1967 – Eerste campagne
Dit was de eerste campagne van Sire. Het SIRE-bestuur riep op tot meer medemenselijkheid in de samenleving.
Bron:
www.sire.nl
, 2017 Credits: Reclame-Adviesbureau Bouman Amsterdam.
1968 – Eenzaamheid
Het lijkt soms het gesprek van de dag, maar eenzaamheid onder ouderen was in 1968 ook landelijke problematiek. Onder het motto ‘Schrijf’es, bel’es, bezoek’es, praat’es ..., ach u weet zelf wel met wie’, vroeg SIRE aandacht voor eenzame bejaarden. De campagne maakte duidelijk wat de omgeving concreet aan de eenzaamheid van bejaarden zou kunnen veranderen.
Bron:
www.sire.nl
, 2017 Credits: Intermarco-delaMar, Prad, Y&R-Van Staal en Koster
1974 – Vuurwerk
In 1974 besteedde SIRE voor de eerste keer aandacht aan de gevaren van vuurwerk. Eén advertentie, die waarschuwde tegen het onveilig gebruik van vuurwerk, werd de eerste in de reeks beroemdste SIRE-campagnes.
Bron:
www.sire.nl
, 2017 Credits: De Westerlaak Fotografie: Henri ter Hal
1974 – aardig zijn tegen buitenlanders
De acceptatie van buitenlanders in Nederland was een heet hangijzer. Om een al te zware probleemstelling te vermijden, besloot SIRE een campagne te voeren over alle groepen buitenlanders in Nederland. Door middel van luchthartige symboliek liet men zien dat buitenlanders aardige mensen zijn als ze door Nederlanders ook aardig en vriendelijk benaderd worden.
Bron:
www.sire.nl
, 2017 Credits: Bouman Reclame/Marketing
1977 – Verboden voor gehandicapten
Ter gelegenheid van haar tienjarig jubileum presenteerde SIRE een campagne over obstakels die ongeveer een miljoen gehandicapte Nederlanders in hun bewegingsvrijheid belemmerden.
Bron:
www.sire.nl
, 2017 Credits: LINTAS Creatie: Jan van Groningen, Ad Kloet, Piet vd Burg, Rob Sikkink, Oscar Film
1979 – Klare Taal
De campagne richtte zich tegen het toenemende gebruik van moeilijke en vreemde woorden, ingewikkelde formuleringen en omslachtige taal. SIRE pleitte voor duidelijk en helder taalgebruik ten behoeve van duidelijkere communicatie.
Bron:
www.sire.nl
, 2017 Credits: Concept: Joop Groote Woortmann Creatie: Douwe de Groot, Jan van Lieshout, Paul Mertz, Joop Smit, Dart Design, Toonder Studio’s
1983 – Vuurwerk
Onder het motto 'Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn met vuurwerk', werd derde SIRE-campagne rond de gevaren van vuurwerk ontwikkeld. SIRE koos twee printconcepten die de campagneboodschap op 'harde' en cynische wijze presenteerden.
Bron:
www.sire.nl
, 2017 Credits: Belifante Major
1987 – Stotteren
Op verzoek van de Stichting Voorlichting over Stotteren (SVS) vroeg SIRE aandacht voor de naar schatting 150.000 à 200.000 stotteraars in Nederland. De campagne beoogde het taboe rond stotteren te doorbreken, meer begrip voor stotteraars te creëren en aandacht te vragen voor het belang van preventie en behandeling van stotteren.
Bron:
www.sire.nl
, 2017 Credits: McCann-Erickson Creatie: Lysander Apol, Peter Snoei, Shirley Kivit, Ko Koedijk Studio
1990 – Verliesverwerking
SIRE vroeg aandacht voor mensen die door dood of scheiding geconfronteerd waren met een verlies. Onder het motto 'Medelijden helpt niet. Meeleven wel', ontwikkelde men een serie advertenties en een commercial. Deze onderstreepten dat mensen die zo'n verlies moeten verwerken vaak veel behoefte hebben aan steun en begrip van hun omgeving.
Bron:
www.sire.nl
, 2017 Credits: TBWA Advertising Creatie: Wil Oortgijs, Scato van Opstall, Dieuwke Reehoorn, Eugène vd Hoeven.
1997 – Mannen erbij betrekken
Doel was de Nederlandse bevolking te laten kijken naar de rol van vaders bij de opvoeding en verzorging van hun kinderen. En zo mannen te stimuleren om meer deel te nemen aan de dagelijkse zorgtaken. Het thema van de commercial 'Wie is toch die man die op zondag altijd het vlees komt snijden '- is een gevleugelde uitspraak geworden. Inmiddels zien we dat de overheid deze boodschap heeft overgenomen.
Bron:
www.sire.nl
, 2017 Credits: FHV/BBDO en Liberty Films, Fotografie: Marcel van der Vlugt.
2003 – Een huisdier: denk eerst even na
In 1979 voerde SIRE al een campagne omdat steeds meer huisdieren zomaar worden afgedankt. In 2003 waren er nog steeds overvolle asiels. Mensen werden gewezen op hun verantwoordelijkheid bij het aanschaffen van een huisdier.
