Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Boze twitteraars krijgen politiebezoek

  •  
20-01-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
282 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding-2016-01-20-om-11.59.17

Mag je op sociale netwerken je onvrede over de komst van een asielzoekerscentrum ventileren? Niet als het aan het overijverige politieapparaat ligt. Dat ontdekte de Sliedrechtse Mark Jongeneel maandag. Hij krijg na een paar tweets een stel dienders aan de deur.

"Wat was er gebeurd? In de aanloop naar een bijeenkomst over een azc in zijn woonplaats, schreef hij op Twitter: Het college van #Sliedrecht komt met een voorstel om de komende 2 jaar 250 vluchtelingen op te vangen. Wat een slecht plan! #KominVerzet"

‘U twittert heel veel,’ constateerden de agenten. ‘Wij hebben orders gekregen om u te vragen op uw toon te letten. Uw tweets kunnen opruiend overkomen.’

Jongeneel is niet de eerste die de hermandad over de vloer krijgt na een paar onwelgevallige opmerkingen op het internet. In de laatste maanden is het meermaals voorgekomen dat de politie op huisbezoek ging nadat iemand zich uitsprak tegen de komst van een asielzoekerscentrum. In oktober gebeurde dat in Leeuwarden maar liefst twintig keer bij evenzoveel mensen. En onlangs kregen ook in Enschede en Kaatsheuvel enkele anti-azc’ers bezoek van de Sterke Arm.

Volgens een woordvoerder van de Nationale Politie moet er echter niet al te zwaar aan de huisbezoeken worden getild. Door even op visite te komen wil de politie de burger slechts laten weten ‘welk effect een post of tweet op internet kan hebben’. Om de sociaal netwerkende mens een beetje in het gareel te houden, zijn er maar liefst tien ‘realtime intelligence-eenheden’, groepjes digitale rechercheurs verspreid over het hele land, die actief Facebook en Twitter afstruinen naar berichten die ‘te ver’ gaan.

In het geval van eerder genoemde Mark Jongeneel werd het politiebezoek aangestuurd door de gemeente Sliedrecht, die daarmee niet het idee heeft inbreuk te plegen op de vrijheid van meningsuiting: ‘Het was absoluut niet de bedoeling om de man zijn mond te snoeren. Echt niet. Wij vinden dat iedereen zijn mening moet kunnen laten horen,’ aldus een woordvoerder.

Jongeneel heeft echter wel degelijk het gevoel dat hem de mond wordt gesnoerd en dat de overheid actief in de gaten houdt wat hij allemaal op het internet schrijft. Daarin staat hij niet alleen. Ook de andere mensen die de politie op de stoep aantroffen voelen zich sindsdien bespied.

Het is in Nederland verboden haat te zaaien of opruiende taal uit te slaan, of dat nu vanaf een zeepkist in het park, of op Twitter gebeurt. Maar wanneer wordt die grens overschreden? Is zeggen dat je vindt dat iedereen naar het stadhuis moet gaan hetzelfde als een poging woedende hordes te verzamelen? Volgens de woordvoerder van de Nationale Politie is dat moeilijk te zeggen. ‘Steeds wordt een nieuwe inschatting gemaakt; er zijn geen specifieke regels.’

Nico Kwakman, hoogleraar strafrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen, vindt de grens een subtiele. Een die makkelijk overschreden wordt. ‘Je mag zeggen: “Ik vind de islam een achterhaalde godsdienst.” Dat is een mening. Maar als je verder gaat en zegt: “Moslims zijn niet goed en moeten opnieuw worden opgevoed”, overschrijd je een grens.’

Universitair hoofddocent Jaap Timmer van de Vrije Universiteit in Amsterdam ziet het als een teken dat de politie ook eindelijk de 21ste eeuw heeft bereikt:

"Als iemand vroeger in een café zei dat hij ging demonsteren en dat de ruiten eruit zouden gaan, zou diegene ook een huisbezoekje krijgen. De politie heeft kennelijk ontdekt dat het publieke domein zich ook op sociale media afspeelt."

