De gemiddelde auto in Nederland staat zo’n 96 procent van de tijd stil. Is het dan wel nodig dat mensen een eigen auto hebben? Of zelfs twee?
Een deelauto is een auto die je deelt met andere mensen. In 2019 waren er volgens Milieu Centraal al meer dan 50.000 deelauto’s. En dat aantal groeit. Vooral in grote steden is het aantrekkelijk om een auto te delen, volgens Rijkswaterstaat. Maar ook in kleinere steden en dorpen groeit de vraag. 'Ik rijd in een luxe, veilige auto', zegt Hilde de Groot in Kassa. 'Die had ik anders niet gehad.' De Groot is een van de initiatiefnemers van de deelauto in het Gelderse dorp Oosterbeek. Samen met haar duurzaamheidsgroep zijn er nu twee deelauto’s in de buurt. De 23 gebruikers daarvan kunnen via een app aangeven wanneer en hoe lang zij de auto willen gebruiken tegen verschillende abonnementstarieven.
Goedkoper?
In een gemiddelde straat worden veel auto's incidenteel gebruikt, volgens Haye Bijlsma, expert Duurzame Mobiliteit bij adviesbureau Over Morgen. Bijlsma stelt ook dat mensen 'chronisch onderschatten' wat de kosten van een eigen auto zijn. Uit een simpele berekening van Kassa blijkt dat het delen van een auto, waar je ongeveer 8500 kilometer per jaar in rijdt, per 5 jaar al snel 200 euro per maand kan schelen. Naast dat autodelen kostenbesparend is voor de gebruiker, is het 'ook leuk om met z’n allen te delen’, zegt deelautogebruiker Robert Smit.
Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid blijkt dat 96 procent van alle auto’s in Nederland – zo’n 9 miljoen – stilstaat. ‘Het autobezit neemt sneller toe dan de bevolking’, zegt Bijlsma. Dat komt, volgens hoogleraar Stedelijke Mobiliteit Marco te Brömmelstroet, doordat er 70 jaar lang is gewerkt aan mobiliteitsdoelen om het voor individuen eenvoudiger te maken om van A naar B te reizen.
Meer groen, minder parkeren
De mobiliteitsdoelen hebben niet alleen invloed op de toename van het aantal auto’s in Nederland, maar ook op hoe woonwijken ingedeeld worden. ‘Zelfs de omgeving van scholen wordt ingericht op hoeveel ouders hun kind met de auto komen brengen en ophalen’, zegt Te Brömmelstroet. Als er minder auto’s in een straat geparkeerd staan, zou het straatbeeld ook anders ingericht kunnen worden. Volgens Te Brömmelstroet spelen gemeenten daar een belangrijke rol in: 'Het is een kwestie van waar er prioriteit ligt.’
Volgens het Nationaal Planbureau komt een deelauto vooral in de plaats van een tweede of derde auto. De Groot en haar duurzaamheidsgroep namen de proef op de som en zagen dat er in hun straat al zes auto’s minder waren. Ook uit een onderzoek van Rijkswaterstaat blijkt dat één deelauto gemiddeld vier tot acht auto’s scheelt. Bijlsma stelt dat de overheid nu aan zet is, want 'we moeten toe naar minder auto’s'.
Minder kilometers
Deelautogebruikers maken gemiddeld minder kilometers dan mensen die een eigen auto hebben. 'Je denkt beter na over wanneer je de auto nodig hebt', zegt Smit. En dat heeft een positief effect op de CO2-uitstoot. Zo blijkt uit een rapport van het Nationaal Planbureau dat autodelers per jaar gemiddeld 1.600 autokilometers minder rijden dan ze voorheen deden. Autodelers stoten door verminderd autobezit- en gebruik 175 tot 265 kilo minder CO2 uit per persoon per jaar. Ongeveer de helft van de reductie komt door minder autogebruik, de andere helft door lager autobezit.
Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!