk met zijn arm ophoog en vingert de AFD, dan is hij simpelweg een nazi. Lik je je in bij Trump, dan ben je een opportunistische fascist. Het is niet mooi, maar mooier wordt het voorlopig ook niet.

Gerygrr
Gerygrr
26 jan. 2025 - 15:44

Zuckerberg noemen als baas van Facebook.

Een uit de hand gelopen manier om veel geld te verdienen.

Voor gebruikers gratis….

Dat betekent, dat adverteerders de winsten genereren.

Zuckerberg wilde wel gaan voldoen aan de Europese eisen en ging per regio aan de gebruikers vragen om een keuze te maken:

a. Betalen om geen advertenties te ontvangen.

b. Facebook toestemming geven tbv adverteerders uw surfgedrag te volgen.

Ik wilde niet kiezen en niet betalen, dus liet het erbij.

Vervolgens kreeg ik geen toegang meer.

Waarschijnlijk zijn er veel meer Europeanen gaan weigeren.

Dus moest Zuckerberg geld gaan besparen op salarissen en weer gaan mikken op meer gebruikers, die adverteerders zouden aantrekken!

Wat valt op nu de eisen kennelijk zijn verdwenen?

Eerst kwam de complottheorie Bill Gates en chips in coronavaccins voorbij.

Nu is Elon Musk te vinden in overdaad.

En weer allerlei feel good quatsch die je aan zoveel mogelijk mensen zou moeten doorsturen….

Zoek het geld en trap er niet in.

JohnVKR
JohnVKR
26 jan. 2025 - 15:11

"Zelf ben ik een tijd terug een persoonlijke nieuwsbrief gestart om contact te houden met de mensen die geïnteresseerd zijn in mijn opvattingen en belevenissen."

Nieuwe generaties gebruiken niet of nauwelijks nog email. Alleen als het moet van school of werk, maar zeker niet privé. Dus beter op zoek gaan naar alternatieven, bijvoorbeeld dat je de nieuwsbrief verspreidt via WhatsApp (mensen kunnen zich dan op de WhatsApp service van de nieuwsbrief abonneren).

Frits Jansen
Frits Jansen
26 jan. 2025 - 10:47

je hebt een medium nodig zonder winstdoel. Dat zou de publieke omroep kunnen zijn, maar die verspilt zijn tijd aan pogingen commerciële omroep te imiteren. gesubsidieerd en commercieel, dat is al een tegenstrijdigheid.

Foute informatie moet niet bestreden worden met verboden maar door wel goed informatie te verspreiden.

Ook al zal dat ongetwijfeld leiden tot het verwijt van "staatstelevisie". want het kan een lastige concurrent worden.

1 Reactie
Gerygrr
Gerygrr26 jan. 2025 - 15:50

Eens.

Publieke omroep moet kwaliteit leveren.

Plus achtergrondinformatie door deskundigen.

Journalisten of interviewers blijken te vaak wel hun vak te verstaan, maar niet het vakgebied te begrijpen van de persoon, die ze bevragen.

Ik denk aan de uitreiking van de NS publieksprijs door Roos Moggré aan Ilja M Pfeiffer voor Alkibiades.

Ze becommentarieerde:

“Mooi, dat Alkibiades zijn zachte vrouwelijke kant liet zien”.

Je zag afgrijzen bij de schrijver, terwijl hij niet reageerde op de uitspraak.

Vakkundig vragenstellen op grond van kennis van het vakgebied.

Deugkeizer
Deugkeizer
26 jan. 2025 - 10:23

met die suckerberg( hoe ik hem altijd noem) had allang afgerekend moeten zijn. Zijn introductie van de voorloper Facebook op ziijn universiteit was een gruwel opzich. Geprezen als een werelduitvinding gebruikte Suckerberg die om medestudenten, vooral de vrouwelijke aan de schandpaal te nagelen. Vooral de vrouwen die hem afwezen kregen te voortduren. Hij zette Facebook vanaf het begin als een machtsmiddel voor zichzelf en hij werd er als eerste in de menselijke geschiedenis nog voor geroemd ook.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor