De Vooravond is gestopt. De talkshow met Fidan Ekiz en Renze Klamer is twee seizoenen op NPO 1 te zien geweest. Je kunt hier op de site nog uitzendingen en fragmenten terugkijken.
Fotograaf Claire Droppert over haar favoriete foto's
10-03-2021
•
leestijd 4 minuten
•
445 keer bekeken
•
In ‘Het VoorBeeld’ vragen wij Nederlandse fotografen drie favoriete foto’s uit eigen oeuvre te belichten. Hoe kwam de foto tot stand? Wat is het verhaal achter de foto? En waarom is juist deze een favoriet van de fotograaf?
Deze editie: reis- en natuurfotograaf Claire Droppert. Ze heeft verschillende fotoseries op haar naam staan en haar rustgevende beelden kenmerken zich door een combinatie van eenvoud en minimalisme. Buiten coronatijd reist ze de hele wereld over voor haar foto’s, maar haar drie favorieten heeft ze op Nederlandse bodem geschoten.
‘Juist omdat ik veel heb gereisd, waardeer ik de Nederlandse natuur nog meer. Misschien komt het omdat ik aan de kust geboren ben, maar vooral het zicht op de horizon, de rust en de ruimte trekken mij zo aan. Nederland is een vlak land, waardoor je van die mooie vergezichten hebt overal. Maar ook de diversiteit in ons landschap is uniek. Van oeroude bossen, open weilanden, prachtige kustlijnen met mooie duinlandschappen, waddengebieden, uitgestrekte heides, water- en riviergebieden: het is allemaal te vinden op ons kleine stukje land.’
Sand Creatures
‘Dit beeld vormt onderdeel van mijn favoriete series, de Sand Creatures. En dit beeld geeft naar mijn idee het concept achter de serie het beste weer. Met mijn ‘Gravity’ kunstproject wilde ik iets unieks creëren. In dit project draait alles om zwaartekracht en de combinatie van de diverse natuurlijke elementen in weidse landschappen. Gewichtloos, zwevend in de lucht en bevroren in de tijd. Het project focust op een onverwachte manier op de natuur.’
‘Het idee voor mijn eerste ‘Sand Creatures’ serie is ontstaan in 2013. Terwijl mijn dochtertje op het strand tegen het zand schopte, ontstond er een interessante explosie van korrelig zand tegen het zonlicht in. In een bevroren moment zag ik dat het zand een vorm aannam. Later ben ik teruggegaan naar het strand om daarmee te experimenteren. Met een schep begon ik het zand in de lucht te gooien. Net als wolken waar je fantasierijke vormen in kunt zien, zag ik na enkele pogingen verschillende ‘wezens’ ontstaan. Met een camera met snelle sluitertijd en gebruikmakend van bestaand (zon)licht kon ik zo de mooiste vormen creëren. Inmiddels is mijn tweede ‘Sand Creatures’ serie ook afgerond, waar dit beeld er één van is.’
Flower Power
‘Ik besloot om mijn ‘Gravity’ project verder uit te breiden. Mijn beide ‘Sand Creatures’ series waren vrij ingetogen qua kleur. Ik zocht daarom dit keer naar een onderwerp met meer kleur, maar ook naar meer interessante vormen, zodat ik hetzelfde principe kon toepassen als bij mijn ‘Sand Creatures’ series. Ik kwam al snel bij bloemen uit. Die zijn er immers in vele kleuren en soorten en in het voorjaar in overvloed te vinden in Nederland. Niet alleen krachtig in kleur, maar ook in verhaal.’
‘De bloemen worden tijdens de piek van hun korte bloeiperiode gekopt, aangezien ze voornamelijk voor de bol worden geteeld. De tulp verspilt dan geen energie meer aan de bloem, waardoor de bol kan gaan groeien. Gekopt op de piek van hun kracht. Mijn idee voor de ‘Flower Power’ serie was geboren. De titels van de beelden zijn verbonden met de echte namen van de bloemensoort. Net als bij de Sand Creatures, ben ik (na toestemming van de boer) begonnen met het gooien van bloemen in de lucht. Aangezien de standen van de bloemen perfect moesten zijn, heb ik meerdere beelden over elkaar heen gemonteerd om zo het gewenste effect te krijgen.’
The Stare
Dit beeld heeft iets krachtigs, iets oer-Hollands en is tevens een herkenbaar beeld voor veel mensen. En het wekt een glimlach op. Wonend en werkend in een stad en met een drukke levensstijl, zoek ik naar stilte om grip te krijgen en focus. In rust en eenvoud vind ik inspiratie, en ontstaan de meeste ideeën. Stilte vind je overal, ook in een stad. Maar je moet er wel open voor staan, even in het moment zijn wanneer je het tegenkomt.’
‘De voelbare stilte loopt als een rode draad door mijn werk. Wonend in een stad en met een drukke levensstijl, zoek ik vaak naar beeld zonder afleiding. In simpliciteit en eenvoud vind ik inspiratie. Voor mij is het gebruik van een minimalistische stijl essentieel om die onderscheidende stilte vast te leggen. Zo krijg ik focus op wat echt belangrijk is, zonder storende elementen. Inmiddels is de stilte een signature geworden binnen mijn fotografiestijl. Na een reeks ‘Silence’ series die ik tijdens mijn reizen over de hele wereld had gemaakt, ontstond het idee voor een ’Dutch Silence’ serie. Want ook Nederland heeft unieke en interessante landschappen. Met mijn passie voor landschap zocht ik naar plekken met die typische, karakteristieke Nederlandse onderwerpen. Deze foto (The Stare), is afkomstig uit mijn tweede ‘Dutch Silence’ serie en is gemaakt in de weilanden bij Gouda. Tijdens een wandeling bij de Reeuwijkse plassen, zag ik in de verte een koe staan. Ik kwam dichterbij en de koe bleef me een lange tijd aanstaren. Het water spiegelde perfect, waardoor ik de koe als het ware ‘dubbel’ kon fotograferen. Het was een moment van stilte en sloot goed aan bij mijn serie, qua kleur én qua onderwerp.’