Kim uit Kaatsheuvel is in elk geval niet te spreken over deze modernisering binnen de politie. Door het bezoek dat zij ontving na haar boze anti-azc tweets is ze alleen maar kwader geworden. ‘De gemeente doet zó veel moeite om ervoor te zorgen dat wij onze mond houden, wat betekent dat? We worden wéér niet serieus genomen.’

Bron: NRC

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (26)

Instaatsteller
Instaatsteller
21 jan. 2016 - 10:33
Dit is toch waar stiekem elk rechtsmens van droomt? Een politiestaat? Wilders is niet voor niets gek op Israel: een muur om het land en op elke hoek van de straat een militair. Vrijheid noemen ze dat.
1 Reactie
Okke2
Okke221 jan. 2016 - 19:02
Ik denk dat niemand, link of rechts, droomt van muren om het land en militairen op de hoek, na een paar jaar dagelijkse aanslagen op onschuldige burgers vervliegen alle vrolijke dromen en moet men wel (als de veiligheid van je inwoners je iig iets kan schelen). Dan wil ik je nog wel eens horen.
Buzzer
Buzzer
21 jan. 2016 - 10:02
De politie heeft blijkbaar opdracht gekregen van de leiding om zo correct politiek mogelijk op te treden, wanneer er bezoek komt n.a.v. bovenstaande Tweet kan je eigenlijk zeggen dat de organisatie ruim bemeten is en er blijkbaar nog wel wat bezuinigd kan worden.
peter e
peter e
20 jan. 2016 - 23:53
Vroeger leerden we dat de politie je beste vriend is en daar bleef het toen bij. Tegenwoordig is die vriendschap veel inniger geworden middels huisbezoekjes en een luisterend (media) oor. Net als de Oost-Duitse Stasi verzamelen onze politie vrienden informatie over wie er wel en niet deugt! Dit is echter GEEN politiestaat mensen, omdat de politie hier enkel en alleen oprecht bezorgd is over de burgers evenals de politici dat zijn! Je snapt gewoon niet dat er mernsen zijn die er anders tegenaan kijken.
panterarosso65
panterarosso65
20 jan. 2016 - 19:32
ja want dit gaat mensen het idee geven dat hun mening telt, oke normaal genegeerd dus je kan nog zeggen dat het al meer is dan normaal het verbaast mij steeds mee hoe dom en naïef de lokale politici omgaan met dit issue. Zeg maar gerust minachting van de bewoners, vraag me af of burgemeesters dit ook zouden doen als ze gekozen moeten worden overigens is er volgens mij nog sprake van een strafbaar feit, de burgemeester is in deze tijd geen onderdeel meer van de hiërarchie van de politie, er is ook geen aangifte er is dus geen enkele wettelijke basis hiervoor
ATM2
ATM2
20 jan. 2016 - 18:42
Ik heb hier maar één historische vergelijking voor, maar die schrijf ik niet op want dan komen ze mij ook nog beleren over mijn meningsuitingen !
1 Reactie
CharlesdeValois
CharlesdeValois21 jan. 2016 - 12:43
Daar heb je toch de moderator voor?
Bart Voortman
Bart Voortman
20 jan. 2016 - 16:07
Sinds Opstelten, Teeven en Plasterk het ene na het andere privacyschennende voorstel er doorheen drukken, zijn er steevast mensen die daar tegen protesteren. Steevast worden die mensen door rechts, onverdraagzaam en repressief Nederland uitgemaakt voor linkse, naïeve gutmensch met als bijkomend argument:"Ik heb niks te verbergen dus mij mogen ze in de gaten houden". Nou, veel plezier ermee want hier heb je het resultaat. Dan is dit nog de milde variant van een meekijkende overheid.
1 Reactie
Tauri
Tauri20 jan. 2016 - 19:49
Hear..Hear...
Hans Beek
Hans Beek
20 jan. 2016 - 15:40
