Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Afbouw fossiele energie moet binnen 7 jaar 11 keer sneller dan nu om het klimaat te redden

  •  
04-11-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
2152 keer bekeken
  •  
38902136160_43981aceec_k

© cc-foto: Rab Lawrence

Iedereen heeft het over de klimaatcrisis maar de daden blijven achter. Sterker nog, die nemen af. Het tempo waarin landen hun economieën koolstofvrij maken, lag in 2021 op 0,5 procent. Dat is het laagste niveau in meer dan tien jaar. Het gemiddelde sinds 2000 was tot nu 1,4 procent. Dat stelt het internationale managementadviesbureau PwC in de jaarlijkse ‘Net Zero Index’, schrijft De Morgen:

Nergens gebeurt wat nodig is om de uitstoot volgens het klimaatakkoord tegen 2030 te halveren. Om dat doen lukken moet de ‘decarbonisatie’ binnen de zeven jaar elf keer sneller. (…) “In 2021 raakten we verder verwijderd van de doelstelling om de opwarming onder anderhalve graad te houden in vergelijking met de temperatuur voor de industriële revolutie”, concluderen de onderzoekers. (…) Om de opwarming onder anderhalve graad te houden moet de uitstoot tegen 2030 halveren en tegen 2050 naar nul. Het betekent dat de ‘koolstofintensiteit’ van onze economieën de komende zeven jaar met 77 procent naar beneden moet.

In 2021 haalde geen enkel lid van de G20, de groep van belangrijkste industrielanden op de planeet, een afname van meer dan 5 procent. In negen leden, de VS, India, de EU, Italië, Brazilië, Frankrijk, Rusland, Duitsland en Japan, steeg die zelfs. De G20-landen zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor 80 procent van de schadelijke CO2-uitstoot op Aarde.

cc-foto: Rab Lawrence 

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (28)

Break on through
Break on through
6 nov. 2022 - 10:16
De tijd van draconische maatregelen zijn allang aangebroken. Dus fossiele brandstoffen super zwaar belasten. Gewoon op kerosine 500% klimaatbelasting heffen. Benzine en diesel ieder 200%. Stook olie 300% Dat is de enige manier waarom de heilige consument uit z'n gebruikersafhankelijkheid mbt z'n zware lichamelijke en geestelijke fossiele verslaving komt. Met veel goede woorden kom je nergens bij een gemiddelde consumenten wrak. Die moet hoe dan ook gewoon het volgende shot fossiel hebben, en wel nu.
Inzicht
Inzicht
5 nov. 2022 - 10:51
Het enige dat zou helpen is een dikke vette internationale CO2 belasting. Het westen zou nog genoeg economische macht hebben om dit af te dwingen. Maar het is beter voor de gevestigde orde - het bedrijfsleven, de ambtenarij en de ngo's - om in plaats hiervan een veelhoofdig monster van ecolabels, jurisprudentie en subsidies te creëren zodat de hoger opgeleide, internationaal georiënteerde elite lekker op kantoor rapportjes kan blijven schrijven.
korheiden
korheiden
5 nov. 2022 - 10:07
Kortom, het gaat niet gebeuren.
1 Reactie
Ontheemde
Ontheemde5 nov. 2022 - 15:37
Ja daar komt het op neer. De leiders die aan de macht zijn zijn de vijand van de mensheid. Zullen we ons nog eens vastlijmen een de Schreeuw of zullen we eens hun aftreden eisen?
drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert
5 nov. 2022 - 9:38
Zie ik deze ochtend een opinie in The Guardian, met als co-auteur niemand minder dan Mark Rutte - het gaat over de klimaatcrisis, Cop27, en een duurzame toekomst voor Afrika. Kijkt U zelf: https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/nov/04/climate-breakdown-africa-plan Heeft Zijne Excellentie Rutte samen met Emmanuel Macron en Macky Sall dan toch een visie ontwikkeld?
drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert
5 nov. 2022 - 9:38
Zie ik deze ochtend een opinie in The Guardian, met als co-auteur niemand minder dan Mark Rutte - het gaat over de klimaatcrisis, Cop27, en een duurzame toekomst voor Afrika. Kijkt U zelf: https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/nov/04/climate-breakdown-africa-plan Heeft Zijne Excellentie Rutte samen met Emmanuel Macron en Macky Sall dan toch een visie ontwikkeld?
1 Reactie
Ontheemde
Ontheemde5 nov. 2022 - 15:38
Nee, mensen dachten dat het gebrek aan visie van Rutte een politiek statement was. Dat was niet zo. Rutte heeft gewoon geen visie, hij is een stropop van de grote bedrijven die werkelijk de macht hebben in de wereld. En mensen stemmen daar ook nog op.
