Een eerlijk gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?

Wat zijn de verkooptrucs van energieverkopers?

13-04-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
222 keer bekeken
  •  
power-poles-503935_640
Verkopers die namens energiebedrijven contracten afsluiten, komen vaak met contracten die helemaal niet rechtsgeldig zijn.
Een verkoopgesprek voor een nieuw energiecontract verloopt nogal eens als volgt: een energieverkoper belt je op en stuurt tijdens het gesprek een sms of e-mail met een aanbod. Tijdens het gesprek probeert de verkoper je over te halen om op een knop te drukken en het aanbod te bevestigen. Je denkt dat het gaat om een offerte, maar in werkelijkheid ga je een contract aan met een nieuwe energieleverancier. Althans: volgens de leverancier. ‘Energieleveranciers houden consumenten hiermee aan onrechtmatige overeenkomsten,’ aldus Kassa .
'Groot probleem'
Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) bevestigt dat er op deze manier veel energiecontracten worden verkocht. En die zijn niet rechtsgeldig. Een overeenkomst is dat pas, als een consument een document ontvangt en dit ondertekent. Of als een consument een e-mail naar de leverancier stuurt, waarin staat dat hij een contract wil aangaan. Daarna gaat de wettige bedenktijd van 14 dagen ook pas in. Jeroen Nugteren, woordvoerder van de ACM tegen Kassa . ‘Als men tijdens een telefoongesprek op een knop in een mail klikt dan is niet voldaan aan het schriftelijkheidsvereiste en is er geen contract getekend.’ De toezichthouder zegt niet precies te weten hoeveel van dit soort ‘illegale’ contracten er zijn verkocht. Nugteren: ‘We krijgen er veel signalen over, we weten dat het een groot probleem is.’
Afbeelding van Michael Schwarzenberger via Pixabay
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!