Bron:
www.sire.nl
, Leo Burnett, IIvo IJsbrandy Peter van den Engel, Balsa Films, foto: Erwin Olaf
2004 –Talent tegen geweld
Het vervolg was een campagne tegen zinloos geweld voor en door jongeren. Aanstormend talent van diverse opleidingen en scholen werd gevraagd een campagne te bedenken. Het leverde meer dan 400 uitingen op die door een professionele jury werden beoordeeld. Waaronder deze. Het antwoord op de vraag staat ondersteboven.
Bron:
www.sire.nl
, 2017 Credits: MMV O.A., Bennis Porter Novelli, Bureau voor live communicatie 2.4c, MGVEvent Service Capital Photo’s, Organisatiebureau Acta & Club Panama
2006 – Stop digitaal pesten
Het internet is een machtig medium waar je, ook als jongere, geheel anoniem gebruik van kunt maken. Juist deze anonimiteit werd steeds vaker gebruikt om te pesten op schoolblogs en andere mail- en chatrooms. Deze campagne werd ontwikkeld om (vaak onwetende) ouders op deze trend te attenderen.
Bron:
www.sire.nl
, 2017 Credits: Maarten Remmers, Wouter Voges, Massimo van der Plas, Joep de Kort. Productie: Christel Palace.
2006 – Kort Lontje
Kort Lontje gaat specifiek over het feit dat mensen tegenwoordig snel geïrriteerd reageren op elkaar; elkaar uitschelden of de bekende middelvinger opsteken in het verkeer. Het gaat uitdrukkelijk niet over gewelddadige en criminele reacties. SIRE wil mensen op een leuke manier aan het denken zetten over hun eigen gedrag.
Bron:
www.sire.nl
, 2017 Credits: Creatie (N=5) Jeroen van Zwam Marcel Hartog Reza Harek. Productie: LenzingBrandFilms
2009 – Onbewust asociaal
De campagne haakt aan bij het feit dat veel mensen zo druk met zichzelf en hun eigen belang bezig zijn, dat zij vaak niet in de gaten hebben dat andere mensen zich storen aan hun gedragingen. SIRE wil Nederlanders met deze campagne bewust maken van het feit dat bijna iedereen in Nederland zich wel eens asociaal gedraagt, zonder dat zij dit door hebben.
Bron:
www.sire.nl
, 2017 Credits: Creatie Mark Muller, Joris van Elk, Thomas Aberson, Demy Sapthu & Stef Jongenelen. Foto: Hazazah Bert, Theunissen Nelleke Rekers & Rob van den Idsert.
2010 – ‘Ik ben er nog’
Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 4 vrienden je de rug toekeert wanneer je dodelijk ziek zou worden. Reden voor SIRE om dit pijnlijke onderwerp bespreekbaar te maken. Door de hele campagne heen speelt de regel ‘ik ben er nog’ een belangrijke rol. Als boodschap vanuit dodelijk zieken, om aan te geven dat ze wel degelijk nog in het leven staan. Maar ook vanuit omstanders, om dodelijk zieken een hart onder de riem te kunnen steken met het gegeven dat zij er nog zijn voor hen.
Bron:
www.sire.nl
, 2017 Credits: productie: Etcetera/ Creatie: Stan van Zon, Gido van der Vlies, Roen Roomberg, Edward Bardoul & Raymond van Schaik. Foto: Krijn van Noordwijk
2011 – Kinderen in een scheiding
Jaarlijks zijn er 70.000 kinderen wiens ouders gaan scheiden. Met deze campagne wil SIRE ouders bewustmaken van de consequenties van een scheiding voor hun kinderen, en helpen om een scheiding vanuit het oogpunt van de kinderen goed te laten verlopen. De campagne maakt indringend duidelijk hoeveel invloed de woorden van scheidende ouders kunnen hebben op hun kinderen. De geportretteerde kinderen zijn letterlijk getatoeëerd door de woorden van hun ouders.
Bron:
www.sire.nl
, 2017 Credits: Andy Fackrell, Marianne Riphagen & Jessica Hartley. Productie: Partizan. Foto: Bastiaan van Musscher & Laura Pannack.
2011 – Handen af van onze hulpverleners
Uit onderzoek van Trendbox in opdracht van SIRE blijkt dat acht op de tien Nederlanders het geweld tegen hulpverleners meer dan zat is. Met de campagne ‘Handen af van onze hulpverleners’ geeft SIRE een teken van erkenning en respect aan onze hulpverleners en wil dat mensen zich gesterkt voelen om op te komen tegen geweld tegen hulpverleners.
Bron:
www.sire.nl
, 2017 Credits: Diederick Hillenius & Poppe van Pelt. Productie: Caviar Amsterdam. Foto: Paul Ruigrok
2017 – Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?
Jongens en meisjes zijn gelijkwaardig, maar niet hetzelfde. Opvoeders van Nederland verliezen soms uit het oog dat jongens zich op een andere manier ontwikkelen en anders leren dan meisjes. SIRE wil graag alle Nederlandse opvoeders aan het denken zetten over hun gedrag ten aanzien van jongens. Zodat jongens de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen op de manier die bij hen past.
Bron:
www.sire.nl
, 2017 Credits: Grey Amsterdam. Creatie: Frank van Rooijen, Lionell Schuring, Rens Quirijnen & Bjorn van den Hout. Productie: Chapter Film & Motion Design. Foto: Mick de Lint.