Gio Servas
Gio Servas
5 nov. 2022 - 4:43
Tja, we hebben nu eenmaal de wereld ingericht naar onze eigen hebberigheid. We hebben het verdeeld in allemaal landen met grenzen en binnen deze grenzen hebben we flink doorgefokt. Bij elke klimaatverandering konden verschillende diersoorten altijd nog migreren en wie dat niet kon of deed (zoals Neanderthalers) stierf uit. Natuurlijk gezien kunnen we het er is eigenlijk niets wat ons tegenhoud behalve wijzelf. We zijn met meer dan de aarde op een natuurlijke wijze aankan en we zitten natuurlijk ook nog met die grenzen. Die niet bestaande muren die ons tegenhouden. Verder is ons leven dusdanig ingericht dat we ook nog eens geen kant opkunnen. De regeringen willen alles van ons weten en we moeten nog steeds elke maand heel veel geld inleveren waardoor we persoonlijk ook geen kant op kunnen. Ik denk dan ook dat de enige manier waarop dit opgelost wordt dat de balans wordt terug gebracht. Maw als merendeel van de mensen zijn verdwenen en geld alleen nog maar gebruikt kan worden om een vuurtje aan te steken. De natuur zorgt altijd voor balans en ondanks dat ons soort veel sneller voor disbalans heeft gezorgd dan voorgaande soorten worden we toch wel worden ingehaald. Het is dan ook leren zwemmen of verzuipen, maar het idee dat we 8 miljard mensen kunnen reddeen is onzin.
3 Reacties
Paul Spijkers
Paul Spijkers5 nov. 2022 - 11:30
Homo Sapiens hebben de Neanderthalen uitgeroeit. Er is niks dat Homo Sapiens zal maken te verminderen. Hoe kom je er bij. Dat gaat gewoon door met de aarde op te eten. Minder beschaving of rijkdom betekent nog niet minder mensen. We gaan gewoon tot de 11 Biljoen en blijven doorgaan met kappen en vissen. Het betekent alleen minder natuur diversitiet. En wat belastingen betreft, als er niet een liberale nep regering zat zouden ze er iets mee doen. Maar mensen als individuelen zonder organisatie en machts orgaan zoals een landelijke regering kunnen niks veranderen.
Ontheemde
Ontheemde5 nov. 2022 - 15:41
We? Ik heb die wereld niet zo ingericht en erger me al mijn hele leven aan hoe de wereld is ingericht met de haat tegen de natuur. Ik kan niks doen en jij kan niks doen; wij kunnen niks doen . De grote bedrijven bepalen en die denken niet aan de toekomst. Zo zitten ze gewoon niet in elkaar. De verandering die moet komen is de macht van de grote bedrijven breken. Dat betekend dus ook dat we hun stromannen in de tweede kamer uit hun functie moeten ontzetten en vervangen (voorlopig) voor volksvertegenwoordigers.
Paul Spijkers
Paul Spijkers6 nov. 2022 - 9:27
Daar zijn mensen hier te beneveld voor. Ze roepen al terrorist als er kleurstof op een glasplaat voor een van Gogh komt. Alsof iemand een prentje vamn Mohammed maakt, zo erg zijn ze verslaafd aan de huidige volg-cultuur. Je mag alleen ja zeggen tegen het systeem dat fout is want zo hoort het.
Déjà vu
Déjà vu
4 nov. 2022 - 21:34
Op de NPO app is de documentaire "The Power of Big Oil" nog te zien. Na het zien van die docu vraagt u zich misschien af waarom die Big Oil CEO's niet achter slot en grendel zitten. Die vraag is jammergenoeg niet opgeworpen in die docu. Een gemiste kans!
HenryHansen
HenryHansen
4 nov. 2022 - 17:39
Tja zolang we het energieverbruik niet drastisch terugdringen dus bevolkingsgroei stoppen bijvoorbeeld... kun je ook niet stoppen met fosiele industrie. Ben ook benieuwd wanneer de klimaatpausen en milieugroeperingen een duit in het zakje doen door: - niet meer te vliegen - geen data meer te verbruiken en hun iBooks en iPhone 13 massaal inleveren - alleen nog maar lopen of fietsen - zelf lokaal voedsel verbouwen - zelf kleding en schoeisel maken Etc. Want dat is het goede voorbeeld geven, omdat bovenstaande de consequentie is. Wie werpt de eerste steen?
3 Reacties
Ontheemde
Ontheemde4 nov. 2022 - 20:52
Ja leuk ... De grote bedrijven Niet Truus met de ouwe hond of Kees de fietsemaker Wij kunnen niks doen Ja stemmen op een normale parij, maar wij hebben geen normale partij, daar zijn we voor behandeld.
vdbemt
vdbemt5 nov. 2022 - 9:50
"Tja zolang we het energieverbruik niet drastisch terugdringen kun je ook niet stoppen met fosiele industrie. " Is dat zo? Wind, zon, waterkracht, waterstof, warmte uit de grond, is al lang voorradig. Je moet er wel aan willen. En DAT is met liberaal nogal een probleem. Er wordt van vele kanten al jarenlang, decennia, nadrukkelijk op gewezen dat 'we' het met energieverbruik rustiger aan moeten doen en dat we van de fossiele bronnen af moeten. Vind jij nou zelf dat je met realistische oplossingen komt? Bevolkingsgroei stoppen draagt zeker bij. Hoe lang gaat zoiets duren denk je (als het al lukt). Moeten we daarop wachten met maatregelen nemen? En terug aar de ijstijd : - niet meer te vliegen - geen data meer te verbruiken en hun iBooks en iPhone 13 massaal inleveren - alleen nog maar lopen of fietsen - zelf lokaal voedsel verbouwen - zelf kleding en schoeisel maken Etc. zie je daar iets van gebeuren? Vervoer tussen continenten, over zeeën, kan toch alleen maar per boot of vliegtuig. Soppne met vliegen zal er niet van komen. Minder vliegen kan wel. Data en de datacentra, de wereld kan niet meer zonder. Wij hebben het hier niet alleen nodig om met elkaar te discussiëren, maar ICT is nodig voor wereldse zaken. De boel stort in zonder. Lopen en/of fietsen is iedereen aan te bevelen. Maar ja, als je woont in Amsterdam en voor je werk naar Groningen moet............. Zie verder.
