Het systeem van 112 is te snel overbelast. Op piekmomenten is de bereikbaarheid van het noodnummer niet goed genoeg. Dat is de conclusie uit het onderzoek van drie inspectiediensten naar het alarmnummer. Aanleiding voor het onderzoek was een stroomstoring in Amsterdam begin dit jaar.
Toen in de vroege morgen van 17 januari 360.000 mensen zonder stroom kwamen te zitten probeerden tweeduizend mensen met het alarmnummer te bellen. Op een normale dag wordt er op dat tijdstip zo’n 70 keer met het noodnummer gebeld. De meldkamer kon de drukte niet aan en de gemiddelde wachttijd liep op tot tussen de 1,5 tot 5 minuten. Ruim 800 bellers verbraken voordat ze met een medewerker van de meldkamer hadden gesproken de verbinding.
Eén beller stond ruim twintig minuten in de wacht voordat de verbinding werd verbroken. De persoon voor wie het alarmnummer werd gebeld kwam daardoor te overlijden.
De inspectiediensten oordelen dat sneller extra mensen hadden moeten worden ingezet. Bovendien moet voor burgers duidelijker worden wat zij moeten doen in het geval van een stroomstoring of andere calamiteiten.