Alles wordt duurder. Althans, niet alles. Sommige dingen worden niet duurder, maar gewoon minder. Hoe zit dat?
Nog maar 600 ml in plaats van 750 ml siroop, geen twaalf maar negen koekjes in een pak en van 225 gram naar 200 gram chips: dat is krimpflatie.
Hoe werkt dat?
Een fles limonadesiroop van het merk Karvan Cévitam werd onlangs € 0,10 goedkoper. Mooi meegenomen, in een tijd van inflatie – zou je denken. Maar nee: de inhoud van de flessen verminderde van 750 ml naar 600 ml. Wat betekent dat je per 100 ml wel 22% meer betaalt.
Het is volgens fabrikanten de enige manier om de stijgende prijzen voor energie, transport en grondstoffen het hoofd te kunnen bieden. Om de prijs van de producten niet te veel te laten stijgen, zeggen ze zich genoodzaakt te voelen minder product in de verpakking te doen, schrijft Kassa.
Is dat wel eerlijk?
Nee. Dat is oneerlijk, vindt de Consumentenbond. Sterker nog: het is misleiding, vertelt Gerard Spierenburg van de Consumentenbond bij De Nieuws BV. Het gebeurt namelijk stiekem; zonder dat de consument iets doorheeft betaalt hij fors meer voor minder product: ‘Als ze meer in een verpakking stoppen, dan staat het er met koeienletters op. Maar bij minder zeggen ze er het liefst niks over.’
De meeste mensen hebben waarschijnlijk niets door, omdat ze de prijzen en de inhoud van producten niet dusdanig nauwlettend in de gaten houden dat zij een verandering direct opmerken. Wat krimpflatie voor consumenten 'lastig te doorgronden' maakt.
Hoeveel gebeurt dit?
De afgelopen tijd stromen de klachten bij meldpunt ‘Eerlijk’ binnen. 1500 tot nu toe, waarvan 900 over krimpflatie. ‘De honderden meldingen laten zien dat consumenten de heimelijke prijsverhogingen oneerlijk vinden’, legt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, uit aan Kassa.
En nu?
‘Daarom vragen wij aan de Autoriteit Consumenten & Markt om de werkwijze van producenten en supermarkten te toetsen aan de Wet Oneerlijke Handelspraktijken’, vervolgt Molenaar. ‘Ook bij een verminderde inhoud zouden fabrikanten iets op de verpakking moeten zetten. Dan zijn consumenten in ieder geval gewaarschuwd.’ Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) ziet dit anders en zegt niets fout te hebben gedaan. ‘De prijs staat vermeld op het schap en er is geen verplichting om aan te geven dat de prijs is veranderd’, schrijft De Nieuws BV.Misleiding, volgens Spierenburg: ‘Als je als consument deze informatie op voorhand had gekregen, dan had je misschien een ander product gekocht.’
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!