vdbemt
vdbemt5 nov. 2022 - 9:52
Vervolg: " Zelf lokaal voedsel verbouwen" ook zo onrealistisch. Haal dat "zelf" weg en je krijgt: lokaal voedsel verbouwen. DAT zou een heel goede stap zijn voor de boeren. En voor het klimaat. "Zelf kleding en schoeisel maken".......... Zeg nou zelf. Kortom: een weinig serieus te nemen reactie, vind je niet?
Jozias2
Jozias2
4 nov. 2022 - 16:29
Laten we het wel in perspectief zien. VN: “Vooral China, India, Rusland, Turkije, Brazilië en Saoedi-Arabië blijven achter, blijkt uit de cijfers die het Unep donderdag publiceerde. Dat is een probleem, omdat veel van die landen reuzenuitstoters zijn. Alleen China al stoot bijna 15 miljard ton CO2 uit. Dat is bijna vier keer zoveel als de complete Europese Unie, en meer dan een kwart van de werelduitstoot. Europa doet het nog tamelijk goed, met een gestage afname van de CO2-uitstoot, zowel per hoofd van de bevolking als in absolute cijfers. De EU gaat aardig op haar einddoel af; nul uitstoot in 2050. Ook Canada, Japan, Australië, het Verenigd Koninkrijk en de VS onder Joe Biden liggen vooralsnog op koers voor hun langetermijndoel van een kooldioxidevrije economie over dertig jaar.“
4 Reacties
Ontheemde
Ontheemde4 nov. 2022 - 20:53
Joepie wij doen het goed wij winnen de wedstijd!
Paul Spijkers
Paul Spijkers4 nov. 2022 - 23:28
Je perspectief is dat we het veel te slecht moeten kunnen blijven doen want anderen doen het nog veel erger. Dat is zeggen een alibi te hebben om iemand te vermoorden want om de hoek maken ze er 10 af.
vdbemt
vdbemt5 nov. 2022 - 9:54
Europa doet het tamelijk goed. Ondanks de bijdrage van Nederland (slechtse jongetje van de Europese klas; ook volgens vdWal)
Jozias2
Jozias25 nov. 2022 - 11:09
@paul De vraag is of we het echt zo slecht doen als “de eu aardig op haar einddoel afgaat” en of je het geld wat nodig is om hier marginale verbeteringen door te voeren niet beter kunt gebruiken om in andere delen van de wereld veel meer effect te hebben.
Joop  den Uil
Joop den Uil
4 nov. 2022 - 16:09
Rigoreus aanpakken: - 1 jaar geen vliegtuig in de lucht - 1 jaar minimalisatie autoverkeer - geen enkele verpakking meer gebruiken - 2e Kamer van 150 personen terugbrengen naar 5 - opdoeken Koningshuis (scheelt in verwarming auto-met-chauffeurs-vliegtuig) - (en alle beetjes helpen:) geen bezorgdiensten (=vrachtwagen bestelauto scooter brommer motor) meer voor pizza patat pakjes pindasaus prullaria pingpongtafels
4 Reacties
Hallahan2
Hallahan24 nov. 2022 - 17:45
Deze reactie is verwijderd
itsme3
itsme34 nov. 2022 - 18:25
Een jaar geen vliegtuig meer de lucht in? Ik denk dat dat u nu de D66 ers en groenlinksers al kwijt zijn. Zij staan op de eerste en derde plaats van de mensen die het meeste vliegen.
Frans Akkermans3
Frans Akkermans34 nov. 2022 - 20:08
De realiteitswaarde, haalbaarheid is misschien een beter woord, van uw bijdrage is 0,0. U weet dat ook en toch doet u het. Lekker zinloos bezig.
Pera71
Pera715 nov. 2022 - 11:11
Heel slim. In plaats van 1 busje met 25 voorwerpen die geleverd moeten worden in dit deel van de stad, 10 mensen die de auto naar de winkel pakken (ook al is de rest lopend, op de fiets of ziet van de aankoop af)
Bert van der Neut
Bert van der Neut
4 nov. 2022 - 15:32
Zijn we al begonnen met het bouwen van kerncentrales? Of wordt dat nog steeds om ideologische redenen al decenia tegengehouden? Het had allemaal een stuk eenvoudiger kunnen zijn.