Oplossing is heel simpel. De betreffende agent niet binnenlaten en weigeren met hem te spreken. De enige bevoegdheden die de politie heeft zijn staande houden, ter identificatie, of aanhouden ter voorgeleiding aan een hulpofficier van justitie. Beiden mogen alleen als er sprake is van een verdachte aan enig strafbaar feit en dan dient vooraf de cautie te worden meegedeeld. Dag agent, prettige dag nog.
Andy1971
Andy1971
20 jan. 2016 - 15:36
Tja, als ik de bovenstaand tweet lees, zie ik niets opruiends of compromitterend of haatzaaiends. Iemand die iets een slecht idee vind. Nu kan ik mij voorstellen dat veel linkse mensen dit opruiend, compormitterend of haatzaaiend vinden, Stalin wist daar wel raad mee, zodra je het ergens niet mee eens bent, kan je een bezoekje krijgen van de politie.
4 Reacties
Frank Lenssen2
Frank Lenssen220 jan. 2016 - 16:40
Nee hoor - . als we ons alleen richten op wat er hier geciteerd wordt, dan is het bespottelijk dat die politiebezoeken afgelegd worden. Dus vind ik als sociaaldemocraat het niet opruiend. . De woordvoerder van de gemeente zegt, gezien de context, rare dingen: . "‘Het was absoluut niet de bedoeling om de man zijn mond te snoeren. Echt niet. Wij vinden dat iedereen zijn mening moet kunnen laten horen,’ aldus een woordvoerder." . Wat betekend dit? Met dat kernachtige 'absoluut' erin, teken van onzekerheid, trouwens. Wat dit betekent, is dat die politie-inzet op grond van wat ik nu weet belachelijk en overbodig was. . Wat wil Sliedrecht uiteindelijk? Laten zien dat het 'daadkrachtig stelling neemt tegen racisme'? Misschien. Ach, we leven in absurde tijden. Iedereen wil, moet misschien, zichzelve 'op de kaart zetten', 'leveren', 'pro-actief opereren'. Het is voor je volgende functioneringsgesprek niet bevorderlijk dat je alleen op de winkel past, kijkt, en het laat bij de vaststelling dat de zaken redelijk marcheren. . Maar van al die daadkrachtige activiteit, daar kan je best wel eens échte ellende van krijgen. . Reeds.
johannes dree
johannes dree20 jan. 2016 - 17:08
In Stalins tijd werd je dan opgedragen om in het oosten des landes ijsblokjes te gaan hakken voor in de cola-tik.
H.Witte
H.Witte20 jan. 2016 - 17:26
Als hij had geschreven "Ik vind dit geen goed plan en vind dat we ons daartegen moeten verzetten", was er niemand aan de deur gekomen, denk ik, omdat het vanwege de formulering om een eigen mening zou gaan en overigens het "verzetten" niet opruiend klinkt. Ik kan me voorstellen dat het voor de politie verdraaid lastig is te beoordelen. Maar los van dit; ik begrijp niet dat de politie dan niet bij de heer Geert Wilders aan de deur staat. Klasse justitie?
Minoes2
Minoes221 jan. 2016 - 3:12
Eens met Frank Lenssen.
Lester2
Lester2
20 jan. 2016 - 15:27
Dat mensen dit goed vinden vind ik echt angstaanjagend. Is het niet een beetje toevallig dat bij dingen over vluchtelingen ze de wet "haatzaaien" opeens heel serieus nemen? Want het internet staat VOL met haatzaaien. Zwart - wit, kort - klein, dik - mager, oud - jong, rijk - arm, gelovig - atheist, tegen iedereen wordt er haat gezaaid op het internet. Of de wet moet consequent gehandhaafd worden of de wet is onrealistisch.
Albert Einstein
Albert Einstein
20 jan. 2016 - 14:34
"Wij hebben orders gekregen om u te vragen op uw toon te letten" Dan hadden ze dus ook kunnen volstaan met het sturen van een email.
johannes dree
johannes dree
20 jan. 2016 - 14:22
Moet je ook niet doen, zulke compromitterende tweets. De burgers zouden ná een huisbezoek de indruk krijgen dat we in een politiestaat zijn aanbeland.....
