De oproep van Rosanne Hertzberger om druk uit te oefenen op de adverteerders van het seksistische ‘dumpertreeten’ van Geenstijl lijkt succes te hebben: een aantal adverteerders haakt af. Een aantal belangrijke bedrijven wil niet langer met reclame op Dumpert en GeenStijl te zien zijn: ‘Dit zijn geen locaties waarop wij wensen te verschijnen’ aldus biermerk Grolsch in de Volkskrant. Ook KWF Kankerbestrijding, het Wereld Natuur Fonds en De Persgroep trekken zich terug als adverteerders, meldt het NRC.
Rosanne Hertzberger stelde in haar column in NRC het seksisme van het programma DumpertReeten aan de kaak. In dit programma worden kinderachtige filmpjes beoordeeld door ‘een paar onderuitgezakte baldadige kindmannen’. Hun waardering drukken ze vervolgens uit in vrouwen die in een string hun billen tonen. Volgens Hertzberger kan het ‘zo in de tekstboeken over hoe vrouwen te objectiveren’.
In haar column getiteld ‘Vrouwen vernederen, big business voor GeenStijl #wiebetaaltDumpertReeten’ oppert ze als reactie de succesvolle taktiek die ook tegen de seksistische praktijken van Fox News werd ingezet. Daar trokken steeds meer adverteerders zich terug uit het netwerk, onder druk van – vooral vrouwelijke – kijkers.
Ook columniste Heleen Mees besteedde aandacht aan de seksistische praktijken van de website. Ze haalde daar Hertzberger aan die twitterde: ‘De belangrijkste reden dat GeenStijl en Dumpert niet meer kritiek krijgen. Hun online knokploeg. De bloedhonden die op je afstormen.’ Ook Loes Reijmer, die schreef over de machtsdynamiek achter naaktfotoschandalen en het seksisme van GeenStijl, kreeg namelijk de volle laag van de virtuele knokploeg van de weblog. Mees typeerde de overweldigende stroom aan walgelijke berichten en vrouwenhaat die Reijmer ten deel viel als een ‘onlineverkrachting’.
Tenminste zeven grote adverteerders hebben zich inmiddels teruggetrokken van de website. Ze wensen zich niet meer te associëren met de hatelijke en aanstootgevende inhoud van deze sites van de Telegraaf Media Groep. ‘Wij adverteren niet op websites met een aanstootgevende inhoud, dus we zouden niet op Dumpert moeten staan’, aldus de marketingmanager van Grolsch.
Het Wereld Natuur Fonds was niet eens op de hoogte van het feit dat ze op de websites adverteerden. ‘Dit is onhandig en onwenselijk. De betreffende advertentie is onderdeel van een campagne voor kinderen. Daar past de toon op GeenStijl niet bij.’
In een Facebookpost die viraal gaat deelt Hertzberger screenshots van het soort ‘complimenten’ dat GeenStijl-lezers graag deelde onder posts over haar, Heleen Mees of Loes Reijmer:
De Efteling en Defensie, twee andere grote adverteerders op Dumpert en GeenStijl, hebben echter geen problemen om hiermee geassocieerd te worden en stoppen niet met adverteren.