16 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen4 nov. 2022 - 16:41
Ik geloof niet dat kerncentrales om ideologische redenen worden tegengehouden. Ik geloof dt het bouwen van een kerncentrale meer dan tien jaar neemt, dus niet een oplossing.
r v b
r v b4 nov. 2022 - 16:46
die worden om praktische redenen tegen gehouden. Te duur, afval waarvan we niet weten wat we ermee aan moeten, gevaar voor de wijde omgeving als het fout gaat, en een groot doelwit. Duurzame energie en besparing zijn de bewezen werkende oplossingen, daar moeten we op inzetten.
BrotherV
BrotherV4 nov. 2022 - 17:23
Je kunt zo een vergunning aanvragen. Niet lullen maar poetsen!
Bert van der Neut
Bert van der Neut4 nov. 2022 - 19:25
Er zijn weinig rationele argumenten tegen kernenergie dan moet het wel ideologische zijn. Veel al ter linkerzijde. stokkickhuysen, kwestie van nu beginnen. (al had dat natuurlijk 30 jaar eerder gekunt) Niet als enige oplossing maar passend in een energie mix. R.V.B. te duur is relatief. Maar CO2 reductie mag toch wat kosten niet waar? Daarnaast is kernenergie één van de allerveiligste manieren van energie opwekking.
KritischKijken
KritischKijken4 nov. 2022 - 19:34
@rvb Je kunt idd invullen wat je past en aangezien de linkse kerk vooral mbt kernenergie op emotie heeft gespeeld kan je nu niet meer met goed fatsoen 'om'. Want iedereen is zo enthousiast over windmolens ( "niet bij mij"; " geluidsoverlast", vogels) en de kwetsbaarheid: Wat dacht u van die mooie doelwitten op de Noordzee. Recycling materiaal windmolens? Moaw... En maar hopen op al die 'goedkope' alternatieven: Geen Schiphol, helft veestapel, Tata Steel opheffen. Kost niks.
KritischKijken
KritischKijken4 nov. 2022 - 19:35
@Kick Wees nou even eerlijk: Hoe lang duren die andere alternatieven in realisatie?
Y-Line
Y-Line4 nov. 2022 - 19:46
@rvb ' afval waarvan we niet weten wat we ermee aan moeten, gevaar voor de wijde omgeving als het fout gaat' Jawel hoor, dat kunnen we gewoon in beton gieten. Gewoon veilig.
Ontheemde
Ontheemde4 nov. 2022 - 20:54
Tsjernobyl gewoon te gevaarlijk niks ideologisch, gewoon logisch
Ejoth
Ejoth5 nov. 2022 - 7:41
Kickstockhuisen. Stel dat de bouw 10 jaar duurt. Zijn we dan inmiddels in de klimaat hel beland ? Of pas in 2050,.. of. Niemand die het weet. Bouwen die centrales. Er hadden er al 10 kunnen staan.
Ejoth
Ejoth5 nov. 2022 - 7:43
Rvb, ga je eens inlezen in de beschikbare aardmetalen die nodig zijn voor jouw oplossing.
Jopie666
Jopie6665 nov. 2022 - 11:06
Wie moet die kerncentrales bouwen dan, de Chinezen of Russen soms? Verder wat wil jij daarvoor betalen? Wat we wel in 2 a 3 jaar kunnen bouwen zijn kolencentrales met Co2 afvang en zon en windmolens. Alledrie zijn uiteraard veel goedkoper dan kernenergie. Modulaire kleine kerncentrales zouden een optie kunnen zijn, maar er is er nog geen enkele gebouwd. Verder is Nederland veel te vol om er veel bij te bouwen.
Y-Line
Y-Line5 nov. 2022 - 12:00
@ejoth 'Bouwen die centrales. Er hadden er al 10 kunnen staan.' Kickstockhuysen doet dan ook net alsof het hem iets kan interesseren dat het veel geld en tijd kost, hij weet ook wel dat we niet zonder kernenergie kunnen. De 'argumenten' dat het lang duurt en veel geld kost zijn dan ook de laatste strohalmen van de anti-kernenergie activisten. Die kentering is al een tijdje gaande.
Bert van der Neut
Bert van der Neut5 nov. 2022 - 17:43
Ontheemde, dat is met de Hindenburg proberen aan te tonen de vliegen onveilig is.
Bert van der Neut
Bert van der Neut5 nov. 2022 - 17:47
Jopie666, die kunnen we prima zelf bouwen. Je moet alleen beginnen. Kosten aspect is niet relevant als je de klimaatcrisis serieus wil nemen. Daarbij komt dat de kosten aanzienlijk omlaag kunnen als men een redelijk risico wil accepteren, dan kan je ook in 6 jaar klaar zijn. Zolang activisten dit blijven tegenhouden zijn zij medeplichtig aan het klimaatprobleem.
stokkickhuysen
stokkickhuysen6 nov. 2022 - 12:11
@Y De 'argumenten' dat het lang duurt en veel geld kost zijn dan ook de laatste strohalmen van de anti-kernenergie activisten. Waarom staat argumenten tussen aanhalingstekens? Dat zijn namelijk argumenten. En dan hebben we het nog niet over het afval. nog zo'n 'argument'.
Y-Line
Y-Line6 nov. 2022 - 14:05
@kickstockhuysen 'En dan hebben we het nog niet over het afval. nog zo'n 'argument'. ' Omdat je het afval gewoon veilig kunt opslaan, en kunt hergebruiken!