DejanSalomon
DejanSalomon
20 jan. 2016 - 14:17
Ik snap niet echt waar die mensen zo van schrikken. Tenzij ze al jarenlang totaal naief zijn geweest over hoever de privacy wordt geschonden. Eigenlijk is het zonder het echt te doen afgeschaft. Ben ik het ook niet mee eens maar helaas lijkt een groot deel van mn landgenoten druk te zijn met varkens aan bomen hangen en dergelijke. Maar het punt voor mij in deze zaak is vrijheid van meningsuiting. Het is niet zwart wit. Of wit zwart...het is heel makkelijk om te zeggen dat je vind dat "alles gezegd" moet kunnen worden, maar als ik daar lang over nadenk kan ik uitzonderingen vinden. Zo vind ik het zelf geen probleem om een nazi vlag te verkopen of bezitten of zelfs ergens te tonen...wat bijvoorbeeld in Duitsland zelf weer anders ligt, maar als ik iemand hier in de straat constant anti-joodse retoriek hoor verkondigen door een megafoon dan mag de politie die man wat mij betreft lekker even laten afkoelen waar niemand z'n haat kan horen...of niet dan? Ik heb geen flauw idee wat voor dingen er zijn gezegd (waarom zoekt niemand dat eerst even uit???) maar ik vind wel dat mensen soms veel te ver gaan de afgelopen jaren als het gaat om de bejegening van de moslimgemeenschap. Als je dan bijvoorbeeld denkt aan oproepen tot geweld tegen moslims, of tot brandstichtingen van moskeeen. Dat gebeurd allebei ook echt, al jarenlang zelfs. Dus je hebt niet alleen mensen die ergens toe oproepen of het aanmoedigen, maar het gebeurd ook. De mening wordt geweldadig of draagt eraan bij. Het is onzinnig om een verband totaal te ontkennen... Je kan als politie zelfs de vraag stellen of de mensen die het doen en de mensen die ertoe oproepen misschien wat met elkaar te maken hebben? Lijkt mij niet zo raar...
Casparus2
Casparus2
20 jan. 2016 - 13:39
Prima zaak.Die pvv terroristen denken dat ze er mee weg komen. Identificeren, arresteren en opsluiten.
1 Reactie
yoyo2
yoyo220 jan. 2016 - 16:06
Dus zo identificeert onze politiek correcte Casparus zijn erfvijanden c.q. de genadeloze en goddeloze PVV terroristen, aan de hand van deze ontoelaatbare, haatdragende, homobashing, racistische en niet te vergeten, discriminerende tekst : " Wat een slecht plan! #KominVerzet ”. Josef Goebbels is er niets bij.
peterh2
peterh2
20 jan. 2016 - 13:32
Begrijp ik goed dat de politie voor je deur staat als je alleen maar: "Het college van #Sliedrecht komt met een voorstel om de komende 2 jaar 250 vluchtelingen op te vangen. Wat een slecht plan! #KominVerzet" zegt? . Waar is de oproep tot geweld? Waar is de vrijheid van meningsuiting gebleven?
Zandb
Zandb
20 jan. 2016 - 13:17
Ik vind het hoog tijd worden, dat mensen eens wat strakker geconfronteerd worden met wat ze eigenlijk schrijven. Heel veel mensen realiseren zicht totaal niet in wat voor land ze eigenlijk leven en hebben een volkomen verkeerd beeld van hun rechten en plichten en van wat vrijheid van meningsuiting en democratie in de praktijk precies inhouden. Als we dan zo nodig moslims moeten voorhouden dat ze een loopje nemen met de Nederlandse democratische rechtsstaat, kan dat natuurlijk niet op een manier die in strijd is met de normen van de Nederlandse democratische rechtsstaat.
5 Reacties
Hans Beek
Hans Beek20 jan. 2016 - 15:41
Wat een kketsverhaal. Als het strafbaar is word je aangehouden en als het niet strafbaar is gaat het de politie niets aan.
OlavM
