Tientallen vluchten werden geannuleerd. Het was zo druk dat Schiphol reizigers opriep om niet meer te komen. Stakers waren boos over de slechte arbeidsomstandigheden en de enorme werkdruk. Een bagage-afhandelaar moet soms 1200 koffers tillen op een werkdag tegen een loon van 11,50 per uur.
Volkskrant-journalist Jeroen van Bergeijk ging een maand undercover als bagage-afhandelaar op Schiphol, dus hij snapt de 150 medewerkers van KLM die vorig weekend bij topdrukte hun werk neerlegden. Schiphol kampt nog steeds met de gevolgen van die staking.
In de zomer fietste van Bergeijk naar Venetië en nam hij op de vlucht terug zijn fiets als bagage mee. Zijn fiets kwam er “een beetje gemangeld uit”. Na in zijn omgeving rondgevraagd te hebben, kwam hij er al snel achter dat bagage heel vaak beschadigd bij de passagier terugkomt.
Van Bergeijk sprak met Joost van Doesburg van de Federatie Nederlandse Vakbeweging (FNV), die het vak bagage-afhandelaar de zwaarste baan van Nederland noemt. Dit was aanleiding voor van Bergeijk om onderzoek te doen naar wat er gebeurt in de vliegtuigen en in de bagagekelders van Schiphol. Jeroen van Bergeijk werd medewerker platform bij Aviapartner.
"Het was echt heel zwaar”.
In dit filmpje doet hij voor hoe het er ongeveer aan toe gaat.
In de eerste paar uur dat hij aan het werk was, trok hij al een paar koffers kapot. Door de werkdruk kon dat haast niet anders. Een stevige koffer mee op vakantie dus. Maar hier ook een rijtje met do’s en don'ts als je de bagage-afhandelaar tegemoet wil komen. Een koffertje met 4 wielen dus.
Jeroen van Bergeijk werkte voor €10,69 per uur.
“Iedereen die binnenkomt verdient het minimumloon, dus er zijn 60-plussers die voor een minimumloon dit werk staan te doen".
In het volgende fragment vertelt hij over de aanslag van het werk op zijn lichaam.
Van Bergeijk werkte ook als Uber-chauffeur waarbij je hele leven door een app wordt geregeerd. Ook werkte hij bij een callcenter, waar elke minuut wordt vastgelegd en in de gaten wordt gehouden. Van Bergeijk: “Bij Schiphol zijn geen bazen die in je nek hijgen.”
De overheid is bijna 70% aandeelhouder van Schiphol, en van de andere 20% is de gemeente Amsterdam eigenaar. Toch is het aan Schiphol om hier iets aan te veranderen. Omdat er te veel concurrentie is onder de afhandelaars, meer dan in andere Europese landen, wordt het systeem in stand gehouden.
Jeroen van Bergeijk stelt voor: Je kunt bij het kopen van je ticket je CO2 afkopen met een paar euro. Je kunt een Uber tippen, zou je niet ook je bagage-afhandelaars moeten kunnen tippen?