De Vooravond is gestopt. De talkshow met Fidan Ekiz en Renze Klamer is twee seizoenen op NPO 1 te zien geweest. Je kunt hier op de site nog uitzendingen en fragmenten terugkijken.
Een BMX-er in duet met een balletdanser op het Songfestival. Marco Gerris (ISH) geeft uitleg
20-05-2021
•
leestijd 4 minuten
•
2924 keer bekeken
•
Tijdens de tweede halve finale van het Songfestival zal danscollectief ISH in samenwerking met choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui optreden voor een miljoenenpubliek met ‘Close Encounters of a Special Kind’. Daarin gaat balletdanser Ahmad Joudeh een duet aan met BMX’er Dez Maarsen. Twee verschillende werelden die elkaar ontmoeten, een metafoor voor verbinding. We waren benieuwd hoe het duet is ontstaan en belden met Marco Gerris, het creatieve hoofd van ISH.
ISH combineertal meer dan twintig jaar gevestigde kunstvormen met Hiphop en nieuwe ‘urban’ uitingen als bijvoorbeeld breakdance, inline skaten, skateboarden, freerunnen en BMX’en. Zo werd in de voorstelling ‘GRIMM’ een sprookje verteld middels een mix van Hiphop en ballet, en in ‘Elements of Freestyle’ werd op het theaterpodium de kunst achter het kunstje van urban sports getoond. Gerris werd vorig jaar onderscheiden met de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs voor zijn bijzondere en langdurige inzet voor cultuur.
Hi Marco, hoe begint zoiets? 'Het begon eigenlijk 2,5 jaar geleden al. Ik werd toen benaderd door de Songfestivalorganisatie of ik 'iets wilde doen'. De organisatoren zijn toen komen kijken bij één van mijn shows, ‘Elements of Freestyle’. Ze waren daar heel gecharmeerd door de kunsten van BMX’er Dez. Hij is specialist op ‘flatland’; niet crossen en springen met een crossfiets, maar juist allerlei technische trucjes op vlakke grond.'
(Tekst gaat verder onder de video)
'We kwamen op het idee om Dez een duet aan te laten gaan met een balletdanser en dachten aan choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui. Een grote naam, en ik kende hem persoonlijk al een beetje. Erg leuk om met hem in de studio aan een duet te werken. Hij vroeg balletdanser Ahmad Joudeh, die onder meer had meegewerkt aan de videoclip ‘Apeshit’ van Beyoncé en Jay-Z in het Louvre. Maar toen kwam corona en werd het Songfestival uitgesteld. Nu gaat het gelukkig door!'
'Uiteindelijk hebben we het optreden eigenlijk met drie choreografen gemaakt. Sidi Larbi coachte dus de balletdanser, ik de BMX’er, en dan is er daaromheen nog het ensemble van het Songfestival. Dat bestaat uit maar liefst veertig dansers, die worden begeleid door Gerald van Windt, die alle op maat gemaakte live-acts doet. En als je dan bedenkt dat er straks 200 miljoen mensen gaan kijken moet alles tot op de millimeter kloppen. Best een ingewikkelde puzzel, maar het is gelukt, al mag ik helaas niks verklappen.'
(Tekst gaat verder onder de video)
Ooit gedacht op het Songfestival te staan? 'Nee, toen ik gevraagd werd, heb ik ook direct aan hen gevraagd of ze het wel zeker wisten. Bij het Songfestival denk ik niet meteen aan ‘Urban Sports’ en Hiphop. Maar des te leuker dat de organisatie dit wilde. Echt een verrassing, ik had zelf echt nooit bedacht dat ik ooit aan het Songfestival zou meewerken. En het zou raar en arrogant zijn om nee te zeggen, omdat het niet meteen in ons straatje past.'
'Het is altijd leuk om verschillende werelden bij elkaar te brengen, dat is de kracht van ISH. Met het gezelschap zijn we al twintig jaar de vreemde eend in de bijt in de culturele sector, maar ook in de Hiphopscene. Dus die vreemde eend kunnen we nu ook zijn. Bruggenbouwen levert mooie dingen op. Tussen disciplines, maar ook culturen. Diversiteit is onderdeel van ons DNA, en het Songfestival laat tig culturen uit tientallen landen zien. In dat opzicht verschillen we niet veel van elkaar.'
'Daarnaast hopen we ook bruggen te bouwen tussen jong en oud, tussen modern en klassiek. In de voorstelling ‘Monteverdi’ heb ik bijvoorbeeld breakdancers tegenover operazangers gezet. Dat vloeide op het podium harmonieus in elkaar over. Maar ook in de zaal, daar zaten zestigplussers, operaliefhebbers, naast rebelse pubers. Ze kwamen na de voorstelling allemaal met dezelfde glimlach naar buiten. Jong en oud, straat en elitair komen dan bij elkaar. De urban cultuur is ook volwassen geworden. Ik hoop dat ik de afgelopen twintig jaar ook heb bewezen dat de Hiphopcultuur echt kunst is.'
Had je dit nodig wegens rustige tijden door corona? 'Pff, nee! Het lijkt alsof corona niet bestond in mijn leven en ik besef dat ik daar heel blij mee mag zijn. M’n theatervoorstellingen werden weliswaar gecanceld, maar ik ben zelf meteen aan de slag gegaan om nieuwe dingen op te zetten. Dat lukte. Een 1,5 meter nachtclubvoorstelling Nachtraven, dansfilms, rooftopsessions, een voorstelling voor 5 mei... En één theatervoorstelling kon ik dankzij de NTR ombuigen tot een documentaire. Daar ben ik nu heel druk mee: ‘FTBLL – Can you kick it’. Een soort eerbetoon aan dansvormen en voetbaldisciplines die zijn geworteld in het straatleven.'
Het duet ‘Close Encounters of a Special Kind’ is donderdag 20 mei te zien als interval-act tijdens de tweede halve finale van het Eurovisie Songfestival 2021.
‘FTBLL – Can you kick it’ is te zien op 28 mei, 22:20, NPO 3.