OlavM20 jan. 2016 - 16:57
@ Zandb: Exact. Goed gezegd.
Haastig
Haastig20 jan. 2016 - 19:25
Zandb 20 januari 2016 om 14:17 " strakker geconfronteerd worden met wat ze eigenlijk schrijven. Heel veel mensen realiseren zicht totaal niet in wat voor land ze eigenlijk leven en hebben een volkomen verkeerd beeld van hun rechten en plichten en van wat vrijheid van meningsuiting en democratie in de praktijk precies inhouden." . Uiteraard ben ik reuze benieuwd welk recht betrokkene hier volgens de wet geschonden heeft. Volgens mij geen enkele, zelfs niet in de "praktijk". Ik bespeur bij jou vooral selectieve toepassing van wetgeving en interpretatie ervan.
yoyo2
yoyo220 jan. 2016 - 20:51
@ HansBeek Beter gezegd!
Zandb
Zandb21 jan. 2016 - 10:10
"Wat niet strafbaar is gaat de politie niets aan". Lijkt me in zijn algemeenheid onhoudbaar. De politie heeft ook een preventieve taak. Maar goed; als mensen beweren dat moslims de democratische rechtsstaat ondermijnen, dan zou ik graag willen dat dergelijke mensen er op gewezen wordt, dat ze in feite doen wat ze anderen verwijten. En aangezien ze zelf suggereren dat het in Nederland niet mogelijk moet zijn om de rechtsstaat te ondermijnen mogen ze daar wat mij betreft gerust mee geconfronteerd worden. Desnoods door de politie. En desnoods omdat zoiets wel degelijk strafbaar is: Dergelijke discriminatie is verboden.
AndereBoeg
AndereBoeg
20 jan. 2016 - 12:59
Maar voor een eenvoudige inbraak komt de politie al vaak niet meer kijken...
schleborsjki
schleborsjki
20 jan. 2016 - 12:59
Tsja, wat moet je met al die tokkies?
Jetze2
Jetze2
20 jan. 2016 - 12:49
Dat termen als "sociale media" en "Internet" afwisselend worden gebruikt in dit artikel behoeft volgens mij enige aandacht. Twitter en Facebook zijn gewoon websites waar je wel of niet iets mee kan doen. Het zijn wel websites waar veel mensen gebruik van maken die het Net verder niet of nauwelijks kunnen vinden. Verder is het natuurlijk belachelijk als oom agent op de stoep staat vanwege iets wat je op twitter.com hebt geschreven. Als er zo nodig op iets gewezen kan worden, stuur je als politie toch gewoon een twietje? Vrijheid van meningsuiting, ook voor de politie. Trouwens, de vrijheid van meningsuiting is niet zozeer de vrijheid om alles op iedere website te kunnen zetten. Elke site heeft z'n eigen beleid. Als iemand echt volledig gebruik van de vrijheid van meningsuiting wil maken, zal hij/zij een eigen site op moeten zetten...
omaoeverloos
omaoeverloos
20 jan. 2016 - 12:30
Natuurlijk zijn die triggerhappy nekklemmers de aangewezen personen om iemand te wijzen op een tweet die te ver gaat.
Tokoloshe
Tokoloshe
20 jan. 2016 - 12:27
Ben ik benieuwd of bepaalde twitteraars die zich tegen de westerse levenswijze afzetten en oproepen tot geweld tegen andersdenkenden of anders sexueel georienteerden ook bezoek krijgen, of dat er dan vermeld wordt dat de politie niet overall kan ingrijpen. In Nederland is iedereen gelijk, je kan en mag bepaalde groepen niet bewust aanpakken. Dit klinkt als pure intimidatie.
Okke2
Okke2
20 jan. 2016 - 12:19
dit is zijn twitter kanaal : https://twitter.com/mjhjongeneel Mijn god wat een stasi praktijken, weinig opruiends of haatzaaiends te vinden daar, maargoed de politiek correcte gedachte politie is hiermee een feit. Als hij nou bijvoorbeeld wat strafbaars zou doen, dan was het te begrijpen. Maarja je moet wat he als overheid, om het draagvlak voor azc's te verbreden.
