Een eerlijk gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?

Wat heb je aan een SGR-garantie bij je reisbureau?

26-04-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
441 keer bekeken
  •  
Krijgen we bij de SGR (van dat logo met die vrolijk lachende, rood-wit-blauwe globe) soepeltjes ons geld terug als de reisorganisator failliet gaat? Nou ja, zo zou het wel moeten gaan.
Wilfred boekte in november een reis naar China. Hij moest 4100 euro betalen aan TravelBird, de reisorganisator. Maar deze ging failliet en de reis ging niet door. Omdat TravelBird was aangesloten bij de SGR, de Stichting Garantiefonds Reisgelden, dacht Wilfred dat hij zijn geld terug zou krijgen – daar is SGR immers voor. Maar na het indienen van zijn claim moest hij er zelf achter komen dat hij nog enkele formulieren toe moest voegen vanwege zijn betaling met creditcard. Sindsdien wacht hij nog steeds op zijn geld.
Kassa  besteedde al eerder aandacht aan het TravelBird-faillissement; Hans en Daniel waren al maanden aan het wachten op hun geld, en die zaak werd na de uitzending opgelost. Maar er kwamen nieuwe zaken bij, zoals die van Wilfred. Of die van Anne-Mieke: zij kreeg eerst te horen dat haar reis na het faillissement zou worden opgepakt door TUI. Een paar dagen later liet TUI weten dat dit toch niet ging lukken, en zij vertelden haar bovendien dat zij de reissom kon claimen bij de SGR, na de oorspronkelijke retourdatum. Begin april werd haar claim afgewezen, omdat zij al op reis zou zijn geweest (wat dus niet het geval is).
Ook deze keer wil de SGR niet naar de  Kassa -studio komen voor een reactie, en op een voorstel voor een telefonische afspraak wordt niet gereageerd door directeur Erik Jan Reuver. Wel laat SGR in een reactie per mail weten dat de consumenten alle relevante informatie op de website kunnen vinden. Ook zullen zij alle mensen die nog wachten op de afhandeling van hun claim een mail sturen.
In een update  op de site geeft SGR aan dat ze circa 36.000 TravelBird-claims hebben ontvangen en daarnaast – in samenwerking met TUI – inmiddels meer dan 13.000 reizen heeft uitgevoerd. Ook zeggen ze dat meer dan de helft van alle claims zijn uitbetaald. Volgens hen betreffen de resterende claims situaties die nader worden omschreven in de update, maar lang niet alle mensen die zich bij  Kassa  melden herkennen zich in de geschetste situaties.
Bekijk het hele fragment hierboven.

Meer over:

reizen, kassa
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor