De Wereld Draait Door is gestopt. De talkshow met Matthijs van Nieuwkerk had op 27 maart 2020 de allerlaatste uitzending. 15 seizoenen lang is DWDD op de buis geweest. Je kunt hier op de site nog uitzendingen en fragmenten terugkijken.

Rotjoch blikt terug op 10 jaar 101Barz: "Ik wil op 3FM'

11-10-2016
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
443 keer bekeken
  •  
Angelo ‘Rotjoch’ Diop
Vanavond vieren we in DWDD 10 jaar 101Barz , het HipHop-platform van Nederland. Tijd voor een interview met oprichter en presentator Angelo ‘Rotjoch’ Diop. We bellen hem op zijn papadag, terwijl hij zich staat te scheren, maar hij neemt uitgebreid de tijd voor onze vragen:

Wat was de vetste sessie ooit?

"Dat is me vaak gevraagd, maar ik heb er eigenlijk geen antwoord op. Ik heb tegen de 1.000 sessies gedaan, ik heb minimaal 20 favorieten. Maar er zijn wel drie sessies die extreem belangrijk waren, die in het begin het platform hebben grootgemaakt: de eerste sessie van Heinek’n, van Kempi en die van Winne met Feis. In de eerste anderhalf jaar van 101 Barz waren dit de eerste video’s die viral gingen. Zij hebben Barz echt op de kaart gezet.
Toen nog niet op YouTube, maar puur op de website. Zes jaar na oprichting zijn we pas begonnen met YouTube. Het grappige is dat die overstap niet direct heel veel extra kijkers opleverde, op de site hebben we in 2009 ook een piek gehad van 1,4 miljoen bezoekers per maand. We werden verkozen tot beste site van de NPO, wonnen een Beeld en Geluid Award…
Maar in 2011 daalden de cijfers enorm, dat bleek te komen door de uploads van fans op YouTube die daar makkelijk een bereik van drie míljoen haalden. De dalende cijfers kreeg ik voor mijn voeten geworpen, ik heb toen gesteld dat de interesse niet verdween, maar dat het platform simpelweg veranderde. Ik heb gezegd dat we daar moeten zijn waar onze fans zijn, dus zijn we ook op YouTube gaan publiceren, ondanks het verbod van de NPO. Sindsdien groeien we alleen maar."

Maar je hebt toch wel één sessie die jou persoonlijke favoriet is?

"Nou oké dan, dan toch maar die Feis en Winne sessie. Pure perfectie. Ze hadden zelf een beat meegenomen, een heel muzikale productie. Een beat met veel live-instrumenten. De wisselwerking tussen Feis en Winne was echt tight. Ze hadden die sessie gedaan, in mijn oren een perfecte opname, maar zij wilden het opnieuw doen. Ik snapte niet waarom, totdat ik de tweede opname terug hoorde. Perfect. We sleutelen nooit aan sessies, de audio wordt wel een beetje uitgemixed, maar we knippen niet in stemmen of gebruiken autotune ofzo. Het moet in één keer goed." 

Wat is de beste track/instrumental om over heen te spitten?

"Pff lastig! Vroeger gebruikten we wel vaak instrumentals van bekende Amerikaanse artiesten, maar die worden op YouTube geclaimd, dus ik raad het af, dat gebeurt nog zelden. En Nederland heeft genoeg goede producers, we zitten nooit om beats verlegen. De grap van 101 Barz is dat ik slechts faciliteer, ik leg het platform neer en de artiesten zijn de regisseur van het programma. Zij kiezen zelf, een beat van internet, van hun eigen producer, van een bevriende producer, het is aan hen. Ik heb geen favoriet, het ligt er ook aan wat voor artiest je hebt, het moet bij elkaar passen. Ik hou wel van innovatieve beats, alhoewel ik ben opgegroeid met klassieke jaren ’90 HipHop. Als het vernieuwend en origineel is vind ik het snel goed."

Van welke acts verwacht jij binnenkort veel te horen?

"Mula B & Louis, die zijn eigenlijk al gearriveerd, die worden massaal in clubs gedraaid. En Jozo, een jonge Congolees uit Rotterdam, die heb ik getekend op mijn label, die heb ik onder mijn hoede.
De meeste jongens die in onze studio komen zijn nog jong, dus ik geef ze altijd advies. Gouden tip? Maak goede muziek, daar begint het bij. Mensen vergeten dat snel, grijpen naar formules om een hit te scoren, maar daar red je het gewoon niet mee. Uiteraard is er een zakelijk aspect, maar muziek moet op nummer 1 staan."

Hoe zie jij de toekomst van 101Barz?

"Sinds 2006 zien wij internet als leading platform, en we hebben gelijk gekregen. Internet wordt nog altijd groter en groter. Het oude model, klassieke radio en televisie, heeft afgedaan. Ik hoop dat we van de NPO de erkenning krijgen die we verdienen. Wij doen precies wat zij willen, we bereiken jongeren en hebben veel diversiteit. Ik hoop op erkenning en daarmee op een groter budget. We kunnen dit doen dankzij de goodwill van de artiesten. Met een groter budget kunnen we laten zien hoe groot HipHop nu is in Nederland. Ik zou documentaires willen maken, of zoiets als ‘The Next MC’. En ik zou het geluid van 3FM willen veranderen. Niet alle HipHop past daar, maar bepaalde artiesten zouden het daar goed doen. En daarmee zou een groot, jong publiek worden aangesproken. Ik wil met Barz op 3FM!
Ik zou dat zelf willen presenteren, zeker aan het begin. Mijn gezicht is zo aan Barz gebonden dat ik er denk ik niet aan ontkom. En dat wil ik blijven doen zolang ik nog een jonge state of mind heb."
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor