Het systeem van 112 is te snel overbelast. Op piekmomenten is de bereikbaarheid van het noodnummer niet goed genoeg. Dat is de conclusie uit het onderzoek van drie inspectiediensten naar het alarmnummer. Aanleiding voor het onderzoek was een stroomstoring in Amsterdam begin dit jaar.
Toen in de vroege morgen van 17 januari 360.000 mensen zonder stroom kwamen te zitten probeerden tweeduizend mensen met het alarmnummer te bellen. Op een normale dag wordt er op dat tijdstip zo’n 70 keer met het noodnummer gebeld. De meldkamer kon de drukte niet aan en de gemiddelde wachttijd liep op tot tussen de 1,5 tot 5 minuten. Ruim 800 bellers verbraken voordat ze met een medewerker van de meldkamer hadden gesproken de verbinding.
Eén beller stond ruim twintig minuten in de wacht voordat de verbinding werd verbroken. De persoon voor wie het alarmnummer werd gebeld kwam daardoor te overlijden.
De inspectiediensten oordelen dat sneller extra mensen hadden moeten worden ingezet. Bovendien moet voor burgers duidelijker worden wat zij moeten doen in het geval van een stroomstoring of andere calamiteiten.
Is het netwerk te snel overbelast? Of hebben we gewoon te maken met een heleboel mensen die in paniek raken als de stroom uitvalt?
Hadden de 2000 bellers allemaal medische apparatuur wat niet meer werkte zonder stroom? Of zaten er ook moderne mensen tussen die al in een status van paniek raakten omdat hun nespresso apparaat het niet meer deed.
Ik heb het rapport eens doorgenomen.
"De ervaring leert dat het aantal 1-1-2 hulpverzoeken die geen spoed betreft toeneemt bij een dergelijke calamiteit. Normaal is het percentage geen spoed ongeveer 38%. Op 17 januari tijdens de stroomstoring wordt dit percentage door de landelijke 1-1-2 centrale geschat op ongeveer 70%."
https://www.inspectievenj.nl/Publicaties/rapporten/2017/07/26/onderzoek-naar-de-stroomstoring-amsterdam-en-omstreken-17-januari-2017
70% NIET spoedeisende telefoontjes. Hoog tijd voor dikke boetes.
je moet al betalen als je 112 belt; nu gewoon 1 € / minuut gaan vragen. Dat lost het grote aantal bellers op , en de politie kan er een aardig zakcentje bijverdienen voor hun december bonus !
Lijkt me ver gezocht. Dat twee duizend mensen tegelijk tijdens een stroomstoring één nummer gaan bellen komt niet iedere week voor natuurlijk. Of je moet deze cijfers en conclusies al willen projecteren op landen als India etc.