Ernst Daniël Smid maakt in de keuken van Nel Schellekens één van zijn favoriete gerechten namelijk kip met hoisinsaus. Dat gaat niet helemaal zonder slag of stoot… Voor dit gerecht gebruikt hij biologische dijbeenfilet. En Ernst Daniël vraagt zich af waarom biologische kip maar liefst twee keer zo duur is als gewone kip.
Meer over Ernst Daniël Smid
Ernst Daniël Smid is een veelkunner. Hij is een klassiek geschoold zanger, een bariton, presentator op radio en tv en hij werkt als coach en geeft lezingen. Hij staat op dit moment in het theater met The Four Baritones. Met dit saxofoonkwartet vertolkt Ernst Daniel Smid een repertoire van popmuziek, klassiek, jazz, moderne muziek en zelfs opera. Zie hier Daarnaast presenteert hij elke zondag het programma Ernst Daniel op Radio 4 over opera en operazangers. Kijk verder op zijn website .
KemperKip
Elena gaat voor het antwoord naar KemperKip . Dit is de grootste slachterij van biologische kippen in Nederland. Elena spreekt met bedrijfsleider Henri Verstappen. Verstappen vertelt dat de hogere prijs te maken heeft met onder andere ruimte in de stal, voeding en leeftijd. Zo hebben biologische kippen ruim vier keer zoveel ruimte dan gangbare kippen, kunnen ze naar buiten, krijgen ze biologisch voer en worden ze twee keer zo oud. Zie hier voor meer info.
Alleen filet
Maar een andere belangrijke reden is dat Nederlanders vooral (biologische) dijbeenfilet en filet eten. En andere delen van de kip links laten liggen. Maar liefst 30% van de biologische wordt niet “verwaard”. Het geld moet dus worden verdiend met de filet.
Nel Schellekens, van kop-tot-kont-chef
Nel laat zien dat andere delen van de kip ook heel lekker zijn. Ze gaat samen met Ernst Daniël aan de slag. Nel had tot 1 januari 2017 het restaurant de Gulle Waard in Winterswijk. Ze werd bekend omdat ze met alle producten uit het '5e Kwartier' kookt. Dat is de benaming die koks gebruiken voor orgaan- en restvlees. Niets van het dier gaat verloren. Ze wordt daarom van kop-tot-kont-chef genoemd. Nu kun je in het weekend aanschuiven bij haar Chef’s table om te genieten van haar kookkunsten. En verder verkoopt ze via haar website een eigen lijn van producten onder de naam GiesZ (Geduld is een schone Zaak).