Arjan Fernhout
Arjan Fernhout
4 nov. 2022 - 15:30
De werkelijke macht ligt bij grootindustrielen, wapenproducenten etc. en financiële centra, die bij winstaccumulatie naar het verbod van Milton Friedman geen rekening houden met maatschappelijke ontwikkelingen. Dit financiële kapitalisme - ik gruw bij de woorden van Klaas Knot die opmerkingen over ''financiële stabiliteit'' laat volgen door opmerkingen over de onvoorspelbaarheid van inflatie die er simpel weg op wijzen dat de man slechts een volger is van onwetenschappelijke doctrines - die het industriële kapitalisme verving legt de bijl aan de wortel van de liberale democratie. Zo lang politici niet bij machte zijn om deze elite (financieel) aan te spreken op o.a. de enorme milieuschade die zij veroorzaken accumuleert de G20 grote groepen alles-ontkenners waarbij anarchie nog even wordt uitgesteld vanwege de tijdelijke belangstelling voor populistische randdebielen. De condities waaronder Jeff Bezos zich een jacht groter dan een voetbalveld aanschafte verschillen niet zo veel van de condities waaronder Ceausescu voor zichzelf een paleis liet aanleggen, maar dit soort banaliteiten zijn irrelevant bij de groepstherapie die nodig is voor de aanwending van de gigantische kasreserves van bedrijven voor collectief investeringen op lange termijn voor versnelde energietransitie en deltaplannen i.p.v. het opkopen van de eigen aandelen om te overleven gedurende de aaneenschakeling van crises onder de vigerende economische wanorde.
1 Reactie
Paul Spijkers
Paul Spijkers6 nov. 2022 - 9:33
De politici hebben de capaciteit om te regeren en de economie te beinvloeden geprivatiseert en geoutsourced en aan de EU weggegeven, zodat ze alleen maar knechtje kunnen zijn van die firmas en magnaten. Dat zijn veraders.
Hallahan2
Hallahan2
4 nov. 2022 - 15:21
- In negen leden, de VS, India, de EU, Italië, Brazilië, Frankrijk, Rusland, Duitsland en Japan Italië, Frankrijk en Duitsland behoren niet meer tot de EU? Of zijn dit de landen binnen de EU die de stijging voor de EU veroorzaken?
omaoeverloos
omaoeverloos
4 nov. 2022 - 15:20
Elf keer niks is nog steeds niks.
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine
4 nov. 2022 - 14:10
Gaat niet gebeuren, dus start nu maar gewoon met het voorbereiden op het onvermijdelijke. Dus starten met dijkophogingen (ook langs de rivieren), waterbeheer om overlast / droogte op te vangen, misschien niet meer bouwen / investeren onder NAP, etc. Ga gewoon het geld voor de energie-transitie (en stikstof) voor deze doeleinden gebruiken. En ja, ik zeg bewust ook het geld voor het stikstoffonds, want als de temperatuur 2-3 graden stijgt en we te maken krijgen met extreem droog / nat, dan verandert de natuur sowieso. We hebben nu al te maken met nieuwe insecten en algen, gaat niet minder worden. De natuur past zich wel aan.
3 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen4 nov. 2022 - 16:43
klimaatverandering stopt niet bij de grens. hoe gaan we om met de landen die veel minder vervuilen, maar wel de ellende van klimaatverandering hebben?
r v b
r v b4 nov. 2022 - 17:13
Het is geld voor de verdediging van het land, dus het geld van defensie is daarvoor bedoeld.
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine4 nov. 2022 - 19:50
@stock, gewoon helpen met kennis en middelen, en ook gewoon accepteren dat sommige delen wellicht niet meer in hun eigen voeding kunnen voorzien (zoals al veel landen niet kunnen, kijk maar naar de afhankelijkheid van graan). Zo zullen wij wellicht ook over 100 jaar moeten migreren. Je kunt je er maar beter op voorbereiden, dan blijven hopen dat we het nog gaan oplossen, want dat gaat niet gebeuren.
Ewout Pool
Ewout Pool
4 nov. 2022 - 13:39
Wij zijn op wereldschaal écht miniscuul. Bovendien waren we al heel goed bezig. Wij hádden al een gasnetwerk, en gaan daar nu vanaf. In Duitsland openen ze nu bruinkoolmijnen. In China komen er maandelijks steenkoolcentrales bij, en ook India heeft aangegeven economische ontwikkeling belangrijker te vinden dan het milieu. Bovendien is de kans groot dat na 2024 Trump terugkeert in het Witte Huis. Dus, natuurlijk moeten we de uitstoot terugdringen, maar laten we alstublieft realistisch zijn en niet voor de zoveelste keer proberen gidsland te zijn. Je bent alleen een gids als anderen je willen volgen. Dus naast het terugdringen van de uitstoot (op redelijke en pragmatische wijze) zouden we veel meer moeten investeren in klimaatadaptatie. Begin met het verstevigen van de dijken. Zorg voor zoetwaterbekkens waar overvloedige regenval heen kan, Maak een nationaal isolatieplan, koop boeren uit die voornamelijk aan export doen en doe iets aan de bevolkingsgroei. Dit kan vrij simpel door de migratie tot een minimum te beperken. Dan zal de Nederlandse bevolking langzaam krimpen. (En begin als de sodemieter kerncentrales te bouwen!)
