Web Draait Door: alles behalve het S-woord
• 08-11-2017
• leestijd 1 minuten
In deze nieuwe Canadese campagne voor de ‘Canadian Down Syndrome Society’ staat een slecht woord centraal. Het is geen sh*t of f*ck, hoewel je in de 90 seconden durende video hieronder herhaaldelijk en met veel enthousiasme jonge mensen met het downsyndroom beide woorden zult horen zeggen. Het enige slechte woord is 'sorry'.
De campagne is bedacht om mensen die op Google zoeken naar ‘Wat zeg je tegen een ouder die een kind krijgt met Down?’ de goede richting op te sturen. De campagne gaat door het leven met de toepasselijke naam ‘Anything But Sorry’.
"Door te praten met ouders van kinderen met het syndroom van Down, bleef een terugkerend en verwoestend thema de kop opsteken", vertelt Nancy Crimi-Lamanna, één van de makers van de commercial. "We hoorden verhalen over hoe traumatiserend de reactie op de geboorte van hun kind was. Of ze ervoor hadden gekozen om de baby te krijgen of dat het een verrassing was? De reacties van familie, vrienden en zelfs zorgverleners waren hetzelfde - een oprechte 'sorry'. Voor velen is dit gevoel van rouw, verlies en verdriet de meest prominente herinnering.”
Jaarlijks worden zo’n 275 kinderen met Downsyndroom geboren in Nederland. Dat is ongeveer 1 op iedere 700 geboorten.