Energieleveranciers blijven nieuwe klanten binnen hengelen met onrechtmatige contracten. De Consumentenbond wil boetes.
‘Dit is een voorstelcontract meneer, die krijgt u binnen enkele dagen naar uw mail gestuurd. En dan krijgt u nog, dat moet ik er wel even bij zeggen natuurlijk, veertien dagen wettelijke bedenktijd. […] Wij noemen het een voorstelcontract. ’
En zo gaat het dus, met energieverkopers. Je krijgt een ‘voorstelcontract’, en onder het mom van vrijblijvendheid krijg je veertien dagen bedenktijd. Maar als je veertien dagen niks doet, heb je een contract afgesloten met een nieuwe energieleverancier. Een kijker van BNNVARA’s Kassanam het gesprek op met zo’n energieverkoper op.
Onrechtmatig
Kassa maakte al eerder een item over deze verkooppraktijken van energieleveranciers. ‘Energieleveranciers houden consumenten hiermee aan onrechtmatige overeenkomsten,’ aldus Kassa eerder dit jaar. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) bevestigde toen dat er op deze manier veel energiecontracten worden verkocht. Ze zijn niet rechtsgeldig. Een overeenkomst is dat pas, als een consument een document ontvangt en dit ondertekent. Of als een consument een e-mail naar de leverancier stuurt, waarin staat dat hij een contract wil aangaan. Daarna gaat de wettige bedenktijd van 14 dagen ook pas in.
Jeroen Nugteren, woordvoerder van de ACM, destijds tegen Kassa. ‘Als men tijdens een telefoongesprek op een knop in een mail klikt dan is niet voldaan aan het schriftelijkheidsvereiste en is er geen contract getekend.’ De toezichthouder zegt niet precies te weten hoeveel van dit soort ‘illegale’ contracten er zijn verkocht. Nugteren: ‘We krijgen er veel signalen over, we weten dat het een groot probleem is.’
Bedenktijd
Het probleem is dus níet opgelost. Kassa portretteerde afgelopen weekend opnieuw twee slachtoffers. Peter Poppe: ‘Ik dacht: ik heb veertien dagen bedenktijd. Ik zou “ja” zeggen als ik het contract wil aangaan. Als ik niet reageer, dat ik het niet wil.’ Het lijkt precies andersom bij deze verkooppraktijken: wil je het contract niet, moet je in actie komen. En wel binnen veertien dagen. ‘Ik voel me flink genaaid.’ Het contract annuleren zou 250 euro kosten. Boete. ‘Waarom moet ik een boete betalen voor een contract dat ik helemaal niet aan wilde gaan?’
Niet alleen Autoriteit Consument & Markt windt zich op over dit soort praktijken. Gerard Spierenburg van de Consumentenbond: ‘Ik vind het treurig dat energiebedrijven dit soort praktijken nog steeds vol blijven houden. Schandalig. De ACM heeft heel duidelijk gezegd dat dit soort contracten niet rechtsgeldig zijn. De verkopers maken heel bewust misbruik van de onwetendheid van de mensen die ze bellen. […] Ze misleiden mensen op allerlei manieren. Dit zijn gewoon boevenpraktijken.’ Spierenburg wil dat er boetes worden opgelegd. 'En hoge boetes ook.'
Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!