8 Reacties
r v b
r v b4 nov. 2022 - 17:14
migratie zorgt niet voor bevolkingsgroei, dat is alleen verplaatsing. Geboortes zorgen voor bevolkingsgroei.
Ewout Pool
Ewout Pool4 nov. 2022 - 21:26
Beste R v B, Op wereldschaal heb je gelijk. Echter de groei van de bevolking in Nederland is volledig te wijten aan immigratie. In Nederland worden ca. 170k mensen geboren en gaan er ca. 170k dood. Daarnaast emigreren er 140k. De immigratie is ca. 240k. Zoals ik al eerder zei, cijfers van het CBS. Maar ja, waarom zou je die vertrouwen? Overigens zou het ook op wereldschaal een flinke slok op een borrel schelen kwa klimaatverandering als mensen minder zouden procreëren er meer zouden masturberen.
r v b
r v b4 nov. 2022 - 22:25
@Ewout: immigratie - doden - emigratie levert krimp op, maar door geboortes gaat de boel weer omhoog. Alleen de volledige som heeft betekenis, willekeurige getallen bij elkaar optellen is onzin, ook al kloppen al die getallen op zich.
LaBou
LaBou 4 nov. 2022 - 22:26
"Wij zijn op wereldschaal écht miniscuul." Want zij zijn groot en wij is klein. En dat is niet eerlijk, oh nee.
Ejoth
Ejoth5 nov. 2022 - 7:46
Jeetje rvb. Weet je nu nig steeds niet dat we een negatief bevolkingsoverschot hebben exclusief migratie ? Iedere dag zie ik je hierop reageren. LEES JEZELF EENS IN BIJ HET CBS !
r v b
r v b5 nov. 2022 - 11:40
@Ejoth: waarom toch zo gefixeerd op migratie? We hebben ook een negatief saldo exclusief geboortes, en het aantal geboortes is toch echt het grootste probleem. We kunnen daar met simpele dingen wat aan doen: geen kinderbijslag na 1ste kind, geen vergoeding ziektekosten voor IVF zijn zo maar wat dingen. Daarbij staan geen mensenrechten op het spel, wat wel het geval is bij het stompzinnig geroep over "Grenzen dicht!!!11!!". Arbeidsmigratie daar kan je ook aan sleutelen. Het gaat over de hele som, niet over deelsommen die niets zeggen.
DanielleDefoe
DanielleDefoe7 nov. 2022 - 12:47
Het aantal geboortes is met name in Afrika inderdaad een probleem.
DanielleDefoe
DanielleDefoe7 nov. 2022 - 12:50
Kinderbijslag heeft geen invloed op het kindertal maar voorkomt wel dat er nog meer kinderen in armoede opgroeien.
TheunT
TheunT
4 nov. 2022 - 13:28
Ik denk dat gezien de noordelijke ligging van veel van de grootste uitstoters, de meeste mensen een paar graden erbij wel prima vinden. Dat wat er rond de evenaar gebeurd boeit ze niet genoeg.
Willem D2
Willem D2
4 nov. 2022 - 13:13
Laten we ons gewoon in armoede storten om de laatste co2 druppel er uit te persen (figuurlijk), terwijl in azië er honderdnegen kolencentrales gepland staan https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/artikelen/geplande-kolencentrales-in-azie-ondermijnen-klimaatdoelen
bv-user-39675
bv-user-39675
4 nov. 2022 - 13:01
Aan het smalle meesmuilend gnuiven van de pathetische plebeëer herkent men de corporate volksidentiteit van rabiate elementen, die oogkleppen voorschrijven om de klimaattwijfelaar een gunstige toekomstprognose voor te schotelen. Bewust aangewende beperkte perceptie van de realiteit kenmerkt rechts egoïsme als toekomstideaal en fnuikt gezonde burgerzin van goedwillende andersdenkenden.
4 Reacties
bv-user-44825
bv-user-448254 nov. 2022 - 17:36
Vermakelijke doch potsierlijke prietpraat vermag geen rozenkrans.
Tuck'R
Tuck'R4 nov. 2022 - 18:15
@Hannes Je moet de paddestoelen niet combineren met andere middelen. Ga je onbegrijpelijke wartaal van uitkramen.
Ewout Pool
Ewout Pool4 nov. 2022 - 21:29
Hannes, dit terzijde; Ik ben het niet altijd met je eens maar bewonder altijd je bloemrijk taalgebruik!
Ontheemde
Ontheemde5 nov. 2022 - 18:04
Als je het niet begrijpt wil niet zeggen dat het onzin is
EenMening3
EenMening3
4 nov. 2022 - 12:46
Onze planeet met ca 8 miljard mensen verdeeld over 196 landen is nog veel minder wendbaar dan een olietanker. Om al die landen op een lijn te krijgen is al een enorme uitdaging maar om ze zover te krijgen dat ze echt doorpakken is een zaak van heel lange adem. Dat moment ligt ver voorbij 2030. Hoge energieprijzen hebben meer effect dan dit soort verhalen.
