Groen Licht bekeek de uitstoot en de kosten voor compensatie bij zes verschillende aanbieders. Die financieren allemaal verschillende projecten. De projecten verminderen de CO2-uitstoot en leveren op de manier emissiecredits op. Als consument koop jij dus emissiecredits om je uitstoot te compenseren.
Projecten
Atmosfair investeert in projecten van waterkrachtinstallaties in Honduras tot windmolens in Nicaragua.
CO2ZERO (via KLM)
investeert in houtskoolbranders in Ghana. Die zorgen ervoor dat de lokale bevolking bij het koken minder CO2 uitstoot.
Video! Fair Climate Fund investeert in houtovens in Ethiopië, biogasinstallaties in India en nieuwe kooktechnieken in Zuid-Afrika.
Greenseat deelt houtskoolovens uit in Oeganda, waardoor lokale boeren schoner kunnen koken en minder CO2 uitstoten. Greenseat investeert ook in projecten met windmolens in Zuid-India en in biogasinstallaties in Cambodja.
Beeldmateriaal beschikbaar gesteld door SNV Nederland, Greenseat en Hivos. Hivos investeert in zuinige houtfornuizen in Tanzania en biogasinstallaties in Cambodja.
Lees meer. Trees for All
plant bomen in Bolivia. Die bomen nemen CO2 op en compenseren op die manier jouw uitstoot.
Video! (credits:
www.noroutesfound.com )
Prijzen
Maar – gek genoeg berekenen alle aanbieders andere prijzen voor het compenseren van dezelfde reis. Groen Licht bekeek de compensatie voor een retourvlucht naar de Dominicaanse Republiek voor twee personen. De prijzen varieerden van 21,24 bij CO2ZERO (via KLM) tot 167 euro bij Atmosfair.
Ekko van Ierland is hoogleraar Milieueconomie en natuurlijke hulpbronnen van de Wageningen Universiteit. Hij bekeek voor ons de projecten en de prijzen. Van Ierland: “Het grote verschil is dat sommige aanbieders alléén je CO2-uitstoot compenseren. Dat geldt voor CO2ZERO en Greenseat. De andere aanbieders berekenen ook de uitstoot van andere broeikasgassen. Die zijn juist bij vliegen, op grote hoogte, extra schadelijk.”
Greenseat berekende voorheen alle broeikasgassen maar veranderde dat een paar jaar geleden. Leonie Haakshorst van Greenseat: “Doordat we alleen de uitstoot van CO2 compenseren kunnen we de prijs voor de consument laag houden. Daardoor is meedoen laagdrempelig en compenseren meer mensen hun vliegreis. Op die manier is de impact groter.”
De impact van de andere broeikasgassen wordt op verschillende manieren berekend door de aanbieders. Ze kiezen allemaal een andere omrekenfactor om de milieubelasting te berekenen. Atmosfair houdt rekening met een zeer zware milieubelasting van alle broeikasgassen die worden uitgestoten. Daarom is deze aanbieder het allerduurst.
Ook wordt de uitstoot op verschillende manieren berekend. Trees for All berekent bijvoorbeeld een gemiddelde. Het bedrijf wil dat binnenkort aanpassen.
Bij Fair Climate Fund bereken je de uitstoot in een zone. Er wordt dus niet gekeken naar je precieze bestemming. Daarnaast verschilt de prijs van de projecten.
Van Ierland: “Dat is niet altijd transparant en daardoor niet zo inzichtelijk voor de consument. Maar – het is een vrije markt dus die prijsverschillen mogen bestaan. Je kunt als klant kiezen: in wat voor project wil ik investeren, hoeveel wil ik betalen. En daar kun je een aanbieder op uitkiezen.”
Betrouwbaarheid
De projecten zijn de zes aanbieders zijn Gold Standard gecertificeerd. Dat betekent dat zorgvuldig wordt gecontroleerd en gemonitord of de projecten ook daadwerkelijk plaatsvinden. “Daar kun je op vertrouwen, je weet zeker dat je geld goed besteed is” zegt hoogleraar Ekko van Ierland van de Wageningen Universiteit.
Gold Standard-projecten houden altijd rekening met de lokale bevolking. Die moet direct profiteren van de uitgevoerd projecten. Fair Climate Fund biedt sinds dit jaar
‘Fair Trade’ gecertificeerde projecten aan bij Gold Standard. Dat betekent dat de degene die de CO2 reduceert (de boer of het huishouden dat bijdraagt) ook eigenaar is van de certificaten.
De projecten van de aanbieders die we bekeken compenseren altijd achteraf. Dat betekent dat het project al is uitgevoerd als jij een certificaat koopt om je uitstoot te compenseren. Je weet dus zeker dat het project heeft plaatsgevonden en is geslaagd.
Van Ierland vindt klimaatcompensatie van vliegreizen door consumenten daarom een goede manier om klimaatverandering tegen te gaan. Maar, voegt hij toe, eigenlijk zou die verantwoordelijkheid niet bij individuele consumenten moeten liggen. “We moeten er op aansturen dat dit normaal wordt voor alle vliegreizen. Voor alle vliegtuigmaatschappijen zou de uitstoot moeten worden gecompenseerd of verplicht verminderd. Dat zou bij wet geregeld moeten zijn. Maar zolang dat er niet in zit, is dit een goed alternatief.”