Door Daphne van Tholen
De avonturen van Dolfje Weerwolfje zijn al 27 jaar lang niet weg te denken uit de kinderboekenwereld. De avonturen - verzonnen en opgeschreven door befaamd kinderboekenschrijver Paul van Loon - hebben dan ook de nodige erkenning gekregen. Zo zijn meerdere boeken uit de serie verfilmd en wist Van Loon met zijn verhalen vele prijzen binnen te slepen. Het aandoenlijke witte wolfje is een fenomeen voor jong en oud(er) en zal hopelijk een vaste plek op onze boekenplanken behouden. Dat is in ieder geval wel de bedoeling van de campagne ‘Geef een boek cadeau’ van dit jaar.
“Als Dolfje wakker wordt, is het donker.
De maan schijnt in zijn kamer. Het is een bijzondere nacht.
Zeven, denkt Dolfje. Eindelijk ben ik zeven jaar.
Dan schrikt hij zich rot. Hij ziet opeens overal haar.
Zijn handen en voeten zijn poten geworden.
En hij heeft een staart. Dan komt Timmie binnen.”
Zorgt bovenstaande voor nostalgische gevoelens? Het jongetje - en soms het wolfje - met het kleine brilletje: al meerdere generaties zijn opgegroeid met Dolfje Weerwolfje. Het door Paul van Loon geschreven verhaal is nog allesbehalve verouderd. Met Noura, Timmie, opa weerwolf en neef Leo heeft Dolfje al 27 jaar aan avonturen beleefd. En nog steeds brengt Van Loon nieuwe Dolfje-boeken uit.
Dat Paul van Loon zijn passie nu vindt in het schrijven van boeken, was niet altijd vanzelfsprekend. Na zijn middelbare school ging van Loon een opleiding volgen tot illustrator. Hij begon verhalen te verzinnen rondom de tekeningen die hij maakte. Zo werd hij uiteindelijk schrijver. In eerste instantie illustreerde hij zijn boeken dan ook zelf, maar uiteindelijk werd dit overgenomen door andere schrijvers. Zo is Dolfje getekend door Hugo van Look.
In de campagne ‘Geef een boek cadeau’ staat het allereerste boek uit de inmiddels 25-delige serie centraal. Het boek kwam uit in 1996 en is sindsdien onophoudelijk populair. Zo won het meerdere keren prijzen van de Nederlandse kinderjury. Een prijs die volgens Van Loon meer waard is dan een prijs van een vakjury, zo vertelde hij in 2018 in een interview aan BNNVARA. “Daar zijn mijn boeken helemaal niet voor bedoeld. Ik schrijf gewoon verhalen voor kinderen – boeken die tot de verbeelding spreken en kinderen boven alles blij moeten maken.”
Nu heeft een stel volwassenen toch ook nog bepaald dat zijn boek geschikt is voor hun campagne. Iets waar de geliefde kinderboekenschrijver natuurlijk wel heel blij mee is. Want dat kinderen steeds minder lezen, gaat hem aan het hart. “Desalniettemin blijf ik ontzettend hoopvol – ik zie namelijk dat jonge kinderen nog steeds erg leergierig zijn en in veel gevallen zin hebben om te lezen. Aan mij de taak om lezenswaardige stukken te maken voor ze.”
Met de campagne ‘Geef een boek cadeau’ hoopt men dat een aantal boeken een vaste plaats krijgt in het leven van kinderen. En dat alle kinderen kunnen blijven lezen. De campagne kiest elk jaar een boek uit die voor een spotprijs in de boekwinkels komt te liggen. Zo hopen ze dat alle kinderen in Nederland en Vlaanderen opgroeien met de mooiste boeken. Het idee is dat men jaarlijks in ieder geval één boek kan toevoegen aan de kinderboekenkast. Dit jaar is dat dus ‘Dolfje Weerwolfje’.
Dat Dolfje inmiddels al zevenentwintig is, maakt voor Paul niet uit. Met meer dan honderddertig boeken die inmiddels op zijn naam staan, is de schrijver een onuitputtelijke bron van creativiteit en verhalen. Stoppen? Dat nooit. “Tenzij er geen verhalen meer in me opkomen. Dat is het moment dat alles stopt.” Dit zei van Loon in een interview aan VICE in 2021
Vanavond schuift schrijver Paul van Loon bij ons aan om alles over dit iconische kinderboek te vertellen.