Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

112 te snel overbelast

  •  
27-07-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
73 keer bekeken
  •  
14477884_435991d259_z

© cc foto: Erik B

Het systeem van 112 is te snel overbelast. Op piekmomenten is  de bereikbaarheid van het noodnummer niet goed genoeg. Dat is de conclusie uit het onderzoek van drie inspectiediensten naar het alarmnummer. Aanleiding voor het onderzoek was een stroomstoring in Amsterdam begin dit jaar.
Toen in de vroege morgen van 17 januari 360.000 mensen zonder stroom kwamen te zitten probeerden tweeduizend mensen met het alarmnummer te bellen. Op een normale dag wordt er op dat tijdstip zo’n 70 keer met het noodnummer gebeld. De meldkamer kon de drukte niet aan en de gemiddelde wachttijd liep op tot tussen de 1,5 tot 5 minuten. Ruim 800 bellers verbraken voordat ze met een medewerker van de meldkamer hadden gesproken de verbinding.
Eén beller stond ruim twintig minuten in de wacht voordat de verbinding werd verbroken. De persoon voor wie het alarmnummer werd gebeld kwam daardoor te overlijden.
De inspectiediensten oordelen dat sneller extra mensen hadden moeten worden ingezet. Bovendien moet voor burgers duidelijker worden wat zij moeten doen in het geval van een stroomstoring of andere calamiteiten.
Bron: ANP

Meer over:

112, nieuws, zorg
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (3)

Anne Dijkstra2
Anne Dijkstra2
27 jul. 2017 - 14:12
Is het netwerk te snel overbelast? Of hebben we gewoon te maken met een heleboel mensen die in paniek raken als de stroom uitvalt? Hadden de 2000 bellers allemaal medische apparatuur wat niet meer werkte zonder stroom? Of zaten er ook moderne mensen tussen die al in een status van paniek raakten omdat hun nespresso apparaat het niet meer deed.
4 Reacties
Nikos2
Nikos228 jul. 2017 - 11:07
Een boete voor onnodig bellen lijkt mij hier wel van toepassing.
Anne Dijkstra2
Anne Dijkstra228 jul. 2017 - 16:33
Het is alleen een vraag hè Nikos, nog geen beschuldiging. Dus voordat we beginnen met boete`s uitdelen moet dat eerst even duidelijk zijn.
Nikos2
Nikos228 jul. 2017 - 19:48
Nee klopt, maar mij lijkt het vrij onwaarschijnlijk dat er opeens 2000 noodgevallen zijn.
Nikos2
Nikos228 jul. 2017 - 20:01
Ik heb het rapport eens doorgenomen. "De ervaring leert dat het aantal 1-1-2 hulpverzoeken die geen spoed betreft toeneemt bij een dergelijke calamiteit. Normaal is het percentage geen spoed ongeveer 38%. Op 17 januari tijdens de stroomstoring wordt dit percentage door de landelijke 1-1-2 centrale geschat op ongeveer 70%." https://www.inspectievenj.nl/Publicaties/rapporten/2017/07/26/onderzoek-naar-de-stroomstoring-amsterdam-en-omstreken-17-januari-2017 70% NIET spoedeisende telefoontjes. Hoog tijd voor dikke boetes.
 Peer
Peer
27 jul. 2017 - 12:23
je moet al betalen als je 112 belt; nu gewoon 1 € / minuut gaan vragen. Dat lost het grote aantal bellers op , en de politie kan er een aardig zakcentje bijverdienen voor hun december bonus !
Break on through
Break on through
27 jul. 2017 - 11:54
Lijkt me ver gezocht. Dat twee duizend mensen tegelijk tijdens een stroomstoring één nummer gaan bellen komt niet iedere week voor natuurlijk. Of je moet deze cijfers en conclusies al willen projecteren op landen als India etc.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor