De Britse tak van sportmerk Adidas is onder vuur komen te liggen nadat een sociale-mediacampagne de mist in ging en het bedrijf racistische en antisemitische boodschappen verspreidde via het officiële twitterkanaal. De campagne is direct stilgelegd.
Het betreft de campagne #DareToCreate, bedoeld om aandacht te werpen op het nieuwe tenue van de Londense voetbalclup Arsenal, ontworpen door Adidas. Mensen werden opgeroepen de slogan te tweeten, waarna dat bericht automatisch werd gedeeld door het twitteraccount van Adidas met daarbij een foto van het shirt met de twitternaam van de afzender van het bericht op de rug. Dat had binnen de kortste keren het gevolg dat Adidas foto’s verzond van Arsenal-shirts met achterop namen als “GasAlJewss” en andere antisemitische en racistische verwijzingen.
Voor Adidas doorhad wat er aan de hand was, waren de berichten en afbeeldingen al vele malen gedeeld. Het bedrijf besloot daarop de campagne direct stil te leggen. Voetbalclub Arsenal heeft vooralsnog niet gereageerd op de blunder.