Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen.

AH wijzigt misleidende aanprijzing melk, blijft koeien opsluiten

10-08-2010
leestijd 1 minuten
63 keer bekeken
koe_300.jpg
Wakker Dier hoopte dat Albert Heijn over zou stappen op 'echte' weidemelk
Albert Heijn gaat de naam op haar huismerk melkpakken aanpassen. De Reclame Code Commissie oordeelde dat de tekst ‘Van Hollandse Weide’ misleidend is omdat de melk voor het deel komt van koeien die de hele dag in stallen staan en dus niet in de ‘weide’ lopen.
Eerder leek Albert Heijn de aantijging van een biologische veehouder nog te willen aanvechten door te zeggen dat een ‘aanzienlijk percentage’ van de melk wel van koeien komt die in de wei lopen, maar nu de commissie deze uitspraak heeft gedaan begrijpt de supermarktketen dat de tekst verkeerd kan worden opgevat. De naam die ze aan haar melk heeft gegeven was meer bedoeld om duidelijk te maken dat het om een Nederlands product gaat, is in Trouw te lezen. Stichting Wakker Dier diende in 2006 al een klacht in tegen de weidemelk slogan, maar omdat de Reclame Code Commissie toen minder strenge regels hanteerde, liep de zaak op niets uit. Albert Heijn heeft nog geen nieuwe naam voor haar melk gevonden. Wakker Dier hoopt dat Albert Heijn gaat nadenken om op echte’ weidemelk over te stappen.
Trouw: AH past misleidende tekst op melkpakken aan cc-foto: pebbe

Meer over:

nieuws, groen
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

Al 100 jaar voor