1 Reactie
stokkickhuysen
stokkickhuysen4 nov. 2022 - 16:45
we moeten vooral de grootvervuilers op 1 lijn krijgen. Dat zijn al een stuk minder landen en we zijn al een hele tijd bezig met plannetjes maken. Nu nog de daad bij het woord.
Gaitj
Gaitj
4 nov. 2022 - 12:31
Als ik mijzelf als doel stel om nog voor het eind van het jaar 10 kilo af te vallen weet ik ook al dat dat niet gaat lukken.
4 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen4 nov. 2022 - 16:46
Wat is je plan? Wat ga je veranderen aan je levensstijl?
Folkward
Folkward4 nov. 2022 - 17:24
Dit is eigenlijk een leuke vergelijking: 10 kg afvallen als je diabetes serieus neemt, of je been amputeren (en daarmee méér dan 10 kg kwijtraken), omdat je het niet serieus neemt. Wil je jezelf (en de rest van ons) ècht gehandicapt maken omdat je te koppig bent om het probleem te erkennen?
Y-Line
Y-Line4 nov. 2022 - 19:47
@stockkick Wat ga JIJ veranderen?
Gaitj
Gaitj5 nov. 2022 - 10:10
@stokkickhuysen Makkelijk. Ik stel mijn doelen bij zodat ze realistisch zijn. 1 kg per maand is wel haalbaar.
Lange3
Lange3
4 nov. 2022 - 12:28
We hebben het over energie maar 70% van het aardgas/olie die in Nederland wordt gebruikt is voor de (Petro)Chemische industrie. Het wordt tijd dat we af gaan kicken van onze plastic verslaving. Dit geld zeker voor onze kleding.
Rob12342
Rob12342
4 nov. 2022 - 12:12
Het houdt maar niet op dit soort artikelen. Denken jullie echt dat het gaat helpen?
7 Reacties
r v b
r v b4 nov. 2022 - 12:47
Stil houden helpt zeker niet, dit is wat je als mens kan doen.
JoostdeF
JoostdeF4 nov. 2022 - 14:23
Wat denk je zelf?
Volrin
Volrin4 nov. 2022 - 14:44
Anders gaat de regering dezelfde tactiek toepassen als sommige boeren: "We wisten niet dat het slecht ging met het klimaat/dat we daar wat aan moesten doen!"
Ejoth
Ejoth4 nov. 2022 - 15:12
Begin het mij ook af te vragen
stokkickhuysen
stokkickhuysen4 nov. 2022 - 16:47
Wat denk jij dat gaat helpen?
Paul Spijkers
Paul Spijkers4 nov. 2022 - 23:33
Nieuws en waarheid zijn bijna nooit genoeg, maar bijna altijd nodig.
vdbemt
vdbemt5 nov. 2022 - 9:57
Wat is jouw suggestie? Als het nodig is dat iets verandert, maar het verandert alsmaar niet. Stop jij dan met je pogingen?
bv-user-47372
bv-user-47372
4 nov. 2022 - 11:52
"In negen leden, de VS, India, de EU, Italië, Brazilië, Frankrijk, Rusland, Duitsland en Japan, steeg die zelfs. " Tja. Als we uit idealistische gronden kerncentrales gaan sluiten en ook geen gas meer willen uit Rusland dan grijpen we terug op kolen. Die schoorsteen moet toch roken. Overigens is het überhaupt een illusie dat we wereldwijd de uitstoot terug gaan dringen. Er komen nog steeds mensen bij en die doen er alles aan om niet heel arm te zijn. De komende decennia zal de wereldwijde CO2 uitstoot gewoon rustig doorstijgen.
1 Reactie
Pietje Puk139
Pietje Puk1394 nov. 2022 - 15:35
Inderdaad. Dit probleem wordt pas opgelost als de mens is uitgestorven door droogte, overstromingen, honger en weet ik veel wat voor rampen er nog meer kunnen gebeuren. Het schijnt zo te zijn dat de meeste mensen geen plan hebben voor de lange termijn. Ze zien bij wijze van spreken alleen wat er morgen of volgende week te gebeuren staat. Dit is spiechogiologie van de koude grond. Maar de machthebbers, die doen het met opzet. Zij willen geen verandering omdat hun plan voor de toekomst (hun eigen toekomst, hé) dan wel eens in duigen kan vallen. Stem op een sociale partij. De liberale partijen veroorzaken alleen maar problemen.
TwoTone
TwoTone
4 nov. 2022 - 11:40
“In 2021 haalde geen enkel lid van de G20, de groep van belangrijkste industrielanden op de planeet, een afname van meer dan 5 procent. In negen leden, de VS, India, de EU, Italië, Brazilië, Frankrijk, Rusland, Duitsland en Japan, steeg die zelfs. De G20-landen zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor 80 procent van de schadelijke CO2-uitstoot op Aarde.” Tsja, dus je moet met de andere industrielanden gaan praten. Ik heb niet echt het gevoel dat m’n electrische autootje hier iets aanveranderd.
