De Vooravond is gestopt. De talkshow met Fidan Ekiz en Renze Klamer is twee seizoenen op NPO 1 te zien geweest. Je kunt hier op de site nog uitzendingen en fragmenten terugkijken.
Het VoorBeeld: Marwan Magroun
20-05-2021
•
leestijd 4 minuten
•
301 keer bekeken
•
In ‘Het VoorBeeld’ vragen wij Nederlandse fotografen drie favoriete foto’s uit eigen oeuvre te belichten. Hoe kwam de foto tot stand? Wat is het verhaal achter de foto? En waarom is juist deze een favoriet van de fotograaf? Deze editie: Marwan Magroun. Het werk van de Rotterdamse fotograaf Marwan Magroun focust zich met name op de stad Rotterdam en haar inwoners. In 2017 won Marwan de prijs ‘De Kracht van Rotterdam’ en in 2021 de Zilveren Camera, voor zijn fotoserie ‘The Life of Fathers’. Hierin fotografeert hij alleenstaande vaders met een migratieachtergrond en wil hij afrekenen met het stigma dat deze vaders niet betrokken zijn bij de opvoeding.
1) Stil leven
'Ik heb voor dit beeld gekozen omdat ik als fotograaf verhalende beelden maak, met in mijn achterhoofd dat een altijd beeld met ons meereist de tijd in. We zien hier een man die samen met zijn kleindochter mondkapjes en handschoenen koopt, in een pop-upmondkapjeswinkel. Tegenwoordig is dat een heel normaal beeld, maar hoe zullen we over een tijdje naar dit moment terugkijken? Dit was een spontaan moment en tegelijkertijd zat ik heel erg te wachten op mensen die in contrast met de foto -op de muur- iets zouden vertellen. Dat lukte dus heel goed met het kleurige kleine meisje en haar knuffel. Deze foto is gemaakt in het kader van het project ‘Stil leven/Still Life’, samen met het gelijknamige boek en de tentoonstelling in Kunsthal Rotterdam. Die overigens nog te zien zal zijn zodra de deuren van musea weer open mogen. Dit boek, met een tekst van Wilfried de Jong, is een uniek en universeel fotografisch tijdsdocument over de impact van de pandemie op een grote stad.'
2) The Life of Fathers
'Dit beeld is gemaakt in het kader van mijn crossmediale project, genaamd The Life of Fathers. Ik heb voor dit beeld gekozen omdat dit beeld mij echt een warm gevoel geeft. Het project is begonnen, omdat ik samen met vele anderen een te weinig positief beeld zien van bi-culturele vaders in Nederland. In mijn omgeving zie ik enorm veel betrokken vaders die keihard hun best doen om die rol goed te vervullen. Het is spijtig dat we dat niet genoeg terugzien in de media en popcultuur. Met de gelijknamige film-documentaire, die hier is terug te zien, probeer ik het hardnekkige heersende beeld niet te veranderen, maar eerder een beeld ernaast te zetten. Zodat mensen de keuze hebben in wat voor hen werkt als realiteit.
De fotoserie heeft onlangs de Zilveren Camera – Paul Peters fotoprijs 2020 gewonnen. De Zilveren Camera is de meest prestigieuze prijs voor fotojournalistiek en documentairefotografie in Nederland. De categorie die hieronder valt is de Paul Peter Fotoprijs. Deze prijs is bedoeld voor fotografie die scherp is op maatschappelijke betrokkenheid, de strijd tegen onrecht en ‘hoopvolle oplossingen van maatschappelijke problemen, in brede zin’. Dat was voor mij een enorme erkenning van mijn werk als documentaire fotograaf. De foto is gemaakt met een analoge midden formaat camera genaamd Mamiya 7. Een camera die heel erg in trek is bij fotografen die analoog (willen) fotograferen.'
3) Kracht van Rotterdam
'Dit beeld was het startschot van mijn carrière als professioneel fotograaf. Met dit beeld heb ik de publieksprijs gewonnen van De Kracht van Rotterdam 2017, dus ik koester warme gevoelens bij dit beeld. Alhoewel het de realiteit uitbeeldt van het huidige Rotterdam. Een Rotterdam waar twee snelheden heersen. Met de bovenkant van de samenleving gaat het steeds beter, maar de als vanouds omvangrijke en arme onderkant van de stad heeft nog altijd veel moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Deze foto staat tevens op de cover van de bestseller ‘Rotterdam, stad van twee snelheden’ van wijlen Mark Hoogstad. Een boek dat te vinden is in menig boekenkast van bekende politici zoals, Mark Rutte en Burgemeester Aboutaleb.
De foto heeft in 2019 plotseling een andere wending genomen toen de foto op de marketingafdeling van de supermarkt Dirk van den Broek belandde. De jongen op de foto draagt namelijk een tas van de “Dirk”. Kort daarna ben ik uitgenodigd voor een gesprek met de directeur van de supermarktketen. We hadden een fijne ontmoeting en daaruit is een leuk idee gekomen voor het maandblad. Vanaf 2019 heb ik mijn eigen rubriek genaamd ‘Mijn Boodschappen’ waarbij ik klanten over het hele land voor hun filiaal en thuis fotografeer. Het is daar niet bij gebleven. Ik ben namelijk enorm gefascineerd geraakt door de rode tas van Dirk en ben voor de grap mensen op straat gaan fotograferen met zo’n tas. Die documenteer ik nu op de Instagram-pagina @derodetas, waar ik plannen mee heb om er een pocketfotoboek van te maken.'
Benieuwd naar meer werk van Marwan? Check zijn Instagram of website!