Afgelopen augustus zijn BNNVARA en Spuiten en Slikken de voorlichtingscampagne ‘Doe niet dom, doe ‘m om’ gestart. Een campagne die voortkwam uit de zorgelijke ontwikkelingen dat het aantal soa’s onder jongeren stijgt en het condoomgebruik afneemt. Uit onderzoek dat Motivaction heeft laten uitvoeren in opdracht van BNNVARA onder 500 jongeren tussen de 16 en 25 jaar blijkt dat slechts 49% van de seksueel actieve jongen een condoom heeft gebruikt bij de laatste keer dat zij seks hadden. En van dit aantal heeft ruim drie kwart van de jongeren achteraf geen soa test gedaan.
Hoewel de GGD en SOA Aids Nederland al jaren aan de bel trekken en hun roep om ingrijpen steeds luider wordt, blijft de overheid stil. Hoog tijd voor actie dus!
De campagne vraagt aandacht voor soa's en condoomgebruik en geeft informatie over de verschillende soorten soa's, de risico's ervan en hoe ze te voorkomen zijn. Daarnaast zijn er voorlichtingsvideo's die uitleg geven over hoe je een condoom gebruikt en er fijne, veilige seks mee hebt. Ook hebben BNNVARA en Spuiten en Slikken gratis condoompakketten beschikbaar gesteld via de website; deze pakketten zijn maar liefst door 18.000 mensen aangevraagd en op de deurmat gevallen.