1 Reactie
Hallahan2
Hallahan24 nov. 2022 - 15:21
- In negen leden, de VS, India, de EU, Italië, Brazilië, Frankrijk, Rusland, Duitsland en Japan Italië, Frankrijk en Duitsland behoren niet meer tot de EU? Of zijn dit de landen binnen de EU die de stijging voor de EU veroorzaken?
Martin108
Martin108
4 nov. 2022 - 11:34
Ik bewonder eenieder die nog optimistisch blijft over de klimaatcrisis. Blij dat ik in Zuid Limburg ver boven N.A.P. woon (en ver genoeg van de Geul).
1 Reactie
Volrin
Volrin4 nov. 2022 - 14:45
Als stijgend water het enige probleem zou zijn...
Sven Stevin
Sven Stevin
4 nov. 2022 - 11:20
"binnen 7 jaar 11 keer sneller" Oftewel een toename in de snelheid (!) van vermindering en aanpassing van 1000%??? Want uitgaande van b.v. het willekeurige getal 10 krijg je 10 x 11 = 110 in de nieuwe situatie als maat voor de snelheid van verandering en dat is: (110 - 10) : 10 x 100% = 1000% snellere verandering over 7 jaar dan nu. Wat een onzin. De snelheid van verandering hangt niet af van nu t.o.v. straks. Wel de mate van verandering die je b.v. jaar op jaar wilt aanhouden en dan wellicht met innovatie wilt laten toenemen als dat mogelijk is. Maar niets staat ons in de weg om nu al veel te doen.
1 Reactie
vdbemt
vdbemt5 nov. 2022 - 10:00
Jawel hoor: de wil daarvoor. Dat wil zeggen: het ontbreken van die wil. Bij het kabinet is die niet aanwezig. Al zo lang. Daarom zitten we nu zo in de problemen.
bv-user-44825
bv-user-44825
4 nov. 2022 - 10:49
Het klimaat verandert toch wel, je kunt maar beter beginnen met je aan te passen in plaats van energie te stoppen in krankzinnige boekhoudkundige maatregelen als het in de grond pompen van CO2.
7 Reacties
JoostdeF
JoostdeF4 nov. 2022 - 14:37
Er zijn veel manieren om je aan te passen. Ja kan zorgen dat alle vervuiling. waaronder CO2, ook weer wordt opgeruimd. Je kan je ook voorbereiden op overstromingen en hongersnoden en dan proberen te overleven in het gevecht om huisvesting en voedsel.
bv-user-44825
bv-user-448254 nov. 2022 - 17:37
JoostF Wie heeft je wijs gemaakt dat CO2 vervuiling is? CO2 is essentieel in de natuurlijke kringloop.
JoostdeF
JoostdeF5 nov. 2022 - 7:59
Stikstof en fosfor maken ook deel uit van de natuurlijke kringloop. Net als zaken als Pokken en Malaria. Het is inmiddels veel laat voor dit soort flauwe intellectuele spitsvondigheden over begrippen als vervuiling en klimaatverandering. Als je niet eens in staat of bereid zijn om te beseffen welke zaken op het spel staan en wat het concept vervuiling in dat kader inhoudt ben je ook niet in staat om bij te dragen aan goede oplossingen voor de problemen die op ons afkomen. Leef lekker in je illusie dat de bestuurlijke elite, die dit land al meer dan 30 financieel en ecologisch uitnijpt, op tijd zal zijn met de peperdure en complexe aanpassingen die nodig zijn om de bevolking tegen alle gevolgen van de vervuiling te beschermen. Als het erom gaat spannen in dit land trekt deze elite weg en neemt het zijn geld mee. De rest mag het zelf uitzoeken.
vdbemt
vdbemt5 nov. 2022 - 10:02
Als suiker van belang is voor de smaak van je koffie, vind je je kop vol suiker dan ook gewoon oké?
Paul Spijkers
Paul Spijkers5 nov. 2022 - 11:31
Water is ook essentieel. Maar verdrinken is niet goed.
bv-user-44825
bv-user-448256 nov. 2022 - 10:06
Mijn punt is dat het uit de lucht halen van CO2 zeer inefficiënt is, en krankzinnig, omdat dit wordt gedaan enkel vanwege een boekhoudkundige afspraak dat je deze CO2 van je uitstoot mag aftrekken. CO2 boekhoudkundige trucs dragen niets bij aan het werkelijke probleem: de steeds maar toenemende energieconsumptie in de wereld, die voortkomt uit de bevolkingsgroei en toenemende gemiddelde welvaart.
vdbemt
vdbemt6 nov. 2022 - 11:04
@Mokker. Het is natuurlijk waar dat boekhoudkundige maatregelen niets opleveren. Daar is het beleid van de kabinetten Rutte (als met de PAS en de bouwvrijstelling) een bewijs van. CO2 verminderen door het in de grond te stoppen is ook niet de oplossing. Dat betekent gewoon dat je het blijft produceren. Het moet niet UITGESTOOT worden. Dan hoef je he ook niet (onnodig geld kostend) onder de grond te stoppen. En blijf je er nóg mee zitten. Het productieproces moet anders. Dat is toch beter dan je maar aan te passen. Wat overigens ook nodig zal zijn, gezien de beperkte wil om het echt goed te doen aan de productiekant.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor