De Britse tak van sportmerk Adidas is onder vuur komen te liggen nadat een sociale-mediacampagne de mist in ging en het bedrijf racistische en antisemitische boodschappen verspreidde via het officiële twitterkanaal. De campagne is direct stilgelegd.
Het betreft de campagne #DareToCreate, bedoeld om aandacht te werpen op het nieuwe tenue van de Londense voetbalclup Arsenal, ontworpen door Adidas. Mensen werden opgeroepen de slogan te tweeten, waarna dat bericht automatisch werd gedeeld door het twitteraccount van Adidas met daarbij een foto van het shirt met de twitternaam van de afzender van het bericht op de rug. Dat had binnen de kortste keren het gevolg dat Adidas foto’s verzond van Arsenal-shirts met achterop namen als “GasAlJewss” en andere antisemitische en racistische verwijzingen.
NEEM EEN COOKIE
Jammer! Door je cookie-instellingen kan je dit deel van de site niet zien. Als je de 'sociale cookies' accepteert, kan je dit deel wel zien.
Voor Adidas doorhad wat er aan de hand was, waren de berichten en afbeeldingen al vele malen gedeeld. Het bedrijf besloot daarop de campagne direct stil te leggen. Voetbalclub Arsenal heeft vooralsnog niet gereageerd op de blunder.
Tja veel mensen snappen het internet niet. Dit geval heeft niet zo heel veel met antisemitisme te maken maar meer met edgy pubers van omgevingen als 4chan die het grappig vinden om anderen te trollen. Hoe kwetsender de tekst, hoe groter de reactie die ze krijgen, daarom doen ze het juist. Dit soort dingen zullen blijven gebeuren zo lang er mensen zijn die niet doorhebben dat je niet alles en iedereen zo serieus moet nemen op het internet...
Beetje naief misschien, maar laten we Adidas dit niet aanrekenen.
Het zijn de mensen achter een veilig anoniem twitter account die de antisemieten zijn.
"want er moest een extra “s” achter gezet worden"
SS, maakt dat. Ik weiger die 'handle' volledig te typen, het volgende behoort voor een ieder te volstaan:
https://en.wikipedia.org/wiki/Schutzstaffel
Waaruit wederom blijkt hoe Twitter met regelmaat het afvalputje van de samenleving is. Tikje naief wellicht van Adidas, maar laten we het bedrijf daar niet op aanvallen, er zijn vele manieren te bedenken om via “guilty by association” een bedrijf in een slecht daglicht te laten staan. Ik kan me voorstellen dat een marketingafdeling “gewoon” op een persoonlijke wijze de verbintenis tussen merk, club en fan tot uiting wil brengen door gepersonaliseerde shirts. Dit gebeurt in de echte wereld al jaren; wilt u een Sparta-shirt met ‘Andalucia’ erop gedrukt? Geen probleem, fixen we. Wilt u “k.k.jood”? Iedere printmedewerker zal u geheel terecht weigeren. De virtuele wereld van het net is wat dat betreft helaas zonder enige limiet.
Je hebt ongelijk. Op de marketingafdeling van Adidas zitten goedbetaalde, goedopgeleide mensen campagnes te bedenken gesteund door juristen die jou en mij zonder pardon beboeten als we hun rechten schenden.
Die lui moeten in staat geacht worden over de consequenties van hun daden na (vooruit) te denken: dat doen ze ook van tevoren over de positieve effecten van hun campagnes.
Adidas is niet de eerste de beste 'bakker op de hoek' die ondoordacht dingen op internet doet doet. (met excuus aan de bakker op de hoek)
"Waaruit wederom blijkt hoe XYZ met regelmaat het afvalputje van de samenleving is."
Tja, je hebt toch echt een probleempje. Twitter is vele jaren jonger dan het internet, als zodanig.
Myspace etc. waren (veel) eerder al doelwit van rechtsextremisten. Deze vorm van propaganda voeren (waar joop.nl aan mee werkt, hoe begrijpelijk ook) is al decennia bekend.
"Pollfucken" bekend van het antisemitische TMG's geenstijl (Hallo Nijman & Nanninga et al) is een ander voorbeeld, in een iets andere 'vorm'.
Manipulatie, via internet. Hallo, wereld.
Van de gebroeders Dassler is een dramaserie gemaakt. Ik heb niet alles gezien, maar wel het stukje waarin ze van de nsdap lid werden om de Duitse Olympische ploeg van 1936 van schoenen te voorzien. Ze leverden overigens ook aan Jesse Owens. Uit de serie blijkt niet dat ze overigens nazi's waren, wel dat ze in de crisisjaren voor brood op plank willen zorgen... En ook leverde het nogal wat spanningen in de gezinnen op. Let wel, dit was jaren 30, dus voor WOII. De latere episodes van na WOII heb ik niet gezien.
Daniel doelt op het lidmaatschap van de NSDAP van de oprichters. Overigens had de NSDAP nogal veel leden, lang niet allen hebben dit gedaan uit jodenhaat. Ziet het maar als een soort gedwongen huwelijk, het leven werd er niet makkelijker op in die tijd als je geen lid was. De Adidas fabriek is ook gebruikt vanaf 1944 voor de wapenproductie alhoewel dit niet vrijwillig was, de fabriek werd simpelweg geconfisqueerd. Hier kan Adidas overigens niet zoveel aan doen, zoals de text al schrijft was het een geautomatiseerd proces. Wellicht waren ze naïef maar daar houdt de schuld ook wel op.