1 Reactie
DejanSalomon
DejanSalomon20 jan. 2016 - 15:06
Als je puur daarop af gaat ja inderdaad, dan vraag ik me ook af wat het probleem is...maar misschien gaat het niet om wat hij op twitter zegt...
bv-user-84072
bv-user-84072
20 jan. 2016 - 11:50
--- Dit bericht is verwijderd —
2 Reacties
yoyo2
yoyo220 jan. 2016 - 14:24
lijkt op pure intimidatie van mensen die het niet leuk vinden om in Syrie te moeten wonen
jahoor2
jahoor220 jan. 2016 - 14:34
en dan opeens uit het niets.. een conclusie.
rbakels
rbakels
20 jan. 2016 - 11:44
Ik ben geen fan van die boze twitteraars, maar ik vind het ook verkeerd als de politie mensen lomt voorhouden dat hun gedrag "niet normaal" is Als jurist vraag ik dan altijd meteen of ik verdachte ben (d.w.z. of er gronden zijn om aan te nemen dat ik een wettelijk strafbaar feit heb gepleegd). Zomaar opruien is niet strafbaar, het moet opzettelijk gebeuren en gericht zijn op strafbare feiten incl. geweld tegen gezagsdragers, en dan nog kan de vrijheid van meningsuiting leiden tot straffeloosheid. En wat oom agent "normaal" vindt intesseert me weinig. De grens tussen demonstratievrijheid en ordeverstoring is een subtiel juridisch vraagstuk en niet iets voor gewone dienders.
1 Reactie
jellevwal
jellevwal20 jan. 2016 - 17:49
Deze dienders kregen opdracht van hogerhand.
HansN2
HansN2
20 jan. 2016 - 11:37
Het attenderen van haatzaaiers op de impact van hun gestook door de nationale politie lijkt me een redelijk nette actie, juist bedoeld om al te veel actie voor het overbelaste rechtsapparaat te voorkomen. Het is als een waarschuwing op straat voor het oversteken door rood (en dat wordt eigenlijk normaal gesproken direct bestraft).
3 Reacties
jellevwal
jellevwal20 jan. 2016 - 13:59
Intimidatie door politie bezoek, beneden alle peil. Kennelijk moeten niet alleen Moslims Europese waarden worden bijgebracht. Erasmus en Voltaire zouden zich in hun graven omdraaien.
jahoor2
jahoor220 jan. 2016 - 14:33
ErikMulder je kent de inhoud van de tweets niet. Als er oproepen tot geweld in stonden lijkt me een waarschuwing op zijn plaats.
Piet de Geus
Piet de Geus20 jan. 2016 - 15:03
"Als er oproepen tot geweld in stonden lijkt me een waarschuwing op zijn plaats." Nee, in dat geval was arrestatie op zijn plaats. Draagt hij bij aan een klimaat waarin geweld wordt gebruikt maar hij net niet over de schreef gaat, dan is zo'n bezoekje op zijn plaats. Om de zaak kapot te maken, zoals dat heet.
Frank Lenssen2
Frank Lenssen2
20 jan. 2016 - 11:18
Ik begin weer schilderachtige samenzweringstheorieën voor mijn geestesoog te ontwaren. . Goed voor de afzet van mijn uitstekende aluminiumfolie, tegen alle typen van straling bestand, mensen. Sla je slag!
jellevwal
jellevwal
20 jan. 2016 - 11:08
Maar als je verder gaat en zegt: “Moslims zijn niet goed en moeten opnieuw worden opgevoed”, overschrijd je een grens.’ De prof moet nu even kijken of wat Iraans vluchteling Sander Terphuis nu bij VK Opinie heeft geschreven.
2 Reacties
Zandb
Zandb20 jan. 2016 - 13:26
Wilt u beweren dat Sander Terphuis beweert dat een bepaalde bevolkingsgroep niet deugt en dat leden ervan veroordeeld moeten worden tot verplichte heropvoeding? Alleen omdat ze tot zo'n bevolkingsgroep behoren? En dat hij ongemoeid blijft? Dan bent u wel heel erg ver heen.......
jellevwal
jellevwal20 jan. 2016 - 17:47
@ zanb Je kunt toch lezen wat deze Terphuis schrijft ?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor