Heleentje Swart zet zich in voor duurzaam groen onderwijs. Ze is coördinator duurzaamheid op het Nordwin College, een school met 11 VMBO en MBO locaties in Friesland. Ze probeert hier duurzaam doen en denken in de genen te krijgen. Milouska ziet dat haar dit goed lukt.
Toen Heleentje Swart vijf jaar geleden als coördinator duurzaamheid aan de slag ging, ondervond ze in het begin weerstanden: “Wat kan ik er mee?” “We doen al zoveel!” “Het kost alleen maar meer tijd.”, hoorde ze van leerkrachten terug.
Maar inmiddels is iedereen om. Cor Vilsteren, docent Dierhouderij: “Groen doen blijkt makkelijk en het geeft mij helemaal niet meer werk. Het vergt alleen anders denken. Niet zomaar iets weggooien bijvoorbeeld, maar je afvragen of het nog ergens voor gebruikt kan worden.”
Leerlingen leren duurzaam doen en denken niet uit een boekje, maar uit ervaring. Binnen een vak gaan ze met het thema duurzaamheid aan de slag. Bij ondernemen bijvoorbeeld hebben een aantal leerlingen duurzaamheid meegenomen in hun bedrijfsplan. Ze maken trekhaakdoppen van ingezameld plastic en het legt ze geen windeieren. Heleentje: “Denken over duurzaamheid brengt ze ook meer kansen op de arbeidsmarkt. Wij leren de leerlingen dat het op een andere, duurzame manier ook kan. Zij hebben hier straks profijt van. Het bedrijfsleven vraagt om mensen met deze kennis en vaardigheden. Wij leiden ze op voor de toekomst.”
Behalve in de lessen, is duurzaamheid in de hele school doorgevoerd: zonnepanelen, een windmolen op het dak, een gezonde kantine, ledverlichting, hergebruik van regenwater en conciërges die gas-, water- en lichtstanden bijhouden en kijken hoe er bespaard kan worden.
Binnen Nordwin College heeft Heleentje duurzaam doen en denken redelijk op orde gekregen. “Er is een mentaliteitsverandering tot stand is gekomen. Er is een collectief bewustzijn wakker geworden dat duurzaamheid belangrijk is.” Ze hoopt landelijk alle ROC en AOC leerlingen mee te krijgen. “Ik geloof in de potentie en kracht van jonge mensen. Daarom heb ik als het over duurzaamheid gaat ook voor het onderwijs gekozen. Ik zag dat er hier te vernieuwen viel als het ging op de manier van lesgeven. Onderwijs is een mooi middel op een snelle manier een duurzame gedachte in te planten.”
Heleentje heeft Groen Kompas ontwikkeld. Dat is een leidraad voor andere scholen hoe duurzaamheid in het onderwijsprogramma te integreren.
Heleentje maakt in haar werk gebruik van het internationale Eco-Schools programma van de VN. Eco-Schools is hét internationale duurzaamheidskeurmerk voor scholen. Het stimuleert leerlingen om zélf activiteiten te ondernemen om de school (verder) te verduurzamen.