Een eerlijk gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?

Wat gebeurt er als je slachtoffer wordt van identiteitsfraude?

21-05-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1086 keer bekeken
  •  
Kunnen incassobureaus je eindeloos blijven stalken als op jouw naam telefoonabonnementen zijn afgesloten door een fraudeur? En wat zijn dan je rechten?
Dit verhaal begint tijdens een vakantie in Mexico, in 2015. ‘Het is mogelijk dat mijn paspoort toen gescand is, in plaats van alleen gecontroleerd’, zeg Renée Pak, de vrouw waar deze Belbus over gaat.
In dat jaar worden er twee telefoonabonnementen op haar naam (met een kopie van haar paspoort) afgesloten. Ze doet aangifte bij de politie en alles lijkt opgelost. Maar in 2017 volgt een brief van incassobedrijf WebCasso. Er blijkt namelijk nóg een abonnement te zijn afgesloten. De schuld is opgelopen naar 800 euro. Renée vraagt het contract op waarmee het abonnement is afgesloten, maar dat kan WebCasso niet overhandigen. Ondertussen blijft Renée het ene na het andere bewijs voor identiteitsfraude aandragen, niets helpt, WebCasso wil steeds nieuwe bewijzen.
'Heel vervelend'
De Belbus van Kassa gaat daarom op bezoek bij Direct Pay, de opdrachtgever van WebCasso, een zusterbedrijf. ‘Het is heel vervelend. En we gaan kijken hoe we het in de toekomst kunnen voorkomen’, zegt Arjan Zweers van Direct Pay. De zaak wordt gesloten, bloemetje erbij voor Renée. Maar hoe vaak komen dit soort zaken met incassobureaus nou voor? Op de Facebookpagina van Kassa vertelt advocaat Don Ceder: ‘Ik zie dat vorderingen niet alleen uit handen worden gegeven, maar ook worden verkocht. Dat betekent dat de schuld wordt verkocht aan een nieuwe eigenaar, en dat de nieuwe eigenaar daar een bedrag voor betaalt. Vaak is dat bedrag veel lager dan de daadwerkelijke schuld. Zij incasseren vervolgens niet namens de oorspronkelijke eigenaar, maar voornamelijk voor zichzelf. Zij hebben er belang bij om zoveel mogelijk geld bij jou vandaan te halen, want ze hebben al betaald voor jou. Schuld is echt een gigantische business waar veel geld aan wordt verdiend.’
Bewijslast
Ceder maakt duidelijk waar de bewijslast ligt: ‘Op het moment dat jij kan aantonen, echt met bewijs, dat jij niet de eigenaar bent, dan is het aan de eisende partij – in dit geval het incassobureau – om het tegendeel te bewijzen. In Nederland geldt het juridische gezegde: wie eist, die bewijst. […] Ik denk dat het incassobureau stiekem hoopt dat, als het maar lang genoeg blijft stalken, en veel brieven blijft sturen, dat Renée heus wel een bedrag betaalt.'

Meer over:

fraude, kassa
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor