Donderdag werd de documentaire ‘Dit is de leven’ uitgezonden
op NPO1. In de korte film daagt Romana Vrede de kijker uit om kinderen zoals
haar zoon Charlie, die non-verbaal en autistisch is, te zien voor wie zij zijn.
DWDD sprak met haar over beperking, liefde en schoonheid.
Je hebt altijd gedroomd van een bijzonder kind, die zich
niets aantrekt van de norm. Wanneer besefte je voor het eerst dat je precies hebt
gekregen wat je wilde?
“Ik denk toen ik hem niet meer vroeg om ‘normaal’ te doen. Ik
schreeuwde soms letterlijk ‘Doe Normaal’ naar hem. Pas toen ik hem accepteerde
zoals hij is kon ik zien hoe eigenzinnig, vrijgevochten, stoutmoedig,
wereldwijs en nog veel meer hij eigenlijk is.”
In de documentaire is duidelijk te zien hoe liefdevol de
band tussen jou en Charlie is, maar je vertelt ook hoe moeilijk je het had toen
hij klein was. Judy, de moeder van Job vertelt dat die jaren voor haar heel
eenzaam voelde. Waar komt die eenzaamheid uit voort? Is dat het onbegrip bij de
buitenwereld, een gebrek aan hulp?
“Het is juist het dagelijks leven in een wereld die niet is
berekend op jouw kind. De meeste ouders hoeven nooit na te denken over
toegankelijkheid, omdat de wereld voor hun kinderen is gemaakt. Zij kunnen
zonder zorgen naar de speeltuin, naar school of naar de Efteling. De informatie
op de bordjes is helder en op hun kinderen van toepassing. Je moet zó hoog zijn
om erin te kunnen. Dit speelgoed is leuk voor kinderen van déze leeftijd. Maar
voor Charlie gelden andere regels. Ik moet altijd goed nadenken als ik ergens
met hem heen wil hoe en of dat kan.”
“Een andere reden dat je je eenzaam voelt is dat je geen
onderdeel bent van de gebruikelijke rituelen. Elk kind met autisme is anders,
maar met een standaard verjaardagsfeestje doe je Charlie geen plezier. En je
hebt andere ervaringen dan je vrienden met neurotypische kinderen. Zij
vertellen over de prestaties van hun kinderen, over mijlpalen die jouw kind
misschien wel nooit zal bereiken. Je raakt langzamerhand het contact met je ‘peer
group’ kwijt.”
In de film vertel je over de mismatch tussen de
verwachtingen van de samenleving en het gedrag van kinderen als Charlie. Je
besefte op een gegeven moment: “Ik ben ongelukkig omdat jij niet voldoet aan de
norm.” Hebben autistische kinderen daar zelf last van, denk je? Of is het
vooral hun omgeving die daar onder lijdt?
“Ik denk dat Charlie lijdt omdat ik lijd. Als jij denkt dat
het een probleem is dat je kind niet voldoet aan de norm, dan straal je dat ook
uit naar hen toe. Daarom ben ik daar ook mee gestopt. Charlie verdient het om
te voelen dat hij een prachtige kerel is.”
Je beschrijft Charlie als: “De uitvergroting van iets dat ik
zou willen zijn. God van zijn eigen wereld.” Wat kan Charlie dat jij niet kan?
“Daar heb ik een heel hoofdstuk aan gewijd in mijn boek ‘De
Nobele Autist’. Charlie is een onuitputtelijke bron van vergevingskracht. Hij
geeft tweede kansen tot in de eeuwigheid. Als iemand hem vuil aan zou kijken op
straat, dan zou hij zo iemand een volgende keer aankijken van; ‘Ben je oké?’
Het is misschien niet eens vergeven maar iemand steeds opnieuw zien. Wij zien
mensen die we niet snappen vaak als vreemd, maar voor mij heeft het bijna iets
goddelijks. Zijn hart is zo open.”
Heb je zelf tijdens de opnames bij de andere gezinnen nog
dingen gezien of meegemaakt die je eye-opening vond?
“Dat was het gezin van Ginny. Niks geen fluwelen
handschoentjes en Ginny is gewoon onderdeel van het gezin. Natuurlijk heeft ze
speciale behoeftes, maar Ginny is niet zielig en moet ook gewoon opgevoed
worden. Zo stoer vond ik dat.”
Wat hoop je met het maken van deze documentaire te bereiken?
“Dat iedereen de schoonheid van die kinderen ziet. Niet
kinderen die afwijken van de norm, maar die hun eigen norm zijn. En natuurlijk
ook de andere families. Hun proces, en mijn proces. Die fascinatie voor hun
kind.”
Kun je een voorbeeld geven van iets dat je met Charlie hebt
of meemaakt, dat alleen zo kan zijn omdat hij is hoe hij is?
“Als ik kijk naar zijn bewegingen, hoe hij loopt, dat is net
abstracte kunst. Als ik die bewegingen op het toneel zou doen, dan zouden
mensen het zien als een ontroerende kunstuiting. Het gaat er maar net om met
welke bril je kijkt. Ik weet nog dat Charlie een tijdje al zijn kleding
binnenstebuiten droeg. Een paar maanden later zag ik wat beelden van fashion
week in Parijs. Wat denk je? Lopen ze daar allemaal met hun kleren
binnenstebuiten. Dat soort dingen toveren wel een lach op mijn gezicht. Ik hou
van zijn weirde kunst."